МОН - промените продължават

  • 130 176
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 1 500
  • Луната ни пази
  • Мнения: 3 008
Предварително благодаря. Добих известна представа от наредбата за профилираната подготовка, но ми се ще да погледна и учебните програми за нея.
http://www.mon.bg/bg/177
Дидева, ето тук. Тези проекти мнооого отдавна са на сайта. Те са по един проект, наречен "За по- качествено образование". Всички настоящи учебни програми са разработени по този проект. Подлежаха на обсъждане дълги години. Участвала съм в тези обсъждания. Имам ги на лаптопа като файлове, но бях забравила как ги измъквах от сайта на МОН.

# 1 501
  • Мнения: 667
Аз не разбрах какво не разбираш.
Нали затова се кандидатства в гимназия, избираш си профил и кандидатстваш.

Така беше до миналата година.
По новите промени, избираш (или те приемат за където ти стигне, защото абсолютно всички кандидатстват и се "джуркат" в системата) да кажем Френската гимназия. До тук всичко е ок. По новите програми обаче, в 10 клас държиш наново НВО по мат и бел. Освен това взимаш почти целия материал в 9 и 10 клас, така, че за след 10 клас да избираш наново профили и реално ти остават почти само те, плюс дежурните бел и мат.
Какви ще са точно тези профили не се казва от сега, няма яснота, зависи също с какви учители разполага към момента конкретна гимназия явно.
Когато аз се поинтересувах от учебния план в нашето училище ни бе казано следното: няма. Появи се към средата на учебната година с пояснение изрично, че ще търпи промени и си беше само за конкретната година, съответно и претърпя. И сега е година за година, реално в края на един клас не знаеш програмата за следващия клас. Към момента не могат да ни кажат какви точно ще са профилите след 10 клас, например. Миналата година не можаха всъщност да кажат нищо, всеки вдигаше рамене. Тази година още не сме имали родителска среща.

# 1 502
  • Луната ни пази
  • Мнения: 3 008
Така, срокът на обучение при приема след 7ми клас е 5 (пет) години. След 10 клас прием ще има само за тези, които до този момент са учили в обединено училище или за този, който не е доволен от профила си/ настоящото обучение. Ще се организира прием само за свободните места (ето и риска детето ти да учи в обединено, а не в средно училище). Т.е. ние например в настоящия 9 клас нямаме НИТО едно свободно място. Ако 2020 г., м. юни учениците ни подадат заявления за записване всички до един в 11 клас в края на учебната година, ние няма как да обявим прием. Ако примерно 10 от тях решат да не продължат да учат или да си сменят профила, ще обявим 10 свободни места. Не знам дали обясних разбираемо.

# 1 503
  • Мнения: 667
Да, ясно е. Само че си знаете профилите. Ние-не. Знаем много общо, не се знае например дали ще има биология/химия. И ако някой иска точно този профил след 10 клас, може да реши да си търси по другите училища.
Преди бяха ясни тези профили със самото кандидатстване, сега вече не са. Сега се чака 10 клас, за да се разбере какви биха били. Дали ще са химия/биология и математика/информатика, или биология и още нещо и математика/физика, дали ще е история/бел - не се знае.
И ако се окаже вариант да има история/бел и математика/информатика, някои деца може да потърсят вариант местене след 10 клас, заради биологията или физиката например.

# 1 504
  • Мнения: 21 455
 
Така, срокът на обучение при приема след 7ми клас е 5 (пет) години. След 10 клас прием ще има само за тези, които до този момент са учили в обединено училище или за този, който не е доволен от профила си/ настоящото обучение. Ще се организира прием само за свободните места (ето и риска детето ти да учи в обединено, а не в средно училище). Т.е. ние например в настоящия 9 клас нямаме НИТО едно свободно място. Ако 2020 г., м. юни учениците ни подадат заявления за записване всички до един в 11 клас в края на учебната година, ние няма как да обявим прием. Ако примерно 10 от тях решат да не продължат да учат или да си сменят профила, ще обявим 10 свободни места. Не знам дали обясних разбираемо.
Всъщност не е точно така. За учениците от обединените училища е предвиден допълнителен държавен план-прием. Останалите, които не са доволни от профила си, ще трябва да се преместят в друго училище, ако има свободни места там и след полагане на съответните приравнителни изпити, ако има такива.
Скрит текст:
Чл. 79. (1) Допълнителният държавен план-прием определя броя на местата, на които учениците, завършили първия гимназиален етап на средно образование от обединените училища, се приемат:
1. в профилираните гимназии и в професионалните гимназии;
2. в паралелките за профилирана подготовка или за професионална подготовка в средните училища.
(2) Допълнителният държавен план-прием се планира по реда и в сроковете на държавния план-прием по чл. 51.
(3) Допълнителният прием е за обучение по профили или специалности от професии, по които са се обучавали учениците в първия гимназиален етап.
Чл. 80. (1) Началникът на регионалното управление на образованието прави анализ на броя на учениците, завършващи първи имназиален етап в обединените училища в областта, разположението им по общини и профилите/специалностите, по които са били обучавани до момента, както и наличните свободни места в
приемащите училища.
(2) При наличие на достатъчно свободни места в училищата, осъществяващи обучение във втори гимназиален етап, може да не се утвърждава допълнителен държавен план-прием, а желаещите ученици кандидатстват за наличните свободни места.
Чл. 81. (1) Приемането на учениците в XI клас се извършва въз основа на резултатите от националното външно оценяване от X клас.
Ако някой реши да смени профил или специалност по професия, трябва да търси варианти да се премести преди да постъпи в 11. клас.
И благодаря за линка, но явно не сме се разбрали. Файловете в него са от 2013 година, т. е. преди да бъдат приети и обнародвани ЗПУО и съответните наредби. Един вид проекти на проектите. Когато  минат през учителските съвещания, окончателните варианти ще бъдат публикувани за едномесечно обсъждане на страницата на МОН. Това чакам аз, а вероятно и много родители.
Да, ясно е. Само че си знаете профилите. Ние-не. Знаем много общо, не се знае например дали ще има биология/химия. И ако някой иска точно този профил след 10 клас, може да реши да си търси по другите училища.
Знаете ги. Поне двата определени на национално ниво.

# 1 505
  • Мнения: 667
Кои са?
Бел и един от езиците, за гимназия с езиков профил.
Или греша?
Може би наистина съм тъпа, или поне аз така се чувствам, затова ще подам конкретни данни:
СУ с разширено изучаване на език и с профил втори език. След 10 клас няма идея какво ще предложат.
Ясно ми е, че ще държи задължителен БЕЛ. Кое друго е задължително-езикът или профилът втори език, който е избран? Или нещо трето, избрано след 10 клас?

# 1 506
  • Мнения: 21 455
Кои са?
Бел и един от езиците, за гимназия с езиков профил.

При профил чуждоезиков - двата чужди езика.

# 1 507
  • Мнения: 667
т.е. задължителни три матури-по бел и по двата езика, така ли?

# 1 508
  • Мнения: 21 455
Вчера съм дала изчерпателен цитат от ЗПУО.
Ето как звучи официално.
Чл. 134. (1) Задължителният държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература се полага върху учебно съдържание, изучавано в задължителните учебни часове във втория гимназиален етап на средно образование.
(2) Вторият задължителен държавен зрелостен изпит по чл. 132, ал. 2 се полага по учебен предмет, избран от ученика [/b]измежду учебните предмети Чужд език – английски, френски, немски, италиански, испански или руски, Математика, Информатика, Информационни технологии, Физика и астрономия, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, История и цивилизации, География и икономика, Предприемачество, Музика, Изобразително изкуство и Философия, ако ученикът го е изучавал в избираемите учебни часове като профилиращ учебен предмет във втория гимназиален етап на средно образование. Държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет.
..............................
Чл. 135. (1) По свое желание зрелостникът може да положи и до два допълнителни държавни зрелостни изпита по избрани от него учебни предмети измежду учебните предмети Български език и литература, Чужд език – английски, френски, немски, италиански, испански или руски, Математика, Информационни технологии, Физика и астрономия, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, История и цивилизации, География и икономика и Философия.
(2) В случай че избраният учебен предмет по ал. 1 е изучаван от ученика като профилиращ, държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет, изучавано в избираемите учебни часове във втория гимназиален етап на средно образование.
(3) В случай че избраният учебен предмет по ал. 1 не е изучаван от ученика като профилиращ, държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание, изучавано в задължителните учебни часове в средната степен на образование.

(4) Зрелостникът може да положи допълнителен държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература само ако е изучавал учебния предмет като профилиращ. Държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет.
(5) Освен случаите по ал. 4 допълнителен държавен зрелостен изпит не може да се полага по учебен предмет, по който зрелостникът е положил задължителен държавен зрелостен изпит.
(6) Допълнителен държавен зрелостен изпит по учебния предмет Чужд език може да се положи и по чужд език, различен от посочените в ал. 1, ако съгласно училищния учебен план ученикът е изучавал съответния чужд език в първия гимназиален етап на средно образование и като профилиращ учебен предмет във втория гимназиален етап на средно образование.

# 1 509
  • Мнения: 667
Изчетох го, съжалявам и се извинявам, но не го разбирам Sad Четох поне десет пъти.
Благодаря все пак. Просто исках да разбера кои биха били предметите за нво.

# 1 510
  • Мнения: 21 455
Задължително БЕЛ и задължително един от профилиращите предмети. Ако например профилиращите са АЕ, НЕ и математика - един от тях.
Има възможност за явяване на още два ДЗИ по желание на ученика.

# 1 511
  • Мнения: 667
БЕЛ е ясен. Въпросът е за втория задължителен. Профилът е само АЕ, няма друго. След 10 клас ще се избира това друго от това, което предложат.
Не, грешка, профилът е АЕ с втори език НЕ. Затова питах-задължителен е първият език-АЕ или е по избор между АЕ и НЕ?
Пожелателните въобще не ме касаят, на този етап нямаме никаква идея какво ще предложат след 10 клас, така че ще се избира тогава наново. И ако има желание за нещо още-тогава.

# 1 512
  • Мнения: 21 455
Един от профилиращите. Те са три или евентуално четири. Един от тях. Не е задължително да е първият чужд език.

# 1 513
  • Мнения: 667
Да, ще са три или четири. Задължителен БЕЛ+ един от езиците задължителен. Останалото, което ще се избира допълнително след 10 клас не е задължително (можеш да си го избереш, ако искаш, но не е ангажимент). Дано сега съм на прав път.

# 1 514
  • Мнения: 21 455
Ще опитам пак. Има разлика между задължителни ДЗИ и профилиращи предмети.
При профил чуждоезиков двата профилиращи предмета, определени на национално ниво са двата чужди езика. Освен тях ще има поне още един, определен с училищния учебен план. Може да има и четвърти
Първият задължителен ДЗИ е по БЕЛ. Вторият - по един от профилиращите предмети - двата чужди езика или някой от другите два ( ако са два, защото може да е един). Ако третият ( и евентуално четвъртият) профилиращ предмет не е дефиниран още с държавния план-прием, той се избира на някакъв етап и Е задължителен. Профилът е съвкупност от три или четири профилиращи предмета, т. е. задължително има поне още един предмет освен определените на национално ниво с наредбата.
Примерно за профил чуждоезиков - профилиращи - АЕ, НЕ, математика.
ДЗИ.
Първи - БЕЛ
Втори - АЕ или НЕ или математика.

Общи условия

Активация на акаунт