На децата ОСМИ клас да им спори, а при нас веселбата да кипи!

  • 34 182
  • 736
  •   1
Отговори
# 465
  • Мнения: 21 455
Едната комбинация от допълнителните профилиращи предмети е биология и ХООС. А профилът си е " Чужди езици". И в 73.СУ, и в 91 НЕГ.

# 466
  • София
  • Мнения: 5 131
Момичета, в 73- съм извела до този момент четири випуска (тази година пак имам два 12-ти класа + сборна група ЗИП, 12 клас). Впечатленията ми са, че масово учениците предпочитат профилите с природни науки, защото почти 80% са е насочват към IT специалности, инженерство, икономика и медицина. И за да са в час с останалите студенти от други държави, овладяването в училище на едно по-високо ниво по тези предмет е важно.
Давам пример с племенника си, който както бях писала в момента е в Карлсруе, машинен бал.. От 15 октомври стартира учебната година, но през септември се записа на триседмичен предварителен курс по математика и физика. Още след втория ден ми каза:
"Лельо, безкрайно съм благодарен на Иван Петков и Емилия Здравкова, за часовете им по Физика, защото всичко в момента ми е ясно". ( Първият е Директоът, който е страхотен физик, а Здравкова в 9 и 10 клас му преподаваше физика на НЕ- също невероятен преподавател). Езикът на математиката и природните науки е универсален.
Нямам нищо против История и Философия. За тях също си има желаещи, но тези два предмета ще има помогнат най-вече за кандидатстване я България.
Не ме разбирайте погрешно. Аз никога не съм била радетел за обучение я чужбина на всяка цена. Моите дъщери са учили я България. Факт е, че все още голям брой от децата, учили в ЕГ, избират чужди университети.

Последна редакция: пн, 23 сеп 2019, 16:28 от ganis

# 467
  • Мнения: 21 455
Аз изобщо не коментирам дали и кои комбинации и предмети са по-добри.
Ситуация като тази, лесно може да бъде избегната, ако трети и/или четвърти профилиращи предмети не бъдат определени още в държавния план-прием. Но личното ми мнение е, че когато това вече се е случило и те  присъстват в поне две заповеди, подписани от началника на РУО в годината на приема, е редно да се спазват.
И защо се хващаме за БЕЛ? Вероятно ще има деца, които са били сигурни, че са приети с трети предмет математика, а после се е оказало, че трябва да кандидатстват на нова сметка за него, като в добавка ще има още един предмет и не на последно място може и да не се преборят и да попаднат в паралелка с история примерно.

Последна редакция: пн, 23 сеп 2019, 16:37 от Дидева

# 468
  • София
  • Мнения: 5 131
Сафрон, в 73-то има профил Химия и Биология.
И с още нещо не съм съгласна за 91НЕГ. Имат много добри математици. Аз лично познавам две- Валя Бонева и Даниела Петрова.

# 469
  • Мнения: 901
Това за наличието на профил Хим/Био съм го изпуснала. Aaa, аз не казвам, че в НЕГ няма добри учители по математика. Просто славата на литераторите  e голяма! А при директор физик няма как да не се развиват добре “точните”... За Физиката и аз съм чувала, както и за допълнителния СИП по “ мат на немски”, че са много полезни!

# 470
  • София
  • Мнения: 18 058
Сафрон,  за да сме прецизни, най-голям интерес в НЕГ има към математическия профил от години. Дори и с промените не вярвам нещата да се отличават много в бъдеще.  От 7 класа досега два са по немската програма с автоматично природоматематически профил,  обикновено 3 са с математика и информатика,  1 с биология и химия и 1 с литература и история. И мисля,  че такива нагласи са очаквани. В гимназията доста деца идват от СМГ,  ПЧМГ, 107-мо и 125-то. Но въпреки всичко винаги има желаещи и за БЕЛ.

Последна редакция: пн, 23 сеп 2019, 18:18 от пенсионирана русалка

# 471
  • Мнения: 815
Защо въобще е нужно това профилиране? Още съм боса в темата. По мое време си имаше ЗИП-ове и СИП-ове, които покриваха интересите и нуждите на учениците. Рядко се получаваше струпване за даден СИП, така че да не може да обхване всички желаещи деца. Имаше случаи на СИП-ове, които не се състояха, заради малък брой, които са заявили желание. Имам чувство, че в днешно време, това се налага за да се покрие хорариума от часове на част от учителите. В крайна сметка са важни желанията и интересите на децата, а не нещо друго!

# 472
  • Мнения: 134
Сафрон, в 73-то има профил Химия и Биология.
И с още нещо не съм съгласна за 91НЕГ. Имат много добри математици. Аз лично познавам две- Валя Бонева и Даниела Петрова.

Напълно съм съгласна, че и в 91 НЕГ има някои добри учители по математика. Г-жа Даниела Петрова накара сина ми да заобича математиката и макар че му преподава само една година, той не спира да повтаря, че тя е един от най-добрите учители, които са му преподавали!

# 473
  • Мнения: 561
Не знам дали съм го писал, но според мен цялата система с профилиращите е сбъркана.
В 8 клас трябва да има първи и втори профилиращ, който започва да се учи в 9 -ти и има превес в десети клас (втори чужд, примерно).
След края на първата степен, 10 клас, децата избират профилиращи предмети без значение от титулярната паралелка. С титулярната си учиш общите предмети, а трети и четвърти профилиращи -  според интересите. По броя на желаещите се сформират и съответните групи. Ако за някои не достигат желаещи или падат, или се запълват от отпадналите от другите според класиране по ясни критерии. И така.
Идеята ми е защо един клас от 26 деца, които учат заедно, накрая след вече реално завършен етап на средното образование в 10-ти клас (човек може да спре до тук) да имат все още изцяло еднакви интереси.
Този принцип се залага навън в доста по-широк мащаб, знаете, и се ползва с голям успех.

# 474
  • Мнения: 901
Е това е точен синтез! Подкрепям изцяло. Na_Vesi_Pateto, остава и да го обясниш на когото е необходимо, за да бъде реализирано. Като че ли НЕГ са най близо до този формат, защото там пък дори и без чуждоезиков профил се влиза; после в зависимост от желанията се сформират паралелки с втори език, а след 10 клас - наново паралелки с профили, които са разработени на база на броя желаещи. Така децата “печелят” два пъти.

Последна редакция: вт, 24 сеп 2019, 12:07 от Фран

# 475
  • София
  • Мнения: 12 049
Пате, в гимназиите, в които 3-ти и 4-ти профил не са определени с план-приема, точно така ще стане всъщност.
Иначе аз съм със смесени чувства относно профилирането /в новия му вид/. От една страна, да се учи по-задълбочено по предметите, по които имаш интерес, е добра идея. Но ако това профилиране ограничава избора на специалност за висше образование /защото в много държави, от които всъщност е привнесен моделът, е точно така/, хич не съм фен. Промяна в насоките и избора на децата в 11-ти и в 12-ти клас съвсем не е рядко явление. Че и по-късно - учиш година-две нещо и разбираш, че не е твоето. И не е правилно възможността да избереш друго поприще в по-зряла възраст да бъде ограничена от избор, който си направил в 10-ти клас.

Последна редакция: вт, 24 сеп 2019, 12:18 от sanaka

# 476
  • Мнения: 672
Абсолютно съм съгласна, плюс още нещо - изборът на профилиращ предмет да се е случил не заради интерес/нужда  от точно този предмет, а поради наличие на учител с часове за допълване, или недостатъчен бал за желания предмет.

# 477
  • Мнения: 4 001
Визираното от Санака съвсем не е рядко. Готвех се за медицина. Защото видях, че няма да изкарам два ппъти "6" /а за Сф това беше нужната оценка за девойка/, през април направих завой. Кандидатствах с най-лесното за мен - български и история. Когато взех изпитите по римско право, история на правото и теория на държавата и правото, вече не мислех за медицината. При настоящата специализация подобна промяна ще е трудна, а според евентуални изисквания на ВУЗ-ове за хорариум - невъзможа.

# 478
  • София
  • Мнения: 12 049
Голямата ми дъщеря завърши с профил "Химия и биология". Учи "Право" - реши го в края на 11-ти клас, след като една година се готви за медицина. Ако теоретично реши, че правото не е нейното, утре може да кандидатства медицина, архитектура или софтуерно инженерство. И не виждам нито една разумна причина тази възможност да й бъде ограничена на формално основание. Мисля, че и преди съм го писала - подобно ограничение рязко ще увеличи броя на нещастните хора. Smirk

# 479
  • София, в момента в любимото ми село Железница
  • Мнения: 1 674
И друг път съм засичала да пишете за висшето образование, но все пак нещо не ми е ясно.
Доколкото разбирам в зависимост от това какъв профилиращ предмет учиш след 10 клас, можеш да си избереш какво да кандидатстваш. Например моята дъщеря е в 18-то, нямам представа за профилиращия й предмет, но например е БЕЛ. Тя за сега ясно е заявила, че иска да продължи с астрономия (за 5 години е ясно, че може да й се промени желанието), но няма да има тази възможност, за това, че не е изучавала достатъчно физика в училище. Така ли да го разбирам? Това за български и чуждестранни университети ли е валидно?

Общи условия

Активация на акаунт