Американски колеж - четиринадесета тема

  • 55 731
  • 762
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: X
Момичета, да ви питам за съвет. Има ли смисъл от курсове в Лого3 още от 6-ти клас или е прекалено рано? Девойката е с по-скоро хуманитарен профил, та се надявам да свикне със скоростната логика и математика по този начин. Благодаря!
Ако тя иска, има смисъл, категорично.
Моят юнак отказа тогава. Ако тя е мотивирана, разбира се, че не бива да й се отказва.

# 361
  • София
  • Мнения: 1 779
Не мисля, че определящо е дали иска или не на тази възраст. Зависи най-вече и ест от самото дете и способностите му. Моят Дивак навремето беше задължително да го запиша от втория срок на шести клас в Лого-3 на български (и хич-никак-изобщо не щеше), защото си беше откровено неграмотен, а в СМГ му пишеха шестици. Знам, че звучи леко абсурдно, ама си беше факт. Пунктуацията я нямаше за нищо, за стилистични елементарни грешки като повторения, да не говорим. Та в този конкретен случай си беше съвсем наложително да започне с курса по-отрано. От друга страна за математиката, разбира се, нищо допълнително. Та зависи от детето, кое му се удава, колко е схватливо, какви са му наклоностте, възможностите и т.н.

# 362
  • Мнения: 51
Ежко, не те разбрах. Намекваш, че ако дете не е учило АЕ до 7-ми клас, няма и да го научи както другите, които са го учили?
Не намеквам, а твърдя (при равни други условия). Няма и как 8 години учене на език (или каквото и да е друго) да се разтворят във въздуха и да изчезнат магически. Могат да бъдат пропиляни, а могат и да бъдат преобразувани в нещо друго - примерно в по-добро писане на есета по английска литература. Варианти разни.

Добрата новина е, че всички постигат достатъчно високо ниво на владеене на езика и след 8-ми и след 12-ти клас.

Разлика се забелязва основно по английска литература и по САТ1 върбал и САТ2 литература.  Навремето дете с високо входно ниво на английски имаше по-висока вероятност да има по-сериозни академични работни навици. 

Възможно е тези неща да са се променили, поради многото ЧУ, интернет култура и английски филми.  Предполагам средното входно ниво на английски е много по-високо сравнено с по-ранни АК випуски.  Също така би трябвало да е по-хомогенно.

Много ми е интересно по какво ги групират в 8ми клас, ако не е по ниво на език, поради оплаквания от дискриминация.

Последна редакция: чт, 28 фев 2019, 11:42 от mitochondria

# 363
  • Мнения: 9 488
Не е по-хомогенно. Има деца учили немски, има деца учили в ДУ с преподаване на английски от 4ти клас (моето ходеше на школа, но нивото му в 7ми клас беше доста зад на брат му в 7ми, учил в ДУ с разширено езиково преподаване от 1ви).
Сина ми беше с около средно входно ниво по английски в клас с доста по-високо от неговото ниво (определяха се по ниво на езика тогава), учителката ми каза на първата род. среща "Мотивиран е и с потенциал да ги настигне". На следващата каза "Настигна и изпреварва в граматика и лексика, само да се отпусне да говори и пише"... САТ1 99+ перцентил, САТ 2 Литература 98 перцентил, профил физика. (резултатите им в САТ 1 със съученици с които е бил в 8ми клас и в 11ти бяха мноооого различни)
Категорично не бих определила входното ниво на английски за определящо по какъвто и да било начин за изходното такова Simple Smile

# 364
  • Мнения: 1 970
Нашата малката от детската градина беше посветена на немски. В Шилер. Английски учеха в 55-то, но стандартния за обикновено училище хорариум за език - май 2  часа седмично, всички там избираеми и т.н. бяха немски. Така че, нивото на английския й беше в пъти под това на приятелките й от махалата - едната от Св.Георги, другата от СС. Естествено за тогава, бяха в различни класове по ниво на английския възходящо вървяха от А нагоре, тя беше в Б, приятелките й в последната.
След Нова година правиха някакъв тест и я задължиха да ходи допълнително на английски. В края на годината покриха изискуемото ниво всички от допълнително организирания курс и на файнъла бяха с много добри и отлични оценки. На следващата година вече при ротацията бяха смесени с останалите паралелки, миля че тогава влизаше критерият за определяне на класовете според втория език, тя взе френски.
На финала - излезе от Колежа с ниво 8,5 Иелтс (ходи на изпит за сертификат  заради изискването при кандидатстването в Европа), изобщо не се яви на САТ - реши, че няма да й трябва, отделно покри ДАФ (занимаваше се всяка седмица с бившата си учителка по немски) за да има опция и за Германия, която получи - приеха я, но предпочете Холандия, а за френския се оправя сега с колеги.

НО, отново - въпросът за английския език в АК не е съществен. Хиляда пъти сме го казвали в тези теми - Езикът е средство там, не е цел, както е в езиковите гимназии. Както за СМГ доброто ниво на математиката е по дефолт, не стои изобщо като въпрос.
Други са по-важните неща в това училище.

# 365
  • Мнения: 1 452
[

ПП: Момиченцето на Бунова започна Колежа с нулево владеене на английски, беше учило друг език в училище. Назад беше споделила за притесненията си преди началото и впечатления след това. Ако наминава, да пише, моля Simple Smile
[/quote]
Точно така беше. Учила е немски от 6 годишна до 7 клас . Смея да твърдя , че се справя отлично в момента . От началото на учебната година е прочела поне 5 книги на англ. език , пише, прави проекти и оценките и са отлични.
Учителите по англ.език казаха, че са много доволни, даже бяха учудени , че не е учила англ. език преди това.  В началото на годината ходи на доп. занимания с други деца , които не са учили и после се отказа, защото се справяше сама.
Всичко е строго индивидуално обаче. Със сигурност има деца, които поради факат , че са учили езика преди това , просто забавят темпото.

# 366
  • Мнения: X
Скрит текст:
Нашата малката от детската градина беше посветена на немски. В Шилер. Английски учеха в 55-то, но стандартния за обикновено училище хорариум за език - май 2  часа седмично, всички там избираеми и т.н. бяха немски. Така че, нивото на английския й беше в пъти под това на приятелките й от махалата - едната от Св.Георги, другата от СС. Естествено за тогава, бяха в различни класове по ниво на английския възходящо вървяха от А нагоре, тя беше в Б, приятелките й в последната.
След Нова година правиха някакъв тест и я задължиха да ходи допълнително на английски. В края на годината покриха изискуемото ниво всички от допълнително организирания курс и на файнъла бяха с много добри и отлични оценки. На следващата година вече при ротацията бяха смесени с останалите паралелки, миля че тогава влизаше критерият за определяне на класовете според втория език, тя взе френски.
На финала - излезе от Колежа с ниво 8,5 Иелтс (ходи на изпит за сертификат  заради изискването при кандидатстването в Европа), изобщо не се яви на САТ - реши, че няма да й трябва, отделно покри ДАФ (занимаваше се всяка седмица с бившата си учителка по немски) за да има опция и за Германия, която получи - приеха я, но предпочете Холандия, а за френския се оправя сега с колеги.

НО, отново - въпросът за английския език в АК не е съществен. Хиляда пъти сме го казвали в тези теми - Езикът е средство там, не е цел, както е в езиковите гимназии. Както за СМГ доброто ниво на математиката е по дефолт, не стои изобщо като въпрос.
Други са по-важните неща в това училище.
А защо да е цел в езиковите гимназии - там също е средство, според мен. Средство да учиш това, което искаш, на този език. Затова се учат предмети на езика, правят се проекти и се пишат есета на езика. И накрая децата държат същите изпити,  по езика (Кеймбридж или TOEFL/IELTS за английски, DaF за немски, DELF за френски и т.н.), и по специални предмети (SAT-ве, тест по мат на английски като в Еразъм, тест по мат на немски, тест билогия/химия/мат за медицина на немски или на френски, т.н., където каквито са изискванията). И ги приемат, съответно. В този смисъл аз не мисля, че която и да е езикова гимназия има за цел езика като такъв, а има за цел по-нататъшно обучение на този език. И никъде въпросът с езика не е съществен, съществено е какви знания имаш по предметите, с които ще учиш, езикът се подразбира. И в АК, и в която и да е езикова гимназия на прилично ниво.
Конкретно за АК аз мисля, че е дори по-добре детето да е учило друг език преди това и да започне от 0, защото английски в АК ще научи, а преди това е поставило основата да научи добре и още един език - като примера на Стефан Б и малката му дъщеря.

Последна редакция: чт, 28 фев 2019, 15:15 от Анонимен

# 367
  • Мнения: 1 970
Попея, с риск да влезем отново във филма "кой е по-по-най", което е супер досадно в тези теми, ще кажа какво мисля:
Да, определено споделям казаното " И никъде въпросът с езика не е съществен, съществено е какви знания имаш по предметите, с които ще учиш, езикът се подразбира."
Въпросът е, че ако някога, в онези езикови гимназии които ние помним и сме завършили, с всички разказвателни предмети на езика в 8 и 9 клас  (след подгответо с по 6 часа денвно само език) и някои в 10 и 11, с учебници на езика, издание на Просвета, с нейтиви - поне 1 или двама задължително ( ФЕГ и АЕГ) всяка седмица ( а в НЕГ и много повече, ГДР_ци тогава имаше бол, за руската изобщо да не говорим), та тогава действително езикът и там беше средство.
Сега, Попея според мен е цел.
Която постигат трудно, ВЪПРЕКИ безумията на МОН, въпреки липсата на учебници и въпреки безпаричиетоза да платят нормални заплати на нейтиви.
В частните пък целенасочено не назначават нейтиви, много са им скъпи....

Е, а кажи сега има ли според теб разлика между това да си говориш на езика 6 или 8 часа САМО, защото нямаш друг вариант с учителя, или да си говорите на български пък да пишете или четете на френски или английски, както става.
Ясно, че се получава за немалко деца, с повече труд, с мотивация, с допълнителни уроци, дори .
Но това не е ли доказателство , че езика там от средство се превръща в цел именно за да се за да се овладее средството за постигане на познания по овладяваните дисциплини  на изучавания език...?
Или що трябва да е просто, като може да е сложно? Ами защото причините са 1001.
За мен това е разликата, и то съществена, между останалите езикови гимназии и АК. Подчертавам - по отношение на изучаването на езика.
Не че няма други минуси или плюсове, просто говорим за езика в АК и какво и колко се учи и научава, нищо повече.

А че английски се учи по-лесно след немски или френски или друг език, е факт, едно защото вече имаш ухо за чужд език и второ, защото (измамно) изглежда по-лесен. Принципно, факт е, че е по-малък нужният минимум, за да се оправяш, по-лесна е граматиката, но има други особености, разбира се, които го правят труден... 
И опита ни с първото дете, което започна с английски от малка, продължи в АК и въпреки образованието в Холандия вече над 5 години живот в Герммания продължава да общува основно на английски, ни накара целенасочено да започнем с различен от английския с второто.
С майка им говорим по 3-4, та имаме поглед....
Определено си струва да започнеш с различен, който говори добре английски като първи , в повечето случаи няма мотивация да учи усилено и добре втори и трети , всички прегради за него са паднали. Освен ако не се наложи, разбира се.
И като се наложи, изпада в ужас, как на френски цифрата 90 се казва"четири по двайсет плюс 10".... Или как може да има форми - аз, ти, той, тя (то), ние, вие, те (мъже), те (жени) а не две на спрежение на глагола. И всичките трябва да ги запомниш...Ужас....

Последна редакция: чт, 28 фев 2019, 15:50 от StefanB

# 368
  • софия
  • Мнения: 5 147


Конкретно за АК аз мисля, че е дори по-добре детето да е учило друг език преди това и да започне от 0, защото английски в АК ще научи, а преди това е поставило основата да научи добре и още един език - като примера на Стефан Б и малката му дъщеря.
Споделям този подход за езиците, но искам да попитам не би ли следвало той да е валиден за всички езикови гимназии?

# 369
  • София
  • Мнения: 16 513
При мен не сработи: 6 години курсове и 2 години забавачка с немски бяха изтрити още в подготвителен клас в английската. Руският оцеля, но той все пак беше майчин.

# 370
  • Мнения: X
Конкретно за АК аз мисля, че е дори по-добре детето да е учило друг език преди това и да започне от 0, защото английски в АК ще научи, а преди това е поставило основата да научи добре и още един език - като примера на Стефан Б и малката му дъщеря.
Споделям този подход за езиците, но искам да попитам не би ли следвало той да е валиден за всички езикови гимназии?
Абсолютно е валиден, но понеже темата е за АК и има притеснения на родители с деца в АК, които започват от 0, затова казах "специално за АК", да съм по темата Simple Smile А всъщност смятам, че е валиден за всички ЕГ, в нашия случай също сме го следвали.  
При мен не сработи: 6 години курсове и 2 години забавачка с немски бяха изтрити още в подготвителен клас в английската. Руският оцеля, но той все пак беше майчин.
Ами не знам, вероятно е трябвало да продължи паралелно и с немския, да не го изоставя, айде да не е в подготвителния, но от 9 клас, извън гимназията. При нас сработи, макар и не без напрежение.
Офф: Шарки,  не знаех, че си рускиня.

СтефанБ, няма за какво да спорим - твоите деца и двете не са били в ЕГ, но аз уважавам твоето право на мнение за ЕГ. Моят опит с ЕГ е горе-долу по същото време с твоя и аз мога да кажа, че около 80 % от децата научиха немски на ниво да учат в Германия на немски (това не е представителна извадка, а само средата/компанията на сина ми, като тези 20 %, които не заминаха за Германия, учеха в България на немски - има такива програми в УАСГ и ТУ), и то не в НЕГ, където нивото като цяло смятам, че е по-високо.  Без да задълбавам в методите и броя часове, аз гледам само резултатите, като децата не са ходили на занимания изън училище, освен в 12 клас за подготовка за формата на ДаФ - тези, които не бяха в ДСД параллеката. Предполагам, че в 73-то също е по-високо нивото. Та от моя опит имаме поне 3 ЕГ с немски, където подготовката е на достаъчно ниво езикът да не е цел, а само средство. Сега, разбира се, че зависи и от децата, доколко са мотивирани и упорити, немският е труден език.
И напълно споделям, че 
А че английски се учи по-лесно след немски или френски или друг език, е факт, едно защото вече имаш ухо за чужд език и второ, защото (измамно) изглежда по-лесен.
Не знам защо да е измамно, за мен си е по-лесен. А научаването (с риск пак да спорим) се измерва с общовалидни изпити за нива, доколкото е възможно изобщо един език да бъде НАучен.

Последна редакция: чт, 28 фев 2019, 16:20 от Анонимен

# 371
  • София
  • Мнения: 16 513
Даже по-лошо. Руското е 1/4. Другата 1/4  е по-страшната.

# 372
  • Мнения: 7 683

Офф: Шарки,  не знаех, че си рускиня.


Вероятно бащата е руснак. Шарки пише на български като чиста българка, което за рускиня е непостижимо.

# 373
  • Мнения: X

Офф: Шарки,  не знаех, че си рускиня.


Вероятно бащата е руснак. Шарки пише на български като чиста българка, което за рускиня е непостижимо.
Е, как тогава ще е "майчин език", ще е "бащин" Simple Smile
Шарки написа, че младежът е 1/4, тоест тя самата е 1/2 - аз поне така го разбрах.
А по-страшната 1/4 сигурно е от ИДИЛ Joy - освен ако не е македонска Stuck Out Tongue Winking Eye

# 374
  • София
  • Мнения: 16 513
Не, аз съм 1/4. И е по майчина линия, бащата на майка ми е бил руснак (или белорусин, не знам, не съм го виждала), а майка ѝ - еврейка Simple Smile. Баща ми е българин, от Ямбол, от род на  изселници от Лозенградско.  И двамата ми родители отдавна са починали, тъкмо се чудех правилно ли използвам сегашно време, когато пиша за тях?

Общи условия

Активация на акаунт