Има ли недостиг на работна ръка?

  • 77 454
  • 2 357
  •   1
Отговори
# 1 215
  • София
  • Мнения: 12 374
Я, най-накрая някой, който не се възторгва от системата навън и не плюе нонстоп нашата.
И веднага му обясниха как всъщност е недовидял и колко лошо е тук в абсолютно всяко едно отношение, даже и в тези отношения, в които му се е сторило що-годе добре.  Laughing
Дам, и аз забелязах Smile
Вече спрях да се дивя. Присъствала съм на много разговори за “навън” и “тук”, и всеки път  се забавлявам когато някой, живеещ навън, заобсъжда проблемите, които имат. Ако случайно спомене, че тук имаме и някои нелоши неща, веднага му се обяснява, че е в дълбока грешка. Тук е най-зле. Точка.

# 1 216
  • Мнения: 485
Успяват децата, ходещи на уроци и курсове.
Според теб какво е обяснението? Аз лично не виждам логиката, материалът си е един.

Относно самонараняването и наркотиците, има разлика между лични проблеми и проблемна образователна система. Дете, което се самонаранява или се друса, има нужда от съвсем друга помощ. Училището има общо, доколкото са събрани лоши примери там, но и те идват от другите семейства, не от училището като институция.
Така е. Съгласна съм. Само искам да кажа, че това се случва в училище. Самонараняването на пубертети в Канада  се счита почти за нормално. Учителите просто минават в класа и казват на децата да си дръпнат ръкавите надолу, за да не се вижда.
А относно наркотиците - там е епидемия. Тук все още не знам как е ( и дано никога да не разбера). Много често се случва и тийнейджрската бременност, поради която напускат училище.
Така, че проблеми има навсякъде. Не трябва винаги да плюем българското на всяка цена и да възхваляваме западното (особено онова на Северноамериканския континент).
Мисля, че няма нужда и да споменаваме стрелбите в американските училща. Това вече е ПРОБЛЕМ на училището и на обществото им като цяло.
 

# 1 217
  • София
  • Мнения: 38 476
Даа, там всичко е цветя и рози. Никой не бачка по 10-12 часа, без договор, при кофти работодатели...
Всички, които имат висше, работят по специалността си супер работа при супер шефове, които никога не ги мачкат.

# 1 218
  • Мнения: 24 467
Я, най-накрая някой, който не се възторгва от системата навън и не плюе нонстоп нашата.
И веднага му обясниха как всъщност е недовидял и колко лошо е тук в абсолютно всяко едно отношение, даже и в тези отношения, в които му се е сторило що-годе добре.  Laughing

Не прочетох точно това в темата.  Simple Smile
Говорим си за факти, не за лични интерпретации на база елементарни политически пристрастия.
Обективно погледнато ако нещата бяха не супер, а поне добре, щяхме да сме с други резултати. НСИ си отчита и средна възраст на населението, и състав, и тенденции. Изключително високата средна възраст, предимно състав от пенсионери, инвалиди и хора с определен етнос с тендеция към процентно увеличение, са си факти. Не интерпретации. Проблемите на работодателите ни да намерят работна ръка - също.
Грамотността и овладяването на материала вече се писа как обективно се отчита сега.
Няма нужда някой някого да убеждава в нещо. Поне аз не го правя и ми е все едно кой какво ще си дума по въпроса. Данните и фактите сами говорят. От тях се интересувам и аз. Можете да ги интерпретирате както ви харесва, но те си остават такива, каквито са и всички сме наясно с тях.
Скрит текст:
Пък който ще - да си дели темата на политика, на "добро" и "лошо" минало и настояще. Тенденциите са повече от ясни. Даже за "навън и тук" не говоря. Обсъждам положението тук и сега. А то никак не е розово. Какво е - вижда се по желанието на работоспособните хора да работят тук.
Дайте фактите, да си говорим за тях.
Та нормално ли е според вас резултатите от изпит по НВО за 7-ми клас в наше училище в областен град, което не е с представители предимно от малцинствен произход, да не покрие средно ниво за тройка? И средният резултат за страната да е около три и то на тестове, преимуществено с готови отговори за заграждане?
Ако ще и висша математика да се преподава в училище - това е без каквото и да било значение, щом не може да се покрие седмокласната такава поне за ниво "добър" от масата.

Нормално ли е, да се върнем на темата, работодателите да имат разходи за чужденец 700 евро, за неквалифицирана работа, а на наши граждани да предлагат и плащат 600 лв.? За 10 часа труд и повече?

Грамотността на по-старото поколение свети във фейса, а още по-ярко свети общата култура, та няма нужда от идеализиране.
Така е.
Всеки ден се срещам с писмени и устни изложения и на по-млади, и на по-възрастни. Разлика особена няма. Не е налице някаква зависимост или корелация между възраст и грамотност, когато не говорим за деца. Затова, за да се правят кяквито и да било изводи за грамотността и това какво е нивото й в зависимост от възрастта, трябва да се направи научено проучване и анализ. Без такива, писах, е излишно това да се обсъжда въобще.
Въпросът е обаче, че дори и да не е с перфектна граматика, човек може да работи и то съвсем не зле, ако има една добра практическа подготовка от теоретични и практически познания и умения за определен вид труд. А такива се даваха в техникумите. Вече обсъдихме какви бяха програмите им и как се провеждаше стаж и практика. Сега нещата за жалост са доста по-различни в настоящите ни професионални гимназии.

Цитат
Така, че проблеми има навсякъде. Не трябва винаги да плюем българското на всяка цена и да възхваляваме западното (особено онова на Северноамериканския континент).
До тук сравнения не се правят. Поне не и от мен. Темата не е нито за САЩ, нито за Канада. Тя е за работната ръка в България.Затова и аз отчитам това, което е тук. И боравя с факти. Който иска - да даде други. Проблемите с агресията в училище са доста големи. С липсата на адекватна подготовка за пазара на труда - също. Вече обсъждахме професионалните ни гимназии и нивото им в момента. Понеже имам пряк досег с проблема с набирането на хора за работа, спокойно мога да кажа, добре че са ни пенсионерите, които работят, че няма да имаме хора за машините скоро, когато си заминат и те. То просто няма кой да дойде и да работи. Заплатите са над 1000 лв. чисто. На 8 часа работен ден. Не е като на Слънчака. И пак няма хора.
Скрит текст:
Самонараняванията у нас не се отчитат. Кой ще ти ги гледа при наличието на училищни боеве. Добре, че "все още не знаеш" как е тук и с наркотиците.

Последна редакция: ср, 07 авг 2019, 14:36 от Judy

# 1 219
  • Португалия
  • Мнения: 3 949
Моля ви се, дайте да не идеализираме миналото. Аз например познавам достатъчно на брой възрастни хора, набори на родителите ми, както и мои набори (на 41 съм), които не са особено грамотни. Много от тях - завършили добри университети тук и работещи доста престижни професии. Митът, че хората едно време били грамотни, училищата - добри, а системата читава, е точно това: мит. Просто не е имало соц. мрежи, в които да лъсва всеобщата липса на грамотност, както става сега.

Най-честите грешки на колежки в офиса, висшистки, с претенции, учили уж много, които редовно поправях в офиц. документи:

в последствие
объркване на който/които, чийто/чиито
хаос при пълен/кратък член
хаос при запетайките
в случай, че
и още, и още, мога да изброявам до утре.

....главни букви,нов ред, оформяне на абзац....
и така до безкрай

и още-повечето от поколението 40та-60та които познавам/ възрастта на моите родители и свекъри+ огромната рода на свекърите/ не знаят елементарна молба да напишат-за каквото и да било; каквито и да било официални документи да четат и попълнят,без да изпаднат в огромен стрес и със сто грешки!
според мен,проблемът в Бг не е неграмотността/неусвоен материал има навсякъде по света,както и откровено излишна информация /,а недомислието на професионалното обучение. Не на всеки му трябва химия и физика до 12ти клас/или май до 10ти се учеше/, но  всеки трябва да учи малко финансова култура,примерно.

Последна редакция: ср, 07 авг 2019, 14:38 от Mamagemelar

# 1 220
  • Мнения: X
И аз мислех, че не е нужно това или онова, но в училище се учи най-елементарното. Въпреки това много хора не знаят елементарни неща за околния свят и за собственото си тяло, всеки тарикат може да прилъже баба ти с някоя чудодейна гривна за кръвно или дъщеря ти с чай за свръхскоростно отслабване. Разбира се, на ексклузивна цена.
Колкото и да се олекоти програмата, ако човекът няма много акъл, все ще е недоучил.

# 1 221
  • Мнения: 24 467
Познавам достатъчно количество висшисти, интелигентни хора даже някои от тях, които са готови да се бръкнат по такъв повод.
То не винаги е въпрос на знание, а и на други неща, свързани с лични проблеми.
...
Точно така, Mamagemelar, у нас от години проблемът с професионалното образование е много голям.

# 1 222
  • Мнения: X
Това, че са висшисти, не пречи. Хуманитаристите не са много добри по човешка физиология. Химия и биология до 10ти клас са за тази цел. Сега кой учил, кой обяснява как бил друг профил..

# 1 223
  • Мнения: 24 467
Скрит текст:
Всякакви са вярващите. И химия и биология да учат - когато имат съществени проблеми са готови за сламка да се хванат. Псоледният ми пример е с много близка жена с онкологично болна роднина. Жената е наистина интелигентна, с две образования, нехуманитарни и двете. Но когато ти дойде до главата ти е все тая дали и какво си чел за синия скорпион и водораслите, примерно. Да не говорим, че днес технологиите и откритията са толкова много, че каквото и да е учил някога човек, не се ли самообразова постоянно - все едно.

# 1 224
  • Мнения: 29 328
Преди нямаше интернет, кабелна телевизия, таблети и смартфони. Децата четяха и се ограмотяваха. Сега играят компютърни игри и гледат детски. Crossing Arms

# 1 225
  • Португалия
  • Мнения: 3 949
Преди нямаше интернет, кабелна телевизия, таблети и смартфони. Децата четяха и се ограмотяваха. Сега играят компютърни игри и гледат детски. Crossing Arms
и тук не може да се генерализира
ако родителите имат отговорността да са родители,а не да се правят на приятели на децата,ако имат и приоритет да дадат добра основа-ще накарат децата си да четат

винаги е имало интелигенция и ще има,не може да очакваме,обаче в потребителско общество като днешното,да има все повече такава-напротив

# 1 226
  • Мнения: 24 467
Като нямаше телевизия и нет, децата, които бяха нечетящи, пък си играеха навън по цял ден до сред нощите.

Ако искаме да имаме общество с подготвени хора за пазара на труда, то именно в образованието първо трябва да се вложи. Не само пари да се наливат в бездънната му яма, а и подготвени кадри да се обезпечат, добри програми, съвременни, отговарящи на днешните изисквания на този пазар.
И да, трябва да се предлага на хората дори при старта си да могат да си позволят с месечната си заплата нещо повече от плащане на ток и вода, гарнирани с хляб и сол.

# 1 227
  • Русе
  • Мнения: 11 918
Доколкото сравнявам и анализирам. В прословутото Преди не всички деца четяха много. Но , Да, повече се четеше, защото нямаше откъде да дойде информация. Митът, как ако родителят си е на мястото, детето непременно ще заобича четенето, пак е несъстоятелен. Много усилия положих- Резултатът е незначителен. Стигнахме дотам, че често си харесва книга и даже купува , ама така и не я дочита. Другото, че четенето осигурява правилно пишещи и изразяващи се деца, също вече подлагам на съмнения, покрай няколко близки деца, четящи много , буквално постоянно се мъкне книга и се чете във всеки удобен момент, и с безобразен правопис и грешки на дете от втори клас, а са на по 18. Едвам си взеха матурите.Нямам обяснение.Между другото моето дете пише изключително правилно и допуска много рядко грешки.Констатирано не само от мен, а и от преподавателите

Последна редакция: ср, 07 авг 2019, 15:10 от A m b e r

# 1 228
  • Мнения: X
Натали, аз съм израснала с кабелна и пак четях. Нечетящи винаги е имало, сега оправданията им станаха повече.
Скоро пак попаднах на 'анализ' с претенции за фактологичност и уж цитиращ изследвания за лошото влияние на техниката върху децата, който на 2ри абзац (от 15) вече се превръща в емоционален вой за доброто старо време и издраните колене. Обаче хората се връзват.

# 1 229
  • Мнения: 24 467
О, така е, Амбър, писането освен с четене се учи и с писане и проверка от грамотни хора. Само с четене не става.
Четенето е пасивен език. За да се овладее активният, той също трябва да се упражнява и контролира.
Все едно задачите да се учат само с преглеждане на решени задачи.
И за другото съм съгласна - четящ родител изобщо не означава четящо дете. Днес информацията се набира от доста по-различни и разнообразни канали, което прави логично намаляването на четенето при хората за сметка на тези нови начини. По тази причина и вида на представянето й в училище също търпи корекции. Няма нужда зорлем да връщаме нещата там, където те отдавна не са.

Общи условия

Активация на акаунт