Отговори
# 690
  • София
  • Мнения: 62 595
Има огромна разлика как покриваш изискванията на МОН. От моя гледна точка (и родител, и професионално и всякак), изискванията на МОН-ското покриване е за четворка. Моето виждане е минимумът да е за шестица. А ако си запиша детето и в ЧУ на всичко отгоре, съвсем за мен покриването за шестица ще е минимумът на мимума. Особено когато тези училища имат и претенции за подбор на децата. Значи на входа си гарантират, така да се каже, деца с качества, и някак няма да върви минимумът да е МОН. Това за покриване по МОН дори няма да искам да го коментирам, ако съм аз, то е по подразбиране. За мен ще е важно какво ще покрият над монските изисквания. Иначе ще го запиша в кварталното - там със сигурност ще покрият мон.

# 691
  • Мнения: 2 182
Минимумите ти ги разбрахме, а максимумите - 8? Заради такива претенции в повечето квартални ДУ пишат 6-ци на килограм. И в 7 клас разбираш, че има разлики в скалите за оценяване 😉

# 692
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 208
Andariel Искаш да кажеш, че до 4 клас детето трябва да покрие материалът до 7 клас ли? За да не е минимумът? Защото 2 пъти обяснявам, че залагат да се покрие МАТЕРИАЛЪТ, тоест да си го представим като съдържание на учебник с уроци, примерно "Таблица с умножение с 2", "Лице на триъгълник" и т.н.

# 693
  • София
  • Мнения: 62 595
Само че не е "писане на шестица" това, което имам предвид и казвам, а "знаене за шестица". На прост език казано - вземаме един стандартен тест/контролно, и детето да го направи "с един поглед", както се изразявам - прави го бързо и без грешка или с някоя дребна грешка. Или когато го питаш нещо по материала, то отговаря вярно на въпросите, като въпросите са такива, че измерват разбирането, вдяването на връзките в една задача по материала. Максимумът е задълбочаване на материала, даване на по-трудни задачи, които изискват повече анализ и ако щеш упоритост като тези задачи са по същия основен материал. На това обичайно му казваме надграждане. Не означава в края на първи клас да покрием материала за първи срок на втори клас. Да, моите очаквания и изисквания са високи. А като сложим и променливата "деца с качества", т.е. деца, които природно и с обучение влизат в училище с ниво, тогава вече съвсем летвата става висока, иначе е като да караш ферари с 60 км/ч.

# 694
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 844
Gademar, не се хаби, тук се повтаря по милион пъти колко ужасно нещо са прогресивните методи и опита да се излезе от МОН (тоест- да се върви по линията- хем да е покрит материалът, хем да е интересно и да се избегнат куп тъпизми). Всеки защитава избора си, няма как родители от училища с основна гордост високи резултати ня НВО да чуеш друго. Повториха ми милион пъти как хубаво съм чела Кен Робинсън и вярвам в промяната на образователната система, но като наближи седми клас ще се самобичувам на наивността си. Има шанс, разбира се, но живот и здраве след 7г да имаме възможност- все по-интересени опции на частни гимназии без НВО има. За мен е важно детето да е подготвено за света, зс работа, за комуникация, не за изпит, който се забравя след броени седмици.
Хоуп, в БШ сме Simple Smile

# 695
  • София
  • Мнения: 62 595
Пипи, Кен Робинсън го зная какво пише, чела съм го и него, и другите.  Всеки от тях си има лична история, а и послъгват. Хората пишат книги, за да ги продават.

# 696
  • Мнения: 2 182
Само че не е "писане на шестица" това, което имам предвид и казвам, а "знаене за шестица". На прост език казано - вземаме един стандартен тест/контролно, и детето да го направи "с един поглед", както се изразявам - прави го бързо и без грешка или с някоя дребна грешка. Или когато го питаш нещо по материала, то отговаря вярно на въпросите, като въпросите са такива, че измерват разбирането, вдяването на връзките в една задача по материала. Максимумът е задълбочаване на материала, даване на по-трудни задачи, които изискват повече анализ и ако щеш упоритост като тези задачи са по същия основен материал. На това обичайно му казваме надграждане. Не означава в края на първи клас да покрием материала за първи срок на втори клас. Да, моите очаквания и изисквания са високи. А като сложим и променливата "деца с качества", т.е. деца, които природно и с обучение влизат в училище с ниво, тогава вече съвсем летвата става висока, иначе е като да караш ферари с 60 км/ч.
Знаенето се оценява основно в училище. Това, че ти епизодично ще зададеш някой и друг въпрос, не е показателна оценка. Освен ако не сте на домашно обучение. И единственото обективно оценяване за покриване на МОН-ските програми е в 7 и 12 клас.

# 697
  • София
  • Мнения: 762
Аз МОН-ското покриване си го представям като преподаване и затвърждаване на материала така, че да бъде усвоен стабилно и разбран от всички деца. Това, поправете ме ако греша, не е нещо, което е даденост за всички начални училища в България. За съжаление дори в много малко се случва наистина, частни или държавни.

Дано да им се получи на Българско школо. Има болезнена нужда от читави училища, иначе си спрягаме 2-3 и до няколко години истерията за прием там ще е пълна (добре, че нямам дечица в предучилищна възраст).

# 698
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 208
Andariel на този етап никой не твърди, че за децата, които имат желание и капацитет няма да има надграждане. Така че само дъвчим тук едни неща, за които не знаем подробности и нямаме преки наблюдения, а именно конкретните прогресивни паралелки в БШ. Сега си говорим на "по принцип", "хипотетично" и "аз предполагам".

Пипи, честито! Не знаех, че сте се записали. В стандартна или прогресивна паралелка?

Като преминала на 90% през 7-класната месомелачка, все повече разбирам защо има деца и родители, които избират да кажем Увекинд - детето си започва от 1 клас и си изкарва спокойно до 12 клас, без да трябва да си причиняват тонове стрес. Смятам, че тепърва ще се появяват още подобни училища.

# 699
  • София
  • Мнения: 62 595
Следя материала и нещата още от времето, когато моите деца бяха в ПУК. От няколко години това ми е неотменна част от работата - да зная кое как се учи и какви са изискванията. Не работя само с деца със СОп, а и с отличници. Материалът по МОН е описан, има учебници, има сборници, които също са одобрени от МОН. В допълнение МОН пише така програмите, че да важат за цялото население, като болшинството хора и техните деца далеч не са от успешните, а доста от тях са дори със спорна грамотност, знания и всичко. Критерият е като за четворка - така средната хубост ще има средна хубост оценка, ще се обхванат достатъчно много деца, а винаги в двата края на нормалното разпределение ще са тези, които хич не се справят (най-често поради социални причини, не интелектуални) и тези, които са от суперсправящите се. За едно дете, което е с качества, добро социално положение, образовани родители и т.н., шестицата в училище, особено в начален етап, трябва да е по подразбиране. Затова покритото по МОН до четвърти клас е покриване на основна грамотност, ама мен хич не ме задоволява от никоя гледна точка, защото не е въпросът само да е технически грамотно и технически да решава задачи по математика, а да има стабилни знания и умения, свързани със заложения материал. За мен монската шестица е само базова площадка.

# 700
  • Мнения: 2 182
Твоите деца коя година са били в ПУК? Щото аз наскоро научих за този клас, който е по нова програма и изисквания. Моите деца не са били в ПУК, а имам усещането, че са по-малки от твоите.

# 701
  • София
  • Мнения: 762
Andariel, няма такова понятие "монска шестица". Шестици в различните училища се пишат по различни критерии и това, мисля, е всеизвестно. Честно казано, дори и в едно и също училище е възможно дете със стабилни познания да има петица за годината защото е подразнило учител с поведението си, а друго да има 6 благодарение на добрата си страгегия. Или не?

Не че съм защитник на Българско школо, но според мен се хващате за думите, а това, което те всъщност казват, е че ще покрият стабилно предвидения за съответната година материал и ще надграждат.

Warwick, ПУК си е просто предучилищен клас - винаги е имало такова понятие, вече как се е сменяла програмата през годините е друга тема. Ако имаш предвид задължителното учене за 5-годишните, то обикновено се случва в детската градина, пак както винаги е било.

# 702
  • Мнения: 9 050
Andariel на този етап никой не твърди, че за децата, които имат желание и капацитет няма да има надграждане. Така че само дъвчим тук едни неща, за които не знаем подробности и нямаме преки наблюдения, а именно конкретните прогресивни паралелки в БШ. Сега си говорим на "по принцип", "хипотетично" и "аз предполагам".

Пипи, честито! Не знаех, че сте се записали. В стандартна или прогресивна паралелка?

Като преминала на 90% през 7-класната месомелачка, все повече разбирам защо има деца и родители, които избират да кажем Увекинд - детето си започва от 1 клас и си изкарва спокойно до 12 клас, без да трябва да си причиняват тонове стрес. Смятам, че тепърва ще се появяват още подобни училища.

И аз така си мислех, колко е хубаво.
Оказва се обаче ,че май тази система не е най-успешната.
В един момент откриваш ,че детето има заложби - математически или други. Кофти - детето не може да ги развива в друго училище щото трудно покрива училищното ниво. Идва 7 клас - чудесно без стрес - но нямаш никакъв друг избор. А детето иска да учи в АК или в НЕГ - да де ама 2 години курсове и още 10 000 Евро не са най-добрият вариант. Идва 12 клас - детето става студент. Никога не се е сблъсквало с конкуренция или изпити...и какво става?

# 703
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 637
Хоуп, отказахте ли се от Пчмг? Гледах резултатите от първия изпит, като цяло ми се струват не много високи... беше ли труден изпитът?

# 704
  • София
  • Мнения: 62 595
Моите са от първите набори, при които въведоха задължителния тест за училищна готовност, а ПУк все още беше една година. Моите завършиха гимназия преди няколко години, вече преполовиха бакалавърските.
Виж, аз сега може би в повече от половината случаи работя точно с  деца във възрастта ПУК-четвърти клас. Затова зная много добре каква е програмата поне до шести клас, защото и такива деца имам.

Данделион, образно казано я кръстих "монска шестица" и обясних защо - на повечето места дават едни и същи тестове за проверка, които покриват определен обем материал с определено ниво на сложност. Накрая и на малките матури се дава определено ниво на сложност на теста, който мери цялата популация от набора.

Общи условия

Активация на акаунт