Шести клас 2018/2019 - тема 5

  • 25 209
  • 758
  •   1
Отговори
# 615
  • Мнения: 24 467
Някак не мога да се съглася, че е едно и също дали е лесно или трудно. Състезания (всякакви) следя от години, такива са ми наблюденията: за знаещите и подготвените деца е по-добре по-трудно (не неизучавано!) състезание.
А да сортират децата на база възможност да създават текст също не е добре. Това не може да се научи баш, или го имаш заложено, или не. Аз никога не съм можела да пиша, какво като се спуквах да уча по бел. Дъщеря ми пък пише с лекота, на нея просто й идва някак, определям го като дар, никой не я е учил. Отчитам, че как се пише преразказ може да се понаучи и е доста по-смислено от олв, каквото пишехме ние.

Не е едно и също, разбира се.
При лесен изпит не може да се отсеят наистина добрите и да се градират по реални знания.
Затова качествено подготвените изпити и състезания имат задачи и с висока степен на трудност. За да се отчетат обективно, отличат и подредят наистина подготвените от тези, които са по-малко и от тези, които никак не са.
Това не са просто матури, защото не целят просто отчитане на някакво ниво на подготовка, а са вход за кандидатстване, което изисква освен леки задачки-закачки и такива със средна и с висока степен на сложност. Иначе няма смисъл. Ако ще играят ролята просто на едните матури, да връщаме обратно положението и всяка гимназия да си организира приемните изпити. Ако такова училище си държи на реномето никога няма да допусне лесен вход и липса на обективен подбор. А това само с прости задачи и лесен изпит не става.
...
Създаването на текст си се учи. Има си правила. Правят си се упражнения. Никой не изисква талант, но си има правила, които се научават от всеки ученик, който може да чете и пише. Но се иска да има наистина знаещи, можещи и работещи учители, които у нас са рядкост. Защото съставянето на собствен текст иска много повече мисъл и логика и не разчита основно на едната памет. И е много по-необходимо като умение от преразказването, което доколкото съм проверявала, май само у нас се прави от вече толкова големи деца.

# 616
  • софия
  • Мнения: 30 984
Според мен, проблемът е, че няма ясен, устойчив критерий в трудността на въпросите, които се включват в НВО. Една година са лесни и дори и деца без допълнителна подготовка постигат добри резултати, друга - трудни. Кой би рискувал да приеме, че след като тази година е било лесно догодина пак ще бъде така?

Хванах да погледна нещо елементарно - задачата за поправка на пунктуационни и правописни грешки. Миналата година не е посочен какъв е техният брой:

Тази година се търсят 14 (въпреки че някои откриха 15):

Е, защо една година казват колко са търсените грешки, следващата не? Една година грешките са 12, друга - 14. И е така с всички въпроси.
Мога да предположа, че догодина на тази задача няма да бъде посочен броят грешки. Да не стане пак сакатлък и да се създаде ненужен шум като бъде открита несъществуваща грешка.
И всичко това се прави не за да оценят знания на децата, а за да постигнат/защитят някакви измислено заложени резултати от МОН. Тази година ще отчетат масово поумняване и ограмотяване на нацията.

Последна редакция: вт, 18 юни 2019, 09:50 от zvаnchе

# 617
  • Мнения: 50 924
За мен голям проблем са спорните недоизпипани въпроси, които постоянно се допускат. Разслоението трябва да става наистина на база знания, а не на трикове и късмет да уцелиш заложения отговор. Наистина ако класацията на СМГ е толкова голям проблем, да си сложат отделен изпит. Защото МОН хем иска добра успеваемост на матурите, хем да разслои деца за СМГ и т.н. И накрая става пълна боза.

# 618
  • София
  • Мнения: 7 675
Никак не ми харесва тази работа с лесния изпит и на мене.
Това означава, че ще се отнемат точки за несъществени грешки. И да, високите точки ще са за децата с преразкази шедьоври.
Но такова отсяване измества фокуса на подбор изобщо.
Вижте как точно наопаки е изпитът на АК - безумно труден, в смисъл, че никой не изкарва 100 процента.
Със сигурност истината е някъде по средата.

# 619
  • София
  • Мнения: 3 815
Аз пък абсолютно не мога да разбера тая "жалба" "Аз защо вложих толкова усилия и учих цяла година като и Гошко дето игра тото на изпита има колкото мен". И това без да са излезли резултатите. Колкото и да е субективно оценяването на преразказ и теза винаги там се е правило реалното отсяване според умението да формулираш текст. Аз лично бих предпочела тази задача да е тип есе както е в изпита за АК, но не сме дорасли за това.
Спомням си, че и миналата година доста "реваха" на задачата с допълнително построение, която реално беше точно за отсяване.

# 620
  • Мнения: 7 689
СМГ не могат да имат собствен изпит, има си нормативни документи, не си го решават сами.
На тема смг, вчера Дидева ми обърна внимание за нещо, което не се бях замисляла: ние ще сме първият набор на смг, от който ще завършат повече деца (187 са), отколкото ще приемат в гимназиален етап (156). Ще бъде битка.

# 621
  • София
  • Мнения: 7 684
Ще ме прощавате за намесата, но миналата година никой не е ревал за задачата с построение! Всички, и решили, и нерешили тази задача казаха, че това е добра задача и който си го може, го може...!
За БЕЛ много се рева, с безумните им, подвеждащи въпроси в теста!
Хубав ден!

# 622
  • София
  • Мнения: 9 544
Те едва ли и предните набори са били точно 156 в СМГ. Със сигурност е имало близнаци и надлимитни, влезли по втория начин. Но е факт, че при нас официално обявиха по 28 деца в паралелка, т.е. 12 деца повече.

# 623
  • Мнения: 7 689
Те едва ли и предните набори са били точно 156 в СМГ. Със сигурност е имало близнаци и надлимитни, влезли по втория начин. Но е факт, че при нас официално обявиха по 28 деца в паралелка, т.е. 12 деца повече.
Ние сме първият набор с 6 паралелки. До миналата година завършваха по 4 (112 официално приети), тази ще са 5 паралелки (130 официално приети), а винаги в гимназия приемат по 6 паралелки (156 деца).

# 624
  • София
  • Мнения: 3 815
Слънчева, не визирам конкретно темата на тогавашния 7 клас в мамата. Права си за Вашите коментари, но извън форума се наслушах на доста неща, а все пак в бг-мама, особено в темата за 7 клас, пишат преди всичко заинтересовани родители.

# 625
  • Мнения: 24 467
Цитат
Според мен, проблемът е, че няма ясен, устойчив критерий в трудността на въпросите, които се включват в НВО. Една година са лесни и дори и деца без допълнителна подготовка постигат добри резултати, друга - трудни. Кой би рискувал да приеме, че след като тази година е било лесно догодина пак ще бъде така?

То като долното:
Скрит текст:
Така е. Няма много общо като тежест между дадените от теб примери. Съвсем различно е веднъж да кажеш колко грешки има в текста, веджън - да не го посочиш. Според както на някой му се иска да докара общите резултати от изпита, така се прави и той.
Некачествена разработка, лоша работа, поръчкова.

# 626
  • София
  • Мнения: 9 544
Вярно, че го имаше и този момент с 6-тата паралелка.
Ами ще се борят, какво да правят, пък каквото си преборят.
Аз разсъждавам по темата доколко е оправдано да даваме по 7 хил.лв. на година, ако не стане в СМГ и вариантът е ПЧМГ.
Нещо хич не съм почитател на даването на излишни пари - особено за средно образование.
Как е 125-то след 7 клас?
Освен НПМГ има ли и някое друго училище с по-математическа насоченост?

# 627
  • софия
  • Мнения: 30 984
Именно, дори и формулирането на една и съща задача е по различен начин. А уж всяка година задачите, като търсене на конкретни знания по БЕЛ, са едни и същи.

# 628
  • Мнения: 7 689
Zazu1, вие освен математика имате опция и схн паралелките на нпмг (според мен са супер вариант), както и туес.
В 125-то, мат.паралелка има деца с бал 77.5! За мен това е безкрайно нисък бал за това, което търсите.

# 629
  • Мнения: 24 467
Именно, дори и формулирането на една и съща задача е по различен начин. А уж всяка година задачите, като търсене на конкретни знания по БЕЛ, са едни и същи.

Затова и не може да се съизмерват знанията на учениците на база НВО. Няма смисъл. При такива разлики никаква обективна информация не предоставя.
То си е просто един приемен изпит и толкоз. И за да има функциите на такъв, задачите следва да са с различна степен на сложност. За мен е по-добре да не могат да се постигнат 100%, не това е целта на подбора. В тази връзка ми допада повече идеята на АК за вариант.

Последна редакция: вт, 18 юни 2019, 09:46 от Judy

Общи условия

Активация на акаунт