МОН - промените продължават (4)

  • 67 270
  • 754
  •   1
Отговори
# 405
  • София
  • Мнения: 62 595
Те бодряшки искат да започнат учебната година присъствено, обаче оптимзмът на хората в училищата е умерен. Всеки иска присъствена година, нещата да се оправят и да се учи нормално, но ако ни връхлетят още бройки, може и да не стане.

# 406
  • Мнения: 4 509
Аз пак да попитам: що е то иновативно училище, синтезирано, обобщено и обяснено с думи прости, като за прост народ.

# 407
  • Мнения: 1 604
Доколкото мога да обясня с прости думи такова, което се стреми да използва съвременните технологии и да ги внедрява в обучението.
Ел.дневник, дъски, работа на учениците в Ел среда, облачни технологии...
Например, когато трябваше да се мине към ДО  моят шестокласник вече беше работил по такъв начин, бяха им пускали материали за подготовка, тестове и някакси нямаше такъв стрес за учители и упеници. Училището се води иновативно. За кратък срок всички ученици получиха прилично ДО, като разбира се не може да се сравни с реалното обучение, но все пак беше на ниво. Преподаване реално с подготвени видео уроци, слайдове, дъски такива каквито видяхме в уроците по бнт. И директно стартиране в Тиймс, а не вайбър групи и подобни.

# 408
  • Мнения: 3 525
Мисля, че иновативното не е задължително да е свързано с технологиите.

# 409
  • Мнения: 4 509
Значи доста голяма част от училищата, отработили синхронно ДО са кажи-речи- иновативни де факто?

# 410
  • Майничка
  • Мнения: 13 864
Четирите елемента, по които едно училище може да кандидатства като иновативно са:
1. Иновативни елементи по отношение на организацията и/или
съдържанието на обучението.
2. Организиране по нов или усъвършенстван начин управлението,
обучението и образователната среда.
3. Използване на нови методи на преподаване.
4. Разработване по нов начин на учебно съдържание, учебни планове и
учебни програми.
По всяка от тези точки може да се разработи програма с времетраене от 1 до 4 години, в която посочваш каква е текущата практика към момента, какво възнамеряваш да промениш и какво очакваш като резултат. Ако училището бъде одобрено, процесът на промените следва да бъде проследяван и в края на периода да се анализират резултатите.
Първоначално се кандидатства по една точка, впоследствие същото училище може да кандидатства и по други, но всяка "заявка" за нововъведение трябва да бъде описана.
Примерно, някое училище решава да слее часовете в модули по 2 часа (което към момента може само за допълнителния час спорт и май ФУЧовете). Съответно кандидатства за това, като изготвя друг тип разписание за часовете, пак одобрявано от ХЕИ (РЗИ).
Второ училище редуцира хартията до абсолютния минимум, като максимална част от документооборота се придвижва по електронен път.
Трето, примерно (засега такива още няма), може да реши да учи не на класове, а на потоци, в рамките на един випуск (стига да има база).
Затова няма еднозначно формулиране на иновативно училище - всяка промяна спрямо "стандарта" е индивидуална и обвързана със срок.
П.П. Ra2, успешното ДО може да е и асинхронно, зависи от материала, нагласата и организацията. Но да, на всички училища в Бг им се наложи да се "иновират" през ИП. Въпросът е доколко и как всяко от тях ще анализира процеса и резултатите и ще реши (евентуално) да запази някои практики.

Последна редакция: пт, 17 юли 2020, 10:45 от gargamela

# 411
  • Мнения: 846
Изказвам мнение след като прочетох, че учебната година ще започне присъствено. Досега само ви четях с интерес. И според мен е рано да се каже категорично още отсега, но ако наистина трябва децата да ходят на училище, нека родителите имат право на мнение. Който се страхува да не пуска детето си. Има малчугани със сериозни заболявания и слаба имунна система. Има пък и болни родители, които трябва да се пазят. Нека хората имат право на избор какво обучение да изберат!

# 412
  • Мнения: 4 509
Много широки и общи неща ми се виждат. Доколко обаче те не влизат в противоречие с наличните общи планове и програми, канонизирани от МОН? Съдържание, разпределение, учебни планове и програми не са ли абсолютно фиксирани в някакви спуснати нормативни документи? Ако това е така, то се влиза в спирала на проектна подготовка, съгласуване, одобрения, вероятно и лобирания, и пр. ипр. бумащина и канцеларщина до реалната поява на някаква промяна в практиката. Звучи ми като "тате каза, че ще ми купи колело, ама друг път". А ситуацията за следващата учебна година е неясна и според моята представа за нещата, всичко това до тогава трябва да е готово. Е, вижда ми се слабо вероятно да е готово. Ще се изгуби чудесната набрана до момента инерция и опит от ДО. Това в организационно документален план.
В личен план- да се даде вариант който иска да ходи, който иска да кара ДО с някакви минимални присъствия за конкретни неща- напр. контролни, класни, възлови уроци ..... Защото май от дървото се губи поглед върху гората- впираме се в някакви частни случаи и казуистики, и губим общия поглед върху ситуацията.

# 413
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз точно това си помислих. И ще пишат, пишат, пишат, ще изтъркат клавиатурите от писане и ще изсекат една малка горичка, докато напишат проекта.

# 414
  • Майничка
  • Мнения: 13 864
Не се влиза в противоречие с учебните планове или програми, защото точката е "разработване по нов начин", а не промяна. Т.е., параметрите на учебната програма (тематика и целеви компетентности) и учебния план (хорариум) са базата, на която ще се стъпи, за да се разработи нововъведението.

# 415
  • Мнения: 3 525
ra2, не виждам как ще има паралелно две форми - присъствена и дистанционна и кой каквото иска. Освен ако не се наемат още учители, което не мисля, че ще се случи.

# 416
  • Мнения: 4 509
Четирите елемента, по които едно училище може да кандидатства като иновативно са:
1. Иновативни елементи по отношение на организацията и/или
съдържанието на обучението.
2. Организиране по нов или усъвършенстван начин управлението,
обучението и образователната среда.
3. Използване на нови методи на преподаване.
4. Разработване по нов начин на учебно съдържание, учебни планове и
учебни програми.
Разбрах. Имах предвид т.1 с оцията "и/или съдържанието", но не съм вникнала добре, казано е "елементи" , което поставя много тясна рамка на възможните промени.
Ако има двама преподаватели по даден предмет в училището, то единият може да води дистанционното, а другият- присъственото с пълен брой часове на всеки. По техен избор, също. Или пък да се разменят. Пак могат да се правят програми и подредба на часовете, както при присъствената форма. Или някакъв друг начин на организация, която да не води до двойно натоварване на учителите. При желание има и възможности.

Последна редакция: пт, 17 юли 2020, 12:17 от ra2

# 417
  • Мнения: 11 097
аз искам да тръгнат присъствено, който родител иска да ги пуска индивидуално. Писна ми от толкова пазене. Те се скъсват да играят заедно в парковете, да ходят по заведения. Ама на училище да не ходят.
А за децата със слаб имунитет - и досега е било рисково - това вируси, грипове, стрес - не е нещо ново, струва ми се.

Моля не ми се нахвърляйте Wink изказвам мнение

# 418
  • Мнения: 8 954
Могат да си решават и индивидуално по училища и градове. При карантиране на ученици, при ръст на заболели в населеното място, да си минават ДО, после пак присъствено.
В нашия град от март досега има единични случаи на зараза, ако ситуацията е такава и по време на учебната година, няма причина да стоят пред компютрите.
Паралелно, хем присъствено за едни деца, а ДО за други в същото училище, ми се струва много трудно за реализация. Да не говорим колко много гимназисти ще предпочетат да дремят вкъщи и да се водят "в час".

# 419
  • Мнения: 846
аз искам да тръгнат присъствено, който родител иска да ги пуска индивидуално. Писна ми от толкова пазене. Те се скъсват да играят заедно в парковете, да ходят по заведения. Ама на училище да не ходят.
А за децата със слаб имунитет - и досега е било рисково - това вируси, грипове, стрес - не е нещо ново, струва ми се.

Моля не ми се нахвърляйте Wink изказвам мнение
Изказах мнението си след като прочетох под статиите от днес коментарите на родителите. Аз лично не се притеснявам, но не очаквах, че има толкова родители, които не искат да пуснат децата си на училище в тази обстановка. Все пак става въпрос за здравето на техните деца и би трябвало да им се даде право на избор.

Общи условия

Активация на акаунт