Подготовка за кандидатстване в СМГ след 4 клас

  • 123 257
  • 783
  •   1
Отговори
# 765
  • Мнения: 51 087
Днешно време не е като преди 20 - 30 години и младежите имат доста други варианти освен USA. Да не говорим, че нещата там не са като преди 20 г. Мисля, че и стипендиите не се раздават само на база олимпиади

Винаги е имало и други варианти, но и преди, и сега САЩ и Англия са най-желани. Но нещата се смениха и в Англия стана много скъпо, а в САЩ (където винаги е било много скъпо) престанаха изобщо да дават стипендии както преди, не само за олимпиади, а и за каквото и да било. Отделно самите олимпиади явно не се ценят толкова и на тяхна база почти нищо не се дава, ако няма друго.

# 766
  • София
  • Мнения: 5 454
Не знам кога и кои топ университети в САЩ са давали стипендии.
Откакто следя нещата, т.е. 5-6 години, попадам на следното:
https://www.princeton.edu/admission-aid/international-students
The full need of all admitted international students is met the same as it is for students from the United States. Your family’s ability to pay for your university education is not a factor in our admission decision. Our financial aid program is entirely based on need. Princeton does not offer academic or athletic merit scholarships.

Това е само един пример, аналогично е и с другите университети, които съм гледала. Т.е. борбата е за прием, финансовите нужди се посрещат от универитета и отпуснатата помощ зависи от семейните доходи.

# 767
  • Мнения: 51 087
Точно така пишат всички, но на практика не е баш така Wink
Ако напишеш, че си от богато семейство и ще си платиш сам, при равни условия според критериите им ще вземат теб, а не онзи с нуждите. А ако си с богата биография пък може да ти предложат стипендия доста над нуждите, пък ако има и нужди, и биография, може и пълна. Но някога беше по-различно и с медали доста българчета взеха пълни стипендии. Като цяло вземат когото си поискат, а написаното е юридическа застраховка да не ги съди някой. А кого е искат и защо е голяма мъгла, но само големи оптимисти вярват, че се оценява без да се гледат парите и после на всеки се отпускат нужните Wink Точно затова пък за старите богати фамилии има друга писта за прием;-)

# 768
  • София
  • Мнения: 5 454
Need aware университетите си пишат, че разглеждат финансовата ситуация, вземат я предвид и тя влияе върху решението за прием. При need blind университетите това не е така. Те гледат доходите след приема. И сега се приемат international students, вкл. български, с пълна или почти пълна финансова помощ (защото няма логика eдно семейство да може да отдели 10000 евро на година за обучение в Холандия например, но да разчита на 100 % финансиране на обучението в САЩ ). Доходите у нас за последните години нараснаха и ако вече е по-малък броят на студентите с пълно финансиране, по-скоро това е обяснението според мен.

-

# 769
  • Мнения: 582
За мен е универсално добро училище след 7 клас и точно отсяването с двата изпита събира силно мотивирани и трудолюбиви деца, на които после се създават условия да се развиват в различни области.

Аз съм на друго мнение. Време е да се обърне внимание, че това е математическо училище, във което в втори гимназиален етап ще учат много засилено математика и информатика (плюс авантюрата с физиката от тази година за две паралелки). Преди реформата с въвеждането на втория гимназиален етап в този му вид, може би е било нормално да се застъпва мнение като в цитата. Сега обаче така продължават да разсъждават явно много деца и родители и отиват в СМГ,  само щото училището било хубаво. Имам почти преки впечатления от новопостъпилите деца в осми клас и с голямо съжаление мога да кажа, че доста голяма част от тях не са избрали гимназията нито заради математиката, нито заради информатиката. Тук бих могла да вляза в подробности, но не ми се иска, за да не бъде грешно разбрано като недоброжелателно. Да, завършващите СМГ са се развивали в различни посоки. Сега, след промяната в образователния модел в гимназиален етап, също сигурно ще има деца, които хващат друг път, въпреки профилирането. Гимназията предлага добър избор за 3 и 4 профил, биха могли да изберат нещо, което ги влече. Но дали си струва половината от учебното време в последните две години в гимназията да са учили материал на ниво първа година университет по дисциплини, които не са техните интереси (математика и информатика)? А по двата профилиращи предмета математика и информатика нивото остава много различно спрямо децата, които са държали специализирания изпит за прием в 5 клас, даже преподавателите по двете дисциплини си позволиха да го кажат открито на родителските срещи, че просто няма как да се изравнят нивата (това базирано на опит от предишни години, като гледам, и тази натам върви). Предполагам може нататък да се получи това изравняване, но след като и голяма част от самите деца не демонстрират интерес в тези дисциплини, не знам. Тези деца със сигурност са блестящи в много други области и дали не биха се чувствали по-добре в друго училище, а не в СМГ, избрано само заради имиджа му на добро училище? Това важи според мен за всички гимназии вече, трябва добре да се избира, предвид двата профила, които изначално са ясни (и евентуално перспективите за допълнителните профили).
В заключение да кажа, че има някои от новите деца, дето са си точно за СМГ като интереси.
А по процедурата за прием в 5 и 8 клас - в сегашния вариант и аз мисля, че не е добре за математическите гимназии. Приемът за 5 клас наистина отсява деца с интерес в мамематиката, децата тази година изкараха с лекота среден успех 97.33 на НВО МАТ (постигнат от випуск от 159 деца). Това са много по 100 т., които влизат в графа напълно естествено.

# 770
  • Мнения: 330
Понеже аз май използвах думата 'таланти', покрай която се завъртя дискусия, идеята е че това е името на основното състезание за прием 'откриване на млади таланти '. Подкрепям, че голяма част влизат с години труд, а не с талант или дори математически наклонности.

# 771
  • Мнения: 51 087
Понеже аз май използвах думата 'таланти', покрай която се завъртя дискусия, идеята е че това е името на основното състезание за прием 'откриване на млади таланти '. Подкрепям, че голяма част влизат с години труд, а не с талант или дори математически наклонности.

Че не са таланти болшинството спор няма. Но дете без поне някаква математическа наклонност не може да усвои материала така, че да се класира, колкото и да се е трудило. Все пак трябва да има някаква благодатна почва, на която да покълнат семената. И неслучайно влиза едно от десет (или седем бяха?) деца, нали? Макар че всички се готвят.

# 772
  • Мнения: X
Състезанията, които могат да учат като балообразуващи за прием в МГ и ПМГ са:
Математическо състезание за ученици от IV клас „Математика за всеки“;
Областен кръг на олимпиадата по математика;
Пролетно математическо състезание за учениците от IV клас;
Математическо състезание „Европейско кенгуру“
.
И неслучайно влиза едно от десет (или седем бяха?) деца, нали? Макар че всички се готвят.
Миналата година кандидатите за местата от ДПП в пети клас за СМГ са били 512. Приети са 156.

# 773
  • Мнения: 51 087
Защото другите са си видели успеха и не са кандидатствали. Виж колко ходят на курсовете.

# 774
  • Мнения: X
Колко?
Не знам кои са другите, които са си видели успеха и не са кандидатствали, но можеш да сравниш бала на първите и последните приети.
А и " влиза едно от десет" предполага кандидатствали, а не посещаващи курсове в СМГ ООД или другаде.

# 775
  • София
  • Мнения: 889
Според мен най-релевантен е броя на явилите се на състезанието Математика за всеки - все пак то е с най-голяма тежест. За  пролетта има резултати за 985 деца. Кандидатстват тези, които видят че имат някакъв шанс.

Последна редакция: ср, 30 ное 2022, 23:30 от Ivanichka

# 776
  • Мнения: X
965. Приети са вероятно 210 деца ( състезанието е балообразуващо и за друга гимназия в София, осъществяваща ДПП в 5. клас). Можете да сметнете съотношението. Не е всеки десети или всеки седми. Важен е броят на кандидатите. Няма как да те приемат, ако не си кандидатствал. Традиционно има и незаписали се. Тази година за СМГ след първо класиране е имало 27 свободни места, което означава, че е предпочетено друго училище.

# 777
  • Мнения: 51 087
Според мен най-релевантен е броя на явилите се на състезанието Математика за всеки - все пак то е с най-голяма тежест. За  пролетта има резултати за 985 деца. Кандидатстват тези, които видят че имат някакъв шанс.


Tова имах предвид и аз. Не, че има значение всъщност. Пиша си аз, друг има друго мнение, няма никакво значение като цяло, всеки е за себе си. Успех на тези, които сега тръгват по пътя Simple Smile

# 778
  • София
  • Мнения: 3 777
Да се разпиша в темата с първокласничка, която може би има математически талант, но съм на 90% убедена, че СМГ няма да е подходящо училище за нея. Синът ми е много IT ориентиран, също отлично справящ се с математиката, но във втори клас, когато му предложих курсовете на СМГ и конкретно един интересен преподавател, категорично отказа, той страда от мързел, за съжаление. Та ще става IT без математическа гимназия, с професионално училище, не че това представлява някакъв проблем.

Да попитам - има ли деца, учещи в 5-7 клас, които съчетават училището с активен спорт? Възможна ли е такава комбинация като натоварване? Под активен спорт имам предвид 5-6 дни в седмицата по два часа поне.

Относно горната дискусия, заради която всъщност искам да дам моя скромен принос - съпругът ми е завършил СМГ, преди доста вече години. Казва, че в класа му е имало точно трима математически таланти и то не съвсем. Единият е гений - никога не се е упражнявал и никога не е решавал допълнително, но на международни състезания е топ. Понастоящем милионер в САЩ, не че му личи. Другите двама също с много добри резултати на международни състезания, но с цената на много труд. Останалите - средна хубост по отношение на математиката, нищо впечатляващо, добре обучени, някои се занимават с приложна математика понастоящем, повечето IT-та, тук-там юрист или икономист. За съжаление още тогава е имало и наркозависими с пропилян живот. В гимназията учителят не е обръщал никакво внимание на МОН-ската математика, само състезателна, с другата сами да се оправят.
Имам приятелка, учителка по математика в топ софийско училище, вече доктор - едва ли ще кажа нещо ново, но само потвърждава гореизложеното - за състезателната математика или трябва да си гений /очевидно малко вероятно/, или трябва специално обучение на този тип задачи. Нещо, което повечето тук знаят, но някои не, затова го казвам. Т.е. СМГ за 5 клас се постига с повече труд, отколкото в 7 клас, така излиза. От друга страна, ако попаднеш в СМГ тепърва след 7 клас и не си  помирисвал състезателна математика, може да се окажеш в небрано лозе. Всеки трябва внимателно да прецени къде се пресичат възможностите на детето и родителските амбиции, с оглед най-вече и децата да се чувстват на място и себе си. Усещам, че при нас няма да има пресечни точки, но ще ми е интересно да следя темата.

# 779
  • София
  • Мнения: 9 513
Всъщност част от децата в класа на сина ми дойдоха в 8 клас от други училища. За моя изненада тези деца нямат никакъв проблем с математиката и изобщо не се усети някаква разлика в математическите им знания и умения спрямо тези, които са били 5-7 клас в училището. Явно високият бал за прием след 7 клас е достатъчно добър измерител на трудолюбивостта на децата и на практика се вписаха веднага с влизането си в училището.
Това е по впечатления на сина ми. От гледна точка на учителите може и да има разлика.

Последна редакция: чт, 01 дек 2022, 10:24 от zazu1

Общи условия

Активация на акаунт