5-и клас – не му се учи. Вие как се справяте?

  • 67 080
  • 1 161
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 3 480
Ние сме в ЮК мд е пета година и е на 9 1/2г. Една от най-малките е в класа си и изоставаше преди, сега се движи добре.   Учителите ми казваха, че е 'бебето; на класа, но аз не исках извинения.
Мисля и за двамата да продължа с уроците, ако мога да си го позволя в дългосрочен план.

# 61
  • Мнения: 4 145
Мога много подробно да ви напиша върху какво ще е външното оценяване в 7 клас, както по БЕЛ, така и по Математика, но щом от 5 клас се вайкате, за 7 клас ще ви трябват розови хапченца. По три е, като добавим и предмети като физика (задачи), химия (задачи), география със свален допълнителен континент Европа  и какво ли още не. И в онази тема ме нападнаха, че лъжа, но и на вас ще ви го кажа-тази година (няма да употребя свален материал), добавиха материал от 8 клас по много от науките  да се учи в 7. Защото тази година 7 и 8 клас ще завършат заедно основно образование.  Laughing Laughing Laughing За математиката категорично няма време през годината, да не говорим, че самия формат на изпит няма как да се приложи в учебните часове. Разделено е на модули, като част от задачите дори не се показват в училище. Нищо, че оценяването е в учебно време (месец, преди да са приключили училище) и нищо, че е оценяване на наученото в училище. Да живеят учителките, дето в училище не участ децата, но дават частни уроци.
По правило, в 1 модул се работи за бързина. Много задачи за кратко време са. Който е бавен-не решава много от задачите-без значение може ли не може ли да ги реши. Започвате да работите за бързина-т.е. да се механизира всичко, да се решава като роботче.

# 62
  • Варна
  • Мнения: 10 493
А какво се случва ако имат 2 на външно оценяване?

# 63
  • Мнения: X
А какво се случва ако имат 2 на външно оценяване?
Ето тук е хитрият момент. Не се кандидатства с оценка, а с точки. Така дори с точки, съответстващи на 2, ще може да се кандидатства. Е, друг е въпросът, че с подобен бал ще те приемат в 16-та селска, но двойките са замаскирани.

# 64
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Но не се повтаря година,така ли да го разбирам.

# 65
  • Мнения: X
Но не се повтаря година,така ли да го разбирам.
Не. Не се повтаря. Дори може да не се яви детето, ако примерно е болно. Оценките от НВО нямат нищо общо със срочните и годишни оценки. Всъщност е супер идиотско, че за кандидатстване в университет можеш да се явяваш на амнайсет предварителни изпита, а за кандидатстване в гимназия имаш само по една единствена дата на предмет. И, ако примерно те оперират от апандисит точно на тази дата, кандидатстването отлита в небитието. Няма друга възможност и точка.

# 66
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Много необмислени тъпотии са сътворили тез последните години.
Добре какво им имаше на кандидатстванията преди.Искаш да учиш в математическата кандидатстваш с математика.Кой ги измисли тези външни оценявания и каква е идеята им изобщо.

# 67
  • Мнения: X
Много необмислени тъпотии са сътворили тез последните години.
Добре какво им имаше на кандидатстванията преди.Искаш да учиш в математическата кандидатстваш с математика.Кой ги измисли тези външни оценявания и каква е идеята им изобщо.
Едно време имаше една математическа, една английска, една немска, една френска и още по една езикова гимназия с друг език и точка. В последните години всяко СОУ има паралелки с чуждоезиков профил, математически и незнамсикакъвси още профил. Тези паралелки са на светлинни години от математическите и езиковите гимназии, но имат сходен (направо еднакъв) хорариум с тях. И тук е врътката с идеята. По този начин се осигуряват часове за преподавателите и съответно работни места. А че в паралелката с профил информатика в Сурсулево най-доброто постижение на изучаването на ИТ е "как да си включим компютъра", е последна грижа.

# 68
  • Мнения: 38
"5ти клас - не му се учи. Вие как се справяте?" -> Може би малко строго и кофти да прозвучи, но разбери кое нещо му е любимо...на децата в тази възраст е много вероятно това да бъде таблет/телефон/компютър -> просто му ги забраняваш докато не изпълни това, което казваш и всичко ще е окей.

# 69
  • Мнения: X
"5ти клас - не му се учи. Вие как се справяте?" -> Може би малко строго и кофти да прозвучи, но разбери кое нещо му е любимо...на децата в тази възраст е много вероятно това да бъде таблет/телефон/компютър -> просто му ги забраняваш докато не изпълни това, което казваш и всичко ще е окей.
Гениално.  Joy

Дори аз, която в предишен живот сигурно съм била началник на концлагер, намирам това за безумна тъпотия. Преговорите дават много по-добри и трайни резултати от забраните. Ама са майсторлък явно не за всеки.

# 70
  • Мнения: 9 986
Да бе, то ако ставаше със забрани...

# 71
  • Мнения: 4 145
Да добавя още нещо. Няма точно сега как да намери какво му е интересно. Малки са и са неориентирани в 5 клас. В 5 клас просто трябва да учи скучното. И в 6 клас, после и в 7. Науките са така поднесени, че едва ли ще го грабне физиката и ще се юрне по олимпиади и ще влезне после в СМГ и физика. Или пък да учи целенасочено от 5 клас биология, после и химия и да тича в НПМГ. Това са единици деца. Липса на поднасяне на науките в 5-7 клас по-заинтригуващо води след себе си огромен по обем материал събран на куп от тези предмети, който не могат да запомнят. Съвестните опитват да зазубрят, другите се пускат по течението и ей ви ги 4-ките дето страдате от сега за тях. Няма практическа насоченост, има зазубряне на голи факти. Моето дете мина през 5 клас с пълно 6. После и в 6 клас така. Да описвам ли подробно как точно ги изкарваше? С много учене. Не само с писане на две страници домашно, а и с учене, с четене на урока наново, с решаване на задачите наново, с решаване на всички задачи от учебника после (не само дадените за домашно) с решаване на допълнителни необяснени в училище задачи. И така по всички предмети, не само по математика. Тези, които само надраскват домашните и слушат поне в час-със сигурност с лекота изкарват четворки и няма драма. Тези, които обаче и не слушат и не пишат домашните, падат и на тройки и на двойки, нормално е и е логично. Материалът се усложнява и обемът се удвоява и утроява, не става само с голо присъствие да искате отлични оценки. В училище не го дават нито времето обаче, нито нужното, за да се усвои, това ляга на плещите в семейството. Започват се уроци (или родител преподава).
Апогея е в 7 клас, където да, вече са ви написали-имаш една-единствена дата и шанс да кандидатстваш. Кандидатстването е цяла наука, пак са ви го написали горе-вече няма една немска и една английска и да пишеш само избраното желание, а се описват и паралелки като желания. Списък с желания. ooooh!
Казано простичко - считайте 5 клас като малка загадка какво ви чака после. Влезте в една от седмокласните теми да видите какви количества тестове, пробни изпити и материали се размятат и се решават от майки и бащи.

Ако на детето не му се учи принципно обаче, може да е период. Този период по мои наблюдения остава вечен, ако не секне това вечно кананижене и от родител и от учители. Обикновено тогава застават в ступор и се започва-така и така ще ми пилят-аз няма да се променя. Като добавим и промените, които започват, картинката става чудна. Съвет за такава ситуация мога да дам и аз за преговори. Не става със забрани. Опитвайте се вие да му покажете интересната страна на нещата. Ако проблемът е математиката-там се иска доста решаване, ако не е математик, за да е на конкурентно ниво. Ако проблемът е българския-яко четене и писане се иска, защото ако му се наложи да заучава и да прилага правилата и езиковите норми, също ще се откаже. Тогава се търси интересна на детето литература, поне да чете. Може визуално като попива текста, да го възпроизвежда после по-лесно. Това ще помогне отново после в 7 клас, когато започват да развиват тези, да доказват твърдения и да правят преразкази - основна част от външното оценяване. На този етап, останалите предмети може да ги бута на четворки. Само да не вкарат вече както се говореше, че ще се взимат оценките от целия етап 5-6-7 клас, че тогава го омазвате.

И, следват наградите. Аз съм за награди, не за забрани. Изкарал 4,50?-награда. Вие си знаете каква. Изкарал после 5? чудесно-награда. Паднал пак на 4?-няма награда (но няма и наказание). Наградата не е задължително да е материална. По-скоро нека да е някакво поощрение. В тази възраст искат подкрепа, а не наказания и конско постоянно. Покажете му, че ви е грижа, но не представяйте 4-ките като драма, защото те не са никаква драма всъщност.

И, да учи само детето. 5 клас е голямо, за да учи с родител. Какво ще го правите в 6 и 7 клас, ако сега не учи само? Използвайте тази година да се учи на самостоятелност (макар и с цената на успеха), защото в 6 клас няма да можете да му помагате, а за 7 клас залагам двете си ръце, че ще абдикирате. Само дето тогава има само школа по БЕЛ и МАТ, няма по всички предмети.
Намирам за много грешен модел у нас-ходенето на занималня до такива класове големи-не ги учат на самостоятелност, по-често се диктуват домашните (или не се пишат). Ако ще е занималня-следва всичко да е така предадено, че да е усвоено в училище, а не после да се пишат и домашни.

# 72
  • Мнения: X
Относно интересното поднасяне на материала по природните науки, има в ютюб едни поредици "Приказки за физиката" и "Приказки за астрономията". Дъщеря ми ги изгледа още в 4 клас с огромен интерес. И сега, в 5 клас от време на време с огромно самодоволство коментира даден урок по Човек и природа:"О, това вече го знам от "Приказки за физиката". Авторката може да пробва да ги пусне на детето.

# 73
  • София
  • Мнения: 44 347
Подкрепа, да. Когато говоря за оценки, мърморя малко за конкретната грешка. Оттам нататък не продължавам да намилам за кофите за боклук например, а предлагам решение - уроци, да учим заедно и т.н. Тя сама даже иска да си поправи оценките.
Но е тежко, много е тежко с тези текстове по разказвателните. Те и на мен са ми скучни и трудни, като ги чета. Учителките се опитват да компенсират с подробни планове, в които е извадено основното.
Моята е от тези дето поне си пише домашните и горе-долу слушва в час. Демек - успех 4.

За 7 клас си правя следната сметка. Тъй като има много избор, и имам опит с редене на желания от ДГ, ще приложа подобен метод - някоя средна, възможна и близка гимназия по-отпред. Правилно ли разсъждавам?

# 74
  • Мнения: X
Но е тежко, много е тежко с тези текстове по разказвателните.
Късметлии сте, че дъщеря ти е 6 клас и не се е сблъскала с това чудо на човешката мисъл, учебника по история за 5 клас по новата програма. Първото ми образование е именно история и най-отговорно твърдя, че все съм виждала некадърни учебници, но този надмина и най-малоумните ми фантазии. ooooh!

Общи условия

Активация на акаунт