Дискусионна тема. Говорилник. Частно vs държавно образование.

  • 42 636
  • 855
  •   1
Отговори
# 720
  • София
  • Мнения: 19 912
Хм, тоест в Германия и вероятно в Холандия, излиза че нивото на обикновената училищна математика е по-високо  или сравнимо с това на наша математическа гимназия? Или има някаква особеност, която пропускам? Все още не съм се интересувала подробно за университет и моля за извинение, ако въпросът ми е глупав.
eто го опреснителния курс на старта на 1 семестър, 5 часа дневно преговор по тема не ми се струва нужен, ако нещата са учени повърхностно.
https://www.tf.fau.de/files/2018/08/MatherepProgramm2018.pdf

Последна редакция: нд, 03 фев 2019, 10:14 от пенсионирана русалка

# 721
  • София
  • Мнения: 5 449
В колежа профилите са 6, зрелостниците около 160, т.е. в профил физика и математика статистически учат около 25 деца. Но от тях колко наистина после искат да учат математика, физика, компютърни или инженерни науки, за да се явят на такива матури, не знам. Ако няма да продължат в тези области, за тях е по-лесно да се явят на матура по АЕ. С въвеждането на промените избралите този профил задължително ще трябва да държат матура или по математика, или по физика. Ако се разделят поравно, отново ще отидем на около 13 деца на матура по математика и още толкова на матура по физика.
Тук идва проблемът, който Русалка описа: малък хорариум в 8 и 9 клас, налагащ самоподготовка в този период. Който работи самостоятелно е добре, останалите  ще трябва да наваксват, но е въпрос на желание и усилие от тяхна страна.

В МГ в  часовете се учи по програма на МОН, а тя не включва интеграли и диференциали, които са заложени в немската, френската, английската и холандската програми. На школите се решават състезателни задачи (отново не се включва тази част от анализа). Ако някой учител реши да ги преподава, това е негово желание и решение, но не е нещо на което може да се разчита и в МГ. Затова идва нуждата от извънкласна подготовка по този материал за учениците от всички гимазнии към МОН, ако ще им трябва за кандидатстване или изучаване после в университета.

# 722
  • София
  • Мнения: 16 508
Ако с детето ми сме решили то да учи в САЩ, има американска диплома за средно образование от АК, държало е САТ1, САТ2  (може би математика), и няколко АР, за какво му е да държи каквито и да е матури, освен задължителните по МОН?  Не твърдя, че всички деца от АК ще учат в САЩ, но на тези, които твърдо са решили, за какво им е?

Последна редакция: нд, 03 фев 2019, 14:21 от Sharky*

# 723
  • Мнения: X
В колежа профилите са 6, зрелостниците около 160, т.е. в профил физика и математика статистически учат около 25 деца. Но от тях колко наистина после искат да учат математика, физика, компютърни или инженерни науки, за да се явят на такива матури, не знам. Ако няма да продължат в тези области, за тях е по-лесно да се явят на матура по АЕ. С въвеждането на промените избралите този профил задължително ще трябва да държат матура или по математика, или по физика.
Профилът е съвкупност от три или четири профилиращи учебни предмета, два от които се определят на национално ниво, а останалите - с училищните учебни планове. ДЗИ трябва да е по профилиращ предмет. Никъде не е уточнено, че този профилиращ предмет трябва да е от двата, определени на национално ниво.

# 724
  • София
  • Мнения: 5 449
Аха, т.е. щом колежът е и с профил АЕ, то избралите профил математика и физика, или природни науки, ще могат да държат матура по АЕ, вместо по някоя от тези науки и при новите условия.

# 725
  • София
  • Мнения: 19 912
8, Призма, са 1/3 от 25, колкото грубо са и 32  от близо 90.

# 726
  • Мнения: 7 665
Аха, т.е. щом колежът е и с профил АЕ, то избралите профил математика и физика, или природни науки, ще могат да държат матура по АЕ, вместо по някоя от тези науки и при новите условия.
Поне аз така го разбирам. Един от профилите, които са 3 или 4. Въпрос на избор.
В АК кога ще си изберат профилите по новата програма? Още в 8-ми клас или в 11-ти клас?

# 727
  • Мнения: 5 425
Не смятах, че някой още взема ДЗИ на сериозно, но (да цитирам другаря Живков) неколко съображения :
Средните оценки от ДЗИ по математика за 2018 са:
СМГ - 5.68
НЕГ - 5.49
АК - 5.37

Малка подробност е профила на желаещите да държат матура по математика в АК (да кажем, че не точно най-силните математици са мотивирани да я държат).

Бих предложил, докато АК гледа да настигне СМГ по среден успех на матурата по Английски, НЕГ да се съсредоточи в догонването на ФЕГ по Немски? Любо Пипков са недостижими по математика, така че да не се пънем излишно Joy

А МОН и изпитите им са не просто useless,  а предумишлено и престъпно вредни. В една друга тема беше изказано желание "никога, никога, ама никога да не чувам за държавно училище".
За мене това би било с един ден по-рано...

Последна редакция: нд, 03 фев 2019, 10:59 от Ezhko

# 728
  • София
  • Мнения: 5 449
maria77bg, профилът се заявява след 8 клас, но е само индикативно. По-късно може да се смени, предполагам до края на 10 клас е възможна смяна. Тийнът казва, че има съученици, които са решили или пък обмислят смяна.

# 729
  • Мнения: 7 670
Росс, а какви са таксите в Делфт? Или вие не сте там?

# 730
  • Мнения: X
Росс, знам сега колко хора ще се раздразнят, но ще го кажа.Най-напред основният ти паралел не беше между Холандия и АК, а между Германия и Холандия, за които каза, че нещата са много повърхностни.
Скрит текст:
И точно за него се включих. Дадох линк с реални матури за 5-6 години назад, които като съдържание не показват такова повърхностно разглеждане на някои дялове, за каквотп ти говориш. За Холандия не знам как е и не съм правила сравнение.Колкото до АК, ами колкото и непоказателни да са ДЗИ -лесни са и човек имащ описаната от теб подготовка в училище, което не е само ЕГ, и трезвата преценка дали е достатъчно добър за явяване,  не би трябвало да има такъв резултат.8 души са с резултат 5,49.В НЕГ, която си е чиста проба ЕГ и не може съответно да има кой знае какви претенции по мат, профилирането е едва от 11 клас, а не от старта, и са се явили 32-ма, 4 пъти повече от иначе около два пъти по-голям випуск, всъщност за мат е почти същият, понеже има паралелки с други профили и само 2 часа мат седмично , средният резултат е 5,65.Сега ще се каже, да, ама те сигурно са ходили на уроци и ще се завъртим в дежурния кръг.
Моето мнение е, че малък брой деца може и на двете места да имат умения, доста по-големи от средните по предмета, но като цяло масата няма базата, поне не изцяло,  за стартиране с тежката инженерна математика в унито, поне в Германия, и се налага наваксване. За Холандия не знам.
Всъщност, паралелът беше между NL/D и България в полза на второто. Аз говоря от своя опит с ЕГ, всъщност, говоря за системата на МОН, която и в АК е същата като в ЕГ, и който казва точно обратното. От познатите ми деца в АК нито едно не е учило с математика, всички (5-6 деца някъде) са хуманитаристи, така че за АК на база опит нищо не мога да кажа. За АК в този аспект  може да каже човек с дете (свое или близко) в АК, което е учило после с мат в Холандия (в Еразъм или Делфт) на английски  или е учило в Германия с мат на немски. Уточнявам университетите, защото изискванията към кандидатите са такива в добрите университети, а някои хохшулета или други по-непрестижни университети е друго. Говорим за добри университети само.

Хм, тоест в Германия и вероятно в Холандия, излиза че нивото на обикновената училищна математика е по-високо  или сравнимо с това на наша математическа гимназия? Или има някаква особеност, която пропускам?

И аз се питам същото - дискусията ми е много интересна и полезна Simple Smile!
Има особеност в образователната им система, която еразлична от нашата в момента и профилира много рано за университет и за мат в него.  Затова в началните курсове мат е много по-лесна от БГ, но в тези средни училища, които дават право на висше с мат, нивото е по-високо от нашите средни училища - в смисъл че повече неща се учат по мат и по-задълбочено.  Тоест, ако едно дете ще учи висше с мат, то много рано, още в 6-7 клас се профилира в тази посока - тоест, по нашенски казано, се профилира в МГ (условно казано). Но там няма стремеж към ЕГ като у нас поради факта, че не е масов стремежът децата им да отидат да учат в чужбина като у нас. Не съм сигурна и че има и концепция за ЕГ като у нас, с тази година само с език и после предмети на езика. Това не знам.
В момента МОН, доколкото виждам, с промените приравнява нашата система към тяхната, така че най-вероятно след години и у нас ще е подобно на там.
Росс, а какви са таксите в Делфт? Или вие не сте там?
В Делфт таксите са като навсякъде в ДУ в Холандия -  2083 евро/год:
https://www.tudelft.nl/en/education/practical-matters/tuition-fee-finances/
Обаче явно поради наплива към техните английски програми вече имат изпит и са с ограничен прием.

Последна редакция: нд, 03 фев 2019, 11:50 от Анонимен

# 731
  • Мнения: 2 140
Росс, а какви са таксите в Делфт? Или вие не сте там?

таксите за всички обществени висши училища /за приложни науки и университети/ са 2080 евро на година, за първокурсници - наполовина; в колежите, които са по Liberal Arts системата, например към Университета в Утрехт или към Еразмус Ротердам - са двойни - около 4160 евро

това е списъка с материала, който се очаква да знае кандидатът, за да държи математическия тест, за който споменах по-горе; тъй като не съм компетентна в нашето учебно съдържание, ми е невъзможно да преценя доколко се разминават двете

https://www.rsm.nl/fileadmin/Images_NEW/BScIBA/Math_documents/To … _version_2014.pdf

# 732
  • Мнения: X
antea, може и да има промяна, защото съм сигурна, че на моя му се паднаха въпроси и от вероятности и статистика, защото после ги обсъждахме вкъщи. Иначе мат анализ и тогава имаше, анализ не се учи в нашата програма на МОН в средните училища. И статистика не се учи, но сега не я виждам в този документ. Поне по наше време не се учеха.

Последна редакция: нд, 03 фев 2019, 11:52 от Анонимен

# 733
  • Мнения: 2 140
това е изпит за специалност Бизнес администрация, където като цяло математиката не би трябвало да е толкова широко застъпена, колкото за Икономикс или инженерна специалност, вероятно заради това виждаш разлики в съдържанието

# 734
  • Мнения: X
това е изпит за специалност Бизнес администрация, където като цяло математиката не би трябвало да е толкова широко застъпена, колкото за Икономикс или инженерна специалност, вероятност заради това виждаш разлики в съдържанието
А, разбирам.  Да, моят кандидатства за Икономикс и Бизнес Икономикс, и в програмата за обучение после имаше много застъпена статистика - програмата се доближава до financial mathematics. Мерси!

Общи условия

Активация на акаунт