Прогресивното май още не е изкарало седмокласници, а мантесори не зная как ще изкарат високи оценки, ако се придържат към основната монтесорска концепция.
Признавам, че лежерни училища за силно НВО някак не мога да си го представя как ще изкарат, защото голяма част от високата оценка в седми клас се дължи и на тренировка и свикване на натоварване. Там половината изпит е решаване за време, без много-много мислене, трябва да е автоматизирано. А завързаните задачи на втория модул и те искат тренинг.
Цялата идея на "лежерните училища" е да пуснат децата по съвсем друга писта - не толкова състезателна и няма логика да се целят в "топ гимназиите" след 7 клас. Въпросът е че трябват топки да останеш извън въртележката и след 7 клас, в началото е най-лесно. Най-яростните привърженици на алтернативите са родителите на деца в предучилищна възраст. После децата порасват, а родителите се замисляме за дългосрочните перспективи и се връщаме в матрицата. Истината е, че за успех в живота не са нужни шестици в дипломата за начално/средно образование и медали от състезания.
Иначе с добра извънкласна подготовка в 6-7 клас и стабилна основа, която се постига не само в "елитните" училища, всяко дете може да бъде прието и в АК, и в космическите гимназии.