По - ниска минимална заплата от 460 лв ?!?

  • 30 501
  • 524
  •   1
Отговори
# 435
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Учителят може да стане разносвач, но разносвачът не може да е учител. Ако има много голямо предлагане на учители, някои ще се преориентират към други по-платени места, докато се стигне до момента, да се попълнят местата за разносвачи и да има недостиг на учители. Тогава, ако държавата има сред приоритетите си образованието, ще вдигне заплатите на учителите така, че да ги привлече към професията им. Не само заплатите трябва да вдигне, но темата е такава, та няма да обяснявам другите направления.

# 436
  • София
  • Мнения: 6 258
Няма значение дали учителката е поседнала на столче и разните други глупости дето си ги написала, Нищо лично. Обаче, за да станеш учител трябва да вложиш поне 4 години във време и пари. А после може да имаш късмет и да работиш в централно градско училище с възпитани деца и амбициозни родители, но може и да е в някое крайно или пък селско, в което подопечните ти бъкел не разбират български и това за колко лева?
Да не подхващам темата за университетските преподаватели. Там положението е зле и ще става по-зле, защото никой млад човек не желае да се пъне 4 години тежко следване и после да преподава интегрални и диференциални уравнения, че и по-сложни неща за 500 лв.

# 437
  • Мнения: 29 118
Проблемът е там, че на практика у нас няма действащ пазар на труда, не и при професиите с най-голям дефицит.
Голям рев, че липсват медицински кадри, в болниците е пълно с пенсионери над 70 години – и лекари, и сестри, а и още по-зле ще става. Е, като има дефицит, заплатите защо не помръдват?
При адекватно заплащане ще се намерят всякакви кадри, дори учители за циганските училища. Ама с трици маймуни ловят ли се?
Всички въздишаме и се възхищаваме на финландската образователна система, ама не виждаме най-главното – високите изисквания към учителите, подплатени с високо заплащане и висок обществен рейтинг.
Същото е и в медицината, и къде ли не.
Само тук се дебнем и следим сакън да не се прецакаме някой да изкарва повече от нас. И все ние най-много работим, а другите си клатят краката. И само нашият труд е труд, останалите са лентяи и мрънкачи.
Докато не си променим отношението към чуждия труд, докато не започнем да го уважаваме и ценим, все ще сме си на дъното на класациите – и по доходи, и по стандарт, и по неудовлетвореност, и по мизерия на духа.

# 438
  • Мнения: 22 036
Сийке, проблемът е, че и двете цитирани от теб сфери, всъщност не са зле платени, но са платени на черно. Плащането под масата и на лекари и на учители поддържа стандарта им (не на всички, разбира се). Ако тези пари са в системата, ще има по-нормално заплащане и по-добри услуги.

Аз лично, съм виждала малко лекари, чиито стандарт на живот да отговаря на заплатите им, за много учители важи същото.

# 439
  • Мнения: 2 837
"Докато не си променим отношението към чуждия труд, докато не започнем да го уважаваме и ценим, все ще сме си на дъното на класациите – и по доходи, и по стандарт, и по неудовлетвореност, и по мизерия на духа. "
Именно. За себе си имам правило - докато нямам преки наблюдения върху нещо, да не давам прибързани и крайни оценки. Виждам обаче, че и във форума срещаме обратното поведение - правило е да се подценяват чуждият труд, чуждите успехи, чуждите несгоди. Намирам, че това е голям проблем, защото по този начин липсва необходимият обществен натиск за постепенно решаване на проблемите. Получава се обратното - ако институциите поне на думи тръгнат да взимат някакви мерки в определена област, останалите реагират, че този проблем не е толкова важен, а има други за решаване. Което е добре дошло за институциите, които дават заден и в крайна сметка не започват  нищо и всички проблеми демократично си стоят неразрешени.
Иначе хамалската и разносваческата работа е тежка и нямам против да е добре платена. Тя често е за млади и здрави хора и е до време, работи се дълги часове, почти без почивки.
П.П. При учителите възможност за частни уроци има по два-три предмета. Останалите понякога работят и нещо допълнително, но то често не е свързано с учителството.

# 440
  • Мнения: 9 050
Няма значение дали учителката е поседнала на столче и разните други глупости дето си ги написала, Нищо лично. Обаче, за да станеш учител трябва да вложиш поне 4 години във време и пари. А после може да имаш късмет и да работиш в централно градско училище с възпитани деца и амбициозни родители, но може и да е в някое крайно или пък селско, в което подопечните ти бъкел не разбират български и това за колко лева?
Да не подхващам темата за университетските преподаватели. Там положението е зле и ще става по-зле, защото никой млад човек не желае да се пъне 4 години тежко следване и после да преподава интегрални и диференциални уравнения, че и по-сложни неща за 500 лв.

И точно затова заплатата на учителите не зависи изобщо от тази на разносвачите по складовете.

А положението в университетите е тежко не заради 500-те лева, а защото никой няма воля да изрине вклинените стари кадри и да даде шанс на новите преподаватели. В резултат, на новите не се предлагат щатни места. Максимум може да се надяват на статут "хоноруван асистент". Като такива обаче, нямат право на допълнителните облаги. (Щото айде стига само основната заплата сте кометирали. Ако се съберат на годишна база плащанията и облагите в натура на щатните преподаватели в университетите, нещата никак не са зле.) Нямат право на общежитие, намалението за храна, пътните и т.н. Нямат и сигурност. Както никой в частния сектор не иска срочен договор, така и преподавателите не искат да са хонорувани асистенти. Не е тежко положението, защото няма желаещи. Тежко е защото няма места за тях. Защото местата са заети от преподаватели в следпенсионна възраст.

# 441
  • Мнения: 22 036
Така е за учителите, но това не променя факта, че парите, които изкарват допълнително не влизат в системата, нито като такси, нито като данъци. Така е и за лекарите, че и за доста други професии, но после има рев, че са малки пенсиите и заплатите.

# 442
  • София
  • Мнения: 6 258
Нищо лично, в хуманитарните науки може и да няма места, обаче при точните има. Една от причините е, че с точните науки /физика и математика/ основно се занимават мъже, а никой мъж не иска/не може да храни семейство с толкова пари.
И въобще с годините не вземат чак толкова пари. Един доцент долу-горе го докарва до 1100-1200 лв чисто. Това е основна заплата, добавки за стаж и добавка за докторантура. Това е човек с около 20 годишен стаж само в университет. Станал доцент сравнително рано, един от талантливите в своята област. Смята да напуска. Брат му има бизнес. Като работи с него, ще изкарва повече. Никакъв стимул и мотивация да остане. А той е един от сравнително младите доценти в катедрата си! Всичко друго е пред пенсия.

# 443
  • Мнения: 22 036
Никъде по света, научната кариера не е основен доход. В смисъл в университет. Обикновено преподаването е допълнение към работа в лаборатория, компания, юридическа практика, медицинска практика.

Обикновено ставаш доцент, професор, заради успехи в другата ти работа.

# 444
  • Мнения: 19 395
Тежко е защото няма места за тях. Защото местата са заети от преподаватели в следпенсионна възраст.
Това е недостатък на държавната политика. След определена възраст не може да бъдеш хирург, преподавател и т.н. Както е писала Сийка, нещата са недомислени. Образование, здравеопазване, полиция и още няколко са държавни институции. Държавата е длъжна да подсигури ресурс за да функционират пълноценно. Обществения натиск не бива да бъде насочен към това, колко часа работят, какво получават, кога се пенсионират, а към резултата от тяхната работа. Щом детето е неграмотно след 5 години в училище, болния не е излекуван, престъпността расте .... значи нещо там куца. Дали това е ниско заплащане, липса на контрол или нещо друго проблемът е решим на държавно ниво.

ПП И аз се бунтувам срещу средствата, които се харчат за създаването и печатането на много учебници, но други са много доволни от многообразието. Давам това като пример, че обществото винаги ще бъде разделено, когато се решава част от проблемите на една институция. Обществото не е способно да види цялата картина. Е, корупцията и изобщо далаверите са повече от видими, но същото това общество започва и да свиква.

# 445
  • Мнения: 50 944
Всъщност вече има програми за преквалификация, и ставаш учител за 1 година, а след това още две години взимаш по 500 лева отгоре, освен учителската заплата. Намирам го за чудесно. Само че те пращат в някое село, където, да, няма учители
Иначе в много училища само с връзки можеш да почнеш.
Хубаво се разговорихте, значи стигнахте до извода, че проблема със заплатата не е толкоз лесен за решаване Simple Smile и зависи от много много неща
Много ми се иска държавната политика да се промени в доста посоки, но уви, кураж затова винаги липсва. Всички реформи са абсолютно проформа и козметични.

# 446
  • Мнения: 9 050
Основният проблем на държавната политика е, че в нея има само държавници и политици, които прилагат теоретични стратегии. Няма практици и консултанти от реалния сектор. На КРИБ и на всеки друг опит на работодателите да участват в бизнеса, се гледа като на грубо вмештелство в "държавните работи".

Не можеш да правиш политика за доходит, ако никога не си бил в процеса по изграждане на цялостни системи за компенсация. Ако не знаеш що е то градиране на позиции и нямаш цялостната картинка. На парче и с остарели приоми като клас прослужено време и други, отдавна не отговарящи на реалността, не може да се постигне адекватност на възнагражденията. Нито на пенсиите, нито на здравното осигуряване, нито на нищо. То си е като кърпенето на улиците. Запълва се дупката, но за кратко. А после се отварят още две, по-големи.

# 447
  • Мнения: 22 036
Правени са опити да се привличат професионалисти, но бързо се трансформират в политици.

# 448
  • Мнения: 9 050
Правени са опити да се привличат професионалисти, но бързо се трансформират в политици.

Например? Говоря за неангажирани партийно експерти.
Аз лично познавам няколко. Но те са основно юристи. Аз говоря за специалисти в точно конкретните сфери. Няма нито едни специалист по възнажражденията в МТСП. Няма нито един практик по осигуряването от бизнеса нито в НОИ, нито в НАП, нито в МЗ, нито в Здравната каса.


Да се изготви градиране на позициите в ДА няма да е наполовина толкова скъпо, колкото пари ще спести в следващите 5 години. Има си разработени системи. Има и специалисти, които да консултират прилагането им. Но това първо ще направи не половината, а всички настоящи кадри излишни, защото ще са необходими служители със съвсем различен профил. Ще направи и много дейности, за които в момента се източват пари към "наши" фирми, излишни....

# 449
  • София
  • Мнения: 62 595
професионалисти как се изграждат системи и как се оптимизира производство (а то си е като произвоство, имаш нещо като поточна линия,нищо че е услуга), ама не искат или не могат да се справят. Освенако не ги изръчкат или подкупят с  някой проект.

Общи условия

Активация на акаунт