Отговори
  • Мнения: 7
Здравейте мили мами, казвам се Ина, майка на две момченца  на три и пет. Искам да ви попитам за мнението ви за задължителната предучилищна подготовка още от пет годишна възраст. Аз лично съм против и искам да чуя вашето мнение. Извинявам се най вероятно темата е обсъждана, но както споменах съм нова. Поздрави на всички мами Simple Smile

# 1
  • Мнения: 2 180
Аргументирайте се защо. Нашата детска градина е една от 25-те в страната, която от тази година започва да работи с психолог и логопед по програма. Подписваме декларации за съгласие и не само сме съгласни, но и се чудим как да вмъкнем децата си, защото бройката е лимитирана до 6-7 деца в група. И изобщо не става дума за работа с деца с проблеми, а работа под формата на игра за по-лесно адаптиране и преход към училище.
Освен това около мен има тенденция децата да ги прехвърлят от 1-ва директно в 3-та група, за да започнат училище от 6г. На моя позната сладураната едва през март ще направи 7г., а вече е първолаче. И аз съм майка на момче, и осъзнавам, че се развиват по-бавно от момичетата, но наличието на подготовка в градината единствено и само ме радва, и недоумявам вашата позиция. Затова ви моля да я обясните.

# 2
  • Мнения: 7
Здравей мила, смятам, че е твърде рано на пет годишна възраст детето ми да стои на чин, и да учи математика. Не зная дали заниманията са под формата на игра и интересни за децата, но моят малък Тити редовно плаче не иска до ходи, казва мамо ние там не си играем, а само учим. Не казвам, че щом е предучилищна трябва да играе, просто, че трябва това да му се случва малко по-късно. По мнение на уважаваната от мен Мадлен Алгафари, когато детето още на четири или пет години може да чете и пише то не става по-добър ученик, а точно обратното. Когато детето започне първи клас, а вече знае да чете и пише то губи интерес към училището мислейки си, че там е лесно и то всичко знае, и е неподготвено за момента в който ще се наложи да полага усилия. Нека позволим на децата ни да имат щастливо детство, нима забравихме нашето, аз не, и това мое детство смея да твърдя не ме е направило лош ученик.

# 3
  • София
  • Мнения: 1 635
Против!

1. По емоционални причини - не считам за редно държавата да задължава в каквото и да било без това да е категорично необходимо. И не считам предучилищната за необходимост. Ако целта е да се вкарат децата на определено малцинство от още по-малки в институция, за съжаление това е обречена кауза и не виждам защо трябва да се задължават всички да участват.

2. По практически причини - в София не са осигурени достатъчно места в детски градини и училища за всички деца по квартали. Условията в училищата не винаги са подходящи за 5-6 годишни деца.

# 4
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
При записване в 1-ви клас не се ли изисква документ, че детето е минало предучилищна подготовка?

# 5
  • Мнения: 2 180
Tръгнах в 1-ви клас научена да чета и пиша, без да съм ходила и 1 ден на градина. Не ми е било безинтересно и дори ми беше хубаво, че усвоявам всичко с лекота и учителите ме хвалят. Обичах да си чета уроците преди да ги вземем в клас. Основно баба ми се занимаваше с подготовката ми и по него време (80-те години) се считаше за срамно детето да тръгне на училище ненаучено.
Сега родителите сякаш нямаме тези нерви и време, и разчитаме повече на учителите.
Не знам вашата градина каква е, но на нашата родителска среща педагозите сами засегнаха темата, че всичко трябва да им се поднесе по такъв начин, че да не усетят натиск и в крайна сметка да не се получи нещо подобно на вашата ситуация.

# 6
# 7
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
То сега в градините 3-та и 4-та група е са ли подготвителни? Като гледам всеки следобед последните групи в градината са на двора и игарят като по-малките групи.
Още от 1-ва група в градината имат някакви занимания. Учителката каза, че ще броят до 3.

# 8
  • Кърджали
  • Мнения: 10 282
В градините сега 3-та и 4-та група са предучилищни. Дъщеря ми и племенника ни сега са трета група в различни детски градини. Голяма разлика не виждам. И от "учене" не са ги преуморили, не мисля и че ще го направят. Сутрин имат отделено време за ученето, като под учене се няма предвид това което всяка разтревожена майка си представя. Общо взето си е като предишната година...
Дъщерята на приятелка изкара миналата учебна година в предучилищна в училище. Имаха си достатъчно време за игри.
Аз доста се чудих дали да запиша дъщеря ми в предучилищна в училище, или да си я оставя в градината. Избрах засега да не и променям обстановката, защото и без това щерката не си пада по промените. А и поне засега съм доволна от учителките.
Не съм против предучилищната подготовка.

# 9
  • Мнения: 7
Аз също не съм против предучилищната подготовка, против съм тя да започва на петгодишна възраст, една година преди училище е достатъчна.

# 10
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Аз също не съм против предучилищната подготовка, против съм тя да започва на петгодишна възраст, една година преди училище е достатъчна.
Детето ти ходило ли е до сега на градина? И тази предучилищна в градина ли е или в училище?

# 11
  • Мнения: 11 846
Аз също не съм против предучилищната подготовка, против съм тя да започва на петгодишна възраст, една година преди училище е достатъчна.
Детето ти ходило ли е до сега на градина? И тази предучилищна в градина ли е или в училище?


Предучилищната се провежда и на двете места, където реши родителя  Peace . А дори и в училище, децата не стоят на чин а са си все едно в градината - килим, масички със столчета, гардеробчета, играчки....поне във всички училища за които съм чувала.  Моят син е в у-ще, ами не смятам, че се преучват - правят някакво занимание (рисуване, обсъждане на някаква тема) около 20-30мин и после 15 мин поне играят , имат танци, музика и навън ги изкарват да играят. Но е факт, че много деца не са готови емоционално и плачат въпреки, че са на 5 или 6г.

П.П. Аз имам доста против, но и някой "за" ....може би ме дразни задължителния елемент.

Последна редакция: ср, 01 окт 2014, 15:33 от mibobo

# 12
  • Мнения: 7
Детето ми е ходило на градина, но последните няколко месеца не, преместихме се в друг град в нова детска градина. Аз също си представях предучилищната точно така със столчета, масички, но днес когато видях тези чинове осъзнах защо детето ми се държи така, та аз самата не го приемам как да го приеме то, неговата представа за градина бе съвсем друга.

# 13
  • Мнения: 11 846
За първи път чувам да има чинове, и да не е правилно. А на половин ден ли е и не може ли да го преместите в градина щом не се чувства добре там ?

# 14
  • Мнения: 7
Иска ми се родителите да имат правото да избират кога детето им да тръгне на предучилищна, нека я има и на пет годинки, но да можем да решим на пет или на шест сами, не да ни задължават. Имам и дете на 2 годинки и девет месеца, бих искала да опитам да променя нещата поне за него. Не че нещо зависи от мен, но поне да бъде поставено за обсъждане от новото правителство.

# 15
  • Мнения: 10 547
Грешно разбирате задължителната предучилищна подготовка!  Peace

Предучилищната подготовка не е учене в смисъла и значението на думата, които се влагат при ученето в училище. Задължението на предучилищното обучение е да даде равна основа и база на децата, върху която да стъпи същинското ограмотяване, което се случва при постъпване в първи клас!

Държавните образователни изисквания
, касаещи децата от трета и четвърта градински групи не са променяни от приемане на Наредбата, касаеща предучилищното възпитание и подготовка. Това се случва през далечната, вече, дата 18 септември 2000 г. www.mon.bg/?h=downloadFile&fileId=206
Децата и до този момент са подготвяни за училище по същите методики, образователни направления и изисквания. Това, и с въвеждане на задължителната предучилищна подготовка, не се променя и няма да бъде променено! Никъде, никога и никой не е въвеждал училищни норми, порядки и начини на обучение на децата във възраст 3-7 години.

Моля, запознайте се добре с Наредба №4 на МОН, линк към която дадох по-горе и не пишете неверни неща! Битуването на градски легенди от типа "Седят на чин от петгодишни", "На пет ги карат да четат" вредят както на разпространителите, така и на лековерните.

Нима до този момент, родители, не знаехте, че децата ви не ходят просто на детска градина с цел да има къде да бъдат пазени през деня, а биват подготвяни за училище?

Съжалявам искрено цялото журналистическо съсловие, което омаза с непрофесионалните си интерпретации реалната постановка на задължителната подготовка, както и тъпунгерите от МОН, които не излязоха като нормални хора, на нормален език да обяснят същността на пребиваването на децата в ДГ. Същност, която съществува далеч преди приемането на двете години ПУ.

Последна редакция: ср, 01 окт 2014, 15:42 от Касита

# 16
  • Мнения: 7
Просто искам родителите да имаме правото да решим сами дали на пет или шест години детето ни да тръгне на предучилищна, а не да ни задължават. Имам и малък син на 2 години и десет месеца и ако мога да променя нещо поне за него то ще опитам. Знам, че нищо не зависи от мен, но ми се искаше да мога да променя нещата.

# 17
  • София
  • Мнения: 1 845
Против. Една година е достатъчна. Дори и без нея може.

При записване в 1-ви клас не се ли изисква документ, че детето е минало предучилищна подготовка?

Искат, но ако няма просто попълва декларация, че не е посещавало ПП.

# 18
  • София
  • Мнения: 11 989
Просто искам родителите да имаме правото да решим сами дали на пет или шест години детето ни да тръгне на предучилищна, а не да ни задължават. Имам и малък син на 2 години и десет месеца и ако мога да променя нещо поне за него то ще опитам. Знам, че нищо не зависи от мен, но ми се искаше да мога да променя нещата.

 А не искаш ли да имаш право да решиш кога детето да тръгне на училище?
Примерно на 11 години ooooh! Mr. Green

# 19
  • София
  • Мнения: 1 845
И сега родителите имат право да решат кога детето да тръгне в 1 клас - дали на 6 или 7

# 20
  • Мнения: 21 455
И сега родителите имат право да решат кога детето да тръгне в 1 клас - дали на 6 или 7
По същата логика имат право и да решат кога да постъпи в група ( клас) за предучилищна подготовка. На четири или на пет.

# 21
  • Мнения: 10 547
В подготвителните групи, особено в училищата, един солиден процент от децата, не са посещавали никаква градини и училища преди 6-годишна възраст.
Отделно, че законът е парадоксален: веднъж задължава родителите да запишат децата в ПУ от петгодишни, второ дава право и вменява задължение на децата да постъпят в първи клас.

# 22
  • Мнения: 11 846
В подготвителните групи, особено в училищата, един солиден процент от децата, не са посещавали никаква градини и училища преди 6-годишна възраст.


Абсолютен факт  Peace , в момента в групата на синът ми е точно така и децата трета седмица са там вече и все още има поне 3-4 които плачат като ги оставят Rolling Eyes

# 23
  • Мнения: 1 298
Грешно разбирате задължителната предучилищна подготовка!  Peace

Предучилищната подготовка не е учене в смисъла и значението на думата, които се влагат при ученето в училище. Задължението на предучилищното обучение е да даде равна основа и база на децата, върху която да стъпи същинското ограмотяване, което се случва при постъпване в първи клас!

Държавните образователни изисквания
, касаещи децата от трета и четвърта градински групи не са променяни от приемане на Наредбата, касаеща предучилищното възпитание и подготовка. Това се случва през далечната, вече, дата 18 септември 2000 г. www.mon.bg/?h=downloadFile&fileId=206
Децата и до този момент са подготвяни за училище по същите методики, образователни направления и изисквания. Това, и с въвеждане на задължителната предучилищна подготовка, не се променя и няма да бъде променено! Никъде, никога и никой не е въвеждал училищни норми, порядки и начини на обучение на децата във възраст 3-7 години.

Моля, запознайте се добре с Наредба №4 на МОН, линк към която дадох по-горе и не пишете неверни неща! Битуването на градски легенди от типа "Седят на чин от петгодишни", "На пет ги карат да четат" вредят както на разпространителите, така и на лековерните.

Нима до този момент, родители, не знаехте, че децата ви не ходят просто на детска градина с цел да има къде да бъдат пазени през деня, а биват подготвяни за училище?

Съжалявам искрено цялото журналистическо съсловие, което омаза с непрофесионалните си интерпретации реалната постановка на задължителната подготовка, както и тъпунгерите от МОН, които не излязоха като нормални хора, на нормален език да обяснят същността на пребиваването на децата в ДГ. Същност, която съществува далеч преди приемането на двете години ПУ.

Много малко родители протестират заради процеса на учене, който така или иначе е основното, което децата на тази възраст правят - дори (предимно) при игра. Повечето родители недоволстват, защото ги задължават да вкарват децата си в една допотопна и закърняваща мисленето система. По частните градини например много се държи на образователния елемент - хората го търсят, плащат и надплащат И за него. Освен за нормално отношение към децата и родителите. Някаква лампичка да светва защо не искат даром този елемент от държавата?

С цитиране на наредби този въпрос не се разрешава. И въобще, разрешава само на индивидуален принцип. Не бих чакала нещо висококачествено от държавата - нито в сферата на образованието, нито от здравната каса, да речем. Така че, недомислицата, която остава, е елементът на задължение - задължение да ползваш нещо нискокачествено в един толкова чувствителен аспект.

# 24
  • Мнения: 10 547
Върху същата Наредба, която цитирам, се основава и подготовката в частните ДГ и училища, предоставящи предучилищна подготовка и възпитание. За да постъпя в една такава структура, буквално държах два поредни дни нещо като държавен изпит.
За качеството на услугата зависи човешкият фактор преди всичко. Плява и брак сред колегите има и в държавните, и в частните училища и градини. Уви, дори и условието "Плащам си" не дава 100% гаранция.
Сега, и да обяснявам, че има разлика между подготовката на дете ходило на ДГ от петгодишно, смисъл тук няма да има.

И си оправете заглавието на темата. Ранната детска възраст започва на 1 година и завършва с навършване на 3 години. Възрастта от 3 до 7 се води предучилищна.

От мен толкова по темата. Успех на всички ни!  Simple Smile

Последна редакция: ср, 01 окт 2014, 16:17 от Касита

# 25
  • София
  • Мнения: 1 845
И сега родителите имат право да решат кога детето да тръгне в 1 клас - дали на 6 или 7
По същата логика имат право и да решат кога да постъпи в група ( клас) за предучилищна подготовка. На четири или на пет.

Не е точно така, защото ако няма места за 4-годишно никой не е длъжен да го приеме.

# 26
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 287
Дъщеря ми/5г/ е предучилищна и ходи с голямо желание.17 деца са в групата.На половин ден.
Рисуват,оцветяват,лепят,изрязват,пишат чертички и ченгелчета...играят на двора 30 минути,в класната стая имат килим и шкаф с играчки ...
Смятам ,че ще е добре подготвена за 1 клас.
Предпочитам предучилищната пред детската градина.

# 27
  • Мнения: 4 416
Детето ми е ходило на градина, но последните няколко месеца не, преместихме се в друг град в нова детска градина. Аз също си представях предучилищната точно така със столчета, масички, но днес когато видях тези чинове осъзнах защо детето ми се държи така, та аз самата не го приемам как да го приеме то, неговата представа за градина бе съвсем друга.

Да не би детето да се е стресирало от местенето? Може да е очаквало, че в новата градина ще е като в старата. А сега хем нова градина/деца/учители, хем и по различен начин протича деня. Поне моята се стресира от смяна на обстановка.

# 28
  • Мнения: 21 455
И сега родителите имат право да решат кога детето да тръгне в 1 клас - дали на 6 или 7
По същата логика имат право и да решат кога да постъпи в група ( клас) за предучилищна подготовка. На четири или на пет.

Не е точно така, защото ако няма места за 4-годишно никой не е длъжен да го приеме.
Има ли желание, има и начин.
Всъщност ограничения има и при приема на седемгодишни деца с удостоверения за училищна готовност. Справка - някои столични училища.

# 29
  • Мнения: 109
 На мен ми е интересно друго. Какво правят 4-5 годишните деца на тези родители, които са решили да не посещават ДГ? Ще ви кажа от личен опит с моето дете - скучае и ме подлудява. Моят син тръгна на ДГ на 2,5г. и досега един път не съм чула, че не иска да ходи. Понеже достА боледува, а и е астматик и от всеки сопол прави пристъпи, аз не работя. Миналата зима по лекарска препоръка го спрях 5 м. от градина. Е нямаше такъв ужас - всеки ден ме питаше кога ще се върне пак в детската. Тези деца според мен имат нужда от общуване и с други деца, не само с мама и татко. После защо плачели в първи клас - еми ще плачат, като не са се отделяли от полата на мама 7 години.
 Относно учебния процес: преди  няколко дни синът ми навърши 5г. В частна градина е и там държат на обучението.  Преценили са, че тази година ще учи по учебниците за 4 група. Нямам нищо против. Виждам че има доста знания и не му е трудно. Освен това посещава и логопед заради някои звуци, които не може да произнася и тя не го щади. Има и домашни, които си ги пише сам. Аз отказвам да вися на главата му, а той да ми се лигави, та чак от стола да пада. Когато го оставя сам всичко е по- бързо и прилежно написано. Не съм амбициозна майка, а той не е генийче. Но не мисля, че му вредят навиците, които му създават в градината. Време за игра има колкото иска. Караме двамата колело и тротинетка почти всеки ден. И за таблет също се намира време. И най- важното според мен, което го научиха е, че домашните са негови, а не на мама и негови.

# 30
  • София
  • Мнения: 62 595
Според мен е добре две години предучилищна, но от 5-годишна възраст. Не съм ок да са задължително от 4-годишни, както се спрягаше преди време. Пет-годишните спокойно могат да се справят половин ден на предучилищна, а и е добре децата да усвоят по-добре български език и да натрупат знания за света, така да го кажем, обща култура. Имаме доста добра програма за предучилищно обучение на децата.
Моите не ходиха много на градина, по-точно ходиха малко. Но си накупих всички учебни книжки и тетрадки, по които се работи по програмата на МОН и си минахме материала съвсем съвестно вкъщи. Караха предучилищна в училище.

# 31
  • Мнения: 25 649
Може ли снимка на "класната стая" с "чиновете", че ми стана интересно?
Благодаря предварително.

# 32
  • София
  • Мнения: 4 025
 pipi1 , децата са различни. И ако за твоето дете стоенето вкъщи е неприемливо, то има деца , за които стоенето в училище/градина на тази възраст е също такова. Имаше преди време тема за майки, споделящи колко неприятни спомени имат от ходенето си на детска градина. Затова според мен до 1 клас не трябва да има задължителен елемент при децата. Нека общителните ходя на градина, ако има твърде любопитни - на предучилищна, ако са интровертни - вкъщи, или в малки групи и т.н.

# 33
  • Мнения: 109
Права си, EliG, децата са различни. Аз също съм гледана от баби и дядовци до 1 клас. И аз имам ужасни спомени от ДГ, но имах и ужасна адаптация в училище, заради не ходенето ми на ДГ. И сега си мисля, че едно дете на 2-3-4 г. може да се адаптира към живота извън дома по- лесно, отколкото вече на 7г.
   

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Права си, EliG, децата са различни. Аз също съм гледана от баби и дядовци до 1 клас. И аз имам ужасни спомени от ДГ, но имах и ужасна адаптация в училище, заради не ходенето ми на ДГ. И сега си мисля, че едно дете на 2-3-4 г. може да се адаптира към живота извън дома по- лесно, отколкото вече на 7г.
   

това не е вярно. Децата съвсем спокойно могат да не са ходили на ДГ от 3-годишни, и на 6 спокойно да се справят с предучилищната и да се впишат и справят с всички правила и другите деца. Не знам откъде ги четете тези работи за адаптирането, но не са верни. Предучилищната е измислена точно за адаптиране към училището. В ДГ няма такова адаптиране, , защото децата продължават да живеят така, както и ако са постъпили на 3 -- спят, ядат, учат и играят. В училищните групи има училищна стая - чинове, дъска и пр., само дето има добавено и едно килимче и доста играчки. Децата чуват звънеца, знаят какво е час и междучасие, нищо че са поотделени от другите ученици. Освен ако детето не е расло като Маугли в махалата или гледано като домашен любимец на ниво храна и дрехи, и с някоя изкуфяла нискоинтелигентна и пр. баба и родители, то ще се адаптира съвсем добре на 6. И не са един и два случаите, в които за децата от ДГ първи клас и изобщо стъпването в училище е невероятен стрес и това, че са ходили на ДГ от 3-годишни не им помага хич, ама хич! Могат да си редат всяка сутрин като новобранци.

# 35
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Аз съм пример, че ходило на градина дете може и трудно да се адаптира в училище.
Много обичах ДГ, нямам някакви лоши спомени. Но в училище ми беше трудно заради средата, в която попаднах - съучениците ми.

# 36
  • Мнения: 1 298
Аз съм от тези с лошите спомени от градина - не от друго, а от авторитарната (не авторитетна) обстановка. Мразех градината, мразех и училище  - по същите причини. Иначе съм много ученолюбива. Става дума наистина за "рамката", в която те карат да осъществяваш ученето - налагано отвън, без ентусиазъм от учители и ученици, абе, разбирате за какво става въпрос.

Поради описаните от Пипи причини не съм си помисляла да държа дете до 6-годишна (че и до 2-3-годишна Simple Smile ) възраст в къщи - нито нервите, нито времето имам да му дам нужното. Но ако смятах, че детето ми изживява травма, ходейки на градина, не мисля, че има сила, която би ме накарала да го пращам. Смятам, че хората трябва да имат този избор, говоря специално за образованите и интелигентни хора, които си наблюдават детето и знаят какво се случва с него. Децата са различни, не може законът да не се съобразява с това, което е очевиден психологически факт.

Не знам дали това е начинът да се помогне и на ромските деца, времето ще покаже.

# 37
  • Мнения: 1 347
Категорично съм против това вмешателство на държавата. Образованието на децата е и трябва да бъде преди всичко отговорност и избор на семейството. Държавата трябва да дава ПРАВО на образование на всички, не задължение за това. Така или иначе огромното мнозинство одобряват ходенето на ДГ/училище; елементарно е тези, които  имат желание и възможност да образоват децата си по друг начин, да имат това право,  и то независимо от възрастта. Да набуташ насила малки деца в институция против желанието на родителите им граничи с престъпление. Също като идеята да задължаваш и отнемаш свободния избор на всички, барем закачат малко и тези, които пък нямат никакво желание да си образоват децата.

# 38
  • Мнения: 1 298
ibm, не забравяй, че за "държавата" има добавената полза всички деца да се "формират" от малки като добри консуматори с пречупени духчета, без собствено мислене. Моя позната, чието второ дете е за градинска възраст, ми каза, че за разлика от първото не си и помисля за държавна градина - след като е видяла какво е направила институцията с първото й дете - от любознателно и отворено дете се е превърнал в ... нещо съвсем друго, с което се борят и до днес. Тя беше голяма защитничка да системата на държавните градини преди. Сега го обяснява с: "Ами тогава не знаехме много работи..."

Та така.

# 39
  • Мнения: 1 347
Именно.

# 40
  • Мнения: 1 727
Ранната детска възраст е 1-3 години, след това е предучилищна възраст. След като явно има деца, които на 6г.  тръгват в предучилищна къде е проблемът?

Категорично съм против това вмешателство на държавата. Образованието на децата е и трябва да бъде преди всичко отговорност и избор на семейството. Държавата трябва да дава ПРАВО на образование на всички, не задължение за това. Така или иначе огромното мнозинство одобряват ходенето на ДГ/училище; елементарно е тези, които  имат желание и възможност да образоват децата си по друг начин, да имат това право,  и то независимо от възрастта. Да набуташ насила малки деца в институция против желанието на родителите им граничи с престъпление. Също като идеята да задължаваш и отнемаш свободния избор на всички, барем закачат малко и тези, които пък нямат никакво желание да си образоват децата.

И към настоящия момент познавам дете, което не се ползва от правото си на обучение, никъде не е набутано и възпитанието и образованието му са грижа единствено на родителите му и евентуално школа за чужд език.

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
За 5-годишните си е ок да сии карат предучилищна. Но доколкото чувам, на някои места дъвчат едно и също две години. Ако с детето вкъщи има кой да се зинимава, то може и да пропусне едната година. Но колко са тези, които го правят? Не ги претоварват с учене в предучилищната, а ако учителите там са детски учители, а не начални нучители, нещата си вървят добре. Има много ценни неща, които се учат с предучилищната, но ние като възрастни ги подценяваме. Най вече свързаното с езика.

# 42
  • Мнения: X
Здравейте като майка на дете на 4 г. което вероятно няма да посещава  повече градина бихте ли ме насочили къде да получа повече информация за това, кога и как трябва да запиша детето на предучилищна. От това което съм чувала децата са задължени  да посещават предучилищна от 5 г. възраст. В Закона за народната просвета : Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г., в сила от 2003/2004 учебна година, изм. - ДВ, бр. 78 от 2010 г., в сила от 05.10.2010 г.) (1) Предучилищната подготовка на децата две години преди постъпването им в първи клас е задължителна, но не по-рано от годината, в която детето навършва 5-годишна възраст. Това ли е положението в момента?

# 43
  • Мнения: 11 846
Да, това е положението  Peace . В годината в която детето навършва 5г трябва да го запишете някъде да кара предучилищна - детска градина или училище, което има предучилищна подготовка защото не всички училища имат.

# 44
  • София
  • Мнения: 62 595
В РИО трябва да имат списък с училищата, които предлагат предучилищна подготовка. Иначе разпитай познати или в най-близкото до вас училище. Ако попаднеш на отзивчив човек от персонала там, ще ти кажат във вашия район къде записват. Не зная дали в Двореца на децата все още имат предучилищна, но и това е вариант.

# 45
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Аз лично съм ЗА предучилищната. Първо, намирам я много полезна за социализацията на децата, приучването към правилата в група, към толерантност и зачитане на другите, към спазване на дневен режим, към елементарни битови навици в училище (някои от които са различни от в къщи). Изобщо не става дума за буквите и цифрите. Така или иначе в подготвителна не ги учат. От чисто научна гледна точка наистина не учат кой знае какво и дете, което си стои в къщи, ако има кой да се занимава с него може да научи много повече. Но чисто организационно и битово им е много по-лесно в І клас, ако преди това са ходили на предучилищна. А в І клас ученето вече е сериозно. И ще им дойде наистина в повече, ако идват от вкъщи и тепърва трябва да свикват с коренна промяна, навици, режим, живот в група и т.н. Ще им трябва поне един срок или повече, в който госпожата ще се занимава основно с адаптацията на "домашните" деца, вместо да ги учи. Освен това за характера е много полезно. Освен че имам две собствени деца, по цял ден работя с деца на всякаква възраст и по цяла вечер съм на площадката след деца, така че имам доста наблюдения. Та от тях си правя извод, че децата ходили на градина са много по-адекватни социално, емоционално и всякак. Мое мнение разбира се.

# 46
  • Sofia, Bulgaria
  • Мнения: 850
Мнението ми напълно се припокрива с това на savina_33. Не виждам какво би навредило на едно 5 годишно дете да прекарва по половин ден в училище. Мисля, че ще му е по-лесно от гледна точка на адаптация, свикване да е в колектив и така нататък. Определено не ги преуморяват от учене, заниманията са кратки и под формата на игра. Няма ли да е по-лесно за детето това, отколкото направо да се "хвърли в дълбокото" в първи клас, където едновременно ще трябва да свиква с всичко ново и различно от домашната обстановка сериозното вече учене.
Дъщеря ми е 3та група в детската градина, но доколкото знам заниманията в детската и в училищата са едни и същи.

# 47
  • Мнения: 10 547
Въпросът е по-скоро: какво би навредило на едно дете да прекарва по цял ден в детската градина?

# 48
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Защо да прекарва цял ден в детската градина? Който не иска там има училища с полудневно обучение. Пък и в градините не знам на някой да са му отказали да си взима детето на обяд.  newsm78

# 49
  • София
  • Мнения: 62 595
Детската градина не е училище. Иначе щеше да се казва училище, а не детска градина. В училище малките са с всички други ученици, запознават се съъс символите на това що е то училище, изграждат си категорията училище - чинове, звънец, много деца, и то големи, там не се спи, не се яде и т.н. Програмата може да е една и съща, но усещането е различно. В училище са като големите, а не "бебета".
Предучилищната подготовка е изключително важна. Дали ще е в училище, дали ще е в ДГ, важното е детето да усвои материала, а той никак не е лесен. Ние възприемаме нещата, че си ги знаем по подразбиране, някак по дифузия, но децата дори когато учат спонтанно, в прудичилищната се прави систематизиране и разширяване на знанията и уменията.

# 50
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Детската градина не е училище. Иначе щеше да се казва училище, а не детска градина. В училище малките са с всички други ученици, запознават се съъс символите на това що е то училище, изграждат си категорията училище - чинове, звънец, много деца, и то големи, там не се спи, не се яде и т.н. Програмата може да е една и съща, но усещането е различно. В училище са като големите, а не "бебета".
Зависи от организацията на самото училище, може би. Моите в момента са ПУ в училище и организацията е много по-близка до детска градина, отколкото до училище. Спят, ядат по 3 пъти, нямат никакъв допир с по-големите ученици (освен дето ги виждат през прозореца), нямат чинове, а маси и столчета като в градината и т.н. Иначе действително самите деца се чувстват различно и "по-големи", много са горди от това, че ходят на училище и стават все по-самостоятелни.

# 51
  • Мнения: 1 347
Въпросът не е у-ще или ДГ. Въпросът е защо изборът на семейството е сведен само до тези две възможности.  Едни предпочитат ДГ, други - у-ще, трети - кооператив, четвърти - баба и дядо и пр. Всеки има своите съображения да избере едно или друго; аз съм избрала ПУК в у-ще, но това е без значение и няма да оправдавам решението си или да доказвам, че то е най-доброто - защото безусловно вярвам, че право на родителите е да избират формата на образование на децата си и стремежът на държавата да се меси все повече и повече е, меко казано, страшен; да не говорим, че "реформите" са само от този сорт - формални, а когато стане дума за действително подобряване на образованието, така че родителите естествено да избират предлаганите им възможности, пасува. Или прави откровени глупости. Без извинение.

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
Кооперативът и баба нямат документ за предучилищна работа, а предучилищната подготовка е задължителна. Който иска да преподава и да издава документ, да покрие съответните изисквания! Какъв още избор да има?  Не че няма да запишат детето в първи клас без идостоверение, но предучилищната е в полза на детето. Не зная доколко и каква представа имате за повготовката като материал о като ниво на знания и умения на децата, но в първи клас много добре ли личат пропуските, и то като езиково ниво, справяне с инструкции и ключови понятия, които се използват още от първи клас. Колко родители илибаби ще седнат да дават задачи за моделиране или ще се съгласят детето да прави боклук с рязането с ножица. Днешните деца не са като тези преди десет-двайсет години, дори при образовани родители. В първи клас не могат да разберат и изпълнят инструкция, за да направят задачата, поставена от учителката.

# 53
  • Мнения: 10 547
Андариел, каква задача? Не успяват да седнат на чина. Отделно има деца, които все още са обслужвани от възрастен в тоалетната, искат си вода, храна, загащване, обличане от страна на началния учител, което един на 100 има мерак да го прави.

# 54
  • Мнения: 1 347
Хубаво де, и заради това тези, чиито родители отдавна са ги научили на всичко това, да си губят времето, учейки се да се обслужват в тоалетната и да седят на чина заедно с още 30 в групата, вместо да се възползват от възможностите, които роддителите им могат да им предоставят неформално? Андариел, знам, че не издават документи и точно това е причината за негодуванието ми: тези документи просто не трябва да бъдат задължителни. Трябва да има избор. А той в момента е твърде ограничен.

# 55
  • София
  • Мнения: 62 595
Вече написах- не могат да откажат да запишат детето ти в първи клас заради липса на удостоверение.
В допълнение мога да ти кажа, че колкото и едно дете да е научено вкъщи, предучилищната е полезна и за него, и то в академичен план, също и организационен. Мисля, че подценяваш  обучението в предучилищната, колкото и да си мислиш, че детето ти е суперподготвено. Няма нужда от нея. Тя неслучайно е измислена като преходен етап от образователната програма. Дори детето ти да знае четене и писане, това не е всичко- там се учат някои основни понятия и начин на разбиране.

# 56
  • Мнения: 41 021
ibm, не забравяй, че за "държавата" има добавената полза всички деца да се "формират" от малки като добри консуматори с пречупени духчета, без собствено мислене. Моя позната, чието второ дете е за градинска възраст, ми каза, че за разлика от първото не си и помисля за държавна градина - след като е видяла какво е направила институцията с първото й дете - от любознателно и отворено дете се е превърнал в ... нещо съвсем друго, с което се борят и до днес. Тя беше голяма защитничка да системата на държавните градини преди. Сега го обяснява с: "Ами тогава не знаехме много работи..."

Това е абсолютно изхвърляне и самонадъхване на предубеден човек. Чак ме е яд да чета такива работи, а и да гледам как много хора ги повтарят после като мантра. Категорична съм, че няма такава държавна политика, да се пречупват духчетата на децата и да се възпитават консуматори. Ако изобщо се възпитават консуматори това май става в частните институции.
В държавните градини нещата наистина са до късмет - има добри, има лоши, има отдадени възпитателки и неудовлетворени такива, които ги е яд на това което правят. Но да се търси система и целенасочено мачкане на децата е търсене под вола теле. Не знам каква е днес ситуацията в частните градини, но по мое време за моето дете избрахме държавна и нямаме никакви забележки. Днес сигурно е различно, но нали в края на краищата учителките са си все същите? И изискванията са все същите. По-скоро неудволетворените от нивото на детето си родители търсят причината в държавната градина/държавното училище, което не било искало да се адаптира към тяхното уникално съкровище Twisted Evil

А конкретно по темата съм със смесени чувства - за някои деца е безусловно необходимо, за други не е. Но е трудно да се направи гъвкав закон или да се остави на родителите да решават, защото много родители не са на нивото да могат да решат адекватно. Вие тук гледате от своята си камбанария, но я помислете за циганета и турчета, дето не говорят грам български или за селянчета, чиите родители пасат овце? Какво ще ги научи тяхната домашна среда, а? И затова, а и понеже ходенето на градина все пак не вреди и не пречи, законодателят е приел да няма родителски избор и да направи посещението на ДГ задължително от по-рано. Не е много приятно за някои интелигентни семейства, но и не е болка за умиране в сравнение за ползата за обществото като цяло.

Последна редакция: сб, 18 окт 2014, 09:25 от Черна станция

# 57
  • Мнения: 3 181
Против!

1. По емоционални причини - не считам за редно държавата да задължава в каквото и да било без това да е категорично необходимо. И не считам предучилищната за необходимост. Ако целта е да се вкарат децата на определено малцинство от още по-малки в институция, за съжаление това е обречена кауза и не виждам защо трябва да се задължават всички да участват.

2. По практически причини - в София не са осигурени достатъчно места в детски градини и училища за всички деца по квартали. Условията в училищата не винаги са подходящи за 5-6 годишни деца.
Peace

# 58
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Предучилищната е нормална част от българската образователна система. А в България образованието е задължително (поне донякъде). За това и предучилищната е задължителна. Защо на никой не му хрумва, че родителите трябва да имат избор дали да пуснат детето си в І клас или да си го държат в къщи? Нима няма деца, които на 7 год. не са готови за училище? Има и то не едно. Но никой не се възмущава, че І клас е задължителен. Защото законът се пише за масата. А масата на 7 год е готова за училище. Както и на 5 е готова за ПУ. Няма как в него да се предвиди всеки отделен случай. За това има инспекторат. Който има сериозна причина да не иска да даде детето си в ПУ (ама сериозна, не щото баба му ще скучае иначе или на майка му не й се работи още) отива там и му дават разрешение да не го дава. Или да го отложи от І клас, или какъвто там е конкретния случай. Така че за сериозните причини има предвидено решение. Всичко останало са капризи.

# 59
  • София
  • Мнения: 17 592
И преди съм казвала - когато Държавата задължава родителите би следвало да се самозадължи. Или с други думи, задължителното предучилищно обучение би следвало да върви ръка за ръка със задължение от страна на Държавата да осигури място в Детско Заведение - не училище, градина! - за всяко дете в подлежаща възраст, изявяващо желание да осъществява обучението си в подходяща, според своите и на родителите си представа, обстановка, съобразно възрастта си. Или с други думи, не би следвало Държавата да задължава 5 годишни дечица да седят на чинове часове наред (училищна обстановка), нито пък да задължава член на семейството на въпросните дечица да напусне работа, за да може да ги гледа полудневно. И ако семейството е намерило някаква алтернативна форма на отглеждане - някоя стара бабка на село, кооперативно отглеждане на няколко деца в блока, гувернантка за повече от 1 на брой дете в семейството, не е редно трудно постигнатия баланс да бъде нарушаван, в повечето случаи във финансов ущърб на семейството, понеже Държавата иска да задължава гражданите, но не и себе си.

# 60
  • София
  • Мнения: 62 595
Това не е вярно. ДГ е социална услуга, а не образователна. На 5-годишните нищо им няма за 4 часа да са в училище. Преувелечиваш, и то здраво, а това с чиновете по цял ден вече се изтърка като аргумент, защото просто не е така, както го пишеш! Държавата е осигурила -- ДГ или училище, не ти е върнала детето от предучилищна. Хайде, нека не бъркаме удобството за родителя да има кой да гледа детето от 7 сутриинта до 7 вечерта, с образованието! А иначе места в градините има - извън София и Варна. Не е нужно всичко живо да се юрва в тези два града да живее. Хайде сега, държавата трябвало да осигури държавна ДГ на половин България, щото решила да живее в София! И това с бабките на село вече се изтърка. Децата са грижа на родителлите, а как родителище се решат проблема с отглеждането на детето - тяхна си работа, нали затова са родители 0 дали ще търси бавачка, дали ще напуска работа, дали ще се мести там, където има места в държавните ДГ, дали ще е частна ДГ... проблемът си е негов. Това, че не му харесва, че за него няма целодневна ДГ за 40 лева на месец, или че няма кой да гледа детето, защото предучилищната е в училище, си е негова работа. И в най-прехвалените чужбини да живееш, и там щеше да търсиш кой да ти гледа детето след 3 следобед, като свърши училището, но едва ли щеше да мрънкаш. щото по чужбините все по 12 часа ги гледат в училище и спят в чаршафчета! Или родителите не плащат за гледане.

# 61
  • София
  • Мнения: 17 592
Това не е вярно. ДГ е социална услуга, а не образователна. На 5-годишните нищо им няма за 4 часа да са в училище. Преувелечиваш, и то здраво, а това с чиновете по цял ден вече се изтърка като аргумент, защото просто не е така, както го пишеш! Държавата е осигурила -- ДГ или училище, не ти е върнала детето от предучилищна. Хайде, нека не бъркаме удобството за родителя да има кой да гледа детето от 7 сутриинта до 7 вечерта, с образованието! А иначе места в градините има - извън София и Варна. Не е нужно всичко живо да се юрва в тези два града да живее. Хайде сега, държавата трябвало да осигури държавна ДГ на половин България, щото решила да живее в София! И това с бабките на село вече се изтърка. Децата са грижа на родителлите, а как родителище се решат проблема с отглеждането на детето - тяхна си работа, нали затова са родители 0 дали ще търси бавачка, дали ще напуска работа, дали ще се мести там, където има места в държавните ДГ, дали ще е частна ДГ... проблемът си е негов. Това, че не му харесва, че за него няма целодневна ДГ за 40 лева на месец, или че няма кой да гледа детето, защото предучилищната е в училище, си е негова работа. И в най-прехвалените чужбини да живееш, и там щеше да търсиш кой да ти гледа детето след 3 следобед, като свърши училището, но едва ли щеше да мрънкаш. щото по чужбините все по 12 часа ги гледат в училище и спят в чаршафчета! Или родителите не плащат за гледане.

... А родителите имат възможност да отглеждат децата си с една заплата, а с две могат да плащат заплата на трети човек за целта. И имат напълно законния избор да обучават децата си в предучилищна степен в каквито условия те намерят за добре - вкл. и в семейна среда.

# 62
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво точно ще му обучиш вкъщи? Ще наемеш частен учител за предучилищната ли? Може да не съм привърженик на детските заведения, но съм категорично за предучилищната, която да е задължителна за децата поне за една година, а като гледам какво е общото ниво на настоящото и следващото поколение родители, трябва да е вече и 2 години. Материалът, който се взема в предучилищната е важен, и малко родители могат да се справят. Все повече деца имат проблеми с езика, с две думи, не знаят достатъчно добре български език, не могат да разказват и т.н, а за общата култура, която се иска за възрастта им, не е за приказване. Ако трябва да бъда честна, дори аз, която имам доста добри познания кое как  се случва, пак предпочетох децата ми да ходят на предучилищна, и то в училище. Формално никой не може да откаже да запише детето в първи клас, защото всички деца по закон подлежат на задължително записване на училище. Ако толкова държиш децата ти да са вкъщи с трето лице, то и сега можеш да го направиш, нищо че официално предучилищната се води задължителна. И, ако обичаш, стига с тези ревове за правото детето да бъдело обучавано както намерят за добре родителите! На теб какъв ти е проблемът - че няма места в държавните ДГ в София, или че в предучилищната ще го научат на лоши неща, и затова предпочиташ да е вкъщи, където можеш да го обучиш по-добре? Нещо популистки я караш, не знам какво целиш, но дотук чета само вайкане и клишета. Изобщо не ти дреме ни за нечия заплата, нито за нищо, а искаш нещата да стават по твой вкус.

# 63
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Изобщо не е вярно това със седенето по чинове, камо ли пък целодневно. Моите са ПУ в училище и режимът и битовите условия по нищо не се различават от детската градина, в която бяха до миналата година. Чинове няма изобщо. Има маси и столчета като в градината, седят на тях 3-4 пъти на ден по 15 мин, което си е съвсем нормално според мен. Спят следобед. И ги отглеждат целодневно. Единствената разлика е, че групата е 13 деца (поради липса на повече желаещи) срещу 37 в градината.  ooooh! Очевидно и места има предостатъчно щом при нас няма повече желаещи. Става дума за училище в един от централните квартали на София.

# 64
  • София
  • Мнения: 17 592
И какво точно ще му обучиш вкъщи? Ще наемеш частен учител за предучилищната ли? Може да не съм привърженик на детските заведения, но съм категорично за предучилищната, която да е задължителна за децата поне за една година, а като гледам какво е общото ниво на настоящото и следващото поколение родители, трябва да е вече и 2 години. Материалът, който се взема в предучилищната е важен, и малко родители могат да се справят. Все повече деца имат проблеми с езика, с две думи, не знаят достатъчно добре български език, не могат да разказват и т.н, а за общата култура, която се иска за възрастта им, не е за приказване. Ако трябва да бъда честна, дори аз, която имам доста добри познания кое как  се случва, пак предпочетох децата ми да ходят на предучилищна, и то в училище. Формално никой не може да откаже да запише детето в първи клас, защото всички деца по закон подлежат на задължително записване на училище. Ако толкова държиш децата ти да са вкъщи с трето лице, то и сега можеш да го направиш, нищо че официално предучилищната се води задължителна. И, ако обичаш, стига с тези ревове за правото детето да бъдело обучавано както намерят за добре родителите! На теб какъв ти е проблемът - че няма места в държавните ДГ в София, или че в предучилищната ще го научат на лоши неща, и затова предпочиташ да е вкъщи, където можеш да го обучиш по-добре? Нещо популистки я караш, не знам какво целиш, но дотук чета само вайкане и клишета. Изобщо не ти дреме ни за нечия заплата, нито за нищо, а искаш нещата да стават по твой вкус.

Определено съм съгласна с теб. ТИ не би могла да се справиш с обучението на дете в предучилищна възраст - или в която и да било изобщо, ако това е нормалната / обичайната ти лексика. Но все пак, повечето хора са културни, възпитани и емоционално уравновесени, надявам се. Както и достатъчно интелигентни / досетливи 1) да използват някаква форма на обръщение когато се обръщат персонално към някого в публичен форум и 2) да си направят труда да проучат - поне до колкото споменатия форум позволява - събеседника си (ако припомнянето е затруднено).

А по въпроса за частни учители за предучилищна, надявам се все пак, че мнозинството от хората са в състояние да обяснят адекватно на отрочетата си цветовете и дните от седмицата, както и кога и как се пресича и не биха имали нужда от специално назначени лица за целта.

# 65
  • София
  • Мнения: 17 592
Изобщо не е вярно това със седенето по чинове, камо ли пък целодневно. Моите са ПУ в училище и режимът и битовите условия по нищо не се различават от детската градина, в която бяха до миналата година. Чинове няма изобщо. Има маси и столчета като в градината, седят на тях 3-4 пъти на ден по 15 мин, което си е съвсем нормално според мен. Спят следобед. И ги отглеждат целодневно. Единствената разлика е, че групата е 13 деца (поради липса на повече желаещи) срещу 37 в градината.  ooooh! Очевидно и места има предостатъчно щом при нас няма повече желаещи. Става дума за училище в един от централните квартали на София.

Ти това училище, което предлага подготвителни групи с целодневно обучение, следобеден сън и храна не го дръж в тайна - подозирам, че много хора биха се възползвали, ако имаха представа, че съществува. Кажи го кое е, и на други места го казвай - факт е, че аз за пръв път чувам за такова. Ако ги има, са малко, и много хора биха се заинтересували.

# 66
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво се измъкваш! Няма да стане така, както се опитваш да я извъртиш! Хайде, ти как ще се справиш? Аз съм проста, та не съм могла, дай да те видим теб! Да не би да си с предучилищна педагогика специалност? Нужно ли е да те проучвам? Обръщам се към теб, защото ти твърдиш някакви неща, и искам да зная как се самовъзприемаш - говориш за себе си или просто ей така, по принцип, да си покажеш колко си напредничава? Дори човек сам да може да се справи, точно за предучилищния материал е добре да е в група, с учител и други деца, защото така се получават нещата по-добре - детето е достатъчно зряло, за да си задържи вниманието по време на учебната задача, постигнало е определена езикова компетентност, и му е време да се научи да спазва правилата в обучението - че се седи с другите деца в учебния час, че има междучасие, че в клас се внимава и се изпълняват задачите и пр.  Де да беше до цветовете и дните от седмицата! Много, ама много повърхностно подхождаш! Цветовете трябва да ги знаят още на 3, а дните на седмицата около предучилищната.

# 67
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Ти това училище, което предлага подготвителни групи с целодневно обучение, следобеден сън и храна не го дръж в тайна - подозирам, че много хора биха се възползвали, ако имаха представа, че съществува. Кажи го кое е, и на други места го казвай - факт е, че аз за пръв път чувам за такова. Ако ги има, са малко, и много хора биха се заинтересували.
Ами не сте си направили труда да направите подробно проучване. Написала съм го още миналата година в темата за училища с целодневна предучилищна. Следобеден сън са длъжни да предлагат всички, които имат 5-годишни. Храната си е училищен стол като навсякъде или който иска си носи. Училището е 132 СОУ в кв. Славия.

# 68
  • София
  • Мнения: 11 989
Определено съм съгласна с теб. ТИ не би могла да се справиш с обучението на дете в предучилищна възраст - или в която и да било изобщо, ако това е нормалната / обичайната ти лексика. Но все пак, повечето хора са културни, възпитани и емоционално уравновесени, надявам се. Както и достатъчно интелигентни / досетливи 1) да използват някаква форма на обръщение когато се обръщат персонално към някого в публичен форум и 2) да си направят труда да проучат - поне до колкото споменатия форум позволява - събеседника си (ако припомнянето е затруднено).

А по въпроса за частни учители за предучилищна, надявам се все пак, че мнозинството от хората са в състояние да обяснят адекватно на отрочетата си цветовете и дните от седмицата, както и кога и как се пресича и не биха имали нужда от специално назначени лица за целта.

Някой живее в паралелна вселена ooooh!
Повечето хора са тъпи, прости, невъзпитани, с лоша хигиена и никакви обноски.
Това, че аз си подбирам средата, не ми пречи да забелязвам ниското ниво на повечето хора в България.
Простолюдието е 90% от населението.

# 69
  • София
  • Мнения: 17 592
Ти това училище, което предлага подготвителни групи с целодневно обучение, следобеден сън и храна не го дръж в тайна - подозирам, че много хора биха се възползвали, ако имаха представа, че съществува. Кажи го кое е, и на други места го казвай - факт е, че аз за пръв път чувам за такова. Ако ги има, са малко, и много хора биха се заинтересували.
Ами не сте си направили труда да направите подробно проучване. Написала съм го още миналата година в темата за училища с целодневна предучилищна. Следобеден сън са длъжни да предлагат всички, които имат 5-годишни. Храната си е училищен стол като навсякъде или който иска си носи. Училището е 132 СОУ в кв. Славия.

Лично на мен не ми е нужно - моето беше в градина, сега е в първи клас. Но подозирам, че има много хора, за които информацията ще е полезна.

# 70
  • София
  • Мнения: 17 592
Какво се измъкваш! Няма да стане така, както се опитваш да я извъртиш! Хайде, ти как ще се справиш? Аз съм проста, та не съм могла, дай да те видим теб! Да не би да си с предучилищна педагогика специалност? Нужно ли е да те проучвам? Обръщам се към теб, защото ти твърдиш някакви неща, и искам да зная как се самовъзприемаш - говориш за себе си или просто ей така, по принцип, да си покажеш колко си напредничава? Дори човек сам да може да се справи, точно за предучилищния материал е добре да е в група, с учител и други деца, защото така се получават нещата по-добре - детето е достатъчно зряло, за да си задържи вниманието по време на учебната задача, постигнало е определена езикова компетентност, и му е време да се научи да спазва правилата в обучението - че се седи с другите деца в учебния час, че има междучасие, че в клас се внимава и се изпълняват задачите и пр.  Де да беше до цветовете и дните от седмицата! Много, ама много повърхностно подхождаш! Цветовете трябва да ги знаят още на 3, а дните на седмицата около предучилищната.


По-хубаво, по-лошаво, когато става дума за без друго тънкия семеен бюджет на средния българин, по-хубавото може да бъде само пожелателно.

А за самооценката ми - категорично не бих имала проблем да преподам материалът от предучилищните групи на детето / децата си. Както и повечето хора. Слава Богу, в България все още, въпреки старанието на последните Правителства, дялът на неграмотните хора все още е сравнително нисък - става дума за сравнение със Западно-Европейските и Северно-Американски държави, спрямо Източно-Европейските страхувам се, показателите ни вече не блестят, а за Азиатските, Африкански и Южно-Американски държави информация нямам (статистика по въпроса за средното ниво на грамотност, искам да кажа).

# 71
  • София
  • Мнения: 11 989

А за самооценката ми - категорично не бих имала проблем да преподам материалът от предучилищните групи на детето / децата си. Както и повечето хора. Слава Богу, в България все още, въпреки старанието на последните Правителства, дялът на неграмотните хора все още е сравнително нисък - става дума за сравнение със Западно-Европейските и Северно-Американски държави, спрямо Източно-Европейските страхувам се, показателите ни вече не блестят, а за Азиатските, Африкански и Южно-Американски държави информация нямам (статистика по въпроса за средното ниво на грамотност, искам да кажа).


Като гледам твоята грамотност, се радвам, че децата ти ще ходят на предучилищна и училище, където ще ги обучава някой, който е учил достатъчно.

# 72
  • Мнения: X
Следобеден сън са длъжни да предлагат всички, които имат 5-годишни. Храната си е училищен стол като навсякъде или който иска си носи. Училището е 132 СОУ в кв. Славия.

Малко встрани от темата, но такава предучилищна (със следобеден сън) е рядкост в София. В училището на дъщеря ми и в другите, с които аз съм запозната децата приключват в 13 или в 14 часа.
По темата, въпреки че аз самата не съм фен на детските градини и моите деца не са посещавали такива, съм съгласна с Андариел за нуждата от посещаване на предучилищна. Работата в група, спазването на режим и общи правила, изпълняването на указания и други подобни са ценни умения, които могат да се придобият там.

# 73
  • Sofia
  • Мнения: 280
Здравейте, ако не пусна детето си на 5 години в предучилищна дали ще имам проблем при записването когато навърши 6 години? Ще се изисква ли някакъв документ, както е за първи клас?

Благодаря предварително   bouquet

# 74
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Да, изисква се документ за завършена  предучилещна за 5 годишни. Освен това общината следи целия набор 5 годишни и ще те глобят. Освен ако нямаш основателна (например медицинска ) причина и съответния документ за нея. Но и да имаш трябва да отидеш в районния инспекторат по образование, да представиш случая и те да ти издадат разрешение да го отложиш.

# 75
  • Sofia
  • Мнения: 280
Ох, направо лошо ми стана. А на колко болнични имат право имате ли представа? Питам понеже при каката бяха 50% 1 клас, а сега са 30% 2 клас ако ги надвиши държи някакъв изпит.

# 76
  • Мнения: 887
kaspur  не съм запозната с наредбите, но в кварталното училището  има само 1 група за 6 годишни. За поне за едно от децата съм сигурна че не е  ходило на детска градина. Значи има начин, но по добре говори с директорката.

# 77
  • София
  • Мнения: 38 544
До скоро бях от тези, които казваха - какво пък толкова, не е лошо да учат по малко.

Но.
Синът ми е първа група.
Всеки ден ми носи по 3 листа работни материали. Да, картинки са, но все пак е учебна дейност.
Питам го - учите ли песнички, стихотворения.
Отоваря ми - не, учим!
 Rolling Eyes
Е, не е нормално това за тия зайци и това е!

# 78
  • София
  • Мнения: 62 595
трябва да учат песнички и стихотворения. така се работи за език, ритмизиране на речта и положителни емоции.

# 79
  • София
  • Мнения: 38 544
Учат песнички само и то определено не толкова, колкото учеше дъщеря ми преди 6 години.
Тази програма с картинките, по която учат те хич не ми харесва.
Може би такава са избрали от нашата градина. Жалко.

# 80
  • Мнения: 19 310
Явно има голяма разлика в програмите. Дъщеря ми беше първа  ПГ в детската градина и после втора ПГ на 6г. в училище. В детската не знам дали изобщо учеха нещо. Тя ходеше само до обяд и толкова и ходеше. Не съм останала с впечатлението да им е липсвала игра. Имаха някакви часове преди обяд, но не е било нещо фрапантно дълго и отегчително. Вкъщи не е носила никакви домашни.
Относно занимания и подготовка вкъщи съм абсолютно съгласна, че може и в домашни условия. Щерката държа изпит за сегашното училище и за други за влизане в предучилищен клас и вкъщи се занимавахме с подготовката.
Също така мисля,че е от полза децата да могат да четат и смятат преди училище. Чувстват се по-уверени, по-лесно се затвърждава материалът и се усвоява нов. Моята можеше преди ПУК в училище и й беше от помощ.

Последна редакция: пт, 26 дек 2014, 19:13 от Пролетен дъждец

Общи условия

Активация на акаунт