Наказанията в училище - индивидуални или общи?

  • 15 120
  • 95
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 21 586
   Олеле майко. Значи дежурният ученик - второкласник засега - отговаря за опазването на имуществото в класната стая по време на междучасията? Това законно ли е въобще, да се вменява на ученик да носи материална отговорност и да охранява имущество?

Последна редакция: пт, 20 мар 2015, 10:26 от Iris04

# 76
  • Мнения: 24 467
Като материално отговорно лице той трябва да приеме материалните активи по опис- всяка сутрин да идва по час по- рано и да съставят приемо- предавателен протокол с предходното МОЛ.
 Laughing
В дадения правилник прочетох това:
"Чл. 50. Дежурни ученици:
А) Дежурни ученици в клас
...2. Права:
2.1. Да отправят забележки на нарушителите.
2.2. Да изискват спазване на реда и правилника от всички ученици."

Страшно ме интересува, например, какво означава и как се реализира т.2.2. То бива теслемене на чужда отговорност, ама това е смехотворно.

Това как си го представяте на практика?
"2. Права /дежурни ученици по "коридорите"/:
2.1. Да спират нарушителите и им отправят устни забалежки."
Днес дежури Жорко от ІV клас и отправя забележка на бабаита Боби от VІІ-ми и го "спира" дори.  Rolling Eyes

Все повече се убеждавам, че е плачевно необходимо задължителното въвеждане на финансово и юридическо образование у нас за учениците. Като се започне с учителите. Не се иска задълбочаване чак, но поне общите прости неща следва да се знаят от всеки. Ще им свърши в пъти повече работа от знанията за подчинено сказуемноопределително изречение и сравнението му със сказуемно определение, апосиопезата, синекдохата и компания.

Последна редакция: пт, 20 мар 2015, 10:28 от Judy

# 77
  • Мнения: 2 190
Judy,
 +1

Все повече се убеждавам, че е плачевно необходимо задължителното въвеждане на финансово и юридическо образование у нас за учениците. Като се започне с учителите. Не се иска задълбочаване чак, но поне общите прости неща следва да се знаят от всеки. Ще им свърши в пъти повече работа от знанията за подчинено сказуемноопределително изречение и сравнението му със сказуемно определение, апосиопезата, синекдохата и компания.

Само да допълня дребен детайл за юридическите познания на цитираното 125-то училище. Директорката му Ирена Анастасова беше депутатка ... за кратко http://clubz.bg/4882-deputat_za_edin_den

# 78
  • София
  • Мнения: 17 592
Прочетох само първия пост. И диагонално няколко думи.

Това не е комунистически, а военен метод. Логиката е много проста, училието минимално, а и ефект има. Вместо да накажеш виновния, оствяш останалите да го накажат/стъжнят му живота.

Обаче тази тактика не би следвало да я има в школо.

Учителят ако има претенции да не е звероукротител трябва да обясни и накаже адекватно и индивидуално. Осатаналото е масово озлобяване и подготовка за наказание на хрисимо дете с прекрачен праг на търпимост. Показва голямо безсилие и доста некадърност.


Тук е малко... сложен балансът.
Категорично това е казармен метод (не ми е ясно от де се взе идеята за комунистически...  newsm78)
Както и да е - същественото тук е, че казармените методи доказано работят.
От друга страна, цената доказано може да е много висока.

От друга страна, алтернативата алтернативата е учителите просто да не обръщат внимание на наличието или липсата на дисциплина и да си "изпеят" урока - независимо дали изобщо някой чува нещо или не. Понеже в крайна сметка за това им се плаща, не за звероукротители.След което да ги изпитат с общите критерии, като се провалят групово училището да изгуби финансиране... Или, като вариант, да ги изпитат, несъобразявайки се с каквито и да било изисквания, да поставят на всички деца оценки м/у 3 и 4 по случаен начин - после всички ще бъдат средно еднакво провалени в живота - и какво от това? Учителят, общо взето, си е свършил работата - за която му се плаща, а именно, да изнася уроци и да изпитва - без да ги натоварват преждевременно с отговорността за групата.

От друга страна, тази отговорност наистина може да се окаже много скъпо платена от всички индивиди в групата.

# 79
  • Мнения: 24 467
Кати, ти сериозно ли?
Дори според ЗНП учителите и изобщо училището далеч нямат само функцията да обучат с изпяване на урок и пускане на тестове с готови отговори на кило за отчет. Ако бе така, то от него смисъл няма. Бих предпочела да не си губим изобщо времето там. Без друго обучението напоследък се прпевърна в домашно- курсово.
Училището има и други функции, сред които и възпитателната. И това е нормално- детето прекарва в училище най- голямата част от деня си.
Въобще начинът на работа в едно такова общество не се осъществява сред някоя от така посочените две алтернативи. Защо такива излишни крайности? Нека просто се свърши работата според разписаното в закона.

# 80
  • Мнения: 21 586
 Пълни глупости. Някои тук сме учили педаогически дисциплини и сме напълно наясно, че задълженията на педагога в икакъв случай не се изчерпват с изпяването на урока и поставянето на оценка на случаен принцип. Даже не знам откъде да подхвана предпоследния пост, дотолкова е погрешно всяко изречение в него и противоречи на педагогическата практика.

  Учудвам се, че нямате и минимална представа какви са задълженията и обучението на учителите на децата ви....

# 81
  • Мнения: 2 401
Общо наказание=психическо насилие към мнозинството + толерантност към малцинството.

# 82
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз пък бих поощрила всяко дете, което не се подвежда по акъла на другите (като случая с бягането) и не се притеснява да вземе решение, което смята за правилно, въпреки че е различно от това на останалите.
Не можеш да бъдеш екип, ако другите не желаят. Нито одобрявам сляпо включване в такъв, в случаите, когато когато става дума за нещо грешно (в очите на дадения човек).

Искаш да кажеш, че за онова бягство сте обсъждали, гласували, въпросните отличнички са гласували да се бяга, декларирали са, че ще избягат, а след това са влезли в час? Това леко променя нещата, ако е така. Но наказанието за такова нещо може да е само в групата. Не може училището да ги наказва за правомерно поведение. Вече групата има право да ги изолира и отлъчи.

+1


Никол, безсмислено е да се опитваме да намерим средното по въпросите за морала, имало е теми, по които сме били на едно мнение, но този тип въпроси никога не е бил сред тях. В училище аз бях сред бунтовниците, сред радетелите за справедливостта - независимо каква справедливост, за кого и на каква (за мен) цена и няма как когато и да било да приема позицията на онези, които защитават хората, които се крият / скатават / страхуват. Заемането на позиция за мен винаги трябва да е принципно - и преди, не след вземането на общо решение. Ако някой не желае да се подчинява на общите решения на колектива, редно, коректно е да излезе от него. Да смени държавата, обществото, работата, класа. Ако иска да бъде част от колектив само когато последният е съгласен с него, единственият познат ми начин е да е част от колектив от един. С други думи би било уместно за частен ученик. Не за член на клас.

Да ти имам справедливостта! Ти си един прост комформист, че и злобен на всичко отгоре! Никакъв бунтовник не си, щом ти е толкова важно да си част от колектива. Поне на двете отличнички им е стискало да покажат позиция и да я изпълнят. Ти, като вярно куче на колектива, си се почувствала предадена и за отмъщение мечтаеш за двойно наказание за тях. Явно не си го надраснала.

# 83
  • Мнения: 1 841
Общо наказание=психическо насилие към мнозинството + толерантност към малцинството.
Peace

Перфектно формулирано! Адмирации! С две думи право в целта!   bouquet

# 84
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Всъщност е бягство от отговорност.
В казармата се очаква едно хубаво да бъде набит някой ако всички са без отпуска заради негова глупост. Хем той наказан /дългосрочно дисциплиниран/, хем уж отоговрния не си е мръднал пръста - забранил е нещо устно. Доказано му променят поведението, но си плащат всички, а "отоговрния".. той няма нищо общо... били се...

В училище няма място. Ако не можеш да видиш проблем и да го предотвартиш, поне можеш да се погрижиш да не се повтори, а не да посееш нови проблеми като накажеш всички заради един.

# 85
  • София
  • Мнения: 17 592
Всъщност е бягство от отговорност.
В казармата се очаква едно хубаво да бъде набит някой ако всички са без отпуска заради негова глупост. Хем той наказан /дългосрочно дисциплиниран/, хем уж отоговрния не си е мръднал пръста - забранил е нещо устно. Доказано му променят поведението, но си плащат всички, а "отоговрния".. той няма нищо общо... били се...

В училище няма място. Ако не можеш да видиш проблем и да го предотвартиш, поне можеш да се погрижиш да не се повтори, а не да посееш нови проблеми като накажеш всички заради един.



Може. Може да му се намали поведението, примерно. И после няма да може да следва, няма да може да има престижна професия... Опааа - забравих. И това също е забравен артефакт от ед
ни други времена, в които не искаме да се връщаме (да, правилно употребих числото). Е, тогава може просто да игнорира поведението на проблемните, да пренебрегне проблема и да оценява обективно след непълноценно изнесени уроци - отново общо наказание, но с по-трайни последици и без привкус на обида - или пък обратно, за да не провали финансирането на училището, да пише неоправдано високи оценки на всички - което ефективно ще накаже само добрите ученици, но пък няма да е наранило достойнството им.

# 86
  • София
  • Мнения: 62 595
То пък, оставаше и да се върнем към намаленото поведение! Защото го намаляваха и по комсомолска и пионерска линия - за политическа подготовка.
Ти носиш ли групова отговорност с колегите си от отдела, ако един се издъни? Не, нали? Ако началникът посмее да накаже всички заради нарушения на трудовата дисциплина на един от колегите ти, веднага ще подадеш жалба до Агенцията по труда и ще го съдиш до дупка. Правова държава сме, отговорността е индивидуална, наказанията - също. за да има колективно наказание, трябва да ги признаят за нещо като организирана престъпна група.

# 87
  • София
  • Мнения: 17 592
Е, предлагам тогава на учените с лоша дисциплина да се намалява заплатата.  Mr. Green Или, в по-тежките случаи - примерно при отсъствие над 2 дена - да бъдат дисциплинарно уволнявани.  hahaha

# 88
  • София
  • Мнения: 62 595
с тази си реплика разбираш несъстоятелността на идеята за колективната отговорност за индивидуална безотговорност.
Докато родителите не бъдат накарани да поемат отговорността за поведението на децата си в училище, няма да се промени нищо. Когато детето се издъни - родителят полага обществено полезен труд. Да видиш как две-трети от трабълмейкърите ще се кротнат, когато родителите вместо да си пият ракията/кафето, ще трябва да кОпат градинките или да помагат като социален патронаж на болни и стари хора!

# 89
  • Мнения: 2 190
То пък, оставаше и да се върнем към намаленото поведение! Защото го намаляваха и по комсомолска и пионерска линия - за политическа подготовка.
Ти носиш ли групова отговорност с колегите си от отдела, ако един се издъни? Не, нали? Ако началникът посмее да накаже всички заради нарушения на трудовата дисциплина на един от колегите ти, веднага ще подадеш жалба до Агенцията по труда и ще го съдиш до дупка. Правова държава сме, отговорността е индивидуална,,  наказанията - също. за да има колективно наказание, трябва да ги признаят за нещо като организирана престъпна група.
Андариел,

само и единствено с цел полит-коректност (прецизност), ще уточня:
1. Наказанието "намалено поведение" не е отменено. Има си го в действащия ППЗНП, чл. 139, ал. 5:
"5) При тежки или системни нарушения на задълженията, определени в този правилник и в правилника за дейността на училището, освен наказание по ал. 1 на ученика може да се наложи мярка намаляване на поведението"
2. Формално и на времето за поведението НЕ можеше да се намали за издънки "по комсомолска и пионерска линия - за политическа подготовка". Проверявано на собствен гръб. За полит-гафове - най-много да те изключат от комсола. Не казвам, че по места не се е правило. Всъщност намаленото поведение май не оказваше отрицателен ефект, т.е. не пречеше да те приемат с изпит в хубаво училище/университет (тук не съм съвсем сигурна).
3. И сега ученикът може да бъде наказан с "извършване на дейности в полза на училището в свободното от учебни часове време" (чл. 139, ал. 1, т. 2 от ППЗНП), но вероятно не се прилага.

За всичко останало - напълно те подкрепям.  

Общи условия

Активация на акаунт