СЕДМИ клас – 9 – Време е желания да заявим (18.06.2018–24.06.2018)

  • 72 188
  • 1 110
  •   1
Отговори
# 180
  • Пловдив
  • Мнения: 10 507
Само на мен ли ми се струва безсмислена, при така установен изход в 12 клас, всеобщата ни истерия тук, за добри, изискващи училища съссложни езици и науки?  Това ли целта, да приравнят специализираните училища към кварталните? 
Някак си, все по-логично ми звучи детето да остане в по-обикновено училище, за да докара добра диплома. На финала, без друго, всички пак са по уроци.
Аз пък разбрах точно обратното - обсъжда се, ако мат. е профилиращ предмет, матурата да е по-трудна и оценката от нея да се зачита за прием в университети. (примерно).


То и сега на много места се влиза с оценки от ДЗИ. В някои университети ги взимат с някакви коефициенти.
За медицина балообразуваща оценка е ДЗИ по химия или биология, ако е държана такъв или оценката от дипломата, ако ДЗИ е по нещо друго. Та при 6,00 от годините в гимназията, не си струва явяване на ДЗИ по химия или биология. Говоря за момента как е. Какво ще измислят след 5 години, не се знае.

Последна редакция: вт, 19 юни 2018, 11:18 от dundi73

# 181
  • Варна
  • Мнения: 2 483
bibi, и моята логика е такава, но тогава не би ли следвало, ДЗИ по профилиращ предмет и предмет от списък общообразователни, да е с различна тежест?

Именно. Из медиите нищиха темата като подсказаха, че за прием в университет ще се признава само по-трудната  матура по профилиращия предмет. Аз си го представям като избора да държиш SAT 2. Ако университетът е добър, със сигурност ще има допълнителен иьпит, портфолио, интервюта и т.н., тъй че матурата я има тежест, я не. Въпросът с профилиращите предмети, обаче, според мен може да създаде проблеми ако стигне до недостатъчен хорариум при някои предмети. Тогава пък въобще няма да може да се кандидатства на някои места.

# 182
  • Мнения: X
Дидева, благодаря! Не знам от къде ми дойде тази заблуда (но в степен на пълна убеденост), че изборът за втори ДЗИ е сведен до профилиращите предмети само. Явно все пак не е проблем дете да реши да се яви на химия, примерно, без да е имало в профила си такава насоченост.
Не е заблуда. Вторият задължителен ДЗИ е по профилиращ предмет. Това, което съм цитирала се отнася за двата за по избор. Ако искаш да се явиш на предмет, който не е бил профилиращ, ще трябва да го направиш на  ДЗИ по желание.

Чл. 134. (1) Задължителният държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература се полага върху учебно съдържание, изучавано в задължителните учебни часове във втория гимназиален етап на средно образование.
(2) Вторият задължителен държавен зрелостен изпит по чл. 132, ал. 2 се полага по учебен предмет, избран от ученика измежду учебните предмети Чужд език – английски, френски, немски, италиански, испански или руски, Математика, Информатика, Информационни технологии, Физика и астрономия, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, История и цивилизации, География и икономика, Предприемачество, Музика, Изобразително изкуство и Философия, ако ученикът го е изучавал в избираемите учебни часове като профилиращ учебен предмет във втория гимназиален етап на средно образование. Държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет.
(3) Държавният изпит за придобиване на професионална квалификация по чл. 132, ал. 3 се полага при условията и по реда на Закона за професионалното образование и обучение.

........................
Чл. 132. (1) Учениците, успешно завършили ХІІ клас, стават зрелостници и придобиват право да се явят на държавни зрелостни изпити и на държавен изпит за придобиване на професионална квалификация.
(2) Зрелостниците, обучавани по училищен учебен план, който осигурява профилирана подготовка, придобиват средно образование след успешно полагане на задължителен държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература и на задължителен държавен зрелостен изпит по профилиращ учебен предмет.
(3) Зрелостниците, обучавани по училищен учебен план, който осигурява професионална подготовка, придобиват средно образование след успешно полагане на задължителен държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература и на задължителен държавен изпит за придобиване на професионална квалификация – по теория и практика на професията.

На практика не се коментира степен на трудност, а материал, върху който ще бъдат полагани ДЗИ.

Последна редакция: вт, 19 юни 2018, 11:27 от Анонимен

# 183
  • София
  • Мнения: 7 682
Мандаринка, ако нямате профилиращ химия или биология, а сте с профил физика примерно, отивате на бел и физика задължително, а после на трета матура по желание- биология или химия...
Изобщо не искам да си представям децата, които отиват в професионални гимназии.
На практика, за мен, държат безсмислена матура - втората задължителна. А хорариумът за тях може да се окаже проблем, наистина...

Отказвам се от уговорките, че счетоводителите мъже изкарват добри доходи Joy

# 184
  • Мнения: X
Завършващите професионални гимназии не полагат втори задължителен ДЗИ. Редактирах си предходното мнение и добавих текста.

# 185
  • Пловдив
  • Мнения: 10 507
Това с хорариума и прием във ВУЗ в България все още не играе роля.
За някои университети в чужбина и сега е проблем. Поне по това, което съм прочела за часовете по МАТ.

Чуждият език нали и той е пофилиращ? Значи би трябвало да може да се държи ДЗИ по БЕЛ и първи чужд език дори другите профилиращи да са например физика и математика? Или греша?

# 186
  • София
  • Мнения: 3 244
Така, вече добих съвсем ясна представа. Както и че не мога да чета с разбиране, особено нормативни текстове. Дидева, благодаря за болднатото. Two Hearts Слагала съм знак за равенство между втора задължителна и трета/четвърта пожелателна матура.
Все пак излиза, че профилиращите предмети са важни и много разумно повечето училища отлагат изборът им за по-късен етап. Хубаво е 1 и 2 АЕГ да се замислят и те по този въпрос, при тях и тази година се избират "на старта".
Хорариумите и сега май са проблем. Наше близко дете миналата година завърши 2АЕГ. Искаше да кандидатства някакви компютърни специалности в Дания, но се оказа, че няма достатъчен хораруим по физика и се стесни изборът на университети и специалности. Поне така ми обясни майка ѝ, но не съм задълбавала.

# 187
  • София
  • Мнения: 16 314
Това с хорариума и прием във ВУЗ в България все още не играе роля.
За някои университети в чужбина и сега е проблем. Поне по това, което съм прочела за часовете по МАТ.

Чуждият език нали и той е пофилиращ? Значи би трябвало да може да се държи ДЗИ по БЕЛ и първи чужд език дори другите профилиращи да са например физика и математика? Или греша?

Чуждите езици също са профилиращи и може да се държи ДЗИ по тях. Не виждам основание в нормативната база да се мисли обратното. Не е посочено, че втората задължителна матура трябва да е само върху профилиращите предмети, изучавани изучавани само във втори гимназиален етап като такива. Поне засега.

# 188
  • В реалния живот
  • Мнения: 320
Да благодаря на sanaka и lorenca за отговор на един мой въпрос, който също е дъвкан, но когато се сетиш за него, не е възможно да намериш отговора в някакво разумно време. Аз се обадих и на една позната, която ми разясни какъв е риска от писането на малко желания. Сещам се, че беше писано и в темата.

За прифилирането - на мен ми се вижда много важно и не знам какво става в случай избрал си профил чуждоезиково обчение. Сега виждаш само 2 профилиращи предмета. В 10 клас вече си решил, че ще учиш биология и би искал да имаш такъв профилиран предмет. Но твоето училище ти предлага профили история и философия. И какво е разумно да се направи - учиш 2 профилиращи, които не са ти нужни или се местиш в друг клас, училище... Ще предлагат ли всички училища избор от всички предмети споменати като профилиращи?

Последна редакция: вт, 19 юни 2018, 23:04 от TanyaMG

# 189
  • Мнения: X
Аз не виждам ограничения. Имаш три или четири профилиращи - избираш един от тях за втори задължителен ДЗИ.
Просто го държиш върху съответния материал от профилиращата подготовка, която се осъществява във втори гимназиален етап, т. е. 11-12. клас. Няма уточнение, че изборът се ограничава до двата профилиращи, определени на национално ниво с наредбата, нито до третия или третия и четвъртия, които се определят с училищния учебен план. В този смисъл, ако езикът не е профилиращ, явяването ще е по чл. 135.
Скрит текст:
Чл. 3. (1) Всеки профилиращ учебен предмет се състои от задължителни и избираеми модули.
(2) Модулът е самостоятелно обособена част от профилираната подготовка по съответния профилиращ учебен предмет, насочен към надграждане на компетентности, придобити в общообразователната подготовка, както и към задълбочени компетентности в определени научни и/или приложни области.
(3) Задължителните модули по всеки профилиращ учебен предмет се определят в изискванията по чл. 4, ал. 1 за резултатите от обучението по профилиращия предмет.
(4) Задължителните модули се изучават в ХI клас със 144 учебни часа годишно и в ХII клас - със 124 учебни часа годишно, а избираемите модули се изучават в ХI клас - с не повече от 144 учебни часа и не по-малко от 36 учебни
часа годишно, и в ХII клас - с не повече от 124 учебни часа и не по-малко от 31 учебни часа годишно.

# 190
  • София
  • Мнения: 2 896
Предварително се извинявам, ако въпросът ми е нелеп - някъде може ли да се намери пълната версия на резултатите от матурите по училища? Намирам само статии с топ 10. Предишни години съм виждала файлове от МОН с пълните резултати.

# 191
  • София
  • Мнения: 16 314
Ще излязат и тази година. Чакат някой да им ги поиска по реда на Закона за достъп до обществена информация. Grinning

# 192
  • Мнения: X

Т. е., оттук следва, че изборът на профилиращи предмети се предвижда да стане на по-късен етап, а не сега.

Да, в десети клас и ще се формират групи от целия випуск съгласно избрания предмет.

# 193
  • Sofia
  • Мнения: 4 284
Биби, права си, но датите на записване бяха известни още миналия август. И ако една година преди това не си планирал нещата (щото от Лондон до София са само 2 ч), става въпрос за приоритети или за липсата на такива. Ей за това се ядосва Дунди. Възможности винаги има, стига да има и желание.

Особено за домакините.


# 194
  • Мнения: 3 927
За прифилирането - на мен ми се вижда много важно и не знам какво става в случай избрал си профил чуждоезиково обчение. Сега виждаш само 2 профилиращи предмета. В 10 клас вече си решил, че ще учиш биология и би искал да имаш такъв профилиран предмет. Но твоето училище ти предлага профили история и философия. И какво е разумно да се направи - учиш 2 профилиращи, които не са ти нужни или се местиш в друг клас, училище... Ще предлагат ли всички училища избор от всички предмети споменати като профилиращи?
Пак надничам в темата и понеже се опитвам да разгадая примерните рамкови учебни планове, които намерих за двата етапа на гимназията, и аз не мога да си отговоря на този въпрос...
В примерния план за втори етап (приложение 2 и 3) са разписани само БЕл, чужди езици, МАТ, гражданско образование и физическо. Не разбирам кои предмети може да са в раздел Б, защото още не съм чета цялата наредба, но си задавам същия въпрос - ако в 10. клас някой ученик в МГ реши да става доктор, ще има ли избор да учи химия и биология в този втори етап?!
Не че ми е спешно, но не мога да си го изчистя като информация...
Замислих се какво ни чака, защото с високия си бал детето ми изведнъж се запъти към ОМГ.

chokolina, големи перипетии сте имали, добре, че вече е минало!
Поздрави на варненските набори, вече гимназисти!

Общи условия

Активация на акаунт