МОН - промените продължават

  • 130 244
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 585
  • София
  • Мнения: 251
Кой казва, че няма да ходи на състезания и да спортува? Сега започва карате три пъти седмично.
Не изключвам варианта да го затресат хормоните и да му изтървем края.
Опитвам се да планирам максимално, Дай Боже, реалността да се доближи до представата ми за нея.
Аз лично съм американски възпитаник, завърших висшето си образование в чужбина, и не съм наясно с много неща в България, особено в сферата на образованието, макар и майка ми да е вече пенсиониран начален учител.Grinning

# 586
  • София
  • Мнения: 62 595
Последна реплика и прекратявам отвличането от темата. Ти хубаво планираш, и то планираш максимално, но забравяш, че срещу теб стои жив човек, чиито ресурси са ограничени. Първо си представИ как ще изглежда твоят живот,, с това максимално планиране, но ако ти си на мястото на детето си. А нещата са доста далеч от хормоните още - става въпрос за съвсем нормална, човешка физическа и психическа издържливост, по-скоро за съвсем природните ограничения на това да си човешко същество.

# 587
  • European Union
  • Мнения: 1 382
След като дъщеря ти е завършила 4 клас, в 5-ти ще можеш да се насладиш на идиотската програма по английски, която на 90% повтаря вече ученото до 4 клас и я има, я няма 10 процента нови знания.
Същото ще се случи и с осмокласниците (извън ЕГ естествено). Горките опитни зайчета.

# 588
  • Мнения: 21 455
Скрит текст:
След като дъщеря ти е завършила 4 клас, в 5-ти ще можеш да се насладиш на идиотската програма по английски, която на 90% повтаря вече ученото до 4 клас и я има, я няма 10 процента нови знания.
Същото ще се случи и с осмокласниците (извън ЕГ естествено). Горките опитни зайчета.
Какво точно ще се случи? Изборът на профил е личен избор. В момента се играе малко на сляпо, защото училищата не са публикували подробни учебни планове и не се знае какъв трети и евентуално четвърти профилиращ предмет ще има за отделните паралелки, но до следващата година и това ще бъде изчистено. Но дори и в езиковите гимназии, профилирането ще се осъществи във втора гимназиална степен, тоест в 11 и 12 клас.

# 589
  • Мнения: 6 924
Аз не схванах допълнителните стипендии, които се отпускат. Как точно е определено кое училище в коя от седемте групи попада?

# 590
  • Мнения: 21 455
Аз не схванах допълнителните стипендии, които се отпускат. Как точно е определено кое училище в коя от седемте групи попада?
В статия прочетох, че е по резултати от ДЗИ от последните пет години. Но без заповедта на министъра можем само да гадаем.  Освен това има групи с различна номерация, които носят един и същи финансов бонус.
Често се питам защо някои заповеди присъстват в съответния раздел, а други никога не се публикуват.
Скрит текст:
Видях, че си питала във ФБ страницата на МОН, но предполагам, че няма да отговорят.

# 591
  • Мнения: 6 924
Аз това за последните 5 години съм го пропуснала. Във фб имаше и коректен въпрос защо точно по БЕЛ и математика, като втората дзи е по желание. Не очаквам някой да отговори. Те ползват фб страницата за копи пейст на новините от сайта си.
Много странно групиране. Мога да дам два примера за училища, които следя последните години. Например 18то е винаги след 32ро на ДЗИ, но на 18то се отпускат по 55лв, а на 32ро - 25 лв. Аналогично ако сравним СМГ с 9 ФЕГ през последните години, СМГ е по-напред в класациите, но то получава по 55лв, а 9 ФЕГ - по 75лв.

# 592
  • София
  • Мнения: 251
Извинявам се за разводняването на темата.

На фона на промените за прием в първи клас,  за мен е важно да има възможност за прием от пети клас, който да бъде на база успех, матури, или някакъв подбор, който да взема предвид възможностите на детето, а не местоживеенето му или реда на подаване на документи. Също е добре, това класиране  да става по едно и също време във всички училища.

Смятам също, че критериите за прием за първи клас, които самите училища приемат като допълнителни не е редно да имат голяма тежест, а по-скоро символична. 

# 593
  • Мнения: X
Допълнителните критерии са със символична стойност. След четвърти клас успехът и резултатите от НВО и към момента са критерии за класиране.

# 594
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Предвид това, че навсякъде в пети клас по програма е едно и също, няма профилиране, то не разбирам защо трябва да има отсяване по успех и изпити.

# 595
  • Мнения: 11 924
Напротив, в МГ има точно профилиране. И не всяко дете би се справило с напрежението и материала.
Скрит текст:
По мое време в МГ приемаха и след 6-ти и след 7-ми клас. Сигурно е било с изпити. След шести клас няколко деца от моя клас отидоха в МГ. Едното просто не беше чак такъв математик, но пусти майчини амбиции... Избута седми клас и се върна в кварталното училище да изкара осми клас и след това влезе в Икономическия техникум, където също трудно приемаха

# 596
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
А проследи ли дискусията напред? Да, там приемат с изпит, само там. Ивалета иска изпити и за останалите.

# 597
  • София
  • Мнения: 62 595
А това е поредната заблуда за профилирането като в МГ-тата. МГ-тата са спасителният пояс за амбициозните родители и очевидно не стига, затова се чуват гласове за още профилирания - децата да се явят на изпити, за да имат шанс да бъдат пак подбрани. Или имат някаква фантазия, че за три класа в основен курс децата ще излязат с ниво на език като от езикова гимназия. А хич не им идва на ума, че съвсем ще се истеряса, сякаш не стигат изпитите в седми клас, та юруш и в пети да ги правим. Подготовката за всякакви приемни изпити е тежка и натоварена с много очаквания. Поголовното подлагане на такова нещо не е от полза за децата, колкото и един родител да вярва, че точно неговото дете ще се справи блестящо. А ако не се справи? Сърбала съм я тази попара, хората от тогавашната седмокласна тема знаят случая с едното от децата ми, когато заради висока температура, детето ни живо, ни умряло, замалко да не успее да се яви на единия изпит и цяла година подготовка да отиде на кино, а детето щеше да е забутано не знам къде.

# 598
  • София
  • Мнения: 251
Andariel,

Профилирането не е само в СМГ. Има училища, които са с разширено изучаване на чужди езици. Там от пети клас се започва изучаване на втори език. За момента единствено в 31 СУЧЕМ има регламентиран прием от пети клас. Той е на база среден успех и резултата от матурата в четвърти клас по български или математика. Другите училища, които предлагат разширено или интензивно изучаване на чужди езици имат прием от първи и седми клас. Какво пречи и те да имат подобен прием от пети клас.

Другата алтернатива е училищата, които имат по-различни учебни програми, например ранно интензивно изучаване на чужди езици, да имат различна система за прием, където водещият критерии да не е местоживеене. Според новата наредба излиза, че в такива училища могат да учат от първи клас само деца от района, а това е дискриминация спрямо всички останали деца. Ако не може от първи клас, поне от пети клас да може да влезнат на база на постиженията си. Три години не са много, но са решаващи за подготовката за матурите в седми клас, и има огромна разлика в кое училище ще учи детето в този период.


# 599
  • Мнения: 6 924
Ивалета, 85% от децата в София завършват с пълно 6 и максимум една точка минус на някоя от матурите. НВО в 4 клас нито е външно, нито има смисъл от него. Според мен е редно да отпадне, но от МОН дори се стремят да му придадат допълнителна тежест. Т.е. подбопът по успех и НВО от 4 клас няма никаква стойност. Освен това много училища започват изучаването на втори език още от втори клас, а не от 5-ти.
На мен също ми се иска да има алтернативно на СМГ училище с подбор и изучаване на езици, но това изобщо не е залегнало в закона. Приемът в 31-во е преподреждане на неговите ученици според желанията им и допълване на свободните места. Т.е. може да сандидатствате във всяко едно училище след 4ти клас и ако броя на местата са по-малко от желаещите, то ще се направи подбора, за който говорите.

Общи условия

Активация на акаунт