
Катя, ти искаш да измериш Демир с мярката на класическата европейска модерност. И до какво те води това? Че Демир не е европеец. Ами не е, ако той беше, нямаше да има този сериал, защото Чукурова щеше да бъде обитавана от европейци. Но Чукурова е в района на Средиземноморието и до много късно е в обхвата на културата на честта и срама. Архаичност и модерност са абстрактни понятия, които на всяко място се смесват по различна „рецепта“ и дават облика на местното. В какво се изразява модернизиращото в Демир, може да се разбере, само ако го измериш с това, което е в Чукурова в момента, от една страна, и с предходното, от друга. Това е релевантната за измерване мярка, за да се види модернизиращата роля на героя. Казват ни какъв е бил бащата, показват ни чрез различните други герои съвременното и влагат различни разбирания в тристранния модел на брака: това са нарочно направените репери, за да разбираме и Демир, и „Демир“. Ако Демир станеше изведнъж европеец, нямаше никой да му повярва. Демир върви по пътя на местния човек, който от любов към земята иска да се научи да обича една жена, да получи нейните чувства. Това е много голяма стъпка, която той съзнателно прави и това е, което трябва да бъде оценявано. Тук сега изведнъж се забрави как в началото, а и не само тогава, в хор се повтаряше, че Демир се оженил за Зюлейха, защото искал да я има, да има тялото и и в този дух. Видя се, че героят е съвсем различен. Той няма чувствата и, няма душата и, но се стреми към тях – Демир е човекът в движение, в промяна, той вижда целта, но е още далече от нея. Неговите думи да иска да бъде друг мъж, какъвто не може да бъде, аз разбирам като много по-лесната възможност да се откаже от любовта си и така да си спести всичко, което заради тази любов му се случва. И добре, че не се отказва, нека видим докъде ще стигне. Демир нарушава нормите, променя разбиранията на местното и това става бавно и трудно, точно каквато ни показват неговата любов. Това да не се отказва е само за похвала. Използва всякакви средства, точно така, както и Зюлейха за своята любов. Местните – Сабахаттин, Гюлтен, помагат не на Йълмаз, а на Демир в любовта, дават му време, за да успее.
Дана, Йълмаз прие заедно със Зюлейха и децата на Демир...и избра своето кръвно. Но Йълмаз е в брак с Мюжгян; тук трябва да е неговата първа оценка, където той показа по един драстичен начин, че иска детето – още когато се отказа от бягството, а видяхме как завърши всичко по отношение на майката, която беше изхвърлена. Няма разлика между Йълмаз и Аднан в отношението към двойката майка и дете. И двамата са се оженили без любов и искат детето без майката. Докато Демир, дори и след като Зюлейха стреля в него, остава отворена вратичката за това майката да се върне, докато децата са при него. Това е, защото за Демир децата са част от любовта към майката.
Повтарянето непрекъснато на това, че Демир, ако Хюнкяр не била направила това, което направи, щял сам да го направи, е същото като хилядите гробове. Какво точно можеше да направи сам? Нищо. Тези думи изразяват голямото му желание да има любовта на Зюлейха, нищо повече. Историята е такава, каквато ни я показват.
43 еп. Не друг, а Зюлейха казва на Йълмаз, че той е избрал детето от своята кръв.
Ако бяха конкретни общества, понятията щяха да има и обем, освен съдържание, т.е. щяха да са конкретни понятия. МодернОСТ е абстрактно понятие. Не разбрах обаче нищичко за извън европейската релевантна мярка за оценка на конкретните персонажи.
,










