Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ...

  • 24 457
  • 330
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 2 885
Много пъти сме обсъждали, че препускането през материала от ден до пладне е вредно за децата в БГ образователна система. Ненужни тетрадки, сборници и пр. + занималнята и детето е бърнаут още в началното.
По един учебник, в който се пише и една тетрадка 60 листа са напълно достатъчно. И без частни уроци. И без изпити за вход за средното.

Critical thinking не става само с писане на теми по литература или решаване на всички сборници на Кортезов за норма.

Икономиката на Германия затова е добра, т.к. не всеки се натиска да учи в университет. Ние като сме много умнички, колко работещи фабрики останаха в БГ без чужда инвестиция?

# 61
  • Мнения: 5 425
Икономиката на Германия затова е добра, т.к. не всеки се натиска да учи в университет.
Не се натиска или не може да си го позволи? Или знае, че и да си го позволи - няма смисъл?
И критичното мислене е необходимо само на мениджърите? За останалите стига и вероучението?
И като сведем средното си образование си до немското най-ниско ниво, и възпитаме готови роби, ще дойдат едни инвестиции от които икономиката ще разцъвти? А когато върже плод, този плод ще остане в България? Или плода ще замине за Германия, а на нас ще оставят сламата за ядене?

Последна редакция: пт, 17 ное 2017, 09:44 от Ezhko

# 62
  • София
  • Мнения: 12 801
В много други страни има стабилно класово разделение и хората знаят, че не могат някои неща, затова и традиционно не ги искат. Някой ще каже, че не е така, но истината за всички страни върху, които имам поглед е точно такава. Населеното място, квартала, в който расте детето определят училищата, в които ще учи, а те какво ще стане като порасне. Теоретично всеки може да стане всякакъв, но на практика изобщо не е така, а в Германия още в началните класове 4-ти–5-ти вече е предопределено дали детето ще учи в университет. Във Франция не е чак така, но пак нека някой опита да стане адвокат или лекар, без да има кой да го издържа по време на 10 години следване, да не говорим, че със знанията си от лошо училище никога няма да изкласи. Съвсем пък да не говорим в кой университет ще учи, ако все пак някой го издържа или къде ще си кара стажа, ако се стигне до тази точка.
Та толкова за това коя система как учи да мислят децата. И тук вече става така, та наистина не е лошо да се свиква с мисълта, защото наистина неудовлетворението от провала на големите мечти и планове може да бъде за цял живот.

# 63
  • Мнения: 9 052
Икономиката на Германия затова е добра, т.к. не всеки се натиска да учи в университет.
Не се натиска или не може да си го позволи? Или знае, че и да си го позволи - няма смисъл?
И критичното мислене е необходимо само на мениджърите? За останалите стига и вероучението?
И като сведем средното си образование си до немското най-ниско ниво, и възпитаме готови роби, ще дойдат едни инвестиции от които икономиката ще разцъвти? А когато върже плод, този плод ще остане в България? Или плода ще замине за Германия, а на нас ще оставят сламата за ядене?

Виж сега. Ако детето действително иска, умно е и се справя и има добра самоорганизация, то от каквото и семейство и среда да е ще има възможността да учи. Разбира се като начало родителите трябва да подадат документите и да му купят поне карта за транспорта, защото гимназията не е в квартала по местоживеене . Останалите деца наистина се делят на две > с родители, които ги бутат и поддържат и с такива, които не го правят. Първите се справят с общи сили.

 Има провинции в Германия в които под 1/3 от децата иъбират гимназия . Останалите не и то много пренебрегвайки препоръките за гимназия. Според родителите не си заслужава стреса и има достатъчно добри професии , при които с добра специализация може да си живее човек идеално. Ето една статия по въпроса http://www.focus.de/familie/schule/schulwahl/trotz-eignung-nicht … t_id_2505807.html
Дали са за пример Бавария и БВ.

Просто е много различно от в България. Според много хора по-добри шансове и възможности в бъдеще дават добри оценки в реал, отколкото средни оценки в гимназия. Като стреса при второто ще е в пъти. Абитура може да се направи и допълнително, по-кусно при осъзнато решение и преценен избор.  

Класите ... е глупаво да се свързват с учене и професия.

Имаме познати , доктор в университет във Франкфурт и жена му лекар ... с по-малко средства от таксиджиите с локална фирма, детето на които идва на курсовете по езда. Едните имат къща в редичка и дворче голямо колкото кърпа за ръце и нямат време да заведат детето си на езда, другите имат огромна къща и ограден двор с басеин ...  

Затова казах, че не е зле да махнете @българското@ заглавието. Училището е това _ Първи сблъсък на детето с живот, ред, усилие и оценка, преценка, хора, ръководители и йерархии ...  Как то ще обработи тези ситуации е мисленето , което учи.
Според мен.







# 64
  • София
  • Мнения: 12 801


Класите ... е глупаво да се свързват с учене и професия.



Е, кое му е глупавото. Аз не ти го казвам по линия на ЕЖК, социолог съм и това са фактите. Всички тези държави опитват да правят нещо, за да премахнат този тип неравенство, в Англия изравниха таксите за университети, освободиха кредити, за да може всеки да има достъп, но пак още от началното училище се предопределя кой ще се справи и кой не, и кой къде точно ще бъде. Не, че трябва всеки да завърши Кембридж, за да бъде щастлив и удовлетворен човек, но че не всеки може да стане всякакъв е факт. Да даваме примери за изключения е безсмислено, нали гледаме правилото и коя система на какво учи. Повечето системи учат хората да си знаят място. Масовото образование съществува с такава задача. В социологията това се нарича скритата цел на образованието и тази цел за науката никога не е била особено скрита. Т.е. не го казвам с лошо, наистина е по-добре човек да не планира неща, които са невъзможни или много малко вероятни.

# 65
  • Мнения: 19 375
Напълно съм съгласна с Бандиера.
Дали детето ще учи или не на първо място идва от нагласата на семейството и какво се говори вкъщи.
Унитата са безплатни, а издръжката хич не е толкова голяма, щом чужденци успяват да учат и заработвaт дори с ограничените часове, които им се полагат за работа. Въпрос вече на желание, справяне в университета и т.н. Много хора мислят защо да се напъва да учи в уни след като може да изкарва съвсем прилични пари и с аусбилдунг.
Освен това вече в повечето провинции е премахнато това учителят да решава дали детето да продължи в гимназия или не. Родителите последно имат думата.

Мен ми е странно защо след като в Щатите толкова много наблягат на критическото мислене, някакси им се изплъзва разумът като цяло. Както беше казала Сирената в една тема, има нещо сбъркано там.
https://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2017/10/daily-chart-8

# 66
  • София
  • Мнения: 16 218
Процентите на проф. Иво Христов може да важат и за там, затова.

# 67
  • София
  • Мнения: 12 801
Дъждец, то всичко идва първо интелигентността като заложби, а след това от семейство. Нали с това тръгнахме и в темата. Та теоретично с Бандера сте прави, аз ви казвам как се случва на практика. Реално това не е правило като възможност, хората не го правят. Децата рядко излизат от социалния кръг на семейството. За емигранти е по-лесно, защото могат да са ниско в стълбицата на място, но да са високообразовани и интелигентни и да имат амбиции да децата си, а и да ги реализират при много голямо желание и късмет. Другите няма да искат такова нещо освен ако детето няма наистина изключителни заложби и някой учител не го подпре в амбицията за ги реализира.

# 68
  • Мнения: 9 052
Класите ... е глупаво да се свързват с учене и професия.
Е, кое му е глупавото. Аз не ти го казвам по линия на ЕЖК, социолог съм и това са фактите. ...
Аз ти обясних горе кое е глупавото и ти обясних , че не са това фактите . Нямам в предвид България конкретно. И не ми се спори със социолог, на който му поднасяш информация, но няма намерение да я смели. Т.е. да си ъпдейтне статуса. Ясно е тогава колко му са актуални стойностите които цитира.
България не е представителна. В нея в днешно време индустрията е унищожена, работните места са изнесени в чужбина и в няколко най-големи града в страната, но за чужди фирми. България изнася и продава специалисти и работна ръка в или извън страната.
Та твоите статистики могат да паснат локално или на друг подобен модел.
Индустрията е изнесена зад граница и данъците се плащат зад граница. България получава помощи ...



# 69
  • София
  • Мнения: 12 801
Бандера, не ти говоря изобщо за България, а и не знам кой от вас кога и къде е отишъл за пръв път в чужбина, но аз от 30 години имам поглед и то сериозен върху доста страни в Европа. В едни от тях съм живяла за по-дълго, с друга съм свързана по баща на детето си, в трета по мои роднини, които не са българи и прочее. Та това е сериозен проблем на Европа, чието решаване е и една от целите на общоевропейската реформа в образованието, която тече от края на 90-те насам. Но не ми се спори с хора, които вярват само на ограничените си лични наблюдения. Така или иначе това не е по темата.

По темата – нашата система изобщо не е система. Тя учи на правилото "Е сам войнът е войн", но и напъните на родителите да се прокарват всякакви алтернативни системи без да ги разбират няма да доведат до нищо по-добро.  Според мен, вече като родител само. Не съм педагог.

# 70
  • Мнения: 9 052
Бoяна,  като човек със същия опит по света като твоя мога само да ти кажа > докато не си изпробвала да прокараш собствено дете през цялата система то нищо не знаеш за нея. Та аз при всичките братовчеди, роднини, приятели и познати къде ли не по света познавам само българската система през която аз съм минала и се запознавам с немската в която имам дете на 11г. 6 клас и на 7 г. 2 ри клас.
Дори и с втората се запознавам в момента въпреки ежедневния обмен на информация с хора с деца в какви ли не училища. Народа го е казал добре. НА чужд гръб и 100 тояги са малко.

...
По темата – нашата система изобщо не е система. Тя учи на правилото "Е сам войнът е войн", но и напъните на родителите да се прокарват всякакви алтернативни системи без да ги разбират няма да доведат до нищо по-добро.  Според мен, вече като родител само. Не съм педагог.

Това е така на всякъде. Казвам ти го за в Германия. Просто света се пренасели и препълни с какво ли не. Няма нужда от всичко по толкова много. Децата го усещат. Че няма особена нужда от тяхната индивидуалност.

# 71
  • Мнения: 5 425
Че няма особена нужда от тяхната индивидуалност.
КОЙ няма нужда? Те самите имат ли? Ами роднините им по права линия?

# 72
  • Мнения: 9 052
Че няма особена нужда от тяхната индивидуалност.
КОЙ няма нужда? Те самите имат ли? Ами роднините им по права линия?

Ezhko един ден децата спират да бъдат деца. Те отиват на пазара на труда и срещу тях стои един рекрутер , който обработва по Х заявки на позиция ...  
Влиза се в система. Революционери и иъцепки не са им необходми. Всеки си пази работното място и дохода за семейството. Не разчиташ някой да си сложи главата в торбата, само защото си свръх интелигентен и много интересен и си му служител. Човека иска просто вечерта да си иде спокойно в къщи и да има какво да занесе на неговото семейство. Него да може да защити и да поддържа .
Това е живота, това е службата и това се учи в у/ще. Какво да учат там? Че все ще иъникне някоя фея и ще направи тиквите на каляска и че като влиза в залата всички ще се обръщат защото той е той и тя е тя ? Глупости и половина.

# 73
  • София
  • Мнения: 1 754
Изобщо не е така - в голямата си част компаниите от да го наречем креативно-забавната индустрия (геймърски, консултантски, комуникационни и подобни) търсят именно изявени индивидуалности в най-широкия смисъл. И не са в калъп и матрица. А си мисля, че всъщност тенденцията е останалите да ги следват.

# 74
  • Мнения: 9 052
Milenita  пак за България приказваш?
Не е така. Това е само логото. И посоката ще е наобратно. От останалите и тези ще се бетонират. Моя прогноза.

Общи условия

Активация на акаунт