Отговори
# 585
  • Мнения: X
Рос, дете с интереси в математиката и желани и хъс за самоподготовка няма да има проблем никъде, каквото и да е завършило. Такива деца обикновено завършват добри гимназии, защото този хъс се създава отрано и те си го имат още в малките класове, но и СМГ, НЕГ, НПМГ и която и да е добра гимназия да са завършили, ще е все така. Говорим само за училищната подготовка, а не за самоподготовката и допълнителни занимания по мат. А в АК не виждам тя да е по-различна от която и да е езикова гимназия, съдейки по броя часове, които преди време събрахме с помощта на СтефанБ. Затова хайде стига с този АК и великата математика там, че вече става наистина досадно.
Говорим за разлики в изучавания материал по програма, не за това как едно или друго дете се справя с тези разлики, която разлика МОН се старае да заличи с новата програма и да вкара във втората степен модули, неизучвани в задължителната програма на средния курс досега извън МГ.

Офф: поздравления за дъщеря ти, пожелавам й успех!

# 586
  • Мнения: 3 008
Тинки,
Може и да си права, а може и не! И не става въпрос за 1-2 деца. Май са 5 или 6 приетите.
Всеки има право на мнение какво е значението на училището. Голямата дъщеря е минала през ДУ, ЧУ 6-7 клас по нейно решение, АК по нейно решение. Не й беше лошо ДУ-то , ама сама видя някой разлики и поиска преместване.
Благодаря за поздравленията за малката. Аз също й се възхищавам.

Самоподготовката в АК включва и помощ от учителите. Както и явяването на АР е задължително и ти ако си си избрал математика, неминуемо минаваш един студентски материал предварително
Това няма как да стане ясно на човек свикнал с традиционното българско училище.

# 587
  • Мнения: 13 341
Мен в новата система с първи и втори гимназиален етап ме притеснява изборът на профил при кандидатстване след 7 клас. Примерно, дете е прието в СМГ, но в 10 клас решава, че иска да профилира химия...какво се случва? Би следвало да може да се прехвърли да речем в НПМГ с профил химия, нали, защото идеята е до 10 клас децата да учат по т.нар. базова програма. Обаче като бяхме със сина ми на отворените врати в НПМГ тази година ми стана ясно, че още от 8 клас децата приети в различните профили имат допълнителни часове, ЗИП, СИП, по съответните предмети, т.е. ще може ли едно дете, което е било с профил математика/език до 10 клас, да отиде в училище с профил химия в 11 клас?

Също леко се притеснявам за профилирането от избора след  седми клас. В момента във Варна като съчетание на два желани езика, плюс два желани профила за детето ми има точно... Една паралелка, хайде, две при компромис с втория език. А никак не искам да избира примерно френски-произволен пример, без отношениеэкъм езика само защото 3 и 4 профил са му любими предмети. Затова основно ще избираме език, при което в единия вариант трети профил ще е от най-нежеланите предмети, с идеята за възможно разместване след 10 клас. Предполагам, няма да е невъзможно. Много деца в тази възраст сменят желанията си, все ще има някакво разнопосочно движение и едва ли ще е фатално. Поне се надявам да е така.

# 588
  • Мнения: 5 425
Положението с хауптшуле в Германия е такова, че учениците в него имат репутацията на едновремешните възпитаници на СПТУ БУЗЕМА,а на някои места са го премахнали (Берлин, Хановер), като са го сляли с близките реални (или Gesamtschule) училища. Друга тенденция е отлива от държавните в частните училища от ранна детска възраст. Валдорфски например.
А що се отнася до UK, човек трудно ще разбере от Уикипедия "детайли" като "public" schools и разликата им с държавните от гледна точка на програма.

# 589
  • Мнения: 20 030
Съгласна съм с последния пост на Ежко. Не знам как изобщо може да се сравняват нашите гимназии или поне замисълът им с техните Хауптшулета. Трудово пък изобщо не помня да е имало някога в гимназиална степен. По мое време нямаше. Във всеки случай този 1 час седмично, който май имахме в прогимназията, не мисля, че беше достатъчен, за да определим този образователен етап като практически ориентиран за избор на занаят след него.

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 10:36 от Дъждец

# 590
  • Мнения: X
Мен в новата система с първи и втори гимназиален етап ме притеснява изборът на профил при кандидатстване след 7 клас. Примерно, дете е прието в СМГ, но в 10 клас решава, че иска да профилира химия...какво се случва? Би следвало да може да се прехвърли да речем в НПМГ с профил химия, нали, защото идеята е до 10 клас децата да учат по т.нар. базова програма. Обаче като бяхме със сина ми на отворените врати в НПМГ тази година ми стана ясно, че още от 8 клас децата приети в различните профили имат допълнителни часове, ЗИП, СИП, по съответните предмети, т.е. ще може ли едно дете, което е било с профил математика/език до 10 клас, да отиде в училище с профил химия в 11 клас?
Ще може, но при определени условия, едно от които е наличието на свободни места в конкретната паралелка в приемащото училище. Освен това преместването трябва да стане преди постъпването в 11. клас, защото след това профилът не може да се сменя. Евентуално ще се наложи да се държат приравнителни изпити при различия в учебните планове на училищата в първи гимназиален етап. По ФУЧ вече няма оценки, така че въпросните изпити, ако се налагат, ще са върху учебното съдържание от общообразователната подготовка и разширената подготовка ( ИУЧ).

# 591
  • София
  • Мнения: 20 049
Да,  Дъждец,  в частта със сравнението с гимназии и аз съм съгласна,  но дотук. Пълни небивалици са писанията му за квалификацията на учителските кадри в хауптшулетата. Да,  има трайна тенденция за премахванетона хауптшулетата на места,  намаляването им като брой в цялостен план за Германия е факт.. И да,  в Берлин е махната тази форма на обучение,  но хората се оплакват,  че реформата не е подобрила съществено картинката, даже обратното. В Хановер,  нищо че Ежко твърди друго,  си има все още достатъчно хауптшулета в чист вид.

# 592
  • Мнения: 3 532
А на мен ми се струва несигурна гаранцията за профилите.
Сега на много места езиковите училища даже не си обявиха 3 и 4 профил, а където ги обявиха не е ясно гарантирани ли са или като напусне учителката от обещан профил , ще кажат: о, извинете. А детето в 7 клас, както го описа Светкавица, може да е направило компромис с езика в името на профила.

# 593
  • Мнения: 5 425
Да,  Дъждец,  в частта със сравнението с гимназии и аз съм съгласна,  но дотук. Пълни небивалици са писанията му за квалификацията на учителските кадри в хауптшулетата. Да,  има трайна тенденция за премахванетона хауптшулетата на места,  намаляването им като брой в цялостен план за Германия е факт.. И да,  в Берлин е махната тази форма на обучение,  но хората се оплакват,  че реформата не е подобрила съществено картинката, даже обратното. В Хановер,  нищо че Ежко твърди друго,  си има все още достатъчно хауптшулета в чист вид.
Мхм.
И ако с хауптшулетата "всичко е наред, прекрасна маркизо", защо толкова се силят да ги махат? Особено бившите източни немци не могат да дишат самата идея за такива?
И там, където сливат хауптшулетата с реалните​, настъпва екзодус...

# 594
  • София
  • Мнения: 20 049
Ежко,  ти дали четеш.. Кога съм казала, че са добри? Напротив,  в един от постовете си споменах какви ученици са концентрирани там, което автоматично ги изважда от категорията добри. Писах за неточностите ти само..

# 595
  • Мнения: 3 008
А какъв е проблема с тези училища?
В Холандия също съществуват и не знам да има тенденция към премахването им.
MAVO, aко не бъркам се казват.
Имат период, в който трябва да изберат насока. Могат да избират между професии в строителството, ресторантъорство, даже в здравеопазване или икономика ( не знам какви професии там), както и могат да са по-обширен профил, който им дава въможност да отидат в по-горното ниво за средно образование. Ако на някой му се седи по-малко на чин и в училище, защо да няма избор

# 596
  • Мнения: 24 467
У нас имаше СПТУ - училища с чисто професионална ориентация. Подготовката в СПТУ нямаше нищо общо с "трудовото обучение". Хората реално си придобиваха професия чрез теоретично изучаване на нужното и доста практика /стаж/ по време на учебния процес.
Ако желаеха на по-късен етап, нищо не пречеше и на завършилите СПТУ да кандидатстват във ВУЗ. Като си издържат изпита - нека учат. Това, че са завършили СПТУ не ги прави /правеше/ по-долна категория хора.
Лично на мен такава система ми допада много. Има доста по-голяма свобода на избора според възможности,у интереси и желания.
Лично аз подкрепям идеята да си ги има и сега. Нито е нужно, че даже е и вредно, да се иска всеки до пълнолетие да подпира чина на всяка цена. Дори смятам и винаги съм мислила, че идеята на двустепенното средно у нас следва да е тази, но като повечето български идеи и тя не е доведена до край и не е осмислена и реализирана - да даде поне професия на тези, на които не им се учи до 19 години и след това, че да могат с придобиване на трудовата си дееспособност, което става на 16, да излязат на пазара на труда. За жалост  идеята наистина не е реализирана качествено. Иначе си е съвсем добра.

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 11:58 от Judy

# 597
  • Мнения: 5 425
Проблемите Росс са няколко:
- ако в Германия и Холандия имат "избор" на тип училище, в България се предлага навсякъде да има една и съща комбинация от реално училище построено върху основата на хауптшуле програма.
- предлагането на различно средно образование означава неминуем неравен старт и класово разделение по дизайн

ПС Хауптшулетата учат по (почти) същата програма. С най-добрите учители. Но учениците, разбираш ли, не ставали...
Дано след някоя и друга година това обяснение да ни звучи приемливо....

# 598
  • София
  • Мнения: 1 939
Трудово пък изобщо не помня да е имало някога в гимназиална степен. По мое време нямаше. Във всеки случай този 1 час седмично, който май имахме в прогимназията, не мисля, че беше достатъчен, за да определим този образователен етап като практически ориентиран за избор на занаят след него.



По мое време трудово имаше в гимназиална степен. Пилехме едни спирачни детайли за трамваи. Имаше и УПК последната година, няколко месеца се работеше на мястото, което си избрал. Всъщност ми хрумва,  че това не ми попречи да следвам нещо коренно различно. Така, че това новото профилиране може е и да не е чак такъв препъни камък.

# 599
  • Мнения: X
Положението с хауптшуле в Германия е такова, че учениците в него имат репутацията на едновремешните възпитаници на СПТУ БУЗЕМА,а на някои места са го премахнали (Берлин, Хановер), като са го сляли с близките реални (или Gesamtschule) училища. Друга тенденция е отлива от държавните в частните училища от ранна детска възраст. Валдорфски например.
А що се отнася до UK, човек трудно ще разбере от Уикипедия "детайли" като "public" schools и разликата им с държавните от гледна точка на програма.
Положението е такова, но това само потвърждава принципа, че който няма успех и амбиции за висше, няма смисъл да учи 12 класа и затова е по-добре да отиде в училище са по-малко натоварване откъм учебен материал, но с перспектива за обученеи в занаят, но когато му дойде времето, т.е. след 16-тата година. Което е същото при двустепенната система, но това селектиране  се случва в едно и също училище, а не в различни. Принципът е същият, прилагането му - различно.
O, хайде стига - пъблик скуулс в ОК са частни и това го знае всеки, който изобщо е имал нещо общо с ОК. Кумовете ни живеят в ОК от 1990 насам, а кумата е учителка по математика там, беше в пъблик, сега е в държавно. Но твоята арогантност не ме изненадва. Радвам се, че не те познавам в реала.  

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 12:10 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт