Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 91 113
  • 748
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 24 467
Дали са точки или оценки, съществена принципна разлика няма. За свястно училище пак ще трябва висок резултат, конкурентният принцип не отпада. Имах предвид опция извън резултатите на матурите по БЕЛ и МАТ, без значение в какви мерни единици.
Не е съвсем така. Преди ако имаш двойка изпадаш въобще от класациите. А сега - не.
За мен разликата е голяма.
Без друго за деца със сериозни проблеми "елитните" училища не са достъпни. Поне има някакви училища за тяк, вкл. професионални, а не само СОУ-та, които дори и професия не дават.

# 76
  • Мнения: X
Мандаринка, ти си познаваш детето най-добре, но на твое място не бих я местила, ако се чувства щастлива там. В 5 клас са по-големи, а промяната няма да е само за нея, а за всички. Няма само тя да е шашната от новостите, а и останалите деца около нея.

# 77
  • Мнения: 24 467
На нас ни предстои местене в нов квартал и съм пред сериозна дилема кое е по-добре за детето - да смени училището сега (след втори клас) или след четвърти, когато ще има и нови учители и някак - всики новости накуп...но пък ще е уж по-голяма и мъничко по-зряла..или изобщо да не сменя нищо, а да си я водим в познатата обстановка до 7 клас...
Тя се чувства добре в този клас, много харесва класната, а и аз я харесвам. Клоня да я оставя до 4 клас в това училище, въпреки, че ще пътуваме повече. Но пък в пети клас всичко ново накуп...

Като имате възможност да оставите детето още две години в това училище, какво пречи да го оставите до края на основното му образование, ако сте доволни и то се чувства добре там? Дали ще са две или пет години, какво значение има?

# 78
  • София
  • Мнения: 3 480
Здравейте,
без да имам претенции, че съм запозната с дислексията, имам чувството, че моето дете има подобен, но не същия проблем. Не може и не иска да чете. Определено му е трудно и чете бавно. Но в голяма степен разбира това, което е прочел. 2 клас е. Самата аз до 6 клас не можех да чета субтитри.

Затова влязох тук да потърся отзиви за логопеди. Предпочитам да са такива, които познават дислексията.
Моля за линк или кратък отзив и контакт (може и на лични).

# 79
  • Мнения: 4 192
Да, за деца със сериозни проблеми е така, дума да няма.
Визирам нашия случай- нетежка дисграфия, но достатъчна, че да не изкара висока оценка/точки на матурите по БЕЛ и МАТ. Страда, тъй да се каже, експресивната писмена част  и без проблеми във "входящата" част на информационния обмен. Не знам какъв % от децата попадат в тази подгрупа, но за тях системата на оценяване е най-неблагоприятна при безалтернативни предмети МАТ и БЕЛ.
Мандаринка, щом детето се чувства добре, остави го поне до края на четвърти клас, пък в пети със смяната на учители пак може да се преосмисли. Класният е важен, а не знаеш на какъв ще случите след четвърти клас.

# 80
  • София
  • Мнения: 3 054
Благодаря, момичета, и аз бях с нагласата да оставя нещата така до 4 клас, пък после пак да му мисля - в зависимост от детето. Но мъжът ми сякаш не разбира какви проблеми би могло да има в едно преместване и понякога се питам дали аз не съм прекалено страхлива и дали истината не е някъде по средата на разнопосочните ни мнения.
Judy, няма проблем и изобщо да не смени училището, но ще трябва да пътува с 2 превозни средства (40-50 минути), а в някакъв момент детето ще започне да се придвижва само. Айде, сутрин ще я караме за първа смяна, но после трябва да се прибере от училище на обяд, а не е като да си дойде от кварталното училище за 10-тина минути пеша  Thinking
ra2, деца като твоето са най-ощетени от не-гъвкавата система на оценяване не само на заветните матури, но и в училище въобще  Crossing Arms

# 81
  • Мнения: 24 467
Да, за деца със сериозни проблеми е така, дума да няма.
Визирам нашия случай- нетежка дисграфия, но достатъчна, че да не изкара висока оценка/точки на матурите по БЕЛ и МАТ. Страда, тъй да се каже, експресивната писмена част  и без проблеми във "входящата" част на информационния обмен. Не знам какъв % от децата попадат в тази подгрупа, но за тях системата на оценяване е най-неблагоприятна при безалтернативни предмети МАТ и БЕЛ.
Мандаринка, щом детето се чувства добре, остави го поне до края на четвърти клас, пък в пети със смяната на учители пак може да се преосмисли. Класният е важен, а не знаеш на какъв ще случите след четвърти клас.

Моето дете е в тази група. Не е за ресурсен учител изобщо, а изискванията към него са като към децата без такива проблеми. Отдавна обърнахме гръб на това. Все ми е тая. Ще се намери училище за него. Все пак в момента диктовките му са без грешки, по математика рядко допуска такива /основните му са от проблема му, когато сам не може да си разчете написаната цифра, например/. С надежда съм на такива деца един ден на някой да му хрумне все пак идеята, че би могло да се предостави възможност за писане с клавиатура. На никого няма да пречи тази клавиатура, но пък детето няма да има абсолютно никакви проблеми и този фактор ще го изравни с останалите. Тъй като на късогледия му дават да си ползва очилата, така и на нашите деца трябва да се предоставя подобна елементарна изравняваща ги с останалите възможност.
В Бълхария се съмнявам, че се случи обаче.

Не запазиха ли при вас поне в НПМГ и НГДЕК кандидатстването с изпит по съответния предмет /химия, биология, география, история/?
Ако не са- това е голяма грешка. БЕЛ и математиката не са венецът на науката, все пак, а са само едни от изучаваните предмети. За мен е недопустимо да се акцентира толкова и само върху тях. С математиката напоследък у нас много се прекалява дори. И го казвам не заради проблема на моето дете. Изобщо не по тази причина. А защото е нелогично игнорирането на останалата част от обучението в седми клас. И изобщо.
Преди си спомням, че в МГ си се кандидатстваше само с предмета по профила - химия, физика, биология, математика. Смятам, че е редно и в момента това да е изпитът, който носи най- голяма тежест в балообразуването. А големите тикви вместо да се насочат към едно по- добро разпределение по материя, се стремят към още по-голяма стандартизиране и усредняване с общи тестове по два предмета, които не винаги имат отношение към избрания профил.
Аз обсъждах преминаването от оценки към точки само, което е по- добър вариант за децата. Така няма никой да бъде изцяло и тотално отрязан от възможност за кандидатстване.  Peace

Мандаринка, аз свикнах да не пипам една хубава работа, да не я разваля. В момента е голямо изключение едно дете да попадне на свястно училище и свестен клас. НО 40-50 минути в посока пък са много. Ако ще сменяте, при това положение, ми правете го сега. За да може ако не ви допадне пък да имате време да върнете детето. Защото и това е възможно.

# 82
  • София
  • Мнения: 3 480
Не запазиха ли при вас поне в НПМГ и НГДЕК кандидатстването с изпит по съответния предмет /химия, биология, география, история/?
Ако не са- това е голяма грешка.
Огромна грешка е - както да отпаднат изпитите, така и да се променят законите постоянно.

# 83
  • Мнения: 4 192
"Вътрешни изпити за НПМГ по ЗПУО, обн., ДВ, бр.79 / 13.10.2015г., в сила от 01.08.2016г., за 2017/2018г. НЯМА ДА СЕ ПРОВЕЖДАТ!!!"
Оттук:
https://npmg.org/%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F-2017/
И отново въвеждат точки от оценките за годината по МАТ / за повечето паралелки, вкл. и тези с чиста биология Crazy/, да, 10% от общата тежест, но все пак. Допреди това годишните оценки по БЕЛ и МАТ изобщо не "пееха в хора" и нямаха никакво значение. Преди балообразуването за НПМГ беше 3х оценката от изпита по предмета, оценката от дипломата по предмета х1, оценките от двете матури х1 и край. С висок резултат на изпита и 6 по предмета от  дипломата и какви да е резултати на двете матури над 4 ставаше. Сега- не се знае и точно това имах предвид, че прецакаха единствената опция без тежест на резулатите от матурите по БЕЛ и МАТ и изцяло без годишните оценки по основно мат.
За НГДЕК винаги е тежала И оценката от матурата по БЕЛ, не знам дали и там има промени. 
Judy, точно така мисля и аз. А големите тикви сякаш имат една-единствена мисъл в главата- как да съсипят всичко и камък върху камък да не остане Twisted Evil.

# 84
  • Мнения: 800
Добро на всички!
понеже и аз се интересувам от промяната в изпитите и балообразуването тази година, с интерес прочетох това:
http://www.ngdek.com/bg/articles/grafik-na-deynostite-po-priem-n … hebnata-2017-2018

# 85
  • Мнения: 4 192
Отворих го от любопитство, но не видях никъде балообразуването? newsm78
Виждам, че изпитът им се е запазил, но каква е неговата тежест в общото балообразуване?

# 86
  • Мнения: 4 192
и понеже сме на вълната матури, попаднах на това
https://dariknews.bg/novini/bylgariia/maturite-shte-se-proveriav … mo-onlajn-2019931
А това е от МОН за матурите на деца със СОП, намерих го от файл, даден от Дидева в друга тема
http://ruo-varna.bg/images/files/2017/mon-nvo-priem-2018.rar

Скрит текст:
Пояснение
1
11
Писмен изпит на брайлов шрифт: 2 броя брайлови машини
Незрящ ученик, обучаван на брайл
2
12
Писмен изпит на CD: компютър със синтетична синтезаторна реч; индивидуални слушалки; микрофон
Незрящ ученик, работещ с компютър със синтетична синтезаторна реч
3
13
Писмен изпит с уголемен шрифт: телевизионен увеличител; настолна лампа; оптични средства (лупи)
Слабовиждащ ученик; ученик с обучителни трудности при дислексия и дискалкулия
4
14
Устен изпит
Ученик с нарушено зрение, който ще се явява на устен изпит
5
20
Писмен изпит
Ученик с увреден слух
6
31
Писмен изпит - с постоянно присъствие на придружител
Ученик с физичeски увреждания - без нарушения или с леки нарушения на моториката на горните крайници
7
32
Устен изпит - с постоянно присъствие на придружител
Ученик с физически увреждания - с нарушения на моториката на горните крайници; ученик с обучителни трудности при дислексия, дисграфия и дискалкулия
8
33
Писмен изпит - с достъпна архитектурна среда
Ученик с физически увреждания - с нарушения на моториката на долните крайници
9
40
Писмен изпит - с постоянно присъствие на придружител
Ученик с аутизъм, с други психични и неврологични разстройства,с обучителни трудности при дислексия, дисграфия и дискалкулия и др.
Писмен изпит на CD - с компютър
Ученик с аутизъм, с обучителни трудности при дислексия, дисграфия и дискалкулия и др.
10
50
Други увреждания

Последна редакция: чт, 27 апр 2017, 08:25 от ra2

# 87
  • sofia
  • Мнения: 8 932
Отворих го от любопитство, но не видях никъде балообразуването? newsm78
Виждам, че изпитът им се е запазил, но каква е неговата тежест в общото балообразуване?
Защото единственият изпит с тежест е техният си по история. НГДЕК е към Министерството на културата и изобщо не я касаят НВО-та. Това се отнася за художествените, музикалните и пр. училища. Всяко си организира само приема.

Мандаринка, много път е това и то с градски транспорт.

Моят го побутнах към рисуването и творческите занаяти. Видях, че обича да майстори разни неща, с кеф правеше фигурки от пластелин и почнах да го водя на подобни занимания. Ходи две години, после го записах на курсове по рисуване към училището което съм заплюла. Сега му е втора година и там. Приемът няма нищо общо с НВО-та, трябва само да си завършил 7-ми клас.

От тази година и всички професионални гимназии са включени наред с редовите средни училища в схемата на прием. Разгледайте ги. Знам, че нямат добра слава повечето, но по-добре детето да има някаква професия, отколкото да завърши обикновеното училище. Това е личното ми мнение.

http://www.119sou.com/sites/default/files/7klas.pdf

Ето пълен списък на училищата в София и балообразуването. За другите градове ги търсете на сайтовете на Регионалните инспекторати по образование.
За съществуването на някои училища даже не съм предполагала.

Валя, нямам скорошен досег с логопеди, но намери няколко, които са ти близко и направете няколко консултации. Спомням си, че имаше доста терзания с големия ти син. И до колкото следя седмокласната тема - абсолютно напразни. Simple Smile

Последна редакция: чт, 27 апр 2017, 15:49 от vesi1

# 88
  • София
  • Мнения: 571
За НГДЕК се взима НВО-то по БЕЛ. Удвоява се оценката от НВО по БЕЛ и оценката от техния си изпит, плюс оценките от училище по БЕЛ и история (по веднъж).

# 89
  • Мнения: 4 192
За НГДЕК се взима НВО-то по БЕЛ. Удвоява се оценката от НВО по БЕЛ и оценката от техния си изпит, плюс оценките от училище по БЕЛ и история (по веднъж).
И аз помнех нещо подобно за матурата по БЕЛ, но хич не бях сигурна  Peace

Общи условия

Активация на акаунт