Кое в чуждата образователна система ви кефи?

  • 18 718
  • 226
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 87
Мери, най-после успях да го разгледам сайта на Оксфорд. Първото им ниво е точно фоникс и като цени изглеждат много приемливи. Има и дискове, но нещо не ми се зарежда страницата добре и не мога да разбера дали са само за учители или са към книжките. Ама видях, че ги има в книжарниците Уотърстоунс и утре ще мина да видя за какво точно става дума и да ги разгледам. Ще пусна коментар след това.
Голямата ми дъщеря започна да учи буквите на английски точно по една система на Оксфорд Гет реди, след това мина на You and Me. Но това са все учебници по английски като чужд език и едва ли са масови тук.
А у Шотландско май нямаме рисепшън клас. Малката е на 4 години и 4 месеца, от септември ходи на предучилищна (preschool) и сега от края на август ще е праймъри 1. На мен ми бяха казвали за този ресепшън клас, но не съм много на ясно каква е разликата между него и предучилищна. Но с това, че и синът ти не е знаел буквите ме поуспокои. Малката принцеса все е уморена, в момента, в който вземем книжка я заболява главата, въобще голям шемет е. Днес четохме за Златното момиче и говорихме как бабата го потопила в златната вода, защото било добро, а другото, което било мързеливо - в черна, а тя само каза: "О, това е само приказка"

Елимилър, напълно те подкрепям, че към образователната система трябва да прибавим и семейството, както и че няма идеална такава. За Финландия нищо не съм чувала, ама със сигурност ще се намери някой да каже лоша дума и за там  Joy.

# 166
  • Мнения: 1 335

Иначе по принцип всепризнато е образованието във Финландия. За разлика от др. държави, където има "успели" и "неуспели" училища в зависимост от местоживеене, соц. положение и МНОГО др. фактори, всички училища във Финландия са горе-долу на едно ниво и то едно от най-високите в световен мащаб (има проучвания по въпроса, който иска да потърси).ю

Да, системата им е доста  добра, и резултатите които са постигнали в образованието са впечатляващи.

# 167
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 114
Включване и от мен след празниците.
Мили аз просто сравнявах вашата ситема с английската.
В Англия официалната система в началното училище от десетина години е Jolly Phonics. Всъщност започва се експериментално най-напред в Шотландия. И не само от ресепшън клас, но и още в нърсърито се започва изучаването на звуковете и буквите по тази система. Но няма отделянето на срички, даже не се споменават.
Мили, май нашата фоникс система е нещо като микс между старо и ново.
Ако някой се интересува ето един сайт за това как се учат буквите по фоникс системата.
http://www.hitchams.suffolk.sch.uk/phonics/
На мен ми се наложи с този сайт да доказвам на мъжа ми, че има нова система на произнасяне на буквите( той се занимава с английския, аз с българския)
Не знам каква е разликата между предучилищната в Шотландия и ресепшъна тук, но още от ресепшън клас децата започват да учат буквите по фоникс системата и да се опитват да четат книжките.
Но нека не се заблуждаваме, че като изучат всички букви и ще могат да четат. Английската система предполага бавно и постепенно научаване как се четат определени групи от думи, спецификата на  езика го изисква.

# 168
  • O.A.E./ Пазарджик
  • Мнения: 2 477
Виждам, че сте започнали да дискутирате различните видове системи. В момента ме вълнува проблема с прекалено ранното започване на училище. Говоря за английската система- KG 1 от 3 годишни и първи клас от 5. И двете ми деца са родени на дати, които не правят избора ни лесен Simple Smile
Знам, че децата  са като попивателни и много по-напреднали от по-старото поколение деца. Не ми се иска да ги забавям и ограничавам. Особено, когато тук е масово явление да започват толкова рано. Но и се тревожа за отрицателните последици, за които в последно време се дискутира. За Англия говоря. Сравняват се със системите в повечето европейски държави, говори се за промяна на възрастта на започване.
По себе си съдя (като дете на учители преди да започна училище вече можех да чета) как ми се отрази подобно ранно обучение- положително в началните класове, но с много по-сериозни отрицателни последствия в бъдеще.
В голяма чуденка съм и спор с мъжа ми.
Ще се радвам , ако ми споделите опит и дадете материали от професионалисти, с които да си отговоря на многото питанки и съмнения.
За пример- Зайед се развива доста добре първата си година. Тестовете са му отлични. Притеснява ме , че отказва да се готви в къщи и няма интерес към книги. Пращи от енергия и го виждам, че му липсва играта и забавленията. Преди не беше така....

# 169
  • Bristol
  • Мнения: 9 370
Мога само да споделя, че това, което тук децата учат от 3 до 7 години, KS1, пък дори и след 7 KS2, няма нищо общо с натоварването в българското училище. До 7 години е повече игра и ученето е между другото. Щерката в момента ходи на при-скул, цялата Великенска ваканция пита, кога пак ще ходи. Сега е болна и пак се сърди, че не я пускам. Синът ми беше същия, чак в 3ти клас започна да се дърпа, че било скучно в училище и имали по-малко междучасия. А това, където тук по вестниците го пишат, колко натоварени били децата и колко често им давали тестове и били ги стресирали ми се струва не вярно, поне като гледам сина, който в момента е 7ми клас, за след това не знам  Thinking
Нали знаеш, че обучението е задължително след като детето навърши 5 годинки, можеш да си го задържиш в къщи до тогава.

# 170
  • O.A.E./ Пазарджик
  • Мнения: 2 477
Освен честото боледуване, което май се оказва "нормално" като тръгнат на училище, аз нямам против да ходят. Но по мои наблюдения през повечето време са на чиновете- на ден (от 8до 12) имат по 5 различни предмета. Всеки ден носи домашни поне по 2 от тях. Имат и място и време за игра, но на тази възраст ми се струва доста изморително. Натоварващо е , че на повечето деца училищата са далече и им отнема  1-2 часа по рейсовете в едната посока. За това ние с баща му го закарваме и забираме. Така съкращаваме времето и е по-удобно за него. Като се прибере яде и заспива. Като стане не иска и да погледне нещо свързано с училище. В началото искаше, но сега вниманието му се задържа за не повече от страница.
Тръгване в първи клас на 5 ...... Като завършат 11-12 клас ще са на 17. После 4-5 години , ако учат колеж или университет....
Ясно ми е, че в днешно време без високо образование е трудно, че напрежението в стремежа за оцеляване е голямо. Точно за това не ми се иска някъде по средата "да им писне" и да ги избие в друга, не винаги правилна посока.
Аз съм за принципа - за всяко нещо си има време. Не винаги възприемат материала, защото не са на възраст да го разберат. Или го забравят или се стресират.
Много съм против това, което става в момента във България. Неразбираеми учебници, родителите учат повече от тях за да им помагат, частни учители.....

За Англия писаното по вестниците е обсновано на проучване. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/7989380.stm

# 171
  • Мнения: 934
Но по мои наблюдения през повечето време са на чиновете- на ден (от 8до 12) имат по 5 различни предмета. Всеки ден носи домашни поне по 2 от тях. Имат и място и време за игра, но на тази възраст ми се струва доста изморително.
По мои наблюдения в сравнение с Англия тук ги стягат доста повече, и от по-рано. Нищо че системата е една. Частни училища, репутация, това-онова. И достатъчно време за почивка и игра нямат. Зле се отразява на децата, особено момчетата, но няма как. След няколко години свикват Mr. Green

Но тук можеш да си пуснеш децата с една година по-късно на училище, няма проблем. Много хора го правят. В Англия задъжително вървят със своята възрастова група и няма мърдане.

# 172
  • Мнения: 2 032
имат по 5 различни предмета. Всеки ден носи домашни поне по 2 от тях

Мария, учуди ме, че дават домашна на толкова малки деца като сина ти. Калина е на 6г, в Year 1 е, и има малко домашна само уикенда, може би ни отнема 30 мин да я направим (и това е, защото тя се мотка и й отнема повече време). За ваканциите също дават някакви задачки-закачки, ама не всички са точно "академични", например миналия Велиден всяко дете трябваше да украси кошничка за яйца. Хе, и някои родители се бяха оплакали, че е много домашната през ваканцията, та сега дават по-малко, ура.
Но, с две думи, на тази възраст т.нар. домашно е просто за да започне да се изгражда навик, не по същество: поне при нас.

# 173
  • Bristol
  • Мнения: 9 370
mariabutti, извинявай, аз мислех, че питаш за Англия  Embarassed Явно, както са обърнали момичетата внимание, частните училища при вас се различават.

В при-скула тук 3 годишните въобще нямат домашни. Уж учат по малко буквички и цифрички, но от учителките там знам, че не им е позволено да учат децата да изписват буквите и цифрите. В KS1 дават максимум по едно домашно, понякога и толкова не дават на седмица. KS2 могат да имат и по 3 на седмица, но това е изключение и то само по предметите математика, английски и науки. Имат седмици и без домашни, особено преди ваканциите, които са начесто. KS3 темпото се променя, но това са 11+ годишни деца. Аз лично, като амбициозна майка, съм питала за повече домашни в KS2 и отговорът на учителката беше, че целта била децата да усвоят и затвърдят в училище материала, а след училище да им оставало повече време за игри, затова нямали практиката да дават много домашни. И както Алиса е обърнала внимание, домашните се пишат за 10-15 минутки. В KS3 също се пишат бързо, но са повечко на брой. Ето например, оня ден синът имаше домашно по науки. Дали му 10 въпроса, на които се отговаря точно с по едно изречение, тоест, 10 изречения да напише. Снощи писа по английски за театъра Глобе в Лондон, трябваше от нета сам да намери 5 факта за този театър.

Аз лично съдя, че не са натоварени и стресирани в училището от личния ми опит с българската образователна система и по наблюдения върху сина. Определено не претендирам за представителност на моите наблюдения и като чета подобни статии започвам да се чудя, как ли ми се е отразило това напрежение на мен в БГ училището и как ли се отразява на децата учещи там сега. Пристрастна съм и може би затова не мога да кажа, че ми е повлияло отрицателно  Thinking

Но да подчертая, говоря за държавно училище в Англия, където обучението е задължително от 5 до 16 години. А това, дали детето ще учи от 3 до 18 години, вече е въпрос на личен избор  Peace

# 174
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 114
Мария, явно вие сте по английската система, но не както е в Англия. както Алиса е споменала тук домашни почти не се дават, най-много да прочетат книжката в къщи. Споменаваш и за тестове на сина, той е месец по-малък от моята, но при нас няма тестове, просто ги подготвят за училище. От септември ще е в ресепшън клас, тогава се започва с истинското учене, макар да се води подготвителен.
Не знам как е при вас, но тук системата си има определени цели, преследва си ги и не може да има никакво сравнение с българското образование.
В тази тема http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=388868.0 , всъщност първата и част и в тази http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=289756.0 сме обсъждали доста подробно английската система.
Наистина децата много рано тръгват на нърсъри към училище и след това на училище. Както си дала линк имаше приказки за ранното тръгване на училище, но всичко набързо замря. Много фактори налагат всичко да си остане по старому. Общо образованието тук много малко се е променило, с изкючение на фоникс системата и въвеждането на компютрите и всичко свързано с тях в училище.
От моя опит и разговори с колеги и родители децата са много малки за да тръгват толкова рано на училище, но всички си кротуват защото така им оттърва, макар и в ущърб на децата. Дъщеря ми ще тръгне на 4 години и 9 месеца на училище, а съседското дете на 29 август навършва 4 и то тръгва след 3 дни на училище. Коментарът тук е излишен.
Ако друго те вълнува, споделяй. Simple Smile

# 175
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 114
Докато напиша и Мери ме е изпреварила. Wink
Но отново, нека не сравняваме  с българското образование. Аз пък съм пристрастна към българското образование, макар че сега се опитват да го съсипят като го доближат до английското.

# 176
  • O.A.E./ Пазарджик
  • Мнения: 2 477
Питах за английската система, защото учи в британско училище и следват IGCSE O’ level and A’ level Examination System conducted by Cambridge International Examination – United Kingdom.
На края на 2 срок имаше 5 изпита -тестове с по 5-6 въпроса. За уикенда са поне по 3 предмета домашните. Не може да ги свърши за 10 минути, защото са поне 5 страници с букви на арабски и английски и числа. Явно рисуването го остават за в клас Simple Smile дори и да не я напише на страниците слагат дата, така че си остава ...Всеки ден (рядко пропускат) носи поне по 4 страници. Трудна е азбуката на арабски за писане дори за голям човек. Етървите ми са учителки и от тях знам, че учат до 3-ти клас да пишат в държавните училища. Но явно в частните е друго.
Английската азбука я взеха цялата, Арабската имат не взети 4-5 букви. Числата броят до 40. Пишат до 20. За религия хич не ми се говори, защото и там зубрят неща, които не разбират и не са узрели да им обясниш. Най-малкото , че са на висок стил арабски.
Първите дни, когато не можеше да свикне и не искаше да пише, заради тъпата ми родителска амбиция дори го наказах веднъж  Embarassed Но се осъзнах  на време. Сега дори не го питам. Сам си носи чантата с учебниците. Друг е проблема , че малкото маймунде му пречи  Laughing
С колкото майки говорих , толкова отговора "ми какво да правим , и ние в кюпа" получих.
Иначе училището ми харесва. Живот и здраве след година ще се местим да живеем наблизо. До 12 клас е.
Учителките са много доволни от него и едва ли ще ми кажат да го оставя да повтори KG 2.
Но да се повторя- притесненията са ми за по-късно. Като стане наистина трудно и напрегнато.

Може и да се притеснявам прекалено, но нали сме за това родители. После и да си удрям главата в стената ще е късно.

# 177
  • Мнения: 87
Мариабути, малките са така. И мойта малка пречи на голямата, ама няма какво да се прави.
За религията съм чела, че точно това е метода - предава се само устно и се заучава, без да се тълкува и анализира! Чувала съм, че това една от причините арабския език да няма развитие както другите езици, тоест няма "староарабски". Наистина ли е така или това е само мит? Отклоних се от въпроса ти, ама не съм запозната с този изпит. Само мога да ти кажа, че тук със сигурност не ги мъчат толкова. Иначе моята дъщеря е в католическо училище и също учи религия, малко повечко ни идва, ама няма лошо  Wink.

# 178
  • Мнения: 3 804
Мария и при мен с големите беше така навремето -когато дойдохме,а и до сега такъв е принципът на обучение във всички градини.Учи се местният език + английски ,начална математика и малко религия.Домашни задължително-но пък  и всяка градина си има площадка с люлки и пързалки а нашата и басейн ,та в самата градина успяваха да комбинират и ученето и играта-децата ходеха с удовоствие-щом по малката  бяха сложили предучилищна-на 4 и нещо заедно с кака и-нали не знаеха езика.За 3 месеца успяха да ги научат езика+четене и писане.

# 179
  • Мнения: 3 804
Еластина ще отговоря вместо Мария- да  староарабският не се променя-но, повечето от думите които не се използват често са непонятни за съвременните араби-така,че в повечето издания на Корана има обяснения на доста от думите.За пример когато  у4их тук ни бяха дали няколко думи задомашно-да им напишем  обеснения-едоста народ разпитах-никой не ги знаеше-та  прибегнах до един доста обемен речник. Mr. Green
Иначе съвременният арабски се дели на много диалекти ,дори в една страна има поне 5-6,които в по голямата си стетен се различават коренно от староарабския -и като лекскика и като граматика.

Общи условия

Активация на акаунт