Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 24 ян. 2019, 13:37 ч.

Говори ли момчето на 2 години

  • 3 903
  • 27
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 9 387
Синът ми навърши 2 в събота. Казва отделни думи, посочвайки предмети, разпознава и назовава цветове, животни и превозни средства, но с негови думи, общо взето, думите, които са разпознаваеми не са много (ние учим неговия език май), иначе той си бърбори, поправям го, повтарям винаги правилните думи на неговите измислени, но не се правя, че не го разбирам, защото мисля, че ще се обезсърчи така...
Сега, някои думи, които преди повтаряше нон-стоп (пъп(че), например), изобщо не иска да ги казва, но това не значи непременно регрес.
За глух съм убедена, че не е, защото като чуе музика танцува и тактува, но рядко повтаря думи след мен, по-скоро ги слуша и по-късно се опитва да възпроизвежда както може. Не може още да съставя изречения по-сложни от "Мамо, там" (Мамо, остави [шишето/чашата/играчката] там) и "Мамо, дай...".
Снощи точно четох за развитието на речта, това, което запомних като полезно: Много помагат упражнения с издишване (например с различна форма на устните, като О, У, но с изразителни физиономии от ваша страна, повтаряне на стихчета със срички от типа "дуба, даба, пиу, чук, фуй, ку-ку" и всякакви звукоподражателни, с които да се научи езикът (органът език) и целия говорен апарат да ги възпроизвежда тези звуци.
Важно е децата да ядат твърда храна и да дъвчат - това развива мускулите, което помага и на говора. Храненето с храна неизискваща усилия за дъвкане не е полезно и може да забави говора. На детето трябва да се говори, ако ви идва отвътре - как миете ръцете, каква форма има сапунът, на какво мирише, за какво служи, водата топла ли е, студена ли е, като го обличате цвета на блузата, коя ръка къде отива, обувките какъв цвят са, каква картинка имат, как мушкате лявото краче, дясното и т.н., просто като една същинска латерна описвате всички ежедневни действия и то не по веднъж, пише, че помага.

Ако гледа филмчета на чужд език, това също може да го забави или да започне на чуждия език първо, или смесено и на двата езика, ако ви казва нещо на чужд език (както може и както го е чуло) и вие не го разбирате какво казва, също може да го откаже да говори известно време (четох за такъв случай от логопедична практика).

Ако ви е притеснено и усещате, че имате нужда от специализирано мнение, консултирайте се, няма нищо лошо в това.

Последна редакция: вт, 12 фев 2019, 08:58 от Бона

# 16
  • Мнения: 1 830
Писала съм и другаде. Моето дете до 1г. 6м. не сочеше. Направих консултация в Пумпелина, Нина Йорданова ми обясни какво да правя /да посочвам в книжка предмет/животно/каквото е там/ и после да поставям неговия пръст, за да се научи да сочи, тоест пита, макар и невербално. Да четем книжки като Дядо вади ряпа и Житената питка, които са в стихотворна форма и с много повторяемост. Мозъкът по-лесно обработва римите. Да играем повече игри, в които се изисква концентрация и които помагат да се развие фината моторика. Примерно бях изрязала малка дупка на капака на една кутия от клечки за зъби. Затварям я и през тази дупка пуска нарязани на части шарени сламки, или пък клечки за уши, каквото е там. И е хубаво да се редуваме - Една мама, една той /така пък се учи и на редуване и изчакване/. Също играехме, а и още играем, на игри, които са свързани с повече взаимодействие. Примерно докато съм го хранила, слагах до него мече. Една лъжица за него, една за мечо. На другия ден храним заека и т.н. В резултат и досега детето ми идва да си дели храната с мен Simple Smile. Също така имаше една игра, която предложи Нина Йорданова - да играем на животните отиват на гости на мечо. Мечо седи на дивана и чака гости /плюшката мечо или каквато плюшка решите/. Първо идва зайо /примерно/ и казва - Аз съм зайо, здравей, мечо, идвам ти на гости! И така идват няколко плюшки. После на всички даваме да пият чай от детско сервизче и да хапнат нещо. След това взимаме детска книжка от тези, които посочих по-горе, и я четем на животните. После плюшките си тръгват пак така едно по едно - Мечо, аз, зайко си тръгвам. Чао, чао!

За по-горните игри - идеята е, че е важно на детето да му стане интересно да взаимодейства през думи - като види интересен сюжет и други участници, които с удоволствие взаимодействат в него вербално. Не да се насилва - кажи сега я-бъл-ка... Също така да се играят всеки ден по веднъж в продължение на месец. И да се четат книжките всеки ден. А, да, и да се включва детето в ежедневни задължения - Хайде сега с мен да занесеш дрехите и да ги сложиш в пералнята!

Ако имате влакче на релси, може да играете цялото семейство. Чакате с него и тати влака на гарата, качвате се, слизате на друга гара и изобщо покрай тия пътувания и слизания измисляте сюжети. На гости на баба и дядо ли отивате, в купето какво правите... Хубаво е и бащата да е включен в такива игри, а не само да се боричкат и да ритат топка, нали. А, да, от към книжки моето дете също много харесва - Вече съм голям и Вече съм голяма. Те пак са със стихотворения, много приятни.

Аз на 1г. и 8м. го записах в Пумпелина на логопед. Хем аз си пиех кафето по 1 час отвън, докато го чаках Simple Smile. Те работят основно с Монтесори методика, учат ги на ред и концентрация. Ходи 3 месеца общо. От 50 думи станаха 500. Сега, на 2г. и 6 м. и идея си нямам колко са, с много богат речник е, включая и изразява емоции от сорта - "Мамо, мечо ще плаче, тъжен е, иска да ходи на море". Ходи на градина и постоянно ми казват, че по-приказливо дете скоро не са виждали. Та, няма късно или рано за логопед, ако има възможност и има някакво притеснение. Нито пък аз бих се успокоявала с - Ама то на съседката проговори на 4г. и сега работи в Церн. И такива деца има, както и такива, на които забавянето на говора води до изоставане в училище, и такива, които наистина им трябва по-сериозна помощ.

Идентична ситуация с моето момче и идентични съвети получих. На година и половина като го видях да сочи вече с пръст, щях да се разплача Simple Smile Той по това време имаш дори някакви опити за езикова комуникация, но ужасен регрес в жестовете (беше спрял да пляска, да маха...). Но определено разбираше какво му се говори, просто не отвръщаше никак. Ползваше няколко думи за да си поиска някакви неща, първите бебешки думи ги беше "забравил".
С много работа вкъщи отпуши и бързо навакса дефицитите и извън говора, след 2г и изречения правеше, в момента е на 3 и малко и е като латерна.
Аграматичен е доста, обаче и има страховит проблем с артикулацията. Граматичните конструкции ги овладява сам полека, но за звуците ще започне посещение на логопед в съвсем непосредствено бъдеще.

# 17
  • London
  • Мнения: 1 388
Важното е да е адекватно детето, да показва, като го питаш нещо, да гледа, като сочиш нещо, да играе с играчки по предназначение и да СОЧИ с пръст, като иска нещо. Другото ще дойде, ако го има това.

Моето правеше всички тези неща и пак се оказа с диагноза. На 2 години детето трябва да има поне 50 думи в речника....

# 18
  • Мнения: 2 156
Прекалено сте категирична, всички деца се развиват различно, съжалявам , че във вашия случай се е оказало , че има проблем, но не плашете така майките.
Има специалисти , които преценяват тези неща.
Аз съм се съветвала с логопед , който категорично отрече проблем и каза , че в последните години масово децата проговарят около 3-3и половина, след тази възраст вече се говори за някакъв проблем.

# 19
  • London
  • Мнения: 1 388
Нормално дете не проговаря на 3 и половина, при всички случаи, това е мит. Има си тестове и норми, които детето трябва да покрива на 2. Загубата на думи е регрес, който не е присъщ за здраво дете. Добре е да се обърне внимание на детето отсега и да го стимулира с флаш карти, картинки, да го провокира да общува. Ако е нормално много бързо ще се разбере по откликването му.....

# 20
  • Мнения: 6 459
........ че в последните години масово децата проговарят около 3-3и половина, след тази възраст вече се говори за някакъв проблем.

Абсолютно не е вярно това нещо, говорила съм с достатъчно логопеди и психолози на темата и никой добър специалист няма да каже такова нещо  Peace .

И да, по-добре уплашена майка направила консултация дори и оказала се после излишна, отколкото закъсняла реакция на проблем. С едно дете колкото по-рано се започне работа толкова по-бързо се отстраняват проблемите, така че всеки ден е важен. Нагледала съм се на майки чакащи ...които после си скубят косите, защо са чакали  Confused . Аз също чаках до 3г и 4м и също съжалявам защото сина ми още си влачи последствията от това а можеше да е изчистено всичко, така че никой не иска да плаши никого, говорим с факти и от горчив опит.
А и вие също казвате, че сте съветвали със специалист така, че какво грешно съветваме майката? Нека се консултира, за да е спокойна.

Последна редакция: чт, 28 фев 2019, 08:50 от mibobo

# 21
  • София
  • Мнения: 4 264
Да чакаш дете да проговори до 3,5 год., без да правиш нищо, е крайно погрешно. Да, все по-чест проблем е и заради това трябва да се знае, че колкото по-рано се направят консултациите, толкова по-добре. Изключително рядко неговоренето е самостоятелен проблем. Но чак, след като работата стартира, тогава се разбира и за останалото.

# 22
  • Мнения: 6 459
На две години 50 правилно изговорени думи в речника, направо ми се струва нереално и то на момче.

Не е казано да са правилно изговорени, но да са по предназначение...т.е. може да казва "коа" но това всеки път да се отнася за "кола" . Около 2-2,5г детето трябва да прави и просто изречение (например - Дай вода) , дори и неправилно изговорено важното е да свързва две думи заедно във фраза.
И е крайно време да се спре с погрешното схващане, че момчетата се развиват по-бавно защото с това се успокояват много майки, на които не им се иска детето им да има проблем  Peace . И мен така ме успокояваха включително майка ми, а като се почнат и историите как някой изведнъж е проговорил на 4г с цели изречения...това не носи нищо положително на никого  Rolling Eyes

Нищо стресиращо няма в една консултация, там се проверяват и други неща при детето, т.е. не е само говора...дали посочва, дали играе с играчки по предназначение и ред други неща. Разговор с майката през който детето си играе свободно около тях, специалиста може да го кара от време на време да погледне или направи нещо и това е нищо ужасно. Може да се дадът насоки за работа у дома, може да се отхвърли проблем или ако има да се започне работа все полезни неща просто трябва да се преодолее това - Не, на моето дете не може да му има нещо...

# 23
  • London
  • Мнения: 1 388
Има принципно леко забавяне при момчетата, но то е леко.... и не съвсем при всички момчета. Може и двуезичната среда да добави 5-6 месеца примерно забавяне, но пак не следва да е нещо грандиозно. Аз понеже съм го водила моя и на 2 и на 3 и половина на тестове при педиатър по развитието ми е ясно горе долу какво се иска в тестовете. Фразите тук се очакват след третата година доколкото си спомням...като постепенно речника следва да се разгръща. На три и половина го караха да реди пъзел, подрежда цветове и да ги назовава, рисува кръг, черта, трябвало да изпълнява доста команди и да ползва вече изречения, важна е и личната хигиена, докъде е стигнало детето с грижа за себе си - нощно напикаване, денем как е с тоалета, дали знае да си избърше ръце след миенето им, да пие от сламка, да духа свещ и тн. То далеч нещата не са просто говорене, ами и концентрация, внимание, разбиране, изпълняване на команди.....то от много от тия неща следва и самото говорене какво ще е.

# 24
  • Мнения: 6 459
Да, важно е цялостното развитие много неща се гледат - държи ли прибор за хранене и храни ли се само детето, как държи молив и рисува , как оцветява , части на тялото знае ли , задават им се глупави въпроси - Камъните ядът ли се? ...наистина са много нещата и са свързани. Затова при някакво притеснение на родителите е добре да се консултират, понякога има забавяния които са в допустими граници, но някои са сигнал за нещо и вниманието се насочва какво да се следи или прави.

За фразите си го спомням ясно, защото моят син го заведох малко след 3г и той не правеше такива, говореше само с по една дума и то неправилно казана и психолога ми каза, че отдавна трябва да е започнал да свързва две думи (глагол+съществително). Но видях и ефекта от работата със специалист, след 3м той правеше прости изречения - виж кола, дай вода, ето чаша.

Осъзнавам колко е трудно на тези родители защото съм минала по тоя път. Но съм видяла с мен какво стана т.е. и да те е страх и да си заровиш главата в пясъка ако има проблем той няма да изчезна. Също така и видях добро развитие с приятелка която беше притеснена защото знаеше за забавянето при нас. Престраши се направи консулт оказа се нищо страшно, дадоха им насоки на какво да обърнат внимание вкъщи и сега всичко е наред при детенцето а тя е спокойна, че е направила необходимото.

# 25
  • London
  • Мнения: 1 388
То проблема, ако е сериозен може и нищо да не помогне, има деца с години по специалисти и бъкел не знаят да кажат. Божа работа е в краен случай....

# 26
  • Мнения: 6 459
О да има и такива случаи за съжаление Confused , аз лично познавам дете с което се работи от 2 годишно и е минало какви ли не терапии , сега е на 10г и реч няма.
Но когато е по-лек и преодолим проблема колкото по-рано се започне работа толкова по-добре. Целенасочените действия много помагат, дори и само у дома да са.

# 27
  • София
  • Мнения: 13
Децата са като нас - различни. Едни говорят и нищо не казват, други казват две думи, но в тях има голям смисъл.
Ще ви дам съвет - оставете съветите по сайтовете, а го заведете на логопед /ще престанете да се притеснявате и по- полезно е да действате!!!

Общи условия

Активация на акаунт