Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
# 30
  • Мнения: 5 031
Хоуп, седмокласник ли имаш?
За щастие все още не Simple Smile

# 31
  • Мнения: 4 465
Всички знаем още от деца, че Бяла Черква от романа е Сопот. Не знам дали Ежко знае, че има още един Сопот обаче:). И вярно ли е, че Черноризец Храбър всъщност е цар Симеон под псевдоним. Но от просто зубрене на факти няма много смисъл, а това е отдавна установена порочна система в България. На времето имаше едно състезание Минута е много с Петър Вучков, което ми беше любимо, а всъщност за да спечелят, участниците трябваше просто да знаят наизуст множество факти, несвързани помежду си и без всякаква практическа стойност.

# 32
  • София
  • Мнения: 11 603
И днешните деца от ДУ и ЧУ знаят къде се разива действието, та това би ми било последен критерий за оценка. Кукуто Грегъри по география от НЕГ само до преди няколко години тормозеше (в продължение на десетилетия) учениците да знаят цялата карта на БГ, даже чертаеха на чисто бял лист само с контури на границите всички жп линии в страната, всички КПП-та, та всеки един ученик на НЕГ сигурно можеше да покаже къде е Сопот на картата. И?  Това какво показва? Нищо.

# 33
  • София
  • Мнения: 3 715
Мецуний, съгласна със всичко, без първите 2 изречения. Аз например бях забравила за връзката Бяла черква - Сопот (или никога не съм знаела за нея).

Другия Сопот обаче го знам - но само защото ми се е налагало да минавам през него на връщане към София от Централносеверна България.

# 34
  • Мнения: 4 465
Той е на главния път София - Варна, едно малко селце, но има табела Сопот и може да се шашнеш дали не си сбъркал пътя.

# 35
  • Мнения: 3 276
И днешните деца от ДУ и ЧУ знаят къде се разива действието, та това би ми било последен критерий за оценка. Кукуто Грегъри по география от НЕГ само до преди няколко години тормозеше (в продължение на десетилетия) учениците да знаят цялата карта на БГ, даже чертаеха на чисто бял лист само с контури на границите всички жп линии в страната, всички КПП-та, та всеки един ученик на НЕГ сигурно можеше да покаже къде е Сопот на картата. И?  Това какво показва? Нищо.

Евала на Грегъри.
Колкото до къде се развива действието, половината деца не са чели изобщо романа. От другите, половината въобще не се е интересувала от детайли като място на действието. От останалите, половината знаят името, но не знаят къде е.
И от всички, които не знаят, под пет процента могат да го намерят, намирайки описанието в текста: "шест часа пеша, на изток от Клисура" и правейки бърза справка на картата. Останалите ще прочетат Бяла черква, ще я потърсят в Гугъл мапс и ще я намерят във Велико Търново. А че Боримечката не е от този край, няма да им направи впечатление.
Оттам и задачката като критерий.

Последна редакция: сб, 10 авг 2019, 20:05 от Ezhko

# 36
  • София
  • Мнения: 11 603
Точно затова не е показател за нищо, че някой ученик знае за  Бяла черква. Това, че знае, не означава непременно, че е чел романа. Може  да е чул случайно в час учителски коментар или за някой тест за заграждане  да е понаучил по-важните факти, свързани с романа -  място и време на написване, начин на пренасянето му  в България от Одеса, къде се развива действието, кои са главните песонажи, кога и къде е публикуван за 1 път, има ли подзаглавие... Все факти, които могат да бъдат прочетени в максимално сбит вид  в почти всяко помагало за ДЗИ. А фактът, че романът е непрочетен, си остава факт.. Ми по-добре да не знае всичко горно, но да е попрочел поне  изучаваните откъси. Понеже има ученици, които и това не са прочели, но знаят за Бяла черква, зубърска история..

# 37
  • Sofiq
  • Мнения: 678
Не спорете с Ежко, това са неговите разбирания за гимназия. Всеки има право на мнение.
Аз примерно, бих се впечатлила ако гимназист успее да ми каже защо този роман е толкова важен, кои са ценните моменти в него. А ако не го харесва-да се обоснове и да докаже мнението си. Според изследвания, българските ученици се затрудняват най-много в изграждането на текст и обосновката му.
Способни са да научат наизуст имената на героите и местата в дадено произведение, но това не променя факта, че децата се затрудняват да разсъждават самостоятелно и да се изказват. Литературата е прекрасен предмет и ако е преподавана от учител със сърце, тя трябва да запали учениците, да ги грабне.
Моята учителка навремето бе такъв учител и заради нея заобичах този предмет.
Трудно е, когато учебното съдържание не е съобразено с възрастта на учениците.
"Под игото " е доста неподходящо за 11-12 годишни деца.  Не само заради езиковата бариера с архаизмите, но и заради емпиричната ограниченост на малките читатели да осъзнаят ситуации, с които не са се сблъсквали никога. С други думи, четат я- но не я разбират въобще.
Желая късмет на сегашните учители, които тепърва ще поднасят това съдържание на деца. Не им завиждам и се надявам само да ги води същият плам и любов, които водеха нашите учители навремето. И ако догодина МОН решат, че "Под игото" трябва да се чете и от 7-8 годишните, да намерят сили и за това.

# 38
  • софия
  • Мнения: 1 634
Аааа не! Ако догодина МОН решат, че “под Игото” трябва да се чете от 7-8 годишни, пожелавам на учителите най-накрая да изразят собствено мнение и да го защитят! Да направят показно с изказа си, тезата си, обосновката си! Ще бъдат далеч по-полезни!

# 39
  • София
  • Мнения: 11 603
Елица, нямам идея по новата програма кога е заложено да се учи "Под игото". Пишеш за 11-12 годишни деца. Ами то от мое време си е май все така. Главата "Радини вълнения" винаги се е изучавала от малките в 5-6 клас, въпросът е повторната им среща с "Под игото", по-задълбочената,  с по-осъзнато възприемане  на нещата кога ще бъде. 

# 40
  • Мнения: 3 276
Аааа не! Ако догодина МОН решат, че “под Игото” трябва да се чете от 7-8 годишни, пожелавам на учителите най-накрая да изразят собствено мнение и да го защитят! Да направят показно с изказа си, тезата си, обосновката си! Ще бъдат далеч по-полезни!
А, няма проблем. За по-лесно смилане, ще го направят на екшън филм по адаптиран сценарий:
В главните роли ще са сирийски бежанец,  влюбен (взаимно) във владеещият бойни изкуства доктор Бойчо, както и чернокожата феминистка Рада, която ги защитава от патриархалните предразсъдъци и местния карпатски свещеник-вампир с помощта на чифт револвери Колт, стрелящи със сребърни куршуми.
Трагичната им съдба ще накара милостивия падишах да издаде Истанбулската​ конвенция, по която местните османски власти да потушат възникналите расистко-хомофобски бунтове.
Grinning

# 41
  • софия
  • Мнения: 1 634
Ежко, казах изказ, теза, обосновка! Какво е това въображение!? То не се толерира! Чак толкова МОН няма да отстъпи! Simple Smile

# 42
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 2 362
Аз пък го приех като майтап с опростачването и псевдолибералните ценности... само ми стана странно от Ежко, щото Холивуд е най-големият проводник, а... не е политкоректно това говорене

Учител, който може да изгради теза и да я защити, е също такава рядкост, каквато и родител да го направи. Да не искаме твърде много ..

# 43
  • София
  • Мнения: 3 715
Ама разбира се Joy Затова пък децата трябва насън да ги побутнеш, да могат да обяснят оправдана или очаквана е постъпката на Андрешко Joy

Прави ме впечатление, че за някои потребителКи останалите са перманентно объркани (и то само защото първите сами се затрудняват в разбирането на прочетеното Stuck Out Tongue Winking Eye). А после от децата искаме да разбират и анализират.

# 44
  • София
  • Мнения: 11 603

Учител, който може да изгради теза и да я защити, е също такава рядкост, каквато и родител да го направи. Да не искаме твърде много ..


Моите наблюдения са малко по-различни. Такива учители има (разбира се, не всички, но не са и чак изчезващ вид, когато става дума за литература), но са принудени да се напаснат към нивото на учениците. А то не е толкова високо, че да търсим вината само в учителите. Масово не се чете, а как без четене се създава стройна теза, как  се аргументира позиция с лимитиран словесен багаж? Не знам дали знаете по колко школи за подготовка за ДЗИ, в които апропо има и деца от ЧУ, колкото и някои да отричат, дългите произведения като романи и повести са  адаптирани от учителите. Написани са резюмета (сбити преразкази) на съдържанието, за да може ежегодно наличните ученици, които не са ги чели, да придобият представа за произведението в рамките на десетина страници (с повече ще се преуморят) и да могат поне малко да поемат от дискусиите после. И каква е тогава файдата, че учителят сам по себе си е добър и има какво да даде?

Общи условия

Активация на акаунт