8 клас - Ваканцията си тече, а който иска и чете!

  • 74 141
  • 736
  •   1
Отговори
# 660
  • Пловдив
  • Мнения: 529
Спливитет, а защо реши, че ЕГ "Пловдив" и ФЕГ са с профилиращ БЕЛ? За разлика от някои ЕГ в страната, в Пловдив не училището избира профилите след първи и втори език, а учениците избират. Поне в ЕГ- тата е така.
Реших така, защото ФЕГ са написали в сайта си, че има трети профилиращ предмет БЕЛ. За ЕГ"Пловдив" явно не съм обърнал внимание, че преди в 11 клас са имали и допълнително по Математика, тоест тя е четвърти.
Дори и да не са с профилиращ БЕЛ, какво значение има това? Напълно възможно е гимназия с чуждоезиков профил да си избере БЕЛ като трети. И тогава става тази ситуация, която доста по - нагоре съм описал. Целта ми беше да се разбере 8 часа е максимума за профилиращия предмет по принцип или 8 часа е максимума за ИУЧ, а пък в последствие общо часовете по предмет (ЗУЧ + ИУЧ) да станат 10,11,12 и т.н..

# 661
  • Мнения: 332
rosita_ta, не съм гледала регистъра, но погледнах сайта на ПЧМГ. Записали са профил "Природоматематически", но такъв в новата наредба 7 за профилите няма. Възможно е в старата да е бил с такова наименование. В новата има Математически с МАТ и Инф. или МАТ и Физика, Природни науки с Билогия и Химия или Химия и Физика. Според новата наредба и обявените от ПЧМГ профилиращи предмети, би трябвало профилът им да е Математически. Вероятно са се регистрирали и за профили Езиков и Природни науки, но тази година не предлагат такова обучение.
Когато става въпрос за наименованията и съответствието им с профилите, по които обучават, то съответствие има за гимназиите - ЕГ са с профил ЧЕ, МГ са с профил МАТ, НПМГ има няколко профила - МАТ, Природни науки, Софтуерни и хардуерни науки, Икономическо развитие.
Обаче СУ няма как да си сложат профилите в наименованието и явно имат възможност да обучават по всички изброени в наредбата профили (вероятно и за гимназиите е така). Тук и на мен ми липсва почесващото се човече.
Веси, и аз така си мислех, но пък Математическа гимназия  обявява профил Математика, това значи ли, че е възможно да не се избере???
Няма как да не се избере, МАТ и Инф. са задължителни профилиращи предмети и трябва да има избираеми часове. 3-ти профил СМГ, ПЧМГ и НПМГ са определили език. ПЧМГ имат и 4-ти профил ИТ.

Последна редакция: чт, 10 авг 2017, 11:54 от *Vessy

# 662
  • Мнения: 5 425
И мен това много ме притеснява. Още в 10 клас трябва да са наясно какво искат да учат, защото няма да съберат нужния хорариум. Да не говорим че, ако искат да учат Медицина, а са с Хуманитарен профил, просто шанса за прием в МУ е минимален. Много, много трудно се наваксва само с уроци извън училище - просто две години 5-8 часа в седмицата срещу 0 в друго училище правят голяма разлика.

Росита, излез от тоя "problem solving mode". До 10-ти клас има още две години. Не се знае дотогава какво още ще натворят умните глави в МОН и какви идеи ще разцъфтят в тинейджърските главици... Следващата година е за ориентация. А за ориентацията се иска свободно време и спокойна мисъл.
Починете си от напъна досега....

Последна редакция: чт, 10 авг 2017, 11:59 от Ezhko

# 663
  • София
  • Мнения: 9 620
Веси, в конкретния случай, това са старите профили, по които са се обучавали гимназистите. От тази учебна година, бъдещите 8класници, ще са по новата програма. Има една презентация качена на сайта, където по-подробно е обяснено.
Но това е частен случай, който ползвах за пример, и за който имам малко повече информация от първо лице. Въпроса е какъв е общия случай и какво ще се учи в тези профили, че това в наредбата поне на мен ми е неясно.
Взимам за пример Езиков - е добре, след 3 години интезивно обучение по езика в НЕГ, да речем, със всичките предмети, изучавани на немски, какъв е смисъла да учат по още 5 часа на седмица допълнително. Освен ако не e подготовка за взимане на сертификат. В наредбата обаче има информация за профилирано обучение, при начално ниво в 11 клас  В1 и В2 в края на етапа. Е това е смешно за една езикова гимназия.

Според мен тази наредба ще се промени много, защото има много неясноти. Има си две години до тогава.

Ezhko, разсъждавам си просто Simple Smile. Вече взех да свиквам с мисълта, че при щерката нещата ще са различни, а си прав до 2 години колко вода ще изтече и от сега нищо не е ясно.

# 664
  • София
  • Мнения: 20 033
Rosita,
Скрит текст:
НЕГ няма как да се раздели с часовете си по език в 11  клас точно. Подготовката за сертификат започва от 10 клас и приключва през декември  на 12 клас, когато се държи изпитът в нашето полукълбо. Най-интезнивна е именно в 11 клас. Няма как ученето на предмети на езика до тогава  да помогне (освен косвенос придобития словесен багаж) за отработването на формата. По новите наредби не знам как е, но на изхода в момента  ДСД паралелките покриват С1, лайстунг- С2.  Вторите, макар да придобиват и немска диплома, до финала учат немски под формата на литература и държат задължителна матура по езика..
Без тези 5 часа език не само няма да се мине през всичките писмени елементи на  формата, но няма да има и  технологично време за  работа над папката за устен, която си  е свеово рода дипломна работа на дадена тема  и която регулярно се преглежда/редактира от немските преподаватели баш в 11 клас.

Последна редакция: чт, 10 авг 2017, 13:02 от пенсионирана русалка

# 665
  • Мнения: 9 514
 А аз се замислих за нещо друго:
 Ако избереш профил
Скрит текст:
"хуманитарен" ще имаш в 11 и 12 клас часове по БЕЛ и история, съответно ще можеш да кандидатсваш във ВУЗ с тях
. Обаче какво става ако в 12 клас или в началото на следването решиш, че не ти се занимава с това и искаш да учиш нещо с химия или компютри, примерно?
Скрит текст:
Досега просто сядаш, готвиш се за изпити, и ако успееш, сменяш посоката. Сега не виждам как ще стане. След като нямаш необходимия хорариум часове по химия, не би трябвало да имаш право да кандидатстваш.  Thinking
Върти ми се нещо из ума, че чуждите ВУЗ-ове искаха определен брой часове по съответните дисциплини. Предполагам, че и тук е въпрос на време да се приеме. И ако до 10 клас не си решил какъв искаш да ставаш, какво се случва? Как можеш да смениш посоката си на развитие?
  Още нещо ме притеснява. В 7 клас децата влизат някъде, където им стигне бала. Има определени 4 профила, но те не отговарят напълно на желанието на детето, просто така се е случило. И ако профилите са АЕ,НЕ, БЕЛ и история, а детето иска да кандидатства с химия и биология, какво се случва? А ако в училището изобщо няма профил химия и биология?
Вие в Колежа (НЕГ, Испанската и още кой беше с по-късно разпределящи се...) сте лесни, все пак не се избира (до четвърти профилиращ) още в края на седми клас.  Постъпково някак си човек си намества интересите и насоките...
Сега с големия си разговаряхме кои матури има право да си избере - БЕЛ е ясно. Но втората?!? Или втора и трета... и разговора вървеше в посока "А тези които искат медицина!?!". Сега нашите имат 1, 2, 3 и 4 профил, избират си някой от тях... Но ако имаш в профилите си някъде Химия, а Биология нямаш, имаш ли право да избереш допълнителна матура, че да си я ползваш за кандидатстване?

# 666
  • София
  • Мнения: 9 620

пенсионирана русалка
Скрит текст:
Аз за това и написах, че има смисъл ако е за подготовка за сертификати. Но виж какво пише в Наредбата, което ме притеснява:
ПОДГОТОВКА ПРИ ИНТЕНЗИВНО И РАЗШИРЕНО ОБУЧЕНИЕ ПО ЧУЖД ЕЗИК
(Ниво В1 по ОЕЕР в края на първи гимназиален етап) 
Този тип профилирано обучение по чужд език във втори гимназиален етап на средната степен на образование надгражда езиковите знания и речевите умения, усвоени на ниво В1 в първия гимназиален етап, като във взаимодействие с общообразователната подготовка спомага за тяхното усъвършенстване и за овладяване на общи и комуникативни езикови компетентности на ниво В2 по Общата европейска езикова рамка в края на етапа

И по нататък има съдуржание, какво точно се включва в горното.
И на мен това Б1 в края на 10 клас ми се струва направо смешно.
Иначе е редно децата в ЕГ да ползват тези часове за подготовка за сертификати, а не да ходят по школи.

# 667
  • Мнения: 63
Здравейте, мами, аз се включвам с въпрос off-topic спрямо в момента обсъжданата тема. А именно-знае ли се кога ще бъдат обявени цените на новите учебници за 8. клас и ако вече някой има информация за цените, нека я сподели (изключая чужди езици). В сайта на "Просвета" има учебници по някои учебни предмети, но пише, че ще започнат да се използват през новата учебна година и няма посочена цена. В сайта на "Булвест 2ООО" има посочени учебници и цени по Български език, Литература, Биология, Химия, Физика и Руски език (не са всички предмети, а и като гледам минали списъци с учебници в нашето училище, ит тези най-много Литературата или Българския да ни трябва, така че това не ме топли особено). На сайта на "Анубис" пък вече всички учебници и цените им са обявени (дори и тези учебници на чужд език за ЕГ). Та, ако някой има информация за "Просвета", нека сподели.

# 668
  • Мнения: 14 133
Ще ги обявят някога цените.
А и повечето учители в момента сигурно са в отпуск.
Трябва да дойде началото на септември, да направят Педагогически съвети, да си кажат кой вариант са избрали и тогава ще разберем, надявам се на родителски срещи или от сайтовете на училищата какви учебници и помагала да купуваме.
П. П. На нашия сайт все още и напълно логично няма информация за учебниците за 8- ми клас, а само за по- горните класове. Чакаме.

Последна редакция: чт, 10 авг 2017, 14:49 от Чиби

# 669
  • София
  • Мнения: 4 446
  Пенева, така е, в АК се профилира по-късно, но как ще стане при останалите?
 Аз завърших АГ и с химия и биология профил в 11 клас бяхме 12-13 деца. Сляха ни с друг профил и ни разделяха за СИП часовете. Ама хорариума си го имахме и ако нямаше такъв СИП, щяхме да ходим на уроци и пак да кандидатстваме. А ако в училището има 2-3 деца, целещи се в Медицинска академия? За тях няма да има профил химия и биология. Като нямат необходимите часове какво правят? В университета имах колеги и от НПМГ, и от ЕГ, и дори от спортно училище. Учиш, полагаш изпити и те приемат. Ама ако се въведе някакво ограничение заради недостатъчен брой часове изобщо няма да имаш опция да се явиш на изпит. Някак нередно ми изглежда да профилираш децата още в 7-и клас, не знам...

# 670
  • София
  • Мнения: 20 033
Росита, разбирам те, но то и към момента, преди навлизането на каквито и да е изменения, картинката е подобна, тоест доста шарена. И не знам как ще стане унифицирана и след промените.. В НЕГ, с която си дала пример, се гони  подготовка за  С1 (лайстунг паралелките и С2 ги оставяме настрана), понеже това е нивото, с което може да се кандидатства в Германия. Ако се следва написаното в наредбата, никое бг училище/паралелка от настоящите оторизирани да обучават за ДСД (за София само са НЕГ, 73-то, паралелка или две  в 35-то и двете частни училища  -"Веда" и ""Ерих Кестнер", какво остава и за всички извън столицата), няма да покрие изискванията на германците. А това няма да го допуснат.. Докато ако вземем пример с ФЕГ, която е сертификатен център,  те и към момента завършват с учебник на ниво В2 в 12 клас, понеже  изискванията за Франция са други и В2 се счита за предостатъчно. Бозата в момента я има и с втория език, на едни места той започва от АБ и се докарва на финала  до ниво В1-В2, на други още в девети клас се почва директно с В2. Та както досега има сериозни  разминавания в училища с иначе еднакъв като вид  1-ви и 2-ри профил и равен хорараиум часове по тях, така и след промените ще си намерят начини да заобиколят наложеното..

# 671
  • София
  • Мнения: 9 620
Мда, позволих си да дам за пример НЕГ, защото за нея съм чела, че АЕ, като втори език, се започва от Б2. Е как е възможо това да е заложеното ниво, след 2 години профилирана подготовка!?
Иначе е ясно, че повечето училища ще намерят начин да "заобиколят" и добре че ще го направят.
Само дървените глави в МОН явно не виждат безумията, които приемат и ги определят като стандарт, по който да се ръководят училищата.

Интересно би било, ако някой запознат може да каже, доколко профилираната подготовка и по останалите предмети е наистина профилирана, или покрива това, което до сега се е учило в СИП до 12 клас.

# 672
  • Мнения: 332
Аз мисля, че това ниво В1 в края на 10 клас е по-скоро минималното, което трябва да бъде достигнато. Като се има предвид, че се отнася и за разширено изучаване на език и за профили, различни от ЧЕ. Часовете по език в този случай са 12+4+2 за трите класа и едва ли може да се постигне много повече от В1. Естествено, че ЕГ, за които е интензивно с 18 часа в 8 клас и като добавят и избираеми часове във всички класове, се постига по-високо ниво.
И според мен не е добре избирането на 3 и 4 профили още в 7 клас, при условие, че ще се изучават чак в 11 и 12 клас. Това може и да е имало смисъл при стария закон и план, в който избираемите часове са били по-малко и се учат почти всички предмети до 12 клас.
Но при двустепенно обучение по новия закон и профилиране във втората степен, ми звучи по-логично в 7 клас да се избере основния профил - ЧЕ, МАТ и т.н., т.е. определените на национално ниво профили, а след завършването на първата степен да се изберат допълнителните профилиращи предмети. Тогава и децата ще са по-наясно с желанията си и ще могат да направят по-точен избор. Особено като се има предвид, че в 11 и 12 клас няма да се изучават всички предмети и избираемите часове са достатъчно, за да може да се получи добра подготовка и хорариум по профилиращите предмети според намеренията за по-нататъшно обучение.
А сега немалко деца са принудени да направят компромиси с дадено училище или профилиращи предмети -  отказват се от паралелки, ако не искат определени 3 и 4 профили или ги пишат, въпреки, че не са желани, но искат да учат в дадено училище, пък после ще се чудят какво да правят, като не им е интересно и ще ходят на уроци, за да се готвят по друго.
При добро желание на училищата винаги може да се направи организацията така, че да бъдат удовлетворени желанията на всички за 3 и 4 профили.
За мен схемата, която предлагат АК и НЕГ е най-добрата, въпреки че в НЕГ изборът на 2-ри език е малък.

Последна редакция: чт, 10 авг 2017, 17:20 от *Vessy

# 673
  • София
  • Мнения: 20 033
Росита, гоямата ми дъщеря беше профил Математика и информатика, та имам ясни спомени какво учеха специално  по мат (не от следене какво правят, а защото мат ми е стара любов, която ръжда не хваща). Хванах сега  един дял на случаен принцип от  приложението за мат в наредбата за профилирано обучение  (този за Функции) и нещата са си съвсем  същите - има ги  безкрайните геометрични прогресии, границите на функция, непрекъснатост, диференцируемост, производни -неща, които другите, за които мат не е профил, не учат (не учеха и досега)..

# 674
  • Мнения: 14 133
В1 е явно минималното  ниво, което трябва да постигнат в края на 10- ти клас и В2 при завършването на средно образование.
За ДСД паралелките, каквито има и в нашето училище Русалката е пояснила.Kiss

Общи условия

Активация на акаунт