Вероучение или История на религиите?

  • 4 671
  • 61
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3 675
трябва да се изучава в училищата според вас?Въпросът ми е породен от факта, че преди 1944 година в училищата е имало такова обучение, учениците са изучавали евангелията.Е, предполагам, че никой няма да се съгласи да изучава точно това,но според мен децата трябва да са запознати със своята религия, също и с другите такива.Преди две години в училището, където работих раздаваха на децата безплатно учебници по християнска етика за 11 и 12 клас.На мен също ми дадоха, допадна ми начина на изложение по основни въпроси.Не беше строго религиозно, по скоро ми напомня на учебниците по философия.Това са важни неща и децата трябва да са запознати с тях, според мен това е работа на родителите и на свещениците, ако децата са вярващи.

# 1
  • Мнения: 1 840
Вече записах дъщеря си на СИП "Религия" - преподавателката е завършила Богословие, а съпругът й е православен свещеник. Лично моето мнение, което не налагам на никого, е, че е хубаво да се учи Вероучение.

# 2
  • Мнения: 2 556
Ако имат желание децата, да се запишат и те на СИП Религия и да учат, давам им тази свобода.

# 3
  • по пътеката
  • Мнения: 3 149
история на религиите.децата са  податливи на влияния и е  много важно да има граница на полезното от  надъхването и внушението! аз съм за избора, ако те решат да го направят!

# 4
  • Мнения: 431
Според мен е добре децата да се запознават с общото между религиите и с това, че различията в тях са само въз основа на начина на живот в периода, в който са възникнали. Религиите отговарят на потребността на хората да си обясняват по нелогичен път живота. Те са гъвкави и се развиват, а не са догми. Подходът към религията като към единствена и неоспорима истина е прекия път към фанатизма. Не знам дали изобщо има такъв предмет, но ако мога да го формулирам може би бих го нарекла "сравнително религознание"

# 5
  • Galaxy 13197853088
  • Мнения: 2 392
Религиозната насока се дава от родителите, да ли то ще избере този път си зависи от детето. Не може на едно място където са се събрали деца с различни разбирания да им се налива само 1 религия ...

# 6
  • Мнения: 804
Може би ако се изучава историята на различните религии, общото и различието между тях децата ще станат по-толерантни възрастни.

# 7
  • Galaxy 13197853088
  • Мнения: 2 392
това е по-добрият вариант ...

# 8
  • Мнения: 2 556
Не бих се обзаложила на това.

# 9
  • по пътя на светлината
  • Мнения: 2 290
Може би ако се изучава историята на различните религии, общото и различието между тях децата ще станат по-толерантни възрастни.
Подкрепям това мнение. Peace

# 10
  • Мнения: 804
Не бих се обзаложила на това.
Не се обзалагам, просто разсъждавам. Ако познаваш различните религии може би ще ги приемаш по-лесно. Всяко крайно религиозно поведение, лично за мен е фанатизъм. Дали той се проявява от християни, мюсюлмани, будисти или каквито и да са други няма значение. Фанатизмът е страшен и най-лесно се формира в детска възраст.

# 11
  • Мнения: 3 675
Това, което ме провокира да пусна тази тема е, че вчера се рових в едни книги и открих едно евангелие на баба ми от 1938 г.Чувала съм, че в онези години не само за го изучавали, но и преди учебните занятия винаги е имало молитва. Сега ще кажете, какви са пък тези тъпотии, особено в днешно време, когато на никой не му пука за християнските ценности.

# 12
  • Мнения: 804
Това, което ме провокира да пусна тази тема е, че вчера се рових в едни книги и открих едно евангелие на баба ми от 1938 г.Чувала съм, че в онези години не само за го изучавали, но и преди учебните занятия винаги е имало молитва. Сега ще кажете, какви са пък тези тъпотии, особено в днешно време, когато на никой не му пука за християнските ценности.
Гита, трудно е да накараш днешните деца да казват молитва преди учебните часове. Пък и архаично е някак. В класа може да има различни деца - еврейчета, мюсюлманчета, китайчета ако щеш... Молитвата не може да бъде формалност, човек се моли с душата си, а не рецитира "Отче наш" по задължение.

# 13
  • в едно миланско село
  • Мнения: 4 124
Не бих се обзаложила на това.
Не се обзалагам, просто разсъждавам. Ако познаваш различните религии може би ще ги приемаш по-лесно. Всяко крайно религиозно поведение, лично за мен е фанатизъм. Дали той се проявява от християни, мюсюлмани, будисти или каквито и да са други няма значение. Фанатизмът е страшен и най-лесно се формира в детска възраст.

подкрепям. при това историята на религиите е история, философия и култура на куп. в днеШно време, където лесно може да се слу4и в един клас да има деца с разли4на религия, ми се струва нормално да им се обяснят разликите, прили4ията. незнанието поражда страх, това е прекрасен на4ин да се избегне недоверието към уж разли4ните.
  
ли4но мнение : ако у4илиЩето е държавно, държавата е лаик, не виждам заЩо трябва да плаЩа на у4ител по вероу4ение.
който иска такова неЩо за детето си, да го запиШе в 4астно, евентуално спонсорирано от църквата у4илиЩе, или да си му плати 4астен у4ител.

# 14
  • Мнения: 196
Интелигентни и безпристрастни специалисти по история на религиите просто липсват. Практически всеки преподавател ще се занимава с агитация в полза на своята религия.
Ми няма нужда всякакви фанатизирани типове да влизат в училищата.

Освен това, църквата е отделена от държавата.
Училищата са: 1 - държавни, 2 - светски.
Който иска религия - църкви в България не липсват. Не е нужно да се обединяват тези две неща.

Да допуснем църквата да възпитава децата ни, е равносилно да създадем много опасни предпоставки - най-кървавите войни по света са религиозните.

# 15
  • Мнения: 135
Цитат
трябва да са запознати със своята религия

"своята" религия може да е относително нещо - някой може да са родени в семейство следващо исляма, друг - в семейство, следващо
еврейската религия.
Задължителното изучаване на фиксирана религия в училище може да се разгледа даже като ограничение на религиозните права от някой. Ако е СИП е друго нещо - който иска да се запише.
А изучаването на историята на религиите може да е ценно, като бъде изключена тенденциозност в представянето на религии, различни от християнството, което не съм сигурен че би се получило, ако
преподавателя е богослов-православен християнин.

# 16
  • Мнения: 3 146
Интелигентни и безпристрастни специалисти по история на религиите просто липсват. Практически всеки преподавател ще се занимава с агитация в полза на своята религия.
Ми няма нужда всякакви фанатизирани типове да влизат в училищата.

Освен това, църквата е отделена от държавата.
Училищата са: 1 - държавни, 2 - светски.
Който иска религия - църкви в България не липсват. Не е нужно да се обединяват тези две неща.

Да допуснем църквата да възпитава децата ни, е равносилно да създадем много опасни предпоставки - най-кървавите войни по света са религиозните.

100% заставам зад това мнение - твърдо съм против и двете!

# 17
  • София
  • Мнения: 3 064
Може би ако се изучава историята на различните религии, общото и различието между тях децата ще станат по-толерантни възрастни.

Точно така! Най-страшни са непознатите неща. Децата трябва да са запознати с религиите, всеки културен човек трябва да е. Защо не в училище?! Лошото е, наистина, че трудно ще се намерят качествени преподаватели, ама то по кой ли предмет има... Те качествените си намират по-добре платена работа. Но това е друга тема!

# 18
  • Мнения: 3 447
История на религиите, и то в горния курс. Като преподавателят е, да речем, културолог, но не и богослов.

# 19
  • Мнения: 9 865
История на религиите, и то в горния курс. Като преподавателят е, да речем, културолог, но не и богослов.
Peace - любимата иконка Mr. Green
И аз мисля, че не е добре да бъде богослов! Култоролог, антрополог... някой, който познава множеството религии и то добре, но не от позицията на ортодокс или католик, или мюсюлманин, а като специалист, учен, ако щете.

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
Интелигентни и безпристрастни специалисти по история на религиите просто липсват. Практически всеки преподавател ще се занимава с агитация в полза на своята религия.
Ми няма нужда всякакви фанатизирани типове да влизат в училищата.

Освен това, църквата е отделена от държавата.
Училищата са: 1 - държавни, 2 - светски.
Който иска религия - църкви в България не липсват. Не е нужно да се обединяват тези две неща.

Да допуснем църквата да възпитава децата ни, е равносилно да създадем много опасни предпоставки - най-кървавите войни по света са религиозните.

Съгласна съм с това мнение.

Ако в уччилище утре има вероучение за православните християни, после ще трябва и за католиците, простестантите, мюсюлманите, евреите и всички видове религии да бъдат въведени като такъв час, защото веднага ще започнат дела за дискриминация. Накрая ще се окаже така, че учителите по различните видове вероучения в едно училище ще са повече от учителите по светските дисциплини.

По-добре да е история на религиите и то в горните класове, когато младежите са натрупали достатъчно знания и опит, за да могат да отсяват сложната информация.

# 21
  • Мнения: 4 965
Може би ако се изучава историята на различните религии, общото и различието между тях децата ще станат по-толерантни възрастни.

  bouquet

НО

Интелигентни и безпристрастни специалисти по история на религиите просто липсват. Практически всеки преподавател ще се занимава с агитация в полза на своята религия.
Ми няма нужда всякакви фанатизирани типове да влизат в училищата.

Освен това, църквата е отделена от държавата.
Училищата са: 1 - държавни, 2 - светски.
Който иска религия - църкви в България не липсват. Не е нужно да се обединяват тези две неща.

Да допуснем църквата да възпитава децата ни, е равносилно да създадем много опасни предпоставки - най-кървавите войни по света са религиозните.

Съгласна съм с това мнение.

Ако в уччилище утре има вероучение за православните християни, после ще трябва и за католиците, простестантите, мюсюлманите, евреите и всички видове религии да бъдат въведени като такъв час, защото веднага ще започнат дела за дискриминация. Накрая ще се окаже така, че учителите по различните видове вероучения в едно училище ще са повече от учителите по светските дисциплини.

По-добре да е история на религиите и то в горните класове, когато младежите са натрупали достатъчно знания и опит, за да могат да отсяват сложната информация.

А и на моите деца не бих позволила някой да влияе при избора им на религия. Аз и баща им сме християни, но от различни деноминации - аз съм православна, а той е протестант. В същото време имаме близки и приятели с различни религии - православни, протестанти, евангелисти, католици, мюсюлмани, арменци, евреи и будисти. Искам те да възприемат нормално и безпристрастно правото на избор на всеки човек каква религия да изповядва и в същото време искам те сами да направят този избор, когато са достатъчно големи и зрели за това. По никакъв начин не смятам да им се меся в това решение, а още по-малко искам това да им бъде налагано в училище.

При наличие на добри специалисти по история на религиите и на една по-голяма възраст /определено, след 8-ми клас нагоре/ - съм за историята, но не и за вероучението. Ако искат да учат вероучение, с удоволствие ще ги водя на неделно училище /повечето църкви имат такова/.

# 22
  • Мнения: 3 423
аз съм за вероучение от 1ви клас,но по желание

# 23
  • Мнения: 14 133
Нито едно от двете.  Naughty
Който иска да си учи вероучение, да ходи на неделно училище в църквата, джамиията и подобни  Crossing Arms
Има и достатъчно литература по библиотеките за образоване по въпроса.  Peace

# 24
  • Мнения: 1 849
До преди 30-40 години в Америка е имало задължителна молитва в училищата...Премахнали са я и Америка и се сринаха моралните ценности.

Лично аз съм за история на религиите, децата трябва да имат знание, за не може разни секти да ги вербуват. Не трябва да им се говори само за една религия, но нещо като сравнителен анализ...

Въпроса го дъвкахме в този форум доста дълго време....

# 25
  • Мнения: 3 886
Нито едно от двете.  Naughty
Който иска да си учи вероучение, да ходи на неделно училище в църквата, джамиията и подобни  Crossing Arms
Има и достатъчно литература по библиотеките за образоване по въпроса.  Peace
Peace

# 26
  • Мнения: 4 841
Аз съм за история на религиите, по причините, формулирани от babche.
И дори по-скоро в културен, отколкото в исторически план.

# 27
  • Мнения: 2 309
И аз съм за история на религиите, но от 5-6 клас нагоре. Представени научно, изчистено, без агитиране. Това според мен е необходимо знание, възпитава във верска търпимост, което в съвременния глобализиран свят е изключително важно. Вече не сме изолирани от света и различните религии е направление, което трябва да бъде изучавано от децата / че и от повечето възрастни/ наред с останалите.

# 28
  • В офиса
  • Мнения: 4 018
Нито едно от двете!

# 29
  • Мнения: 2 309

Интересно ми е, би ли се аргументирала?

# 30
  • Мнения: 2 401
До преди 30-40 години в Америка е имало задължителна молитва в училищата...Премахнали са я и Америка и се сринаха моралните ценности.


 Joy Joy
На въпроса: Против съм във всякакъв план.

# 31
  • В офиса
  • Мнения: 4 018
Интересно ми е, би ли се аргументирала?

Да се учи православие отхвърлям по очевидни причини (толерантност, различни етноси, държавни училища, които се издържат от данъците на всички и т.н.)

Остава въпросът дали да се учи религия.
Първо, изцяло съм съгласна с поста на tinatin. Подготвени кадри за обучение по религия няма. Кой ще пише учебниците, че да са неутрални, кой ще преподава?
Второ, вярата е нещо лично и мястото за обсъждане не е в училище, а в къщи.
Трето, така се отнема свободата на родителите да решат по какъв начин ще запознаят децата с религията. Което ощетява както вярващите, така и атеистите.
Четвърто, което засяга само вярващите. За всички тях (без значение от коя религия са) Бог е един. Което влиза в директен конфликт със запознаването с боговете на различните религии.
Пето, религията е нещо абстрактно. От каква възраст нататък децата ще могат да възприемат, че става въпрос не за буквална истина, а за метафори.
Шесто, религията е силно средство за манипулация. На преподавателя се дава силен коз, който, ако не се използва правилно, може да доведе до ужасни последствия.
Мога да продължа още.

Бих приела религията да е свободно избираем предмет, не повече. Иначе ОК за мен е само запознаване с религиите в исторически план и това естествено в часовете по история.

Последна редакция: пт, 14 дек 2007, 22:20 от Тинкърбел

# 32
# 33
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
трябва да се изучава в училищата според вас?....,но според мен децата трябва да са запознати със своята религия, също и с другите такива.Преди две години в училището, където работих раздаваха на децата безплатно учебници по християнска етика за 11 и 12 клас.На мен също ми дадоха, допадна ми начина на изложение по основни въпроси.Не беше строго религиозно, по скоро ми напомня на учебниците по философия.Това са важни неща и децата трябва да са запознати с тях, според мен това е работа на родителите и на свещениците, ако децата са вярващи.
Не, не трябва. Аз нямам религия и съответно и децата ми нямат своя такава.
Тази християнска етика, за която говориш, я имам и аз. Големи глупости пише вътре - мое мнение.
И как определи тези неща за важни?

Децата вярват и в Дядо Коледа(Мраз) и той е много важен за тях - трябва ли да се въведе вероучение по Дядо Коледа в училище?

# 34
  • Мнения: 25 615
Умирам си за подобни теми, в които родители на малки деца обсъждат какво трябва или не трябва да се учи в училище, без да имат представа какво съдържа учебната програма в момента.
Религиозното обучение няма място в светското училище, това отдавна е ясно на всеки разумен човек, фанатиците не ги считам за такива.
История на религиите се изучава достатъчно подробно и в рамките на часовете по история, където им е и мястото. Може евентуално да се увеличи броя на часовете за това, но цял предмет по темата - хайде, моля! Достатъчно излишни неща се учат в училище, няма нужда от допълнителни. Всеки един нов предмет отнема от часовете по БЕЛ и математика, чието неглежиране крещи и от този форум. Не може утре да излезе от училище и да си пише името с правописни грешки, да не може да си напише СВ или молба за каквото и да е, а да знае цялото родословие на Мохамед или Буда. За последното заплати не дават.
Нека не забравяме, че тези деца утре ще трябва да работят, за да ни изкарват пенсиите, а не ние да хрантутим вкъщи безработни енциклопедии.

# 35
  • Мнения: 196
Децата вярват и в Дядо Коледа(Мраз) и той е много важен за тях - трябва ли да се въведе вероучение по Дядо Коледа в училище?

Ами да. Ще им обясняват, как трябва да се държат, за да не грешат. Щото иначе - без награда накрая, нали така? В крайна сметка, децата ще знаят, че дядо Господ и дядо Коледа са едно и също, защото начините на въздействие са им еднакви.

Само дето никой не убива в името на дядо Коледа... Защо ли?  Thinking

# 36
  • Мнения: 196
Нека не забравяме, че тези деца утре ще трябва да работят, за да ни изкарват пенсиите, а не ние да хрантутим вкъщи безработни енциклопедии.
Joy
 Ох, това е толкова точно казано!   bouquet

# 37
  • Мнения: 24 467
Винаги съм поддържала тезата, че ако трябва да е История или теория на религиите- добре, но не и вероучение, задължително за всички.

# 38
  • Мнения: 61
Има голяма разлика между вероучение и история на религиите.Моето мнение е първо децата да изучават история на религиите,след което ако детето има интерес-вероучение.Вярвайте ми -това задължително има огромен положителен ефект върху детето.НО САМО ПРИ ЖЕЛАНИЕ ОТ НЕГОВА СТРАНА!!!В момента големия ми син е в 10 клас в Духовна семинария.Няма друго училище
 в България ,което освен че дава отлична подготовка,дава и ВЪЗПИТАНИЕ.Дори и най-престижните частни колежи.Така че аз съм ЗА вероучение в училищата.

# 39
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Няма друго училище
 в България ,което освен че дава отлична подготовка,дава и ВЪЗПИТАНИЕ.Дори и най-престижните частни колежи.Така че аз съм ЗА вероучение в училищата.
sisillia, за да твърдиш, че няма друго училище в България трябва да ги познаваш всички училища, а в това се съмнявам.
Много интересни заключения правиш, от едно училище обобщаваш за всички. Ти математика и по-точно логика и по-точно причина-следствие някога учила ли си? От общото може да се направи заключение за частното, но не и обратно.

# 40
  • Мнения: 516
Вероучението за мен поставя граници, с които аз не съм съгласна. Историята на религиите би дала една богата обща култура.

# 41
  • Мнения: 494
 Няма да се меся в чуждите спорове завихрили се тук. Ще отговоря конкретно на въпроса-заглавие на темичката.
 Ако ще е задължително за всички, нека бъде история на религиите. Стига да има обективни и подготвени специалисти, а не под "религии" да се разбира само православна религия(или ислям, в някои региони на БГ). Смятам го за полезно и в никакъв случай излишно. Когато познаваш нещо, по принцип, си по-предпазен от евентуални залитания в една или друга посока, а на тях сме ставали свидетели не един път и това е напълно нормално, предвид абсолютното невежество по отношение на всички видове религии.
 Един час седмично едва ли би изял толкова много от времето за БЕЛ и другите предмети, а би обогатил със сигурност. Не става дума за енциклопедични знания, как'Змийке(Сийке), а за обща култура.
  Проблем е само това, че и според мен липсват подготвени за такъв вид предмет учители...

# 42
  • Мнения: 24 467
Такива хора могат да бъдат, да речем, завършилите Философия. Едни от най- интересните и полезни за мен чавсове в училище, бяха именно Философията, Социологията и Етиката /учила съм и трите/. Преподаваше ни директорката на училището, която имаше  специалност- Социология- изключително полезно и разширяващо светогледа начинание. В един от разделите на Философията именно изучавахме и история на религиите, която обхващаше и общ преглед върху съдържанието и основните моменти и схващания на отделните учения.

# 43
  • Мнения: 61
Осмелявам се да правя заключения,защото цялата система в това училище е различна.Учителите имат денонощен контакт с децата,тъй като те са на пълен пансион.Преподавателя не е лектор ,както е в другите училища,който влиза да си издекламира материала и чака звънеца с по-голямо нетърпение от учениците.Естествено не всички деца са за там и някои отпадат или напускат сами,защото няма ходене по кръчми всяка вечер и пада много четене

# 44
  • Мнения: 494
   Judy, аз съм държала изпит по история на религиите и преподавателят ми беше професор по философия. Ужасно ми беше интересно и при всички случаи полезно, но все пак, за децата в училище трябва по-различен подход . Религиите, за да са добре представени на децата, за да дадат обща култура, без да насаждат насила един или друг вид, изискват много специално отношение и специално подготвени за целта преподаватели. Ако има в университета конкретна специализация за педагози, тогава ще съм по-спокойна. Не знам засега да има такава. Значи е рано да се въвежда и в училище. Но има нужда и смятам такъв предмет в училище за ужасно полезен.
  А колкото за ходенето по кръчми и голямото четене-естествено, че зависи и от училището, но най-вече зависи от родителския контрол.
    

# 45
  • Мнения: 2 070
Минала съм и през двете. Много ясно, че избирам История на религиите. Дава огромна обща култура по много въпроси и не пропагандира, а обяснява и дава отговори за много неща в света и заобикалящите ни култури, прави ни по-толерантни и широкоскроени. Вероучението е деликатно нещо и много зависи от това кой и как ти го поднася. Не желая в крехкото мозъче на детето ми да се насажда чувство на вина от малка и да се обучава в етика сама по себе си доброжелателна, но наложена с незнайно какви методи. Иначе съм положително настроена към Православието, смятам, че в крайна сметка повечето религии се свеждат до едно и също нещо и говорят едно и също на различни езици... хубаво е децата да видят това от обучение по история на религиите, философия или свят и личност...

# 46
  • Мнения: 2 907
Аз съм учила изкуство, като два семестъра и история на религиите. Много е интересно, но ми се струва, че е за студенти, а не за ученици.

Намирам идеята за вероучение в училище за принципно ограничаваща. Религията, каквата и да е тя, е възпитателен и семеен избор. Мисля, че популяризирането и може само да отнеме мистичния и сериозен статус, който има.

# 47
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Празнувате ли Коледа, Великден ?  Като нерелигиозни каква е вашата причина да празнувате религиозните празници на християнсткото общество ?

# 48
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 967
Може би ако се изучава историята на различните религии, общото и различието между тях децата ще станат по-толерантни възрастни.

За съжаление, реалността е различна. Виждам го при моите учници.
Иначе по темата: Вероучение и малко История на религиите. Да изучаваш първото не означава, че трябва да те доведе да станеш ревностен православен и те ограничава. Навлизаш по-дълбоко в 1 нещо и сам решаваш дали да продължиш или не. Виждам от учениците си, че когато им предложиш много неща на куп ( информация за безброй религии) нито се обогатяват, като знание за различните религии, нито научават повече за собствената си.

# 49
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Осмелявам се да правя заключения,защото цялата система в това училище е различна.Учителите имат денонощен контакт с децата,тъй като те са на пълен пансион.Преподавателя не е лектор ,както е в другите училища,който влиза да си издекламира материала и чака звънеца с по-голямо нетърпение от учениците.
От горе написаното разбирам, че най-много ти харесва това, че е отпаднал родителския ангажимент, който е прехвърлен на хората в пансиона. Освен това, ще се осмеля да ти опонирам за учителите, защото не всеки "декламира" материала в другите училища.



Празнувате ли Коледа, Великден ?  Като нерелигиозни каква е вашата причина да празнувате религиозните празници на християнсткото общество ?
Празнувам само Великден, защото съм го приела като една от традициите на българите. Коледа се празнува от скоро и не ми е близък празник, съответно не му отдавам голяма почит.

# 50
  • Мнения: 491
Против вероучението, за история на религиите съм, за 1 учебна година, като обзор на религиите по света и техните специфики.
Като се замисля, май не знам много добре какви са приликите и разликите между православното християнство, католицизма, исляма и т.н... Някакви бегли знания имам, но те сигурно в голямата си част са мои интерпретации и звучат лаишки. Нямам против моето дете да знае защо той ходи в църква, а съученика му в джамия или синагога, какво проповядва едната религия и какво другата. Но всичко само от историческа и фактическа гледна точка!!!
Аз не съм вярваща, съпругът ми сякаш малко по- вярва, но да пълнят главата на детето ми с разни глупости ( евентуално и то според мен ) , особено в такава ранна възраст ( 8 год.), не съм съгласна !!! Naughty
Пък и ми е интересно, ако въведат вероучение, как ще решат въпросът с децата от различните религии, за всяка религия отделен учител ли ? newsm78

# 51
  • Мнения: 2 439
При нас има СИП по религии, но съчетава и народни обичаи и традиции.

# 52
  • Карлово
  • Мнения: 4 648
СИП по вероучение за малките, нека първо се запознаят с православието пък после СИП по история на религиите за големите.

# 53
  • Мнения: 24 467
СИП по вероучение за малките, нека първо се запознаят с православието пък после СИП по история на религиите за големите.

По тази логика пък защо да нямаме СИП за мюсюлманчетата, за децата на хората, изповядващи будизъм или други религии? Нека първо се запознаят с конкретното религиозно схващане, пък после- СИП по история на религиите за големите.  Laughing

Именно поставянето в неравноправно положение на хората, изповядващи различни религии следва да се опитаме да избегнем, а с това предложение няма да го постигнем. Религиозните общности сами следва да си организират обученията, светското училище да си остане за светско образование. Нали "Кесаревото- кесарю, а Божието- Богу!"?!

# 54
  • София
  • Мнения: 62 595
Предлагам да прекратим дебатите по тази тема, че като нищо ще станат спекулации накрая. Нищо чудно след време да прочетем във вестниците, че обществото казало, че има нужда или от едното, или от другото. И направо да ни цопнат нещо от сорта, пък тогава да си пишем теми за допълнителната натовареност на децата.
Мисля, че сега това изобщо не е най-важното в образованието и възпитанието на децата. По закон има разлеление между светското и духовното. И държавните училища са светски. Следователно който иска да учи нещо, свързано с религия, да отиде в съответния храм или да чете книги по история. Ако от ранна възраст на децата им хвърлим на главите такава сложна материя, само ще им объркаме понятията. Семейството е това, което има право да възпитава или не децата си в някаква религия според своите убеждения. Това също е част от свободата на вероизповеданията и личността.

# 55
  • Мнения: 343
Празнувате ли Коледа, Великден ?  Като нерелигиозни каква е вашата причина да празнувате религиозните празници на християнсткото общество ?

Боядисването на яйца е забавно, козунаците са вкусни, обожавам да подарявам и да получавам подаръци и се възползвам от всеки повод да си доставя това удоволствие. Hug
Уважавам хората, чиято мотивация за празнуване е различна и очаквам същото толерантно отношение и от тях.
Мястото на религиите не е в училище. Според мен базисната представа, която се дава в часовете по история, е напълно достатъчна на ниво средно образование.

# 56
  • Мнения: 1 113
Докато църквата е отделена от държавата (надявам се да е все така), религията няма място в училищата. Съгласна съм с Как`Сийка, че в уроците по история има залегнат материал за религиите. Оттам нататък всеки има право да занимава детето си със своята религия, извън училище.
Аз съм православна християнка, но честно казано си мисля, че Църквата в България дължи много на българските християни. Няма нито неделни училища, отговарящи на съвремения начин на живот, нито църковни кухни, нито грижата за ближния е достъпна.

# 57
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Празнувате ли Коледа, Великден ?  Като нерелигиозни каква е вашата причина да празнувате религиозните празници на християнсткото общество ?

Боядисването на яйца е забавно, козунаците са вкусни, обожавам да подарявам и да получавам подаръци и се възползвам от всеки повод да си доставя това удоволствие. Hug
Уважавам хората, чиято мотивация за празнуване е различна и очаквам същото толерантно отношение и от тях.
Мястото на религиите не е в училище. Според мен базисната представа, която се дава в часовете по история, е напълно достатъчна на ниво средно образование.


Празнувай тогава Ханука, Рамазан Байрам и празника на чеврения дракон ...защо си се хванала за християнските

# 58
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 967

Празнувай тогава Ханука, Рамазан Байрам и празника на чеврения дракон ...защо си се хванала за християнските

Напълно съм съгласна с теб. Омръзна ми да чета постинги на хора, които уважават един празник, заради яденето и подаръците, а с думите си показват пълно неуважение и доста често осквернение към същността на даден празник. Поне подобни хора да си ги пазят тези думи за себе си, а не да ги четем около всеки празник.   

# 59
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
О, да, вчера почетох и Байряма - хапнах агнешко бутче и после баклавичка.
За бъдни вечер съм замислила пържолка, а за Коледа разходка.

Калинка, нормално е, невярващите да вземат само онова, което им е приятно от религиозния празник. Нямам за цел да обиждам никого, когато казвам защо празнувам например Великден.

Всъщност темата беше за училищата и какво да учат децата ни там. Аз дори към историята имам някои забележки, защото в различните учебници пише различни неща, не е като математиката, все пак.

# 60
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 967
Оф: Lilqna , права си, но границата е много малка от " защо го празнувам" и други изказвания.
Винаги съм се питала дали въобще тези хора са се задълбочили малко и научили повече.....

# 61
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз мисля, че обидата ви трябва да е от онези, които се пишат вярващи, а го правят за "пукницата" само или защото другите правят така, без да влагат и капка мисъл в нещата..
Да, чела съм достатъчно и съм направила избор за себе си и за възпитанието на децата ми, защото все още ги възпитавам според моите представи за нещата. И не желая някой да ми натрапва чрез училището, което има други функции.

Общи условия

Активация на акаунт