СЕДМИ КЛАС. С розмарин и бЕло - за просветно дело

  • 49 292
  • 749
  •   1
Отговори
# 525
  • София
  • Мнения: 3 073
За мен анализът във формата, който е в НВО е много кратка версия на ОЛВ. Още си спомням в осми клас как написах една тема по литература на база Пантелей Зарев (надявам се да не бъркам) и имах отличен. Беше най-гнусното нещо, което е излизало под химикала ми. Година по късно сменихме учителката по литература и дойде една млада жена, която ни насърчаваше да пишем есета и да споделяме собствените си виждания, мисли, чувства. Да ги защитим, да ги анализираме и да си направим изводи. Това много ми повлия в бъдеще. В положителна насока.
В началото, когато девойката започна да пише анализи, я молех да пише два - един по изискванията и един с нейните виждания. Нямаха нищо общо. За съжаление, времето не достига и сега пише само задължителните. Царица е. Нормално да се промени целия й стил на писане.
Просто много ме е яд как осакатяват децата, вместо да им помогнат да разцъфтят.

# 526
  • Мнения: 13 422
Светкавичка, навярно поколенията ни се разминават, но когато аз отговарях на ЛВ, скелетът беше социалистическа фразеология - трудовият делник, революционният копнеж, светлото бъдеще.... - все клишета на клишетата и с много мъничко конкретика се стигаше таванът (при тези по-ключови от сегашните ключови думи никой проверител не би дръзнал да накърни оценката - да не прозре у него духът на идеологическия враг).



Малко по-соц модел съм hahaha, доколкото мога да преценя/По-зряла и "патила", де hahaha/ Но в училище особено се ценеше умението да се пише богато, с чувство и с лично отношение. Няма начин да липсва и "скелет", най-малко да се свърже автор и  време, в което е творил.Обаче имаше място за творчество много повече,  ми се струва.

Това се оценяваше високо , още повече ОЛВ не беше зададено предварително. После,в СУ като кандидатствах имаше предварително зададени теми, но не помня нито една съученичка, която е кандидатствала с БЕЛ  да е зубрила нещо. Даже имахме една поетеса  в класа, тя пък абсурд да зубри и бях горда,че изкарах повече от нея/Тя е директор на училище сега, филолог/

Аз друго исках да кажа- че сегашният изпит с наизустяване е наистина осакатяващ, но е вярно и това, че ние, родителите сме по-склонни на изпит с много  конкретни правила.Ето, затова са и тези "ключове" и дивотии. А ако аз сега бях ученичка, не съм сигурна колко щях да обичам литературата.

Между другото, пак нещо непопулярно да кажа- наскоро от любопитство си отворих томовете на Пантелей Зарев. Аз специално, ги четях не да зубря, а да науча нещо ново, което може и да не улавям от произведението. Вярно соцщуротии безкрай. Обаче, някои неща, които пише за Ботев  са толкова красиво казани, че ни Донка Кънева, ни незнамсикой "ключ" не биха могли а пресъздадат.


И още нещо- "калъпите" не са от днес, нито от "соца".
Вероятно много от вас са чели биографични книги за Яворов. В една от тях на Михаил Кремен се описва как Мина е написала есе върху "Щурец и мравка"- там, нали идеята е, че Щурецът е мързелан, а мравката работлива. Мина обаче написала,че Щурецът е свободолюбив по дух, творческа личност, в плен на духовното. А мравката дребна душа, която не разбира твореца и счита неговия труд за мързел. Много хубаво е разказано. Е, не е била оценена никак подобаващо.






# 527
  • София
  • Мнения: 7 059
За мен нищо не се е променило за 30 години. Клишета и скодумие. Едно е умението да имаш богат и колоритен речник, да умееш да се заиграваш с думите и дори да разпалваш страсти с писането си. Съвсем друго е да използваш тежки фрази, нехарактерни за възрастта и скучни за околните. Поне изброяването на използваните изразни средства придава по-голяма конкретика на тезите. Макар, познаването им изобщо да не касае обществото като цяло и в тази връзка би било полезно само за професионалното бъдеще на филолозите.
Част от останалите въпроси, също са ми със съмнителна полза. Например биографичните (говоря не за общи познания, а за въпроси като през коя година и в кой град Х е написал произведението У) и тези изискващи буквално познаване на всяка дума от произведението.  Пунктоация, граматика, правопис (дори и точките за краснопис) - бива, четене с разбиране - бива, преразказ - също.
Но какво значение има какво мисля аз, други 10 човека мислят по различен начин и дори от МОН да решат да променят закостенялата рамка, ще скочат две-три родителски организации по телевизиите и ще ревнат: "Защо не оставите децата да учат, както ние учехме навремето? Как може да не се познава в детайли биографията на патриарха на българската литература?"

# 528
  • София
  • Мнения: 1 498
Размислите ви за изискванията по БЕЛ ми припомниха как в едно интервю на Данков (учител по математика в ПЧМГ) се беше изказал в духа на това, че в България по математика учениците не учат практическата полза от математиката, а се задълбават в тежки доказателства. Не е важно да решиш задачата, а да я докажеш с академични способи и методи. Впечатли ме и отговора на въпроса "Защо математиката отново е модерна и има нараснал интерес към математическите състезания?"  - Модерна е сред родителите, а сред децата... Математиката се е превърнала в машина за пари. След 8 клас с математика се занимават единици.

# 529
  • София
  • Мнения: 922
Протоколи с допуснатите до национален кръг по Химия http://www.prirodninauki.bg/archives/12142

# 530
  • София
  • Мнения: 9 084
Размислите ви за изискванията по БЕЛ ми припомниха как в едно интервю на Данков (учител по математика в ПЧМГ) се беше изказал в духа на това, че в България по математика учениците не учат практическата полза от математиката, а се задълбават в тежки доказателства. Не е важно да решиш задачата, а да я докажеш с академични способи и методи. Впечатли ме и отговора на въпроса "Защо математиката отново е модерна и има нараснал интерес към математическите състезания?"  - Модерна е сред родителите, а сред децата... Математиката се е превърнала в машина за пари. След 8 клас с математика се занимават единици.
А мен ме впечатли, че г-нът Данков ("знаем" го не само като част от ПЧМГ) не е много наясно защо е интересът, лудостта, манията на родителите по математиката (или не го устройва да знае) , както и че загубата на интерес на децата след 8 клас е показателен - има и друго в живота освен математика. А който е разбрал колко е велика тази наука, ще намери практичната ѝ част в много области на живота.
от майка на дете без интерес към математиката, на което му бе причинено само НВО7 (математиката не бе пренебрегната) и "математиче", минало през 4класната месомелачка и предстоящо НВО7.

# 531
  • София
  • Мнения: 1 498
Размислите ви за изискванията по БЕЛ ми припомниха как в едно интервю на Данков (учител по математика в ПЧМГ) се беше изказал в духа на това, че в България по математика учениците не учат практическата полза от математиката, а се задълбават в тежки доказателства. Не е важно да решиш задачата, а да я докажеш с академични способи и методи. Впечатли ме и отговора на въпроса "Защо математиката отново е модерна и има нараснал интерес към математическите състезания?"  - Модерна е сред родителите, а сред децата... Математиката се е превърнала в машина за пари. След 8 клас с математика се занимават единици.
А мен ме впечатли, че г-нът Данков ("знаем" го не само като част от ПЧМГ) не е много наясно защо е интересът, лудостта, манията на родителите по математиката (или не го устройва да знае) , както и че загубата на интерес на децата след 8 клас е показателен - има и друго в живота освен математика. А който е разбрал колко е велика тази наука, ще намери практичната ѝ част в много области на живота.
от майка на дете без интерес към математиката, на което му бе причинено само НВО7 (математиката не бе пренебрегната) и "математиче", минало през 4класната месомелачка и предстоящо НВО7.

Съмнявам се да не знае Simple Smile Но е факт, че първоначалния наплив е само заради амбициите на родителите, а не заради внезапно прозрение на новото поколение за красотата на математическите идеи. По мое време не съм чувала за първокласници на състезания.

# 532
  • Мнения: 2 067
В първи клас учителките ги убеждават да ходят. Моята имаше самостоятелен супер ентусиазъм. Много бързо й мина.
Вчера са правили пробен по мат. Моето чаве е сбъркало най-лесните задачи и то знака на отговора.
Ама като не иска да решава пробни, за да види уловките, които им слагат.

# 533
# 534
  • София
  • Мнения: 7 684
stanislavchen, не съм съгласна само с това, че не е важно да са решени задачите, а да са решени академично.
Една задача, както знаете, може да се реши по няколко начина. До сега, не съм се сблъсквала със случай, в който задача да е решена вярно, да е добре обосновано решението и да не е призната. Дори на НВО!
Напротив, красотата на математиката е в простотата!
Иначе, да, много модерна наука стана. Но с времето и израстването на децата, действа естествения подбор. Аз все пак смятам, че децата не са толкова неориентирани, не е лошо да се вслушате в желанията им и да отчетете заложбите...

# 535
  • София
  • Мнения: 2 814
stanislavchen,
Аз все пак смятам, че децата не са толкова неориентирани, не е лошо да се вслушате в желанията им и да отчетете заложбите...
Много добър съвет както винаги, благодаря Слънчице.  Hug
Само се чудя какво се прави, ако няма хармония между желания и заложби  newsm78

# 536
  • София
  • Мнения: 7 684
Звездица, не знам. Не ми се е случвало. Joy
Бих се притеснявала само ако пожелае да стане певец или художник.... А,да, може би и поет! Joy
Разминаването между желанията и предполагаеми заложби, не винаги означава, че няма заложби. Може прости да не е работено в тази посока.
Абе, труден избор е! При всички положения, решенията трябва да са взети със съгласието и информирания избор на децата.

# 537
  • София
  • Мнения: 2 814
Абе, труден избор е! При всички положения, решенията трябва да са взети със съгласието и информирания избор на децата.

Абсолютно съм съгласна  Peace
Остава да се надяваме техния избор да съвпадне с техните таланти  Laughing

# 538
  • София
  • Мнения: 9 084
stanislavchen, не само до амбиция, а и до това да дадеш на детето си друга по-добра възможност.
Както споменах имам нематематик, за който не намерих алтернатива да попадне в добро училище, но пък има шанса да попадне на добър математик на курс.
А когато един учител по математика си обича работата си личи и когато има  деца, които не са в свои води в математиката. Същият учител сега е редовен на малката.
Слънчева ме подсети (с вариантите и признаването на решение) за класното й по математика. Прибира се доволна как само тя и още едно дете били без грешка. Решила я, но виждам нещо много червено на листа. "Какво е това?" , "Ами решила съм я по по-сложен начин." Г-жата беше разписала цялото решение, задачата призната.

# 539
  • Пловдив
  • Мнения: 674
И моят днес решил задача на контролната за триъгълници в правоъгълник, чрез свойство на правоъгълника...при което възникнал спор между тях. Госпожата казала, че още не са взели правоъгълник и не може да го решава така, а с втори признак на еднаквост. А моичкия казал, че правоъгълник се учи още в пети клас...Заканила се, че няма да му я признае, ще видим като ги върне.
Иначе относно проекта за план-прием за Пловдив, никакви изненади, с изключение на това, че почти никое училище не е посочило трети и четвърти профил...

Общи условия

Активация на акаунт