МОН - промените продължават

  • 130 677
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 870
  • Мнения: 2 837
Масата така или иначе няма проблем. Със системата от точки от НВО и с положителна оценка за годината тази маса все ще влезе някъде - достатъчно средни училища има. И ще излезе. Добрият ученик може обаче заради една петица в пети клас да остане под чертата за определена паралелка, която за масата е недостижима. И това е проблемът - трябва ли още в пети клас да  правим децата бележкари, които държат да имат шестици по всичко на всяка цена, а не да имат знания. Защото оценките са  количествен измерител на знания, но в сегашния си вид не са обективен измерител.

# 871
  • Мнения: 21 455
Да вземем един стандартен начин на балообразуване, който е избран за много паралелки с профил " чуждоезиков".
Удвоените точки от НВО по БЕЛ + удвоените точки от НВО по математика + оценките от свидетелството за основно образование по  по БЕЛ и математика от раздел А от учебния план в VII клас, превърнати по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците.
Да допуснем, че ученикът има само отлични оценки и максимален резултат на двете НВО и че се вземат оценките от 5-7. клас.
Тогава:
НВО БЕЛ - 2х100=200
НВО математика=200
БЕЛ - 3х50=150
математика=3х50=150

На практика излиза, че оценката по балообразуващите предмети се взема три пъти. Да не говорим, че тежестта на оценките от свидетелството значително нараства, обратно на ситуацията през миналата и настоящата учебна година, когато тази тежест намалява в сравнение с предходните години, през които и шестицата от НВО си беше шестица, и шестицата от училище пак си беше такава.
Мисля, че от МОН се усетиха навреме какво ще се случи, ако се вземат оценките от 5-7. клас ( или някой им подсказа, все пак имаше време за изпращане на бележки, мнения и предложения) и затова предвидливо не включиха предвидените по проект окончателни ( средноаритметични) оценки.

Ще се повторя. За мен оценките по два предмета, изучавани в раздел А на учебния план в седми клас, са точно оценките от раздел А в седми клас по тези предмети.

# 872
  • Мнения: 3 059
И докато е ниска топката и шестиците с лопата да ги ринеш и някои деца се озовават при учител с други критерии и професионални амбиции (нещо, което по принцип трябва да зарадва тях и родителите им) и децата се оказват в неизгодна позиция. Не ми се говори за случай, в който шестицата убегне на дете от субективен фактор.

Това, че шестицата в училище е/стана ниска топка не е най-добро, което можем да отчетем.  Това също дърпа мотивираните деца назад. Това НВО не е центъра на цялото им образование (макар, че упорито го правят такова). Колко време ще работи упорито дете по даден предмет (хайде мат. и БЕЛ ги оставяме настрана), когато види че шестицата, за която се труди се получава за доста по-малко от голяма част от класа.

Ако толкова голям процент, показват толкова добра успеваемост, значи критериите не биват.

Съгласна съм със Светкавица, за това как може да бъдат класирани децата. Най-добрите пак ще се отдеят, без да влияят други фактори.
 

# 873
  • Мнения: 21 455
Няколко общи проверки през годината?  За да бъде оценяването обективно, тези проверки трябва да се проведат по правилата на НВО - външни квестори и независими оценители. Което означава доста средства, сериозна организация и няколко изпита за децата през годината.
Може би втора дата за НВО за онези, които по обективни причини не могат да се явят на първата е по-добра идея.

# 874
  • Мнения: 41 238
НВО БЕЛ - 2х100=200
НВО математика=200
БЕЛ - 3х50=150
математика=3х50=150

На практика излиза, че оценката по балообразуващите предмети се взема три пъти.

И точно това е добре, защото така оценката от 5 клас например не е фатална. Ако детето има даже 4 в 5 клас, а после се стегне и има шестици, за класирането общата му оценка ще бъде (примерно, не знам скалата) 25+50+50 = 125  толкова ще има и ако има петици в 5 и 6 клас и шестица в 7 клас. Т.е. губи много по-малко, отколкото по старата система, ако има петица.
И аз навремето една година имах 5 по литература, но понеже се вземаха оценките от три години, това не ми смъкна толкова дипломата.

# 875
  • Русе
  • Мнения: 11 922
 И с какво основание оценките по балообразуващите предмети в 5 клас ще диференцират децата. Пети клас е преходен от една организация в друга и оценките до голяма степен са субективни . В края на краищата в края на етапа е логично да се вземат под внимание знанията и уменията за системно учене култивирани в предходните две години, но приложени и оценени в последния етап.За мен е голяма недомислица това с вземането на оценките от пети и шести клас.

# 876
  • Мнения: 21 455
Въпросът отдавна ми е омръзнал. Да изчакаме до учебната 2018/2019 и ще видим кой е крив и кой е прав.

# 877
  • Мнения: 3 059
Въпросът отдавна ми е омръзнал. Да изчакаме до учебната 2018/2019 и ще видим кой е крив и кой е прав.

Тук темата стана не как ще е, а дали е уместно да е по единия или другия начин.

Черна станция, петицата е 39 точки. Т.е. при смятане на 6 оценки от дипломата. Две или три петици през годините могат да направят определени паралелки, недостижими за дете, а както и Румцайс писа, без това дете да е по-неподготвено или по-незнаещо от други деца.

Ако броят оценките от пети клас, сигурно ще имам местене на деца още от първия срок на пети клас в търсене на учителки, които няма риск да пишат петици.

Последна редакция: нд, 24 сеп 2017, 18:08 от solnichka

# 878
  • Мнения: 21 455
Тук темата стана не как ще е, а дали е уместно да е по единия или другия начин.
Това имах предвид.
Има си тема за коментиране на образователните системи по света и у нас. Идеята беше тук да се съсредоточим върху постоянно появяващите от страна на МОН  предложения за нови и нови промени в системата на образованието  и евентуално да се опитаме да си изясним съдържанието на проектите или на вече утвърдените документи.
Дали е удачно или не оценките от 5. и 6. клас да участват в балообразуването е дискутирано многократно във форума, включително и тогава, когато му беше времето - при общественото обсъждане на проекта на наредбата.
В момента не се предвижда този текст да претърпи някаква промяна, така че е безсмислено да спорим дали е добре, зле или някъде по средата.

# 879
  • София
  • Мнения: 62 595
Виж сега, ЧС, на мен като родител хич не ми дреме какво иска образователната система, както и на нея не й дреме какво искам аз. Затова на мен ми е важно моето дете, така като и на теб ти е важно твоето  дете, а не всичките 99 процента от децата, които не се впечатляват от елитните гимназии, като и твоите, и моите действия през годините са били ориентирани именно към това нашите деца да са добре и те да се преборят за достъп до възможно най-доброто училище и да излязат от училищната система с възможно най-много ползи за себе си. Затова за мен е заложена бомба, която може да се активира всеки момент, стига на някого да му хрумне от догодина да включи  и оценките от пети и шести клас като залообразуващи. Знаеш, на състезание като на състезание, и щом за влизането в СМГ и НЕГ се броят не стотни, а хилядни, то една тъпа петица в пети или шести клас може да е фатална. И няма нужда да дравняваме с университетите, защото университетите са автономни и не са част от училищната система, отделно децата в осми клас вече са младежи, а не 11-годишни.

# 880
  • Пловдив
  • Мнения: 529
По постановление № 33 от 15 февруари 2013 година за условията за получаване на стипендии от учениците след завършено основно образование всеки, който е завършил основно, има право да получи стипендия. Е, тазгодишните осмокласници, които имат основно и отговарят на условията за стипендия, кога ще получат стипендии?
Вярно ли е, че няма утвърден бюджет за стипендиите на горепосочените ученици?

# 881
  • Мнения: 41 238
Виж сега, ЧС, на мен като родител хич не ми дреме какво иска образователната система, както и на нея не й дреме какво искам аз.

Точно така. Ти се бориш за едно единствено дете, а образователната система се бори за средностатистическото дете, умножено по общата маса на деца. И затова системата гледа масата, а ти гледаш една конкретна личност. И понеже силата е в системата, тя прави нещата така, както е добре за масата. На теб ти остава да се спасяваш поединично. Ако двете с детето ти сте мотивирани, а и ако детето има качества, ще се спасите. Останалите 90% обаче ще бъдат образовани според целите на системата. Това мисля, че устройва всички, освен тези извън десетте процента, които обаче имат амбиции да са в тях.  Гаден живот.

# 882
  • Мнения: 21 455
По постановление № 33 от 15 февруари 2013 година за условията за получаване на стипендии от учениците след завършено основно образование всеки, който е завършил основно, има право да получи стипендия. Е, тазгодишните осмокласници, които имат основно и отговарят на условията за стипендия, кога ще получат стипендии?
Вярно ли е, че няма утвърден бюджет за стипендиите на горепосочените ученици?
На страницата на училището, което те интересува няма ли качена заповед или критерии за отпускане на стипендиите? Мисля, че обикновено започват да ги изплащат октомври.
Сведенията за бюджета откъде са? На страницата на МОН още през юли качиха списък на училищата, които ще получат допълнителни средства за стипендии, което ме навежда на мисълта, че трябва да е утвърден бюджетът и за основните средства.
ЧС, Андариел, защо не пренесете принципния си спор в темата за образователните системи? Там се обсъжда по принцип. Тук се опитваме да коментираме конкретни неща.

# 883
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
При нас още не са минали стипендиите на съвет, но вероятно това ще стане скоро. Тогава ще обявим критериите за получаване на стипендии.

# 884
  • Майничка
  • Мнения: 12 614
... На страницата на МОН още през юли качиха списък на училищата, които ще получат допълнителни средства за стипендии, което ме навежда на мисълта, че трябва да е утвърден бюджетът и за основните средства. ...

При нас също още не е минал съвет за стипендиите.

Общи условия

Активация на акаунт