Отговори
# 135
  • Мнения: 1 865
Не мога да разбера какво се случва, но модераторът буквално осакатявя темата в момента. Има ли как да се ескалира този проблем?
И на мен не ми е приятно да чета за държавни училища. Едни и същи потребители пишат едни и същи неща в най-различни теми.
Аз съм доволна от дистанционното обучение. Но ми е тъжно за децата. Те имат нужда от контакт със съучениците си. За сравнение - в няколко държавни училища - ДО представлява само даване на домашни по вайбър или други подобни. Не знам как министърът не го е срам да твърди, че всичко е наред.

# 136
  • софия
  • Мнения: 5 148
Скрит текст:
Нищо не съм казала за строителния техникум, само информирах Нико. Сред техникумите едно време беше топ, а и ползваха (и май още ползват) квота за прием в ИСИ/УАСГ. Това беше голям плюс, защото влизането беше тежко и конкурентно. Е, техникумите бяха леко под езиковите гимназии, но добрите сред тях даваха добра подготовка. Отделно, че от ЕГ, ако не влезеш (и такива единици имаше), отиваш да работиш и не знаеш какво - заради което измислиха УПК, чиито разряди дискутирахме надълго Simple Smile А от техникумите си работеха без проблем със средното, от строителния масово като чертожници. Имаше така професия някога, сега се казва  АУТОКАД Simple Smile
По мое време сред техникумите беше топ този по електроника. Строителният техникум не е имал квота във ВИАС/УАСГ. Знам го, защото след като завърших със златен медал си държах изпита на общо основание. Техникумите не бяха леко под езиковите гимназии, а много встрани. В техникумите учениците получаваха прекрасна природонаучна подготовка и доста слаба хуманитарна (но не катастрофално слаба, като в сегашните ДУ). И превъзходна професионална подготовка. С други думи - учеха се да управляват инструменти и машини. През това време, в езиковите гимназии и в НГДЕК ги учеха да управляват хора (вкл. себе си).
Което отговаря на въпроса, считам ли, че съм загубил от това, че съм завършил ДУ. Считам, че много съм загубил от липсата на стабилна хуманитарна подготовка. Каквато навремето се даваше само в избрани гимназии, а сега само в избрани ЧУ.
ПС В техникума също се караше УПК. Аз например имам разряд (и доста учебно-производствена практика) като водопроводчик, нищо че съм със специалност Геодезия. Четири блока в Дружба до теца са с ВиК изпълнено от нашия курс. И от Строителния не излизат чертожници. Излизат техници. С право да проектират, да ръководят технически и да изпълняват инвеститорски контрол на двуетажна къща. Или да работят в техническия отдел на община. Или да проектират и трасират третокласен път. Този от Батак до лагер Техеран е направен възоснова на мое топографско заснемане. И получените пари ме  хранеха цял семестър. Какви чертожници?
Според това, което сам си написал излиза, че проблем е завършването на строителния техникум, а не държавно училище като цяло. Сам каза, че в хубавите държавни гимназии образованието е било добро. В този ред на мисли аз не съм сигурен, че в момента малкото хубави държавни гимназии са по-лоши от преди. Все още нямаме личен опит и реално това е предположение базирано на опита ни придобит в едно от наистина малкото хубави държавни основни училища. П.П. Аз също съм убеден, че за реализацията в живота много помага ученето в много добри училища, а те и по времето на комунизма не бяха хич, ама хич много. С нота имахме стар спор точно на тази тема. Той не беше съгласен с това мое мнение. Сега ситуацията с държавните училища се е влошила, но все още има шепа добри такива.
+1, Аз също не мисля, че държавните гимназии са по-лоши от преди. Най-малкото са в 21-ви век и ползват тук таме мултимедийни и всякакви модерни технологии. Богатите и модерните разбра се,  намиращи се тук там, не всички. Точно както е било и едно време.
Но базиран на личен опит смятам, че сега те не са в състояние да предложат това което предлага да речем един АК.
Та добрите  държавни училища са факт, те не са в никакъв случай по-лоши от преди. Просто има по-добри от тях, частни.
Но понеже имам личен натрупан опит смея да твърдя, че едно от най-хубавите неша, които е можело да се случат на ДУ е появата на частните такива. За щастие те поне гарантират дърпане на сектора напред с вкарването на методики, технологии и цели надхвърлящи способностите на училищата в държавния сектор. Това е така защто механизма на работа на едно цяло министерство е много сложно и трудно нещо и работи тромаво, заради огромната тежест на плещите си. Едно частно училище няма претенцията да направлява, финансира и поправя целия апарат, а се занимава само със собствените си цели и сили. И ги използва според вижданията си, мисията си в извървяването на пътя към крайната посока, крайния продукт. Все пак иска да бъде все по-добро за да съществува и утре в условията на пазарна икономика.Тук няма "лежане на стари лаври", защото зад ъгъла дебне конкуренцията и ти си длъжен да си умен, иновативен, устремен и здраво работещ.

Частният сектор - като се започне от школи, градини, начални, средни училиша и гимназии е този, който е принуден да бъде няколко крачки напред за да бъде адекватен, за да бъде конкурентен, за да бъде можещ. Това е трудно и някои "играчи" по пътя се провалят, но в цялост играта се дърпа до следващо ниво на развитие много по-бързо отколкото целия образователен апарат. Следващото ниво на играта е нещото заради, което всички печелят. Борбата я водят частните, но печелят всички заедно с държавните!
И докато пиша, гледам на камината модел на ДНК създаден на 3D  принтер. Миналата година. Ама не защото съм гледала да ми е бизко училището, а защото съм гледала да ми е добро училището.

И за след училище класацията няма никакво значение. Аха да кажа, че е и въпрос на късмет, но всъщност....не, не мисля. Въпрос е на здрава работа. Както Нот каза за собствените си деца - разлика се наваксва, въпроса е, че когато си научен да оптимизираш силите си, уменията си, посоката си ти е малко по-лесно. Е, да, някои училища това го правят.

Това, че децата от ДУ постигат големи успехи е много радващо. Много вдъхновяващо! И много гордо! Всяко училище с право се гордее с тях! От сърце се възхищавам на успехите им. Но също така, често си задавам въпроса колко ли още по-напред щяха да бъдат с необходимата доза провокация. А тя на този етап в нашето бразование, не е в държавните училища. разбира се според моя скроен опит, мнение и наблюдения.

П.С Моля, да гледаме голямата картина!

Последна редакция: сб, 18 апр 2020, 16:34 от Амели

# 137
  • София
  • Мнения: 5 468
За мен ще бъде интересно какво ще предложат частните гимназии за профилираната подготовка при новата програма. Това изисква комбинация от добри учители и мотивирани ученици, при това с добра основа на знанията, изградена в 9 и 10 клас.

# 138
  • София
  • Мнения: 62 595
Отдавна частните и държавните са паралелни вселени. Има една шепа читави държавни и това е.

# 139
  • Мнения: 2 182
Същата работа е и с частните. 🙂

# 140
  • София
  • Мнения: 62 595
Да видим, да видим, през последната година-две се нароиха нови частни, да видим какво ще се случи с тях.

# 141
  • софия
  • Мнения: 5 148
За мен ще бъде интересно какво ще предложат частните гимназии за профилираната подготовка при новата програма. Това изисква комбинация от добри учители и мотивирани ученици, при това с добра основа на знанията, изградена в 9 и 10 клас.
Има ли нещо, което те съмнява, че ще успеят да се справят?
И мислиш ли, че ДУ са в по-добра позиция и ще се справят по-добре?

# 142
  • Мнения: X
Да видим, да видим, през последната година-две се нароиха нови частни, да видим какво ще се случи с тях.
Ами според мен в близките 2-3 години ще фалират доста частни, като най-новите са най-вероятни за фалит, старите, ако намалят таксите, могат да разчитат на имиджа си и да запазят част от клиентите си, и  все пак да устискат положението до новия подем. А новите - на нищо. Те са плод на голямо търсене и малко предлагане, а сега най-вероятно ще стане обратното.
Имам усещане, че догодина приемът в светата троица ще изглежда различно от тази година. А и не само там.

# 143
  • Мнения: X
Според мен масовото частно училище е по-добро от масовото ДУ. При частният бизнес няма как да издържиш ако поднасяш откровено лош продукт. Докато лошо държавно училище няма да фалира и да го затворят.

# 144
  • София
  • Мнения: 62 595
Частните би трябвало да са по-добре ориентирани, защото много от децата, има цели випуски в някои частни гимназии, за които се знае, че ще са за чужбините, на тях им трябва смислена профилирана подготовка като хорариум. Вероятно ще искат хората да има математика, биология, химия, физика - за бъдещите инженери, лекари и т.н. Мен като родител би ме притеснило какво ще се случва, особено ако плащам.

# 145
  • софия
  • Мнения: 5 148
Според мен масовото частно училище е по-добро от масовото ДУ. При частният бизнес няма как да издържиш ако поднасяш откровено лош продукт. Докато лошо държавно училище няма да фалира и да го затворят.

А нещо да кажеш за доброто ЧУ?

# 146
  • Мнения: 2 182
Призма може би имаше предвид, че една ЧГ с 15 деца във випуск трудно би удовлетворила всички желания за профили. В 11 и 12 клас се организира обучение по избрани 1 или 2 допълнителни предмета с разширена подготовка. В СМГ ще удовлетворят всички желания, като минимумът за група е 8 деца. Випускът е 168. Интересно е с 15-20 в ЧУ дали ще има всички желани профили.

# 147
  • Мнения: X
Призма може би имаше предвид, че една ЧГ с 15 деца във випуск трудно би удовлетворила всички желания за профили. В 11 и 12 клас се организира обучение по избрани 1 или 2 допълнителни предмета с разширена подготовка. В СМГ ще удовлетворят всички желания, като минимумът за група е 8 деца. Випускът е 168. Интересно е с 15-20 в ЧУ дали ще има всички желани профили.
Да, и аз мисля, че в ЧГ размерът на випуските би бил пречка, а според мен той още ще се свива в близко бъдеще.

Андариел, те може и да са ориентирани, но дали ще имат ресурса за това, това е въпросът.

# 148
  • София
  • Мнения: 62 595
тогава ще изгубят потенциални ученици. Който има пари за ЧУ ще има пари и за университет в чужбина, а ако децата са от амбициозните и искат в трудните университети, ще се наложи училищата да направят нещо по въпроса, ако искат да държат високо ниво.

# 149
  • софия
  • Мнения: 5 148
Призма може би имаше предвид, че една ЧГ с 15 деца във випуск трудно би удовлетворила всички желания за профили. В 11 и 12 клас се организира обучение по избрани 1 или 2 допълнителни предмета с разширена подготовка. В СМГ ще удовлетворят всички желания, като минимумът за група е 8 деца. Випускът е 168. Интересно е с 15-20 в ЧУ дали ще има всички желани профили.
Да вземем да я оставим да си каже мнението?!

Ако искаш да споделиш твоето, заповядай, интересно ще ми е.
Аз нямам много размисли в тая посока.

Последна редакция: сб, 18 апр 2020, 18:25 от Амели

Общи условия

Активация на акаунт