Пазарът на недвижими имоти, какво се случва реално? -Тема 46

  • 33 580
  • 738
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 40 737
Нищо специфично няма. Даже според мен е по-лесно, защото дюбелите се забиват в мазилка и тухла, а не в бетонен панел.

# 46
  • Мнения: X
Да си дам и аз двете стотинки.
Скрит текст:
Вече, 15 години съм в София и съм живяла буквално навсякъде: Студентски град, Бояна, Овча купел, Люлин, Красно село, Бели брези, Лозенец в различни части, Младост за три години, Дружба. Работила съм в центъра, в изток, в Манастирски ливади, в зона Б 18.
Смея да твърдя, че са малко кварталите, които не познавам.
Всеки квартал има плюсове и минуси (дори и Лозенец, който много обичам, си има негативите) и човек не трябва да чака някой друг от някакъв си форум да му определи приоритетите.
Локацията е важна, но се има предвид, "нужната на купувача локация". И също има значение с каква цел се купува.
Ще дам ясен реален пример: човек X работи за VMWare, сам е и иска да си закупи жилище. VMWare за тези, които не знаят си преместиха офисите до декатлона. Човек X няма да търси в Лозенец или в Докторската с предимство, ами ще предпочете кварталите с бърз достъп до околовръстното, макар, че човек X също харесва центъра. Но човек X няма да тръгне да тръби как примерно Лозенец е скапан квартал и видиш ли щом на него не му върши работа значи цените там са прекалено високи, защото видиш ли той си е намерил апартамента на мечтите си за много по-малко пари.
Така и аз - предстои ми покупка. Преценям си какво искаме, от какво имаме нужда, квадратура и тн. Но примерно няма да оставя престижа на една локация да ми замъгли преценката.
Може да харесвам Лозенец, но ако и аз работех във VMWare/бизнеспарк/икеа/декатлон и на мен Лозенец нямаше да ми е първи избор. Щях да търся по-южно или много близо до метро.
И после - това с училищата е вярно - важно е къде ще е по-лесно да водиш детето ти на училище, но реално за тази цел всеки квартал с повече от един автобус (и да не са на по 15 минути) ще върши работа. Буквално всеки квартал.
Скрит текст:
Ако се купува с цел инвестиция - тогава локацията е на първо място, но с цел живеене е много различно. Мисля, че всеки трябва да мисли с главата си и да не търси одобрението за изборите си по форуми, защото само вие си знаете какви са били вашите обстоятелства и защо сте избрали кварталът Х.
Аз и онзи злощастен таван от предишната тема бих купила ако имах излишни пари и се окаже, че е най-доброто нещо за инвестиция за такава сума пари в момента. Целите ми са други обаче и съответно търся друго нещо.

И за да не бъде изцяло спам поста ще си задам и въпроса, който имам от известно време: тези стари тухлени сгради отпреди 80-100 години, които не са санирани - според вас колко би излязло тяхното саниране? По-скъпо ли би било от такова на панелен апартамент примерно? Има ли нещо специфично при такива сгради?

Споделям това, само да уточня, че Лозенец има метро и на места е много близо, каквото и да се влага в това - да кажем 5-10 мин пеш.  За работещи в Бизнеспарка е много удобно като пътуване от Лозенец, до Декатлон - също, след като направят новата спирка.

За училищата не е съвсем така заради районрането. Ти може и да искаш, и да можеш да го водиш с автобус, но е възможно да няма място за него в това училище, което искаш, ако не сте му в района.  

За старите сгради има особености, ако са паметник на културата. Тогава има изисквания и ограничения, които оскъпяват.

Последна редакция: чт, 30 юли 2020, 15:20 от Анонимен

# 47
  • София
  • Мнения: 1 389
alexiz90, споделете кой квартал избрахте, с оглед на това, че тъъъкмо се преместихте, и VMWare две години ще работи home office Laughing

Относно санирането, не е по-скъпо, вероятно ще е и по-евтино с оглед на това, че тези сгради са ниски. Но трябва да се случи на цялата сграда - подмяна на Вик щрангове, водосточни тръби, покрив, фасади. Влизането в действие на паспортизацията на старите сгради се отлага за пореден път. Т.е липсва всякаква законова основа да се започне и да се работи в тази посока. Много са малко сградите, в които се постига някакво единодушие на собствениците, събират се пари и се извършват големи ремонти. Само не особено добрият Закон за Етажната собственост не е достатъчен, за да започне този процес, който в бившият соц лагер е приключил отдавна.
Европрограмата по санирането в София също обхвана много малко сгради, за разлика от страната. Причина - в един блок в София има голям процент апартаменти, които се отдават под наем, а собствениците не са особено заинтересовани. Причина 2- дори при подготвени документи (който процес тече около 2 години), последната спирачка е в съответната софийска община - там става финализирането и избор на изпълнител. И там идва голямото искане на пари под масата.... родна картинка! Confounded

Последна редакция: чт, 30 юли 2020, 15:25 от sofyia

# 48
  • Мнения: X
Попея и Нико са безкомпромисни - нито за локацията (Лозенец около Елин Пелин/Витошка и НДК), нито за квадратура, разпределение, етаж, изложение, инфраструктура, гараж/паркомясто и т.н.

Останалите биха направили компромис с нещо - с какво, всеки си преценява.

Скрит текст:
Аз не съм срещу Лозенец (около Елин Пелин), даже много го харесвам. Но ако съм с 2 деца и нямам неограничено пари, ще направя компромис и вместо едностаен (стая и кухня) около Елин Пелин, ще взема 2-стаен или 3-стаен на друго място. Естествено, няма да е където и да е, все пак и аз си имам локации, които не са ОК за мен.

И не мисля, че цените в дадени квартали са абсолютно обективни. Ще обясня защо, като се постарая да бъда максимално ясна и политкоректна.
По-голямото търсене при някакво постоянно предлагане (приблизително ХХХ апартамента) води до увеличаване на цената. Но самото търсене, т.е. предпочитанията към дадена локация, не е обективно, а субективно-дали се харесва от много хора или не. И на субективните предпочитания влияние оказват не обективни, а субективни фактори - Бубето от град/село Х, която вече 3 години живее в София, примерно в Борово, е казала на Мичето, дето сега заминава за София, че Борово е връх на сладоледа. И Мичето също почва да търси в Борово. Брокерите имат договор с 4 инвеститора да им продадат кооперациите в новозастрояващ се квартал на София. Съответно на неориентираните в кварталите хора от провинцията им се обяснява, че апартаментите са в бързоразвиващ се квартал в полите на Витоша, с много зеленина, с много млади и интелигентни хора (не с мухлясали пенсионери). И хората се връзват. Дори съм чувала мнение, че (футболно) синият Люлин е западнал район, населен с прошляци (лузъри), а в (футболно) червените Младости живеят предимно интелигентни и предприемчиви люде, защото приходите в бюджета на Младост (става дума за "корпоратвните" данъци) били много повече от Люлин.
Най-честата мантра е: А, не, там (някъде си) има цигани, араби, наркомани, много е запуснато, ужас е просто!, без да са минавали, в най-добрия случай, поне веднъж или поне един път през последните 2-3-4 години в района. Примерно през последните седмица-две подобни съждения имаше за Фондови жилища, Света Троица, Кюлуците, всичко на север от Дондуков, и т.н.

Ох бе, Мадаринка, не съм безкомпромисна, хиляда пъти казах, че ако не си.. знаеш кой, дето наскоро му броихме имотите Simple Smile, компромис все с нещо трябва да направиш. С какво точно е личен избор и плод на лична ситуация.

Отвъд личното, обаче, има обективни дадености и те са такива, каквито са, и за тях говоря аз. Средната цена за дадена локация е едно от тях. То и имиджът на даден квартал е обективна даденост, нищо, че може да е изкривен от мода или друго.

# 49
  • София
  • Мнения: 4 668

Споделям това, само да уточня, че Лозенец има метро и на места е много близо, каквото и да се влага в това - да кажем 5-10 мин пеш.  За работещи в Бизнеспарка е много удобно като пътуване от Лозенец, до Декатлон - също, след като направят новата спирка.

За старите сгради има особености, ако са паметник на културата. Тогава има изисквания и ограничения, които оскъпяват.
Ако реално засечем от врата до врата, няма да е чак толкова удобно.
Линията на Лозенец не е същата като на Младост.
Отделно, до Декатлона няма метро, но затова пък има големи и хубави паркинги.
На мен с кола ми е 2 мин до Климент Охридски, и още 10 до паркинга.
Ако хващаш метро от Лозенец, ти е 10-15 мин в преспите. После слизаш 5мин, чакаш метрото X мин, после сменяш, вървиш 5-10 мин при смяната, после пак чакаш Х мин, после пътуваш до Бизнес Парка, после слизаш, качваш се 5 мин, после от Бизнес Парка ти е 15-20 мин пеш, като се опнеш на едни обширни полета. Където навява яко и в преспите може да затънеш до гуша в сняг.
Общо, минимум 1 час го виждам аз. Яко подгизнал. Алтернативата е 10мин от Младост или Студентски.
Даже и някои горни части на Ман Ли се квалифицират с бърз достъп до онзи район. Но през Лозенец, просто няма как.

# 50
  • Мнения: 17
Благодаря за отговорите.
Аз самата не работя във VMware и това беше реален пример от месеците преди пандемията.
Засега не искам да споделям житейската си ситуация и смятам да си запазя избраният район.

Изглежда ми, че санирането на стара сграда (която отгоре на всичко е паметник на културата) ще е твърде голямо приключение, както финансово, така явно и документално. Благодаря за отговорите. Simple Smile

# 51
  • Мнения: X
Скрит текст:

Споделям това, само да уточня, че Лозенец има метро и на места е много близо, каквото и да се влага в това - да кажем 5-10 мин пеш.  За работещи в Бизнеспарка е много удобно като пътуване от Лозенец, до Декатлон - също, след като направят новата спирка.

За старите сгради има особености, ако са паметник на културата. Тогава има изисквания и ограничения, които оскъпяват.
Ако реално засечем от врата до врата, няма да е чак толкова удобно.
Линията на Лозенец не е същата като на Младост.
Отделно, до Декатлона няма метро, но затова пък има големи и хубави паркинги.
На мен с кола ми е 2 мин до Климент Охридски, и още 10 до паркинга.
Ако хващаш метро от Лозенец, ти е 10-15 мин в преспите. После слизаш 5мин, чакаш метрото X мин, после сменяш, вървиш 5-10 мин при смяната, после пак чакаш Х мин, после пътуваш до Бизнес Парка, после слизаш, качваш се 5 мин, после от Бизнес Парка ти е 15-20 мин пеш, като се опнеш на едни обширни полета. Където навява яко и в преспите може да затънеш до гуша в сняг.
Общо, минимум 1 час го виждам аз. Яко подгизнал. Алтернативата е 10мин от Младост или Студентски.
Даже и някои горни части на Ман Ли се квалифицират с бърз достъп до онзи район. Но през Лозенец, просто няма как.
Бъркаш се Simple Smile Ти си мислиш за линия 2, която пак е в Лозенец, но аз говоря за МС Васил Левски, тя също е в Лозенец и е на линията за Младост, и е на 5-10  мин пеш от улиците около площад Журналист - като ориентир за центъра на тази част от Лозенец, наречена популярно Долен Лозенец. От нас до Бизнеспарка с ходенето и чакането е около 20-25  мин някъде, или 30. Иначе вече от спирката на Бизнеспарка до твоята офис сграда не знам, Бизнеспаркът е голям, наистина вътре може и да има пеш ходене.
Иначе с кола от Лозенец до Бизнеспарка минаваш по задръстени маршрути, така че с кола колкото си по-близо до Младост и то до края на Младост (че Младост е огромен квартал), толкова ще ти е по-удобно. Само че alexiz90 спомена за метро и Лозенец, и аз това коментирах. Отделно че в София ограниченията за ежедневно придвижване с кола ще стават все повече и това е нормално.

Последна редакция: чт, 30 юли 2020, 15:37 от Анонимен

# 52
  • София
  • Мнения: 4 668
Този район най-много ми харесва от Лозенец. Но е страшно ограничен като брой имоти. Това си е почти център, а не Лозенец. Като се каже Лозенец, разбирам около семинарията, та чак до Южния Парк.
А мс В. Левски, и изобщо района около нея, ми е най-често използвания. Но аз до тази точка слизам също за 10мин. А имам 2 гаража по 25кв, купени на много прилична цена. (20Е общо и 2та). Не е толкова лесно да извадиш голям и хубав гараж точно до ВИАС. Ако си жена, или пенсионер, как да е. Може и без кола. Но за мъж, не е много практично.
Та локация, локация, ама да не е за сметка на друго. 2-3 гаража, например. И изобщо имането на кола.
Също, там къде е близкото Фантастико, Лидл, Кауфланд? Аз имам на по 2 мин първите 2 и на 5 мин 3тото.
Дори не ходя до тях специално, а като съм в движение с колата, просто спирам покрай някой, товаря и продължавам.
А след това държа в гаража си, най-различни храни и стоки от бита, които не се развалят. Бира, безалкохолно, консерви, буркани, тоал хартия, мин вода и тн.
Отдавна не съществува опция да мъкна с 10 чанти от близката бакалия.

Т.е., като теглим чертата, за годината имам 220 дни пътувания до работа и обратно по 2х10мин
и до центъра 30-50 пътувания (най-много) други 2х10 мин.
А ако си в Лозенец, ако ще и на пъпа на мс В.Левски да си, имаш 220 дни до работа (ако работиш в Бизнес Парка) 2х30 мин и 0 до центъра.
Т.е. 4400+600=5000мин срещу 13200 мин

Т.е. уж по-хубав и скъп район, но хабиш повече време в път.

Последна редакция: чт, 30 юли 2020, 15:51 от Танграта

# 53
  • Мнения: X
Танграта, хич няма да се хващам да ти обяснявам Simple Smile Ще се опитам да илюстрирам с пример - Лозенец и Студентски като съотношение на локации е подобно на Лазур и Меден рудник в Бургас. Но да оставим това, коментирах конкретно изказване за конкретно нещо - близост до метро като критерий и къде е Лозенец по този критерий. От там нататък всеки за себе си прави сметката.

До ВИАС ти трябва само постоянен адрес и с винетка си паркираш без особени проблеми. И нямаш проблем с имането на кола Simple Smile

Последна редакция: чт, 30 юли 2020, 16:21 от Анонимен

# 54
  • Мнения: 1 711
Попея, все се правиш на статистик и говориш за някакви ужким всеобщо доказани данни, а пък в същото време за пример за кв. Лозенец даваш една много малка част от квартала (частен случай), която граничи реално с центъра. Не те разбирам много много. В случая като се каже метростанция в кв. Лозенец наистина за 75%+ от живущите там се има предвид станция Европейски съюз или Джеймс Баучер.

# 55
  • Мнения: 9 754
Ако може да ми обясните защо мъж без кола не може, но жена - може. Да не би мъжете да са нещо недъгави и да не могат да ходят (пеша имам предвид)? За пенсионерите се съгласих някак, въпреки че работещите пенсионери, особено по-младите такива, също се придвижват насам-натам из София до/от работа.

# 56
  • Мнения: X
Този район най-много ми харесва от Лозенец. Но е страшно ограничен като брой имоти. Това си е почти център, а не Лозенец. Като се каже Лозенец, разбирам около семинарията, та чак до Южния Парк.
А мс В. Левски, и изобщо района около нея, ми е най-често използвания. Но аз до тази точка слизам също за 10мин. А имам 2 гаража по 25кв, купени на много прилична цена. (20Е общо и 2та). Не е толкова лесно да извадиш голям и хубав гараж точно до ВИАС. Ако си жена, или пенсионер, как да е. Може и без кола. Но за мъж, не е много практично.
Та локация, локация, ама да не е за сметка на друго. 2-3 гаража, например. И изобщо имането на кола.
Също, там къде е близкото Фантастико, Лидл, Кауфланд? Аз имам на по 2 мин първите 2 и на 5 мин 3тото.
Дори не ходя до тях специално, а като съм в движение с колата, просто спирам покрай някой, товаря и продължавам.
А след това държа в гаража си, най-различни храни и стоки от бита, които не се развалят. Бира, безалкохолно, консерви, буркани, тоал хартия, мин вода и тн.
Отдавна не съществува опция да мъкна с 10 чанти от близката бакалия.

Т.е., като теглим чертата, за годината имам 220 дни пътувания до работа и обратно по 2х10мин
и до центъра 30-50 пътувания (най-много) други 2х10 мин.
А ако си в Лозенец, ако ще и на пъпа на мс В.Левски да си, имаш 220 дни до работа (ако работиш в Бизнес Парка) 2х30 мин и 0 до центъра.
Т.е. 4400+600=5000мин срещу 13200 мин

Т.е. уж по-хубав и скъп район, но хабиш повече време в път.
Нека да споделя малко личен опит за предимството да живееш на централно място. Докато живеех постоянно до НДК почти не ползвах колите си. Просто нямаше нужда. Всичко ми беше на една ръка разстояние. Сам можеш да сметнеш през годините колко много време съм спестил от пътуване. П.П.  Лидл има в центъра, но ние не пазаруваме от там. Изключително мизерен е асортимента им, а и нямат прясно месо. Аз месо, на което му трябват минимум 7-8 дни само за да стигне до магазина не го броя за прясно. Харесват ни Фантастико и малките специализирани магазинчета.

Последна редакция: пт, 31 юли 2020, 11:00 от Анонимен

# 57
  • Мнения: 40 737
Ама то и аз, в моя скапан квартал, не ползвам кола...

# 58
  • Мнения: X
Ако може да ми обясните защо мъж без кола не може, но жена - може. Да не би мъжете да са нещо недъгави и да не могат да ходят (пеша имам предвид)? За пенсионерите се съгласих някак, въпреки че работещите пенсионери, особено по-младите такива, също се придвижват насам-натам из София до/от работа.
Ха-ха - недей, че навлизаме в дебрите на някои културни особености на българския мъж. Или по-скоро на балканския мъж Laughing  
Няма защо да се съгласяваш, и мъже, и жени, и пенсинери карат коли, някои ежедневно, други само за определени задачи или извънградско, който както.
Иначе аз лично споделям мнението на Нико за удобствата на централното място, което изобщо не значи, че трябва да сме лишени от кола. Но не за ежедневно висене по софийските задръствания. Пък тя общината ще се погрижи постепенно да намаляват желаещите за ежедневно ползване на кола.
Ама то и аз, в моя скапан квартал, не ползвам кола...

Ей, шило в торба, значи.... Laughing Ти си човек на точните науки, инженер, нали знаеш, че в математиката няма много и малко, има повече и по-малко, тоест, всяко нещо се определя като някакво само в сравнение с друго нещо. Кварталът ти е скапан само в сравнение с НДК/Витошка или Докторски, но в сравнение с 90 % от кварталите на София изобщо даже не е скапан, ами е по-добър.

Последна редакция: чт, 30 юли 2020, 18:10 от Анонимен

# 59
  • Мнения: 2 313
Има ли още хора дето ползват коли?

Общи условия

Активация на акаунт