Това, което не одобрявам в българското училище...

  • 40 223
  • 426
  •   1
Отговори
# 75
  • София
  • Мнения: 62 595
И на мен ми беше жал, и сега ми е жал, също и на мен не ми се става никога в 6, но със сигурност половин час повече сън (защото няма как да е цял, ако си засичала, никога не е като се започва един час по-късно, човек да спи един час повече, явно е някакъв психологически бъг) няма да компенсира завлачването на учебния ден с още един час. Има някакви психологически моменти - едно е да свършиш с 1 на обяд и да се прибереш до 2 - имаш усещането, че е минала само половината от деня. Друго е да свършиш в 2 и да се прибереш почти в 3 - тогава вече сякаш денят е почти свършил.
Само давам пример с моите за илюстрация, а не за натриване на нечий нос - когато свършваха в един и нещо, до два-два и нещо вече се бяха прибрали и обядвали и отиваха на първото си извънкласно занимание. В три и нещо вече си бяха вкъщи, имаха време да си научат и вечерта да се метнат на второто. И ревниво си пазеха всички извънкласни занимания, дори бих казала от дистанцията на времето, че учеха някак между другото, и всичко това и в гимназиална възраст се запази,  Съвсем организационно, ако  училището беше на предложения от теб график, със сигурност поне едно извънкласно щеше да отпадне, защото щяха да се прибират по-късно. За половин час повече сън щяха да изгубят почти час занимаване с нещо, което им харесва.
Отделно, повечето деца са свикнали да стават рано, защото ходят на ДГ, а в градините си има разписание на деня и всички трябва да са там преди закуска, т.е. докъм 8 сутринта, а все пак тогава са по-малки. Няма как да си в огранизирано обучение и да ходиш когато и както ти харесва, защото ти е много рано и ти се спи.

Шарки, обучението може да изглежда и да бъде управлявано като произвоствена система, но това не е офисът, в който си наемаш работници по свое желание и според своите цели, които ако не се справят според твоите очаквания им набиваш канчето, за да не набият твоето началниците ти, и които можеш да уволниш когато си искаш. В малките класове все още децата са с много неравномерно развитие както едно спрямо друго, така и едно и също дете спрямо самото себе си . Затова дори при идеално интересен и всичко, каквото се сетиш урок, ще имаш някакво количество деца, които ще вдянат лесно, други са на ръба, а трети хич няма да вдянат. Тогава какво мериш и какво с какво обвързваш? Ще си позволя метафора с колите (от снощи съм на вълна автомобили) - все едно да свалиш от конвейрите по една нова кола, но едната да е ферари, другата да е форд, а третата да е джип. Поставяш им задачата да ускоряват. Сещаш се кой ще ускори и колко ще ускори. А сега си представи, че казваш "аз ще плащам на организаторите на състезанието и на обслужването според стойностите на ускоряване. Ти самата ще се навиеш ли на такава сделка, ако си организатор и обслужващ колите? Нямаш право да си ги избираш, а ти цъфва някой, който ти обяснява как, ако фордът не ускори като ферарито, значи не ставаш.

# 76
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
А, не. Никакви посещения от чужди хора без предварително изкаран психотест. Освен това той магариите на своето ще види, ама ще види и тези на другите. Къде отива анонимността? В една от темите не трябваше да се обсъждат оценките пред класа, а сега айдеее всеки, който иска, ще им гледа сеира.

# 77
  • София
  • Мнения: 16 508
Андариел, днес имам много работа, а отговорът за сравнението с колите изисква дълъг пост с много доказателствен материал, че иначе само мое "голо" заключение, на база опита с 3те ми деца, ще звучи в стила на ЕЖК (една жена каза). Запазвам си "правото на отговор" за някой по-спокоен ден, когато имам поне час.

# 78
  • Мнения: 8 894
Тук явно някой не ме е разбрал правилно. Децата ми не са фенове на ранното ставане, то ако зависи от тях най-добре е вечна ваканция. Но ако трябва да избират да стават рано и да са до 13ч на училище или да спят 1-2 часа повече и да откарат до 15ч в училище, предпочитат свободния следобед. И изобщо нито те, нито аз, не сме привърженици на някакви допълнителни дейности в училище. Синът ми е състезател по спортна гимнастика. Всеки ден е 3 часа в залата. Ако свършва късно училище кога ще отиде на тренировки, кога ще учи уроци? Ще му предложат нещо проформа в училище ли? Спорт там не може да се тренира, не и на състезателно ниво. Други познати деца си имат също разни свои сериозни интереси в различни области. Всички си се занимават някъде извън училище със съответните треньори, специалисти.
Та нека училището си остане за учене. Въобще не желая да ми натрапват разни занимания, които щели да оползотворят времето на моите деца. За моите деца аз си имам грижата.

# 79
  • Мнения: X
Часовете в училище може да не са толкова много, ако се махнат безсмислените лупости. Например, втория чужд език в 5, 6 и 7 клас. Нямам нищо против да учат втори чужд език, но при заложени в програмата 1,5 часа седмично, т.е. единия срок 2 часа, а другия срок един-единствен час, е ясно, че реално учене на този чужд език няма. Добавяме още един час БЕЛ, който тази година не се води от госпожата по БЕЛ, а от друга госпожа, на която трябва да се допълни норматива. Та, при тази госпожа нямало да има домашни и оценките от нея нямало да важат, а щели да важат оценките от основната госпожа. Е, за чий е този час, освен, за да се скалъпи норматива на госпожата? И на финала, часовете по безопасност на движението. Шеста година я учат тази безопасност. А стига, бе! Хората стават шофьори със значително по-малко часове за листовките, а на дребните 6 години не им стигнаха, за да научат, че се пресича на зелено. Та, ако се вкара малко здрав разум, броят на часовете може да стане съвсем приличен, а не да висят като сополи по 7 часа в училище.

# 80
  • Мнения: 117
Ако училището е на двусменен режим и първа смяна започне в 8, тогава, при 7 часов учебен ден, часове по 40 мин и междучасия по 5 мин + 20 голямо, първите ще откарат до 2 без малко, вторите ще започнат в 2 и ще свършват в 8 бе нещо.
В момента, за тези училища, които са на едносменен режим, наредбата отрежда да започват не по-рано от 8.00, но часовете следва да са по 45 мин, междучасията - по 10 и поне едно над 20 мин, т.е. - 25мин. Седми час свършва в 14,30. Ако има СИП, факултативни или друг тип занимания по интереси - отишло докъм 16,30ч. Теоретично, би следвало от 2020 всички училища да започната на едносменен режим, но сигурно това ще отпадне като нормативна уредба и ще се саморегулира по естествен път, тъй като наборите след 2010 намаляват. От друга страна, вътрешната и външна миграция ще концентрират все повече хора в няколко града и в тях ситуацията ще остане същата.

Проблемът на днешните деца не е ранното ставане, а късното лягане. Дори малките ученици не винаги докарват по 8 часа сън, да не говорим за по-големите. Семейната вечеря се измества към 20-21ч., с уклон до към 22, респективно заспиването - към 22-23ч., а някъде директно откарват към полунощ. Съответно, наспаното ставане в 6 рядко е мисия възможна, отпада закуската, в първия час мозъкът спи, но още в междучасието им пристъргва и се забива нещо сладичко, колкото да изкарат до голямото, изобщо - разбива се целият естествен ритъм, т.е., подменя се с друг.
Едно време се чудехме на филмите, в които се бръснеха в колата на път за работа - ами сега съм виждала ученици, които си мият зъбите в колата, на път за училище!

Лично за мен, едно от нещата, които би следвало да се подобрят, е организацията около и в самото училище - училищен транспорт, наличие на място, където децата да имат възможност да се хранят, независимо дали са столуващи или си носят нещо/, модули по предметите от по 60 мин. /хайде, да не са 90, защото в момента дори в гимназия не винаги имат готовност да уседят по толкова/, но и по-дълги почивки, защото за 5 мин междучасие дори не всеки желаещ успява да се добере до тоалетната. Подобряване на условията в тоалетните, ок, но и наказания, свързани с личен труд при рушене на имущество, защото никой не идва отвън да пише с л..на по плочките или да пъха пластмасови бутилки в канализацията.

И, разбира се, отпадане на финансирането на база "на калпак", все едно добитък отглеждаш и въвеждане на допълнителни финансови стимули за училището за поощрение при добри практики, от една страна и за компенсиране, при работа в по-рискови среди и райони.
И нещо, за което едва ли ще има много навити, но все пак да си кажа мечтата - поне по един ден в рамките на една образователна степен всеки родител да изкара като дежурство в училището на детето му, като посети и поне два учебни часа. Laughing



В едно от училищата в града ни си имат "дежурен родител". За да видят родителите колко различни са децата им в училище и как едва ги опазват живи в междучасията(разбират,че учителя е и звероукротител).Смея да твърдя,че училището е на много високо ниво от към база и кадри.Стигам до извода, че ако има желание има и начин, не е виновна изцяло системата,нито само родители,учители и директори.Всички трябва да искат нещта да се случват по най-добрия начин.

# 81
  • Майничка
  • Мнения: 13 779
О, аз съм много "за" безопасността на движението, да се набива в главите от детската градина, много преди книжката. Даже, ако има как, това да става на практика, в реална среда - да ги строят до някое кръстовище и да посочват неправилните действия на всеки участник в движението и евентуалните последствия, дори с риск да станат свидетели на катастрофа.

Иначе, за физическото, нека не бъде с оценки, а със зачот - играл активно толкова и толкова часове - срокът му се зачита. За състезателите по активни двигателни спортове, танци и подобни, тези часове да се отчитат на база справка от клуб, представителна изява или състезание.
Това обаче логично трябва да предполага друг тип организация на учебната дейност - разделяне на групи или потоци, както е в университета - половината от А и Б клас карат модул физическо, 2/3 от останалите - модул ИТ, останалите - наваксват обучителни затруднения по математика, примерно или имат час за самоподготовка, през който си пишат домашните, така че и да свършат в 15ч. - останалата част от деня да е изцяло на разположение за занимания по желание.

Впрочем, по ИТ също може да се дава възможност за освобождаване на база достижения, но има деца, които не могат с елементарна текстообработваща програма да се оправят, а смартфоните са просто играчки и средство за влизане във ФБ или ютуб.

 
.... За моите деца аз си имам грижата.
Ок, твоето дете спортува, ти си инвестирала средства и време в това му занимание, но има хиляди други родители, които не го правят, по различни причини. Затлъстяването и обездвижването сред децата се увеличава със застрашителни размери, болестите, които следват от това - също, а от тези деца се очаква един ден да бъдат данъкоплатци. Единственият начин да им се предложи поне някаква физическа активност е училището, защото там поне се предполага упражняване на някакъв контрол. Смисълът на задължителното общо образование никога и никъде не е бил благотворителен. Mr. Green

# 82
  • Мнения: 18 932
Ето как са нещата при нас и дума не давам да се каже за промяна. Вечер в 21.00 ч и двете деца /големия на 11, а малката на 4 /са в леглата. Сутрин баткото става в 6.15 ч. В 7.00 ч излизаме заедно, да разходим кучето и в 7.10 ч. тръгвам да го карам до училището. Часовете им свършват в 12.30 ч, след което три дни седмично остава да рита с приятели в училището до 14.00 ч. Прибира се в 14.30 ч, почива до 15.00 ч и сяда да пише и да учи. Когато е готов го изпитвам и проверявам домашните, ако не ми хареса как е научен урока се връща да го донаучи. В сряда и в петък след училище отива на английски и свършва в 16.00 ч. Почива до 17.00 ч и започва да пише и да учи /само в сряда/. Та не мисля, че ще е по-добре, ако започват по-късно, защото реално няма да има време да си почине и да поиграе след училище, а ще трябва веднага след часовете да се прибира и да сяда да учи, тъй като няма да има време за подготовка

А втората смяна за мен е пълна тъпотия - реално децата нямат никакво време сутрин за подготовка, а ако ходят и на курсове съвсем не остава време.

Сега се сетих за нещо, което според мен е напълно излишно - 12-ти клас. Не виждам никакъв смисъл в този клас. За мен това си е загуба на цяла една година.

# 83
  • софия
  • Мнения: 5 147
Ето как са нещата при нас и дума не давам да се каже за промяна.
Скрит текст:
Вечер в 21.00 ч и двете деца /големия на 11, а малката на 4 /са в леглата. Сутрин баткото става в 6.15 ч. В 7.00 ч излизаме заедно, да разходим кучето и в 7.10 ч. тръгвам да го карам до училището. Часовете им свършват в 12.30 ч, след което три дни седмично остава да рита с приятели в училището до 14.00 ч. Прибира се в 14.30 ч, почива до 15.00 ч и сяда да пише и да учи. Когато е готов го изпитвам и проверявам домашните, ако не ми хареса как е научен урока се връща да го донаучи. В сряда и в петък след училище отива на английски и свършва в 16.00 ч. Почива до 17.00 ч и започва да пише и да учи /само в сряда/. Та не мисля, че ще е по-добре, ако започват по-късно, защото реално няма да има време да си почине и да поиграе след училище, а ще трябва веднага след часовете да се прибира и да сяда да учи, тъй като няма да има време за подготовка

А втората смяна за мен е пълна тъпотия - реално децата нямат никакво време сутрин за подготовка, а ако ходят и на курсове съвсем не остава време.

Сега се сетих за нещо, което според мен е напълно излишно - 12-ти клас. Не виждам никакъв смисъл в този клас. За мен това си е загуба на цяла една година.

Сега си представи, че не се налага да учат чак толкова много вкъщи за сметка на по-дългия (и съществено различен) учебен ден!? Дали промяната няма да се превърне в опция?!

Ако се опиташ да излезеш от сегашния шаблон и помислиш какво би могло да донесе една промяна, може и да допуснеш да се говори за промяна!

# 84
  • Мнения: 13 184
В старото училище на сина ми, което е едно от свръхелитните не само в града, но и в страната, дисциплината беше взела такива уродливи форми, че се е наложило дежурства на родители.Разбира се, доброволно.Някои пишеха и " изложения" с конкретни имена и прояви.Ако чове не знае, ще рече че интернат за малолетни престъпници се презентира.

И макар физически(детето) и психически(аз) да сме много пострадали от училището, и имам причини да съм огорчена, ще бъда справедлива към децата и ще кажа, че една от причините е неимоверната преса върху тях натоварване, изисквания, които ги смазват.И започват поведенческите промени.

Обаче в основата на всичко стои и една родителска лакомия.Всеки в първи клас търси не толкова добро училище, а училище с " показатели", с допълнително изпреварващо, надграждащо и не знам още какво образование.И пазарната ниша откликва, а цената я плащат децата.

Не помня, писах ли го тук- Не одобрявам, че в начален курс в различните училища се учат различни и с различен интензитет предмети.
Ако всички учат едно и също поне до 4 клас, много неща ще се облекчат за децата.

# 85
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Сега си представи, че не се налага да учат чак толкова много вкъщи за сметка на по-дългия (и съществено различен) учебен ден!? Дали промяната няма да се превърне в опция?!
Остави ти едно дете, дето не знае какво да прави в свободното си време, свободно и пак ще си говорим. Процесът на самоподготовка бе представен много цветно от Гаргамела, та какво остава във време без отговорности и задължения.

Ако имам възможност, бих уплътнила времето на детето с интересни занимания, но често родителите сме по цял ден на работа и разчитаме училището да се погрижи. Излиза, че дори и при целодневен режим не се учи през цялото време. Съвсем друг въпрос е какви са условията.

# 86
  • Майничка
  • Мнения: 13 779
Времето за учене зависи донякъде от самото дете, донякъде от обстановката, в която е чуло за сефте урока. Ако децата в класа, като цяло, са научени и свикнали да уважават учебния процес /изключвам учителя, той може да бъде всякакъв фактор/, да не се разсейват, да използват рационално междучасието - това време може да бъде сведено до значително по-кратък период. Същото важи и за процеса на учене вкъщи.
И стигаме до кокошката и яйцето - къде и от кого следва да бъдат научени на това? И най-вече, докъде да се простират правата и задълженията, когато това не е направено?

Върху децата има преса, да. И такава следва да има - и в семейството, и в училището - никое разумно същество няма да си даде повече зор, отколкото самото то е склонно да отдели, а това рядко е повече от минималното. Но Светкавица е права, че пресата не винаги отговаря на нуждите и способностите на децата. Би следвало да има някакъв независим арбитраж, който да насочва учениците - различен и от родителя, защото "те ще ми кажат, че детето ми не е за там", и от учителите, защото "аман от криви ракети, според които трябва да се наглася Космоса".

# 87
  • Мнения: 18 932
Аз искам да попитам тези от вас, които са запознати с чуждестранните системи на обучение, може ли да споделите как точно протича един учебен ден на деца в държави, в които е приета целодневната форма на обучение. Ще ми бъде много интересно да разбера какво се случва един цял ден в училище. Интересно ми е и дали при такава форма на обучение се дават домашни, кога точно се пишат тези домашни щом децата са по цял ден там. Също така ми е интересно на каква възраст тръгват децата на училище. Скоро четох, че принц Джордж е тръгнал на училище вече, а той е едва на 4 годинки

# 88
  • софия
  • Мнения: 5 147
Сега си представи, че не се налага да учат чак толкова много вкъщи за сметка на по-дългия (и съществено различен) учебен ден!? Дали промяната няма да се превърне в опция?!
Остави ти едно дете, дето не знае какво да прави в свободното си време, свободно и пак ще си говорим. Процесът на самоподготовка бе представен много цветно от Гаргамела, та какво остава във време без отговорности и задължения.

Ако имам възможност, бих уплътнила времето на детето с интересни занимания, но често родителите сме по цял ден на работа и разчитаме училището да се погрижи. Излиза, че дори и при целодневен режим не се учи през цялото време. Съвсем друг въпрос е какви са условията.
така де, къде виждаш драстична разлика в гледните точки, та ти е такъв коментара?

как да се погрижи училището като (към момента) има първа и втора смяна, в които има и "и деца и материал за учене на ковейр"

# 89
  • София
  • Мнения: 62 595

В дванайсти клас си имат за учене доста, защото гонят диплома, езиковите покриват сертификати, за матурите, а някои и на курсове за кандидатстване. Според мен при старото положение в езиковите си е като навремето - заради подгответо учеха една година повече от нас, които не бяхме в езикови. Обаче сега с новото положение - разделянето на гимназията на две степени - няма как да не учат, просто хората ще се подготвят по-активно за матури, сертификати, кандидатстване и държавен изпит за техникумите.

Изобщо не искам да я мисля тая работа с ученето в училище. Съвсем различно е човек спокойно да седне след училище вкъщи да учи, без да му се налага да дели една стая с още поне десет човека. Това, че децата сега ходят на занималня до четвърти клас не означава, че ще им е ок да са така до дванайсти клас, да не говорим, че повечето училища не предлагат никаква подходяща база. Изобщо, аз съм твърдо против децата да прекарват часовете за самоподготовка в училище заради шума и никакви възможности за самоорганизация, отделно са извънкласните занимания. Нищо качествено не научават, да не мислите, че десет.двайсет деца в една стая могат да пазят тишина и всеки да учи каквото има? Самоподготовката е самотно занимание, човек има нужда да осмисли, да прочете, да се самоорганизира, най вече да му е спокойно. Какво, да киснат в училище и да нямат време за нищо друго ли? На мен ми е ясна работата - системата иска да държи децата в училище, за да не скитат по улиците и да ги държи под контрол, а и да изпълнява функцията на социална услуга. Е, сори, ама училището не е детска градина, а и много често предлаганите кръжоци, ако не са по програма на МОН, са от външни изпълнители и със съмнително качество, рядко се борят за постижения, а по-скоро за хоби. Да, има училища, в които училищният хор е на ниво, или учителката по музика може да предложи уроци по инструмент, ама познай каква е работата като цяло, и ако някой иска сериозно занимание, а не само отбиване на номера за едни пари, дали ще избере детето му да е в училище или ще го запише във външен и утвърден вече детски хор, вокална група или учител по инструмент. Няма и условия - къде да направят група по балет, ако няма танцувална зала, в салона ли?

Последна редакция: нд, 15 окт 2017, 15:41 от Andariel

Общи условия

Активация на акаунт