Грешна ли е 24 задача от изпита за НВО на седмокласниците

  • 22 533
  • 222
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 1 057


И още нещо. Всеки гледа от собствената си камбанария, във Вашия случай - от  покрива на МГ. А как изпитите да селектират  при сегашния модел (понеже все пак него коментираме) най-добрите по химия, физика, биология? С оценката от училище ли? Ами ако детето не е било на олимпиадата? Или понеже те не представляват за Вас интерес, значи не следва да са предмет на дискусия? Кое ще ги отсее като по-добри, сложната задача по мат с доп. построение или есето по зададена тема (и двата варианта са хипотетично по-разчупена, по-сложна част от изпит, позволяваща по-прецизно разделение, но нямаща на практика нищо общо с  оценяване  на знания по химия примерно)?
[/quote]

напълно съм съгласен, че сегашната система не дава възможност за адекватна селекция на децата в области като физика, химия, биология и т.н.; и така ще е докато всичко е централизирано и държавата разбира от всичко; НВО си е НВО, трябва да мери ниво на изхода и толкова; ама приема е редно да си го правят гимназиите и как ще си подбират децата да си е тяхна работа, ако искат да ползват НВО, ако искат да правят отделен изпит и по предмет/и, който/които те преценят... и със сигурност гимназиите като са заинтересовани от това да имат добри ученици ще се стремят да се адекватни; а сега никой не ги пита как да приемат - НВО по български и математика и толкова; е, не броя тези със специалните проверки на възможностите

# 31
  • София
  • Мнения: 18 044
Именно, накрая стигнахме до някакво единодушие по въпроса..  И точно защото ощетените заради сегашния начин на подбор са деца  с различни интереси, не може от НВО-то да се иска да е в услуга само на  добрите математици. Основателни претенции имат и децата, отдадени на  химията, биологията, физиката, географията... Защото за прием в  МГ поне има утрояване на оценката по мат. Докато едно дете, което може би е много добро по химия и по някаква причина не е било на олимпиадата,  което в добавка  се справи  относително посредствено на мат и БЕЛ, вероятно ще се окаже извън НПМГ. Така че ще  е далеч по-ощетено от един добър математик, който и с лековатото НВО пак ще бъде приет на мястото си. Да, покрай него ще се наместят и може би не само супер математици, но то не  е и това целта. Истинските такива са  малък процент от децата в МГ. Другите и с тези си познания , докарали им на НВО отлична оценка, изкласяват успешно и не пречат на  изявените състезателите да се развиват, нито пък свалят нивото на училището.

# 32
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Абсолютно безумие са  тези НВО-та.За мен този изпит трябва да проверява знанията придобити по време на учебния процес в УЧИЛИЩЕ,а не на частни уроци и школи.В момента сякаш някой проверява колко могат да си позволят частни уроци.Нямам нищо против високите амбиции на някои хора,но да не се налагат на масата деца.
Да си направят СМГ-тата допълнителни изпити и да си отсяват децата.НВО в този си вид проверява знанията на всички деца в държавата-от селското, кварталното до така наречените "елитни" училища.
Ако аз и детето ми нямаме амбиции за математика,съвсем в правото съм си да си спестя парите за частните уроци и да ги пренасоча в посока,която детето ми желае.Но това не означава,че трябва да получи ниска оценка на изпита.

# 33
  • Русе
  • Мнения: 11 919
   НВО проверяват не само знанията, които са заложени в уебните планове, но най-вече умение да се прилагат. А получаването на такива умения ,учебните планове изобщо не предвиждат. Тази година бях свидетел на едно стремглаво препускане по материала 4 часа седмично. В часа има време за бърза проверка на домашното, предаване на новия урок и решаване на част от задаите към урока, които в общия слуай прилагат директно правилата взети в  урока без да разширяват до по-голям кръг възможностите за прилагане. Следващия час - нов урок. На всеки две седмици - контролно за да се установи какво е научено. Обаче часове за подготовка и обощение преди контролните - няма. След контролните - за да се видят грешките -също обикновено не достигат. На самите контролни се решават задачи, които са на по-високо ниво от тези в учебника . За домашно се дават допълнителни задачи от сборници, но ако детето не е разбрало материала, а това се случва често - се налага външна помощ.
  

# 34
  • София
  • Мнения: 478
 А и по какъв начин тези четири часа седмично се очаква да осигурят подготовка, сравнима с подготовката в математически профилираните паралелки, където седмичният хорариум на нормално училище се покрива , вероятно,  за колко, ден, половин ден?

# 35
  • София
  • Мнения: 18 044
   НВО проверяват не само знанията, които са заложени в уебните планове, но най-вече умение да се прилагат. А получаването на такива умения ,учебните планове изобщо не предвиждат. Тази година бях свидетел на едно стремглаво препускане по материала 4 часа седмично. В часа има време за бърза проверка на домашното, предаване на новия урок и решаване на част от задаите към урока, които в общия слуай прилагат директно правилата взети в  урока без да разширяват до по-голям кръг възможностите за прилагане. Следващия час - нов урок. На всеки две седмици - контролно за да се установи какво е научено. Обаче часове за подготовка и обощение преди контролните - няма. След контролните - за да се видят грешките -също обикновено не достигат. На самите контролни се решават задачи, които са на по-високо ниво от тези в учебника . За домашно се дават допълнителни задачи от сборници, но ако детето не е разбрало материала, а това се случва често - се налага външна помощ.
   
Зависи все пак и от училището, и от учителя. Защото всички, без МГ, са поставени при същите условия, но въпреки това има съществени разлики на финала като степен на овладяване на материала на ниво училище.  Защото, когато в един клас в обикновено ОУ има  над десет-дванадесет деца с над  5,50 по мат (дори и ходещи на уроци), а някъде другаде въпреки външната подготовка нещата са доста по-зле, все пак означава, че придобитите знания и умения в училище като основа са доста по-стабилни в първия. На места адекватно се реагира и са предвидени ежеседмично часове по СИП/ ЗИП, в които се прави подготовка за изпитите. Има и учители, които са съвсем наясно, че времето за упражнение е крайно недостатъчно, затова дават регулярно домашни от сборници със сложност на НВО, които после и проверяват/обясняват неясното във въпросните часове СИП. Проблемът е обаче, че  местата, на които картинката е такава, са доста по-малко в сравнение с другите.

Последна редакция: пн, 29 май 2017, 12:17 от пенсионирана русалка

# 36
  • София
  • Мнения: 1 328
"Няма да компенсират децата, сбъркали при решаването на сгрешената задача по математика"


https://www.24chasa.bg/novini/article/6248370

# 37
  • Мнения: 40 931
Абсолютно безумие са  тези НВО-та.За мен този изпит трябва да проверява знанията придобити по време на учебния процес в УЧИЛИЩЕ,а не на частни уроци и школи.В момента сякаш някой проверява колко могат да си позволят частни уроци.Нямам нищо против високите амбиции на някои хора,но да не се налагат на масата деца.
Да си направят СМГ-тата допълнителни изпити и да си отсяват децата.НВО в този си вид проверява знанията на всички деца в държавата-от селското, кварталното до така наречените "елитни" училища.
Ако аз и детето ми нямаме амбиции за математика,съвсем в правото съм си да си спестя парите за частните уроци и да ги пренасоча в посока,която детето ми желае.Но това не означава,че трябва да получи ниска оценка на изпита.

Съжалявам, но не си права. СМГ и изобщо МГ-тата не ги бъркай, те са капка в морето. Да не говорим, че те самите с удоволствие биха си направили свои собствени изпити, ама не им разрешават, защото МОН иска един изпит за всички. Но кажи ми какво ще стане, ако се изпълни твоето желание - леснинки задачки, та всички да могат да изкарат високи оценки. ОК, това ще е кеф за мама, ама като има после 10 000 шестици по МАТ, а местата в най-желаните гимназии са максимум 1000, кво прайм? Как да се определи кой да отиде в НЕГ и кой не?  Точно затова НВО трябва да е относително трудно (всъщност задачите изобщо не са на ниво СМГ), за да се разслоят децата и отличниците да са по-малко от местата в най-желаните гимназии. Е, на мами като теб ще им е мъчно, че детенце няма да има шестичка, но това всъщност е само рана за егото, защото ако детето ти има талант за рисуване или музика там се влиза по друг начин, а и ще се състезава не с математици, а с такива като него.

# 38
  • Русе
  • Мнения: 11 919

Зависи все пак и от училището, и от учителя.
     Най-актуалните изводи ще ги правим след като излязат статистиките. Но ако се обърнем назад в предходните години, които следя особена в рамките на града, в който живея -  не е София, но не е и от малките . Училищата, които са непосредствено след МГ по резултатие от НВО системно са едни и същи. И точно в едно от тези училища учи моето дете. Високите резултати в тези училища са преди всичко, защото  тези училища са предпочитани и влизат деца на по-ангажирани с образованието родители. От класа на детето ми ако не 100% то над 90 ходят на частни уроци. Имаха един единствен час за подготовка за матури - 40 мин на 18 май. Имат 1 час СИП по математика седмично. Безкрайно недостатъчен. Зиповете им са по чужди езици - учат два.
    Не е въпросът да се дават лесни задачи, а да разпределят програмата и материала така през целия период на образованието, че децата да могат да използват наученото, да имат време да затвърждават и упражняват.

# 39
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Не е съвсем така,няма как да изискват това,което не са преподали и не са упражнили като хората.Тези знания са благодарение на труда на школите,не са на държавната система.Въз основа на какво са им претенциите.Голяма част от родителите нямат финансова възможност за частни уроци,това означава ли че са по-малко умни и че нямат шанс за по добри училища.По този начин няма равенство и всичко опира отново до финансови възможности.
Не искам задачите да са лесни,а да са реални.Да може да ги реши всяко дете внимавало в час и учило съвестно уроците си.
И ако обичаш няма нужда от това снизхождение,дразнещо е!

# 40
  • Мнения: 40 931
Не е съвсем така,няма как да изискват това,което не са преподали и не са упражнили като хората.Тези знания са благодарение на труда на школите,не са на държавната система.Въз основа на какво са им претенциите.Голяма част от родителите нямат финансова възможност за частни уроци,това означава ли че са по-малко умни и че нямат шанс за по добри училища.По този начин няма равенство и всичко опира отново до финансови възможности.
Не искам задачите да са лесни,а да са реални.Да може да ги реши всяко дете внимавало в час и учило съвестно уроците си.
И ако обичаш няма нужда от това снизхождение,дразнещо е!

Ей това, болднатото, ще бъде истинска катастрофа ooooh!

Уроците са следствие на недостига на места в най-желаните училища. Дори нивото в училище да е по-високо от това в Итън, пак ще има нужда от състезание, ако местата са по-малко от кандидатите. А за да е ефективно състезанието, нивото трябва да е високо (задачите трудни) с цел само малка част да се справят. До тук добре, обаче много родители и деца не са съгласни да отпаднат от класацията и тръгват на курсове за да си повишат шансовете. Други виждат това и също тръгват за да не изостанат и така всички с амбиции ходят на курсове. Неизбежно е и го има във всяка държава, където има решаващи изпити от подобен вид.

В твоето желание лесни и реални са синоними. Сама си отговори какво ще стане, ако всяко дете, внимавало в час, реши задачите.  Ми ще стане каквото писах - 10 000 шестици, което ще е катастрофа. Проблемът ти е, че не правиш разлика между изпит и състезание. Първият модул е за проверка на наученото и там наистина задачите трябва да са "реални" и ако 100% от децата изкарат 6.00 това ще е супер, защото ще е показател за високо ниво. Вторият модул обаче е състезателен и служи за разслояване на децата и ако там се случи не 100%, а даже 30% да имат шестици, резултатът ще е катастрофа. Ей затова трудността се гласи да бъде такава, че да има много малко шестици и плавно разпределение надолу. И да ти харесва, и да не ти харесва, това е най-справедливият начин да се реши кой да учи в НЕГ, защото все пак има състезание. Вярно е, че бедните деца са ощетени, но така е по целия свят. По цял свят за да успее бедно дете трябва да е двойно по-умно, по-мотивирано и по-трудолюбиво от богатите деца. Да не би после бедните деца да не са ощетени отново, като си останат да учат в български университет, а по-заможните отидат в чужди топ университети?

Държавната система пък, даже и да беше много добра ( а тя не е ), пак не би могла да подсигури масово висок успех, защото децата не са еднакви и болшинството са мързеливи и немотивирани, някои нямат и капацитет за високи резултати. Впрочем материалът от НВО винаги е бил включен в учебната програма, но на някои места не успяват да вземат всички уроци, защото заради немотивираните и прочее деца темпото на преподаване е ниско. Даже и да е взет целият материал обаче, пак този материал може да бъде скрит в по-засуканите задачи и децата да не го познаят и да не успеят да ги решат, но това не значи, че материалът е извън програмата.  Всъщност на курсовете се прави точно това - не се преподава нов материал, а децата се учат да познават коя задача към кой тип принадлежи и с какви подходи и методи да се реши. Е, ако в училището не са взели всчико, тогава се и допреподава изпуснатото, но това не е основната цел.

# 41
  • Мнения: 1 057
Ами те родителите май много-много не се знаят какво искат, хем децата им да са грамотни, хем и да им е лесничко, ама то няма как и двете едновременно. В крайна сметка втория модул не е задължителен, който иска детето да му е спокойно и да не се напъва да приключва на първи модул и толкова. И да, във втори модул трябва да е трудничко.

# 42
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Не, искам всички деца да имат равен старт в уж безплатното ни скапано образование.За децата с възможности и високи претенции си има частни училища.

Все пак говорим за средно образование,което би трябвало да го завършат всички деца.

# 43
  • София
  • Мнения: 313
Най-актуалните изводи ще ги правим след като излязат статистиките.
Бихте ли споделили каква статистика ще получим заедно с резултатите на децата си!
Например при пробните тестове в Регалия даваха средната оценка на всички и средната оценка поотделно за двата пола.
Така ли ще бъде и в резултата от НВО? Ако е така, от коя база ще се изважда средния резултат? За училището, града, общината, страната?
Благодаря предварително!

# 44
  • Мнения: 21 455
Най-актуалните изводи ще ги правим след като излязат статистиките.
Бихте ли споделили каква статистика ще получим заедно с резултатите на децата си!
Статистиката не върви заедно с резултатите. През минали години дори се е налагало родители да звънят в РУО, за да публикуват такава. Представлява своеобразна интервална скала с определена стъпка. Тъй като сега балообразуването е  в точки, ще бъде нещо от рода на:
1-5 точки - толкова ученици общо, от тях ххх момичета и ууу момчета, с натрупване...
6-10 точки ....
Стъпката е примерна. Нямам идея какъв точно интервал ще бъде избран. Има и графа с натрупване. Ето я сборната миналогодишна за София. Има и поотделно за БЕЛ и математика.

http://www.regalia6.com/ucRegalia/regalia_files/kand_7kl_2016_mo … AT_statistika.PDF

Общи условия

Активация на акаунт