Отговори
# 105
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 845
Мецане, ама защо, защо си се притеснявал и било чудо и тн? Четене се учи в първи клас, срички в четвърта група (дали и те не бяха в първи клас, Анди или който следи материала да каже?). Напълно нормално е дете ПуК (4 група) да започне годината без да чете на срички.

Пипи, защото аз се равнявам по водещите и те са ми критерия. Детето беше прието с много висок резултат, може би най-високият, защото на изпита за ПУК нямаше четене, а той беше изключително силен по логически задачи, лабиринти, моторика, откриване на разлики, симетрии, изключване на излишното, пространствено въображение. Каквито неща имаше на изпита. А беше изключително силен, защото освен вродените си качества - аз съм сигурен, че и твоето дете има много силни вродени качества! - та освен естествените си способности му се е паднало да има родител, който се казва Мецан, а не Пипилота, и този родител се е занимавал с него, без да се пита дали не му е рано, дали няма да му стане нещо.

Да, но понеже взе изпита блестящо, се озова в училище, където всички останали деца можеха да четат в началото на ПУК, или поне да сричат. Те не са се питали какво е по МОН. Немските градини точно като теб разсъждават и затова се видях в чудо. Аз се равнявах по децата от училището, а не по децата от кварталната площадка. И задето не разбираш защо съм бил притеснен, затова и досега не си намерила училище. Пък ние сме влизали където си поискаме досега. За мен това е важно, пък за теб е важно да играе на въздух, да не стои на чин и да не се преуморява. Може и ти да си права, аз не знам кой е прав, и не се наемам да съдя. Но и резултатите ни са логично следствие от подходите ни.

Така че аз наистина много се бях пищисал с това четене. Мъчих се, но не можах да го науча. Затова вечно ще съм благодарен на училището. Те направиха чудо за мен, за месец и половина детето вече четеше гладко.
Мен не ме интересува какво е по програмата на МОН, че четенето се учело в първи клас. Мен ме интересува какво могат децата от водещите училища. Те са ми критерий.
Не ми е работа и не ме интересува да чета методики. Методиките си ги четете вие с Анди😄. Аз гледам резултати.

Леле, какво са изтрили пак, докато съм писал? Пост на Нико ли? Моля ви някой да ми го каже на лични, че сън няма да мога да спя довечера.
Мецане, не знам дали разбираш колмо грозно звучи постът ти. Преди време директно бих се обидила, сега мисля съвсем друго, но няма да го пиша, защото никога не съм харесвала личните коментари (да не ги наричам нападки).
Щом и ти, интелигентен човек, не новобогаташ, делиш децата на “тия от площадката” и “водещите”, наистина нямаме допирни точки. И ние сме в частна градина, но най-близките ни деца не са и никога не би ми хрумнало да се делим и презираме “тези от площадките”. Явно съм си за ДУ, защото не искам да придобия това криворазбрано чувство за елитарност. 
Деца като деца, хора, говорим за 5 и 6 годишни! Има време и за езици, и за Харвард, и за всичко.

# 106
  • София
  • Мнения: 62 595
Темата е за ЧУ, в нея включвам и ЧДГ. Има и държавни, които не са баш държавни и пак са с подбор.
Знаеш ли, сега гледах едно клипче за тренировките на деца по гимнастика - всички деца в отбора очевидно имат природните качества. Обаче като ги погледнеш, когато правят едно и също "скучно" упражнение, винаги има две-три, които очевадно се отличават, има и 2-3, които полагат повече усилия, но не са чак толкова гъвкави. Всичко зависи от нивото на сложност на упражнението и по него ще видиш какво ще е разпределението на ниво на изпълнение. Ако вдигнем сложността, най-вероятно ще има 1 дете, което ще изпълни всичко като по конец, повечето ще се справят трудно, а ще има 5-6, които ще изпитват още по-големи трудности. Само че майката на всяко дете ще вижда нещата по един начин, а треньорът ще ги вижда по друг начин, защото той тренира 10 деца в тази група. Това няма да промени фактът, че всички деца в отбора нямат нищо общо с децата, които не тренират, но вътре в групата според сложността на задачата ще покажат различни резултати точно за тази сложност.

# 107
  • Мнения: 6 416
Да добавя в контекста на Пипи и Мецан - имам две дъщери, една от площадката и една от, да не се изхвърлям, добри ЧУ. Едната се образова сама, за другата си имаше съответния гърч с екстри.
Има разлика определено, в познанията, начина на работа, бързина и точност на мислене, кретивност и работа в екип, в езиковите познания и пр. Тази разлика може да бъде преодоляна, всичко си е до човек, но разбирам прекрасно мисленето на Шарки.

Последна редакция: пт, 17 апр 2020, 20:34 от bubanka

# 108
  • Мнения: 5 425
100% Анди. А сега добави, че треньорът има за задача да произведе "успели" шампиони, а не щастливи индивиди, а родителят е убеден, че само олимпийско злато и то в гимнастиката представлява успех?

# 109
  • Мнения: 6 395
Пипи, ми ти пак не си разбрала. Точно пък Мецан да обвиниш в презрение и елитарност...
И принципно вече доста време четеш темата. Доста хора ти отговаряха и разясняваха по много пъти едни и същи неща. Вече трябва да си разбрала, че не е елитарност. А простичка работа - методична и задълбочена - с всички деца.
И да, когато искаш да успееш в нещо, се равняваш по първите. Не по последните.

Лейка, няма смисъл да си ходиш. Наистина.

# 110
  • София
  • Мнения: 62 595
Всъщност да, треньорът гони високо спортно майсторство, а не спорт за здраве. Но този треньор не дава на децата неща, които към настоящия момент ще се окажат твърде енергоемки и с ниска ефективност, а ще изчака малко и ще им ги даде, когато ще ги направят по-бързо и по-лесно. През това време щи им дава други задачи. Не качват децата направо на гредата да правят салто, а първо ги тренират на земята с начертана една линия на дюжека. Не че не могат да ги качат на гредата, но кому е нужно като след месец така или иначе детето ще е готово за гредата.
При мен е същата работа - не хабя ресурси излишно, колкото и някой да твърди, че трябва да ги хабя, защото на него така му е важно. Аз съм треньорът - аз решавам.

Последна редакция: пт, 17 апр 2020, 19:53 от Andariel

# 111
  • Мнения: 5 425
Всъщност да, треньорът гони високо спортно майсторство, а не спорт за здраве. Но този треньор не дава на децата неща, които към настоящия момент ще се окажат твърде енергоемки и с ниска ефективност, а ще изчака малко и ще им ги даде, когато ще ги направят по-бързо и по-лесно. През това време щи им дава други задачи.
Докато накрая получим индивид с куп здравословни проблеми и куп лъскави тенекийки в шкафа...
В момента, в който тръгнеш да се съревноваваш, вече си загубил, защото тичаш по утъпканата пътека, вместо да следваш мечтите си, откривайки нещо ново.

# 112
  • Мнения: 7 683
Шарки, честита годишнина! Да си изкарате страхотно! Чак сега го прочетох.

Пипи, аз не ги деля децата от площадката и от ЧУ по начина, който ми вменяваш, и нямам никакво презрение към никого. Най-малко пък към деца! Това твоето е обидно. Винаги съм казвал, че всички деца са прекрасни.

Има разлика в подхода и подготовката, с което самите деца на възраст около ПУК нямат нищо общо. Разликата се дължи на родителите. На това, какви ценности изповядват. Не на материалното им положение.

Повечето пишещи тук и аз сме заявявали многократно какви са нашите водещи ценности по отношение на образованието. Те съвпадат. Ти също си заявявала твоите разбирания - те не съвпадат с тези на повечето тук. И прекрасно - хората сме различни. Ама защо да си лепим епитети?
Просто ти с твоите разбирания явно няма да си на място във водещите ЧУ. И Фенси ти го каза, а помня, че в един момент и Анди много директно ти го каза. В това няма нищо лошо. Но няма нужда да лепиш етикети на хората с други разбирания, които очевидно сме си намерили местата като училища, а сме си намерили и тема, в която сме съмишленици. Стой си при нас в темата, аз много ти се радвам и имам хубави чувства към теб, знаеш. Ето можем да споделим опит от немските градини, където виждам, че мнението ти е много сходно на моето. Но не прави такива тежки квалификации, ами че ето аз се засегнах. Ако не ми пукаше за твоето мнение, нямаше да се засегна, но те ценя и не е да не ми пука.

Доп. Фенси, чак сега видях поста ти към Пипи, трогнат съм от подкрепата ти, благодаря!

Последна редакция: пт, 17 апр 2020, 20:09 от Татко Мецан

# 113
  • София
  • Мнения: 5 468
antea, видях, че AUBG провеждат техен си TOEFL - безплатен, но резултатите му не могат да служат другаде, и се зачудих дали не са правили и такъв САТ 1. Аз все още не съм задълбавала в САТ 1, само в subject SAT-ове и там такива флуктуации в персентилите между отделните сесии сякаш няма, затова се озадачих от тази разлика.

# 114
  • София
  • Мнения: 62 595
Опа, чакай малко! Може на Пипи детето да не е било готово преди три месеца, но в момента работят с колежка, така че предполагам, че колежката прави каквото е нужно, детето също ще порасне до следваща приемна кампания, нека си кандидатстват пак, но подозирам, че ще им се обадят от някое училище, в което са резерва. Кандидатстването е състезание и към момента едно дете или показва, или не показва това, което се очаква от него. Много фактори влияят, включително каква е конкуренцията.

# 115
  • Мнения: 7 683
Конкуренцията в добрите ЧУ е жестока, което всички знаят, и колкото в по-горен клас кандидатстваш, толкова е по- трудно. Защото с всяка изминала година се увеличава пропастта ли да го нарека, между придобитите знания и ниво във водещо ЧУ и в ДУ или неводещо ЧУ.
Затова най-голям шанс за влизане има всъщност в ПУК. Необходимо е малко само съпричастие на родител. Колкото по- нагоре, толкова по-трудно, а и местата са много по-малко.

И пак въпросът е в подхода. Някой, който се е готвил, без да мисли, че изискванията за ПУК са извънземни, но все пак е нямал шанса да бъде приет - конкуренцията е убийствена - има много по-голям шанс да бъде приет в първи клас от някой, който поначало е считал, че с изискванията за ПУК тормозят горките деца, че искат нечовешки работи - ми при такъв подход - подходът е много важен! - шансът за прием и в горните класове е много малък.
Въобще не бих коментирал който си мисли, че ако детето му е учило в 20-то или друго набедено за топ- ДУ, може просто ей така да вземе, че да си "запише" детето във водещо ЧУ. Това е безумно нелепо, всички го знаем.

Последна редакция: пт, 17 апр 2020, 20:54 от Татко Мецан

# 116
  • Мнения: 9 050
Аз пък мисля, че в цялата работа Пипи просто си търси оправдание да се спусне по повърхността с най-малко съпротивление.

Детето ми има много приятели деца от квартала. Много от тях от ДУ и няколко от ЧУ. Няма да обсъждам изказа на децата или пък глупостите, които знаят едните и другите. Но относно знанията на детето ми скалата ми е тази от училището не от площадката.

Уча детето ми,  че знанията и уменията му ще му дадат свобода. Свобода да избира. Повечето от площадката никога няма да получат тази свобода. Но всеки е свободен да е щастлив по свое му Simple Smile

Последна редакция: пт, 17 апр 2020, 21:31 от Hope for Two

# 117
  • Мнения: 20 043
Аз докато напиша, Мецан е отговорил. Не знам защо Пипи възприе така буквално деца от площадката. Подкрепям изцяло мнението на Мецан. Има се предвид деца, с които не се работи допълнително. Пипи може да се обиди, но от споделеното от нея оставам с усещането, че в градината нищо не са правили, а тя е разчитала на нея.
И в нашата градина нищо не правеха, но изобщо не си правех илюзии и действахме вкъщи. И не, не става въпрос за Харвард или интеграли, а нормални задачки по книжките за тази възраст.

# 118
  • Мнения: 7 683
Хора, Хоуп, Дъждец, трогнат съм, благодаря ви!
Ето затова казвам, че изповядваме еднакви ценности. Това е факт. Ние сме различни хора, но с идентични разбирания в областта на образованието, при цялата й необятност.

# 119
  • Мнения: X
Аз пък като ви чета и се плаша. Никога не съм  обучавала вкъщи детето си, дори не знам какво и кога е учил, нищо не съм контролирала, а пък да го готвя за нещо в 1 клас съвсем не ми е минавало през ума.   Едно, че не е моя работа и второ, винаги съм работела по много и времето, което съм му отделяла, е било за разговори, споделяне и игри, не за учене. Затова разбирам Пипи. И преди да кажете как е било едно време и как е сега, ще кажа, че в класа на детето в ЧУ само аз и още една майка не знаехме кога и какво учат, всички други майчета бяха винаги в час с това, та не ще да  е било много различно, може би само конкуренцията за ЧУ да е била по-малка, това да.
Но в задаващата се ситуация конкуренцията за ЧУ пак ще намалее драстично и тази истерия, която описвате за 4-5 годишни деца, най-вероятно ще изчезне. Независимо от това какво е тук битуващото  мнение за нивото на ДУ и дали това мнение е реално или не е. Просто това няма да има значение.
Другото следствие, което предвиждам, е, че ще нарасне конкуренцията за ДУ, която и сега е голяма за добрите   ДУ, колкото и да обяснява Мецан, че "такова животно нема". Обяснявате по колко деца са кандидати за 1 място в СС или в Питагор, но положението е подобно  и в 1 клас за добрите ДУ, конкуренцията там не е по-малка и по-голямата част от желаещите остават извън училищата. То и досега беше така, а отсега нататък тенденцията за ЧУ според мен ще е да намалява конкуренцията, а за   ДУ да нараства и не само за спряганите за добри, а изобщо за всички. E, до следващия подем, де Simple Smile

Последна редакция: сб, 18 апр 2020, 00:15 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт