В защита на училищата с разширено изучаване на изкуства

  • 14 227
  • 126
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 3 887
Подбор за изкуства е редно да има. Както и за спорт. Общообразователно ниво е едно, да поемеш материал с цел обща култура по предмет в училище, наречен Музика. Съвсем различно е да свириш, да имаш солфеж, да пееш. Първото го може всеки-да прочете, да чуе и да научи нещо ценно (ако иска). Второто го умеят онези с талант.

# 31
  • София
  • Мнения: 62 595
Макар, че формално е облечено в принципа да няма разлики, на мен цялата тази наредма ми се струва малоумна. Защо пак се опитват да разбутват? По-добре нищо да не пипат, защот осамо поразии правят.

# 32
  • София
  • Мнения: 1 942
Нищо не им пречи на училищата и сега да имат разширено изучаване на изкуства. Но те искат да си подбират деца, а нямат статут да го правят.
Разбира се, че трябва да подбират, както са го правили и до сега. Кой определя този статут?
Освен това при децата от тази възраст интересите са доста непостоянни и трябва да се отсеят само тези, които са с траен интерес, а не днес ми се рисува, утре не.
Който е добър в изкуството до степен на талант, няма да е проблем да бъде приет в училище по изкуство.
Тези училища са крайно недостатъчни, освен това са за виртуози и професионалисти. Радвам се, че моето дете свири и го подкрепям, но няма да го правя Моцарт.

# 33
  • София
  • Мнения: 4 035
Нищо не им пречи на училищата и сега да имат разширено изучаване на изкуства. Но те искат да си подбират деца, а нямат статут да го правят.
В случая съм повече на мнението на cure.
Ако разрешат на бившите СОУ да си профилират малки деца, ще трябва да разрешат на всички останали и за други предмети и пак ще стане каша.Който е добър в изкуството до степен на талант, няма да е проблем да бъде приет в училище по изкуство. За останалите, които имат желание, няма да е проблем да си ходят в обикновено СУ с допълнителни часове по изкуства и да се развиват допълнително в школи и клубове.
За кои други предмети, Лиляна, защо може да се профилира с математика от 4ти клас, а с изкуства няма да може?

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Изкуствата и спортът са по-особени, защото предполагат и изискват обучение от ранна възраст. Моите уважения към математиката и математиците, но математика можеш да започнеш и на 9, и на 19, защото е, да го кажем, чист интелект. А при изкуствата и стортовете има изисквания и към физиката, и към сензорните системи.

# 35
  • Мнения: 2 204
Целия този спор е ясен откъде произлиза. Има едни училища в София, които са се САМООБЯВИЛИ за нещо по-специално, в случая са се САМООБЯВИЛИ за училища по изкуствата, без да имат никакво законово основание за това. Думата е точно самообявили. Защото законните училища по изкуствата са ясни и всички ги знаем кои са. Тези училища които в момента искат да протестират де факто и де юре са си най-обикновени квартални СУ и са дължни да спазват закона и изискванията за квартално СУ. По-горе някой беше питал кой определял кое училище какво е. Ами как кой - принципала на училището може да измени статута му. В случая статута на тези училища е обикновено квартално СУ. Толкова. А това че те сами са се окичили с гръмки наименования от сорта на 'училища по изкуствата" няма нищо общо с действителността.
И да, никое квартално СУ (каквито са и тези, протестиращите) няма право да си подбира децата, особено пък от 1 клас. Ако сега се позволи на тези СУ да си подбират децата, то какво пречи утре всяко квартално училище да се самообяви за нещо по-специално от другите и да почне да подбира деца от първи клас. Айде няма нужда...
Аз разбирам протеста на майките на децата които учат в тези училища. Той е на принципа "нашето дете най-умно, най-красиво и най-талантливо" и не може да се смесва с простите и некадърни деца от квартала. Да ама не, както казваше Бочаров. Простите, тъпи и бездарни деца от квартала къде да учат според вас??? Заради това че тяхното квартално училище се самообявило за по-специално и не ги иска, те да ходят през три квартала в петия да си търсят училище, така ли?
Нещата са пределно ясни и прости - или тези училища си смянят статута и стават ИСТИНСКИ училища по изкуствата, и получават законно право да правят изпити и да си подбират децата или си остават квартални СУ (каквито са в момента) и са дължни да приемат всички деца от квартала. Просто и ясно. А те какво искат в момента - хем квартално СУ, хем да си подбират децата. Ами не става просто. Или едното или другото. Не може и двете едновременно. Има си закони в тази държава и те трябва да се спазват. Толкова.

# 36
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Ако училищата по изкуства са недостатъчни да обхванат всички талантливи деца, то протестите да бъдат насочени в посока увеличаване наброя им.
А не обикновени училища да правят подбор и да обучават, защото учебните им планове няма да го позволят.
....
За кои други предмети, Лиляна, защо може да се профилира с математика от 4ти клас, а с изкуства няма да може?
Математика може да се приема след 4 клас само в математически гимназии и то само за 2% от всички завършващи 4 клас в дадената област, а не във всяко СУ. Разбираш ли разликата?

# 37
  • Мнения: 4 369
Целия този спор е ясен откъде произлиза. Има едни училища в София, които са се САМООБЯВИЛИ за нещо по-специално, в случая са се САМООБЯВИЛИ за училища по изкуствата, без да имат никакво законово основание за това. Думата е точно самообявили. Защото законните училища по изкуствата са ясни и всички ги знаем кои са. Тези училища които в момента искат да протестират де факто и де юре са си най-обикновени квартални СУ и са дължни да спазват закона и изискванията за квартално СУ. По-горе някой беше питал кой определял кое училище какво е. Ами как кой - принципала на училището може да измени статута му. В случая статута на тези училища е обикновено квартално СУ. Толкова. А това че те сами са се окичили с гръмки наименования от сорта на 'училища по изкуствата" няма нищо общо с действителността.
И да, никое квартално СУ (каквито са и тези, протестиращите) няма право да си подбира децата, особено пък от 1 клас. Ако сега се позволи на тези СУ да си подбират децата, то какво пречи утре всяко квартално училище да се самообяви за нещо по-специално от другите и да почне да подбира деца от първи клас. Айде няма нужда...
Аз разбирам протеста на майките на децата които учат в тези училища. Той е на принципа "нашето дете най-умно, най-красиво и най-талантливо" и не може да се смесва с простите и некадърни деца от квартала. Да ама не, както казваше Бочаров. Простите, тъпи и бездарни деца от квартала къде да учат според вас??? Заради това че тяхното квартално училище се самообявило за по-специално и не ги иска, те да ходят през три квартала в петия да си търсят училище, така ли?
Нещата са пределно ясни и прости - или тези училища си смянят статута и стават ИСТИНСКИ училища по изкуствата, и получават законно право да правят изпити и да си подбират децата или си остават квартални СУ (каквито са в момента) и са дължни да приемат всички деца от квартала. Просто и ясно. А те какво искат в момента - хем квартално СУ, хем да си подбират децата. Ами не става просто. Или едното или другото. Не може и двете едновременно. Има си закони в тази държава и те трябва да се спазват. Толкова.

newsm10

# 38
  • София
  • Мнения: 4 035

....
За кои други предмети, Лиляна, защо може да се профилира с математика от 4ти клас, а с изкуства няма да може?
Математика може да се приема след 4 клас само в математически гимназии и то само за 2% от всички завършващи 4 клас в дадената област, а не във всяко СУ. Разбираш ли разликата?
Това въобще не е вярно, 125 СУ не е никаква математическа гимназия, а си приема след 4ти клас в 2 математически паралелки с изпитче както си пише по дебелите книги, мога да ти изброя още такива СУ-та, които нямат нищо общо с математическите гимназии ако искаш. Сега ти схващаш ли разликата?

cure, протестите са в посока да се изградят ясни правила и да се даде възможност тези училиша да продължат да се развиват. Хората от квартала нямат проблем с наличието на това училище, в квартала има още 7! училища, които нямат такива профили и изисквания и родителите, които не желаят децата им да се занимават с това просто избират другите. Да не говорим, че точно до 144то има залепено още едно училище, 81во със същия капацитет и без профили. И това няма нищо общо с умни, талантливи и прекрасни деца, има общо с едни деца, на които това им се отдава и искат да го правят, досега имаха шанс, но сега, понеже не е математика, нямат. В класа на дъщеря ми има дететнце с по-специални образователни потребности, на което му е много трудно да възприема материала, но знаеш ли как танцува, никой не го е върнал обаче, защото не е гениален, а хореографията му е стимул да ходи на училище, защото я обича и защото му помага.
По никакъв начин не разбирам защо основната идея е това да се прецака, а не да се намери начин да му се помогне.

Последна редакция: пт, 03 фев 2017, 10:58 от bubcheto15

# 39
  • Мнения: 2 687
да - определено това е една смесица от СУ и специализирано по изкуства, която позволява д ане си обвързан толкова много с профила си, но пък достатъчно, за да можеш да се развиваш в него, когато решиш и да изпитваш удоволствието от него, без да е за сметка на основните предмети.

лиляна, и приемът с изкуства няма да бъде във всяко СУ!

а за изкуства, както и за спорт, си трябва изпит.

cure, като казваш да се спазват закони - нали се сещаш, че те се пишат за хората, т.е. ако друго се иска, а не това, което е в закона - сменя се закона  Peace

просто трябва за най-големите три общини например да направят поне по още едно такова училище! подкрепям протеста! (може ли някой да ми каже коя наредба е проблемът, искам да я прочета!)

# 40
  • София
  • Мнения: 1 942
Ако сега се позволи на тези СУ да си подбират децата, то какво пречи утре всяко квартално училище да се самообяви за нещо по-специално от другите и да почне да подбира деца от първи клас. Айде няма нужда...

Няма да коментирам тона, с който излагате аргументите си, но тези аргументи не почиват на истина.

Не се решава сега тези училища тепърва да се самообявяват и да почнат да си подбират децата. Това е дългогодишна традиция, която сега се гласят да прекъснат.

Аз разбирам протеста на майките на децата които учат в тези училища. Той е на принципа "нашето дете най-умно, най-красиво и най-талантливо" и не може да се смесва с простите и некадърни деца от квартала. Да ама не, както казваше Бочаров. Простите, тъпи и бездарни деца от квартала къде да учат според вас??? Заради това че тяхното квартално училище се самообявило за по-специално и не ги иска, те да ходят през три квартала в петия да си търсят училище, така ли?

Не сте съвсем наясно със 144 училище. Две училища едно до друго са - 144 и 81. Има къде да учат децата от квартала, които не искат да изучават допълнително изкуства. А дори и да няма друго до него, то има и общообразователни паралелки, в които се приема не след 7ми, а след 8ми клас без изпит и там има деца, които не учат допълнително изкуства.

Не се опитвайте да изкарате нещата само черни или само бели, моля

# 41
  • Мнения: 6 323
cure, а защо вместо да се даде възможност тези училища да продължат да се развиват и наредбите и законите да дефинират точно и ясно регламент за обособяването на такива профилирани паралелки, то те се забраняват? Допуска се само 1 паралелка хореография и то само професионална за голям град???
В новия закон профилирано обучение по хореография просто липсва. Профил "Хореография" няма.
Профилиращи предмети по "Музика" и "Изобразително изкуство" се допускат след 10 клас.

Законът не регламентира, той забранява и премахва възможности. Това е големият проблем, освен че прекъсва традиции и реално обрича над 20 училища с многогодишен опит и постижения.

Всяко дете си е уникално и със своите скрити или явни заложби - едно пее, друго танцува, трето рисува, на четвърто му вървят езиците, на пето - математиката... и т.н. Защо трябва да се вкарват в калъп и да не се дава възможност на тези деца да се обучават в съответни профилирани паралелки? Нека да има регламент и конкретни изисквания, нека има регулация, но не и да се забраняват и ограничават.

Последна редакция: пт, 03 фев 2017, 13:02 от Mamma

# 42
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236

....
За кои други предмети, Лиляна, защо може да се профилира с математика от 4ти клас, а с изкуства няма да може?
Математика може да се приема след 4 клас само в математически гимназии и то само за 2% от всички завършващи 4 клас в дадената област, а не във всяко СУ. Разбираш ли разликата?
Това въобще не е вярно, 125 СУ не е никаква математическа гимназия, а си приема след 4ти клас в 2 математически паралелки с изпитче както си пише по дебелите книги, мога да ти изброя още такива СУ-та, които нямат нищо общо с математическите гимназии ако искаш. Сега ти схващаш ли разликата?
...
Не. Няма да имат прием тази година. Заповядай да изброиш още СУ, но моля с някаква достоверна информация и то за предстоящата учебна година 2017/2018

# 43
  • Мнения: 4 841
Защо трябва да се вкарват в калъп и да не се дава възможност на тези деца да се обучават в съответни профилирани паралелки? Нека да има регламент и конкретни изисквания, нека има регулация, но не и да се забраняват и ограничават.

Защото всячески се опитват да изкарат от училището всички видове странични дейности, които биха задържали децата там  Tired
Защото някому е по-изгодно басейните да се дадат под аренда, и децата да плащат, за да плуват в тях.
Защото някому е по-изгодно да се даде актовата зала под наем, и там децата да тропат хорца срещу месечна такса.
Защото някому е по-изгодно да даде училищният салон под наем, и децата да тренират йога и бойни изкуства срещу заплащане.
Защото някому е по-изгодно да изпъди от училищата преподавателите по музика, и те да дават индивидуални частни уроци.

Би трябвало политиката да е точно обратната - училището да се стреми да задържи децата, като им предлага много и различни възможности. Пак ще кажа за социалния ефект: децата се сплотяват и мотивират взаимно  в името на общите интереси, и училището за тях не е място, където да ходят с нежелание, а притегателен център и харесвана естествена среда. Не знам колко училища могат да се похвалят с това.

# 44
  • Мнения: 560
Надявам се протестът да успее и тези гимназии да се запазят. В българската образователна система прекалено много се акцентира върху математиката и твърде малко върху обучението по изкуства и хуманитарни науки.

Проблем е това, че някои от вас противопоставят обучението по изкуства на образователния процес. Гледа се по начин, все едно ако детето учи в паралелка по изкуства, то това трябва да е призванието му и ще си  остане неграмотно. Погрешно е мисленето, което взаимоизключва тези неща.

Обучението в подобна паралелка не означава, че се очаква от детето да стане велик музикант, художник или танцьор. Децата променят интересите си. Заниманието с определен вид изкуство е част от образователния процес, то е вид образование, но не само в самия вид изкуство, а образова ценностно децата, развива общата култура и творческото мислене. Възпитава мислене извън стереотипите. От друга страна, учи децата да бъдат активни, да са ангажирани и концентрирани. Т.е., заниманията с определен вид изкуство формират изключително ценни социални умения, които ще са необходими и в работна среда.

Ако пък говорим за танци, то това е и един чудесен начин децата да се движат, спортуват и да запазят фигура през пубертета.

Не случайно определени арт практики се използват и в психотерапията, като нещо, което да освободи човек от стреса.

Смея да твърдя, че голяма част от вече "порасналите" хора в България нямат творческо мислене и не могат да проявяват такова в корпоративна среда. Голяма част от продуктите и услугите, които изискват да се прилага този тип мислене, са далеч от оригиналност - имам предвид, реклами, маркетинг кампании, филми, тв продукти, туризъм. И смело твърдя, че това се дължи на недостатъчни занимания в ученическа възраст с различни творчески активности, на това, че образователната ни система не стимулира формирането на концептуално мислене. Концептуално мислене се формира чрез занимания с изкуство и изучаване на хуманитарни науки.

Можете да поразсъждавате по въпроса защо богатата класа/елитите на Запад (вкл. Западна Европа и САЩ) пращат децата си в скъпи училища, в които не само се учи сериозно, но и заниманията по изкуства са сериозни. Ето ви линк към едно такова училище, което е от частните в САЩ (и май едно от добрите по рейтинг) и годишната му такса е над 50 000 долара https://www.taftschool.org/. Надали богатите, които си пращат там децата и плащат тази сума, се оплакват, че децата им ще останат неграмотни заради акцента върху спорт и изкуства. И надали очакват, че децата им ще се занимават професионално с изкуство.

Надявам се някой ден предмети като етнография, история на етносите, история на музиката/танца/ архитектурата/изкуството; приложни изкуства (например, как да се правят грънчарски произведения; как да се плете, бродира и под.) да станат неотменна част от образователния процес и децата да имат възможност да избират като допълнителни занимания подобни предмети.

Липсата на акцент върху обучението по изкуства в ученическа възраст у нас е и една възможно причина, поне от моя гледна точка, българите да нямат силно изразено усещане за идентичност и принадлежност, особено когато излязат извън България - те май, май лесно се асимилират. Та, в тази връзка, обучението по изкуства е добър начин да се формира и усещането за принадлежност към дадена общност (нямам предвид крайни форми на патриотизъм, а това да се научиш да познаваш по-добре ценностите на средата, от която излизаш и да се разпознаваш през тях).


 

Последна редакция: пт, 03 фев 2017, 12:30 от Deya 2

Общи условия

Активация на акаунт