Пети клас 2019/2020

  • 26 831
  • 752
  •   1
Отговори
# 285
  • Майничка
  • Мнения: 12 589
Вита, по мое време точно в такъв ред се учеше историята - античност, средновековие, нова и най-нова история и последните 2 години - по-задълбочено история на България. Античността започваше в 5 клас.

Нямам идея кога са сменили програмите след това, но голямата ми дъщеря учеше по предходната програма - 5 и 6 клас българска история (до най-нова), от 7ми - античност. Хайде, пети горе-долу биваше, защото беше докъм 14 век, падането под османска власт, още минава като приказка, ама в шести беше кошмар. Това съюзнически войни, смяна на правителства, македонски въпрос, първа световна, втора световна - пълен кошмар беше, никаква база, на която да стъпят като логически връзки, защото връзката е в европейската история, която не познаваха. През целия шести клас ММ развиваше теми по история, които се въртяха в половината клас.
Да не споменавам връзката в 8 клас, в паралелките с разширено или интензивно изучаване на език - до римското влияние добре, но нататък тръгваш от кота нула по отношение на историческото странознание.

# 286
  • Мнения: 14 493
Антична история е едно, но тук е смесена с твърде много обяснения за управлението на Рим и структурата на държавата, които не са за деца на 12 г. То на възрастен ако го кажеш няма да го разбере и запомни.

Още малко и части от римското право ще им включат в уроците.

# 287
  • Мнения: 8 234
И аз съм учила антична история в 5-и клас, като при това споменът ми е, че беше много по-подробно отколкото я учат сега. Шести клас феодализъм, седми - буржоазни революции, осми - края на XIX век и световни войни. Когато големият започна античност в пети клас, се зарадвах, че безумията са премахнати, ни не би. В шести клас набързо преминаха през средновековието. Изобщо не обърнах внимание докъде стигнаха, но сега в седми клас бяха пак на история до България, включително и най-нова история.

# 288
  • София
  • Мнения: 3 064
И аз имам спомен, че в 5 клас започвахме с антична история и тя беше пренесена и по другите предмети - рисувала съм зикурат по ИИ, Вавилонски градини, пещерни рисунки, по музика учихме как са произлезли инструменти и кое е наложило появата на ударни, духови, как най-вероятно са изобретени струнните. Един материал трябва да бъде разпределен по всички предмети, а не както беше в учебика по ЧО в 3 клас, държавата на север се простирала до Карпатите. То хубаво, ама какво е това Карпати, като по география са учили само планни в БГ. По ЧП се използват квадратни мерни единици и превръщания на единици, преди да са учени по математика. Всеки си писал някакъв учебник, без мисъл за това какво са чували тези ученици, които ще го четат.
Тези дни преговаряме цялата история на България с наборката - ще участва на трети кръг в състезанието "Моята родина". Втори кръг не се проведе, предстоеше точно преди да затворят училищата и сега класираните за втори кръг директно отиват на трети. Ама то "на мускули" на трети кръг не се ходи, затова отворихме електронните учебници (нали са свободни сега) и преговаряхме. Оцениих именно това, което коментирате по-нагоре - вече знае, че малко преди на нахлуят българите по нашите земи, Римската империя се е разцепила, тази Византия, която ѝ беше като някакъв термин, доби смисъл, тази столица Константинопол вече знаеше кога е основана и защо.  Дребни наглед неща, но дават по-ясна картина в главите на децата, така че и аз съм на мнение, че история се учи "по ред".

# 289
  • Майничка
  • Мнения: 12 589
Антична история е едно, но тук е смесена с твърде много обяснения за управлението на Рим и структурата на държавата, които не са за деца на 12 г. То на възрастен ако го кажеш няма да го разбере и запомни.

Още малко и части от римското право ще им включат в уроците.
Същите неща ги учехме навремето, плюс много още. Египетските завоевания, гръцките войни, походите на Александър Македонски, битката при Термопилите, походът на Анибал през Алпите, робските въстания (не само това на Спартак), Катон Стари и унищожаването на Картаген ... всичко това е отпаднало като материал.

# 290
  • Мнения: 8 234
Всички изброени от Гаргамела неща сме ги учили и ги помня. Бях изненадана преди две години, когато големият беше пети клас, колко постен е учебникът. Бяха по Просвета, сега наборът е по Булвест. Същата работа. Пълна скука. Толкова е орязано, че нищо не може да схване. А не може, не  защото е сложно за възрастта му, а защото е непълно. Изпляскани няколко факта на една страница. Аз имам спомен за дълги по 3-4 страници уроци, детайлно описание на битки, обяснения причини - следствия. Да ти е кеф да четеш. Когато е подробно има какво да запомниш, с коя битка да направиш асоциация. Сега години, имена, събития - почти нищо от това не запомня. Причинно-следствените връзки ги проследяваме, схваща ги и ги запомня, но на тестовете въпросите са  фактологически предимно и  там се издънва. Резултатът - историята е скучна.

# 291
  • Мнения: 2 419
Аз пак с моята драма,еми днес не се появи г-жата по БЕЛ за класното.Цялата паралелка беше на линия,звъняха на преподавателката,писаха й,но нъц.Явно ги е заплашила,макар,че децата я слушат и като цяло имат добър успех.Компенсирахме липсата й с упражнения и мисля,че ще се справи прилично на класното(когато и да се състой).
По история,не помня какво точно съм учила в 5клас,но определено не харесвам писанията в учебниците до тук.Всичко е кратко,непълно,нахвърляно и залято с един тон картинки.Няма пълна последователност,особено за битки,причините за тях ,последствия и т.н.Моето момче до 4 клас беше запалено по историята,като цяло,учеше си уроците,четеше допълнителна литература по въпроса(сам си намираше информация),но от тази година буквално я намрази.Не съм сигурна,че е от детайли и съдържание на учебник,може би да е и от възрастта  и от самото израстване(и г-жата не е завладяваща),но е жалко ,че масово учениците  се дистанцират от неща,който е хубаво да се знаят.

# 292
  • Майничка
  • Мнения: 12 589
Боби, а като коментирахме в петък, говорихте ли с госпожата? Напълно реално е тя да се е объркала, че днес е работен ден.
Признавам си, че аз сбърках с цяла седмица класните на цели 2 класа. Запомнила съм, че едната е два дни след другата, мяркам, че наближава по разпределение едната, значи и другата и хич не се усещам, че в присъствено време тогава щяха да са ДЗИ. От два класа само 1 човек се усети да попита!

# 293
  • Мнения: 2 419
Гаргамела,говорих с класната,но тя заяви,че щом така е потвърдила,така ще бъде и ,че няма значение разликата от един ден.Реално,моето семейство в този момент няма планове за почивка и наблегнахме на уроците,но някак не ми се нрави натякване,потвърждаване и т.н.пък в частност нищо,ами ако реално пътувахме,щяхме да пропуснем класното в извънредна ситуация,а синът ми е между 5 и 6 ,т.е.решаващ момент.Разбрах,че и други родители са търсили съдействие и яснота от класната.Допускам вариант и за неволна грешка,но пък нямаше така да се натяква и повтаря пусти 25-ти.Здраве да е!Аз съм доволна от днешната подготовка,само ден ,ама от полза!

Последна редакция: вт, 26 май 2020, 12:24 от bobsi81

# 294
  • Варна
  • Мнения: 441
Малкото информация на готово в учебниците по история се дължи на това, че трябва да се научат сами да извличат такава от различни източници- изображения, карти, т.н. Имат си уроци упражнения за придобиване на умения за работа с исторически извори, линия на времето. Целта е да се опознае историята от гледна точка на това сам да откриваш и съпоставяш факти и да се избяга от зубренето на факти на готово.
Бих препоръчала като допълнителен източник на информация "Историята е интересна Кн. 3: Древен Рим" на издателство Златно пате.

# 295
  • Мнения: 8 234
Имаме трите книжки на Златното пате за древната история. У пак не е това, което трябва да е. Самото име на историята означава "разказ". Аз разказ в учебника не виждам. Една идея по-добре е в книжките на Златното пате, но пак е много накратко. Имаме една друга книга за значими битки в историята. От там четохме за персите, за гръцко-персийските войни. Бяха много подробно описани и му беше интересно. Всичко това обаче трябва да си е в учебника.

# 296
  • Мнения: 2 419
При нас по история не са поглеждали карти,уроците за упражнения са прескачани,а изпитванията преди ДО се базираха на тест с 4-5въпроса и после поправка само за желаещите,която е устна и се свежда до отговор на въпрос по урока.(в момента няма тест,няма въпроси,няма домашни).
Класното по БЕЛ мина,не съм видяла въпросите,но били бебешки(даноо).Утре е ред на класното по мат.,днес ще порешава задачи с дроби.

# 297
  • София
  • Мнения: 3 489
Малкото информация на готово в учебниците по история се дължи на това, че трябва да се научат сами да извличат такава от различни източници- изображения, карти, т.н. Имат си уроци упражнения за придобиване на умения за работа с исторически извори, линия на времето. Целта е да се опознае историята от гледна точка на това сам да откриваш и съпоставяш факти и да се избяга от зубренето на факти на готово.
Бих препоръчала като допълнителен източник на информация "Историята е интересна Кн. 3: Древен Рим" на издателство Златно пате.
О това би било добре. Да направят същото и по математика, физика, химия и биология. Там също могат да си намерят информацията в нета. Даже е много по-малко вероятно да намерят пет коренно различни мнения по въпроса какво е атом.
Направо умът ми не побира, как на някого може да му хрумне, че 12-годишно дете ще търси само информация по история в нета.

Представете си как изглежда българската история на сайта на руското посолство или на македонското.

# 298
  • София, в момента в любимото ми село Железница
  • Мнения: 1 674
Може ли и на мен някой да прати тест за Древен Рим. Утре ще прави и ориентировъчно да погледнем възможни въпроси.
Благодаря

# 299
  • Майничка
  • Мнения: 12 589
...Направо умът ми не побира, как на някого може да му хрумне, че 12-годишно дете ще търси само информация по история в нета.

Представете си как изглежда българската история на сайта на руското посолство или на македонското.

Надявам се, че това е шега.
То, нали, първото, което излиза, като пуснеш търсене на въпрос от българската история, са сайтовете на македонското и руското посолство... На 12г. да не e на 5, та като му обясниш как да търси, да не може да се оправи!

Общи условия

Активация на акаунт