Дядо Добри

  • 9 523
  • 219
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 6 365
Като говорим за светец, винаги трябва да има адвокат на дявола.

# 151
  • Мнения: 15 267
Аз не мисля, че изобщо се прави на нещо. Просто е такъв какъвто е. Върви си пътя.
А нали знаеш колко е трудно в днешно време - всеки се опитва да те наставлява, да ти казва какъв трябва да си и да ти показва пътя.

 Peace

Каква гаранция има, че "пътя", по който върви обществото, ако щете светът, е правилен. Ние правим нещата така, че да се впишем в някакъв общоприет модел, защото иначе ще бъдем отхвърлени. Дядо Добри не се вълнува от това, просто прави това, което счита за правилно, такова е неговото светоусещане. Може да прилича на клошар, но това е проблем на тези, които го възприемат като такъв, на него едва ли му минава през ум какво мислят другите.
Защо дарява на църквата? Това е неговия избор, но по важно е че дарява всичко. Кой от пишещите ще дари всичко, което изкара само за 1 година, за кауза, която смята за смислена?

# 152
  • Мнения: 21 604
Аз пък, четейки темата, оставам с впечатление, че някои потребителки всичко знаят за дядо Добри; даже повече от самия него. Едната казва, че не се молел (сякаш денонощно го следи), друга, че се възгордявал (сякаш е отговорен за медийния си облик); трета, че се правел на монах, четвърта - че е в опасна близост с Бареков; пета - че е извършил голям грях, а в една от публикациите грехът дори в убийство прераства. Ще рече човек, че с някакъв опасен злодей си имаме работа.

 Вече предположиха, че е за прокурор.

  Всичко за дядото е известно. От Байлово е. Има четири деца, снахи, внуци. Бил е на война и след като се е върнал тръгва по пътищата. Казват, че снаряд е избухнал близо до него и само той е останал жив. Това съм го чувала от местните, не знам дали е вярно. Самият той е казвал, че "има голям грях", но не може да се каже, че е много адекватен, по нашите критерии, та да се предполага какво има хпредвид. Може да е от типа "всички сме грешни". Хората просто не могат да си обяснят защо някой живее като аскет, но това не е нещо толкова рядко, просто на нас са ни закърнели сетивата към такъв избор. Всичко, което е притежавал, или получил от хората дава за възстановяване на църкви. Никога не е бил в манастир, макар че за кратко е пребивавал в няколко. На сто години е. Живее и се обслужва сам.    

# 153
  • Мнения: 14 478
Това е неговия избор, но по важно е че дарява всичко. Кой от пишещите ще дари всичко, което изкара само за 1 година, за кауза, която смята за смислена?
Аз бих. Но това няма да ме направи светец.
Дядо Добри също не го прави светец.
Идете и го питайте-смята ли се за светец или не?
Знам какво ще ви отговори. Ще ви каже, че е грешен.
Затова-не величайте и не се кланяйте на хора, които не познавате и чието дело не е устояло на проверката на времето.
Защото ставате смешни.

# 154
  • Мнения: 21 604
  Че кой се кланя? Я не си измисляй.
 Макар че, защо пък не - аз бих му се поклонила. Няма да ми падне китката, да почета човек като него. Сега съжалявам, че не съм, докато го срещах всеки ден пред Александър Невски.

# 155
  • Мнения: 4 892

Затова-не величайте и не се кланяйте на хора, които не познавате и чието дело не е устояло на проверката на времето.
Защото ставате смешни.

Това го пишеш за втори път. Или не ни разбираш или се опитваш да манипулираш/излъжеш.

# 156
  • София
  • Мнения: 12 374
Първото от второто.

# 157
  • Мнения: 14 478
 Че кой се кланя? Я не си измисляй.
 Макар че, защо пък не - аз бих му се поклонила. няма да ми падне китката, да почета човек като него. Сега съжалявам, че не съм, докато го срещах всеки ден пред Александър Невски.
По-добре се кланяйте нему, вместо на светия синод.
Аз това казах още в началото на темата.
В България хората си търсят под път и над път хора като дядо Добри, защото сме лишени от историческата памет за истинските ни герои.
Лишени сме от диамантите си и отчаяно търсим заместители.
Това е моето обяснение.

# 158
  • Мнения: 2 843
Идете и го питайте-смята ли се за светец или не?
Знам какво ще ви отговори. Ще ви каже, че е грешен.

Този аргумент е нелеп. Не само светец, всеки истински добър и смирен човек би сметнал възвеличаването си за грешно.

Между другото - това, че той е споменавал, че е грешен, може и да не се тълкува буквално (въпреки че Гери обича буквалностите). Такива хора априори мислят себе си за грешни. Подобно на Паисий, на средновековните светци преди това. Фразата "грешен съм" е общо място в техните себеизяви.

# 159
  • пак там
  • Мнения: 2 885
Светец или не - за мен е достоен за уважение. Повече, отколкото всички политици, медийни звезди и звездички. И повече, отколкото повечето пишещи в темата.

Защото между "аз бих" и "аз го направих" разликата е голяма.

# 160
  • Мнения: 576

Конкретно Дядо Добри, доколкото знам, е 100-годишен. Само по себе си това е голямо постижение, поне на тялото, ако не на духа. Дарил е всичките си имоти и е възприел сегашното си битие преди около 14 години, т.е. когато е бил на 85 г. Това пак е своеобразен рекорд. Ако има господ, щом е решил да го остави така активен до тази възраст за такова дело, значи иска да ни каже нещо Simple Smile

Също така вероятно често се бъркат "свят" и "светец". Първото е някой, който живее богоугодно. Второто е някой, който бива обявен според църковните канони за такъв.
Очевидно Дядо Добри отговаря на първото. Щом за някои е кумир, нямам против това. Изглежда също така се доближава много до това, което в църковните "класификации" е "юродив в Христа".
На мен всичко това не ми поражда възторг и удивление, сплъстените бради, дрипите и просията ме отвращават, дори и да не го искам. Не одобрявам и днешната роля и облик на нашата църква, от морална, църковна, историческа и всякаква такава гледни точки те са меко казано укорими. 
Така че това отговаря на въпроса защо не мога да съм като него.
От друга страна обичам всеки човек с кауза. По църковните дела, такъв е отец Иван от Нови хан и за мен той е по-близко до това, което може да се окачестви като съвременен герой, ако не светец.
ПП Доколкото знам, Дядо Добри целува ръка на всеки, който го поздрави. Така че не е негова вината за позорния контекст, в който е попаднало името му, за да го дъвчим сега.

# 161
  • Мнения: 4 892
Грешен съм, ако щете може да идва и от първородния грях. Изобщо не виждам смисъл такъв въпрос да съществува, в контекста на християнството.

# 162
  • Мнения: 21 604
 Много хубав пост, Ружа.

# 163
  • Мнения: 14 478
Такива хора априори мислят себе си за грешни. Подобно на Паисий, на средновековните светци преди това. Фразата "грешен съм" е общо място в техните себеизяви.
Смятат се за грешни, защото се познават по-добре от тези, дето ги величаят или търсят изгода от житието им-казано буквално.
 Сега метафорично: Църквата използва стареца като индулгенция, Аглая....
Това ме дразни неимоверно много.


Грешен съм, ако щете може да идва и от първородния грях. Изобщо не виждам смисъл такъв въпрос да съществува, в контекста на християнството.
Разбира се че съществува в християнството. Който се смята за безгрешен нека пръв хвърли камък-това помниш ли го?
Няма безгрешни хора.

# 164
  • София
  • Мнения: 12 374
Един от крайъгълните камъни в християнството е ''не съди, за да не бъдеш съден''. За съжаление, в тази тема някои се оляха в желанието си да разровичкат подбудите и житието на един старец.
Похвално  Tired

Общи условия

Активация на акаунт