Отговори
# 495
  • София
  • Мнения: 7 676
TafTaf, аз също казвам, че не си представям целодневно стоене с маски. Не мисля, че ще има много деца, които ще се подиграват на други. Аз в тази тема не прочетох някой да е против мерките за безопасност. Да, разделяне на класовете и по-малък брой деца в стая е решение, до някъде. Чудех се, с каква продължителност на часовете ще започне учебната година. Дали ще ги оставят по 30 мин, както при ДО, или ще са по 40-45, както са в нормално време?
Кога трябваше да излязат препоръките към училищата? Може ли вече да се прочетат някъде?

# 496
  • Мнения: 4 595
За продължителността даже се спрягаха блокове, за да са по-дълги междучасията с цел проветрение и дезинфекция.  За мен в нашите  училища, особено тези с по 1000 + деца, ефективно  предпазване от заразяване е невъзможно.

# 497
  • Варна
  • Мнения: 25 823
Каквито и минуси да изтъквате на ДО то има един огромен плюс и това е безопасността. Пред тоя плюс всички минуси отпадат.

# 498
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 611
Каквито и минуси да изтъквате на ДО то има един огромен плюс и това е безопасността. Пред тоя плюс всички минуси отпадат.
Безопасно по отношение на ковид.
Уточнявайте.
Опасно за друго Simple Smile
Как решихте спорта?

# 499
  • Варна
  • Мнения: 25 823
Естествено, че ковида имам предвид, нали точно заради ковида изобщо го обсъждаме? Въпроса за спорта не го разбрах.

# 500
  • Мнения: X
Въпросът за спорта е свързан с въпроса, че освен ковида, има други, много по-сериозни опасности, които не са отменени дори от ковида.

# 501
  • София
  • Мнения: 7 676
За спорта, все още никак. Лято е, топло е, фитнес площадките са оборудвани. Но ми е мъка, как ще склонявам младежа, да не ходи ежедневно във фитнес залата, когато застудее. Купихме лостове и още нещо за вкъщи, но не е същото. В близост до нас има плувен басейн, който посещаваше като дете. Сега се чудя, по-безопасно ли е плуването от фитнеса? Няма да ползва общите душове, но съблекалнята неизбежно.

# 502
  • София
  • Мнения: 34 870
Каквито и минуси да изтъквате на ДО то има един огромен плюс и това е безопасността. Пред тоя плюс всички минуси отпадат.
Този плюс важи само, ако детето се изолира и само за тези, които се страхуват сериозно от ковид. Не всички са така, обаче.

П.П. Тръгнах на фитнес веднага щом ги отвориха (18 май), няма проблем.

# 503
  • София
  • Мнения: 17 652
Скрит текст:
Проблемът, Слънце, е че търпим тази некадърна власт и се съгласяваме с всичките й приумици. Аз искам да имам избор, който ми се отнема. Какъв според теб е полезният ми ход?

Продължавам да твърдя, че ДО е най-доброто в тази ситуация, а колкото до социалната изолация - мисля, че тъкмо при ДО в свободните от училище часове децата могат избирателно да общуват с техни връстници, при взети пълноценни мерки, докато в училище са натикани едни 1200 деца, с които нямаш избор да не си. И изобщо не възприемам тезата, че в училище се ходи за нещо по-различно от обучение - социализацията и иху-ахуто се случват на други места. Възпитанието и развлеченията трябва да се организират от семейството. Така и никой не се аргументира защо ДО му се струва неадекватно в обучителен план. Иначе не тая илюзии, че нещо зависи от нас - тук си спорим, а някакви си чиновници гледат само да минат метър и са ужасно далече от загрижеността към децата. Последните разсъждения не са срещу теб, просто ми се е насъбрало и разсъждавам.

Допълвам - УВ лампите застрашават здравето, ако се пускат докато има деца в стаите, а пускането им само нощем не е ефективно. И кой ще ми гарантира, че ще се спират навреме?

И честно, не мога да разбера родителите, които се мъчат всякак да натирят децата си в училище с истински риск за здравето само заради оправданието, че нямало кой да ги гледа. Варианти и то интелигентни винаги има.

Аз си взех за домашна употреба. За ситуациите, в които външен човек поради някаква причина е било наложително да влезе. Или за от време на време. Но определено за моя си дом.


Скрит текст:
Полезният ход на всички ни е да се погрижим за децата си възможно най-добре, с предоставените ни опции. Така мисля аз. Мисля, че ако двата лагера спрат да се дърлят, а насочат тази енергия към реални решения, ще бъде далеч по-добре. И не защото, аз искам едно, а друг друго и ще стане на моето! Не! Аз не искам присъствено на всяка цена, в смисъл, не искам моето дете да е застрашаващо живота на рисково такова. Нито пък имам желание той да боледува! Нито искам да носи зарази вкъщи!
Мисля, че всички имаме едно общо желание, а именно да запазим здравето и живота, както на децата си, нашия, така и на близките ни! Полезният ни ход е да се информираме и да инициираме организации в класни стаи и добри практики с децата, които ще ги предпазят. Може и да съм идеалист, наивник, но ми се струва, че най-безсмисленото нещо в момента, е разделянето на родителите на лагери. Като се запънеш, като магаре на мост, с какво помагаш на детето и на общността? Ами това са условията, така ще бъде!
И още нещо, в училищно време, моето дете няма време за социални контакти извън училище. Няма! Има домашни, задачи по няколко предмета, проекти...хем, не е най-голямата читанка!
Да питам, как мислите да процедирате с езиковите уроци/курсове?

Всичките тези "практики" и др. подобни по друг начин се наричат "прах в очите". И не, моето дете също практически няма извънучилищни социални контакти в училищно време, по най-разнообразни причини. и да, ще посещава уроци и курсове. Надявам се. Но това не означава да си затворя очите, да си сложа главата в торбата и да обявя, че се спазват "мерки". Не се спазват, няма и да се спазват. И ако се напишат на листче, толкова по-зле. И листчето няма да го подпиша - поне не и аз. Няма да се спазват, каквото и да се напише - няма да се спазват понеже индивидите от обществото не могат да видят отвъд удобството си и да забележат интереса си.


Въобще не мога да си представя как се стои 9 часа с маска. Не мога и това е! Просто е абсурдно това да е най-доброто, което може да се измисли.


Смените на лекарите са по 12 часа.
Децата, в зависимост от възрастта, имат по 5-6 часа задължителен плътен престой в училище. Ами който смята, че детето му не може да издържи повече време с маска, може да си организира последното да бъде прибрано след задължителните занятия.


Слънчевата, ако в един клас само 5-6 деца носят маски, а другите им се подиграват, че са параноици и им ги дърпат, едва ли това би помогнало с нещо. А и смятам, че стоене с маски по цял ден няма как да се получи. Единствената ефективна мярка, която можеха да приложат, е разделяне на класовете на по-малки групи. А това може да стане точно с преминаване на част от децата на ДО. Всичко останало е общо взето имитация.


Това точно просто няма как да се случи. И ако на част от децата се разреши да преминат дистанционно, класовете на физически посещаващите ще трябва да се окрупнят - ако, примерно, има 4 класа от даден випуск в дадено училище, от тях ще се образуват (примерно) 2 физически посещаващи и два дистанционни, така щото учителите пак да имат общо 4 часа с този випуск.


Въпросът за спорта е свързан с въпроса, че освен ковида, има други, много по-сериозни опасности, които не са отменени дори от ковида.


Разполага с батут, степер, бягаща пътечка, гири, някакви въртящи се неща, при нужда и огромна надувна топка (не е надута в момента). Жилището ни е малко и сме всичко друго, но не и спортисти. Най-добрите ми спортни постижения са по бързо гребане с лъжица на кратки разстояния. Подозирам, че повечето салони (физкултурни) са по-скоро по-малко оборудвани. Т.е. като има желание има и начини.

Последна редакция: пн, 24 авг 2020, 23:14 от katiABV

# 504
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 611
Е децата от вкъщи не могат ли да слушат урока, който се преподава в класната стая?

# 505
  • Мнения: 4 904
Това е т.н. хибридно образование, което на този етап МОН отказва. Практически опасяващите се да присъстват в часа биват изхвърлени от системата. Но какъв ресурс следва да има родител, за да преподава специализирани предмети на език?! В 9-ти клас в ЕГ се взема материал за две години в една. Трудно е при присъствано обучение, а извън него - изглежда мнооого трудно и ще е подходящо само за деца/родители със специална нагласа.

# 506
  • Варна
  • Мнения: 2 483
Така и никой не се аргументира защо ДО му се струва неадекватно в обучителен план. .........


Десетки аргументи могат да се приведат срещу ДО след изминалите месеци в обучителен план..
- проформа обучение или изцяло липсващо такова по определени предмети при това  в училища, зовящи се елитни (дори и в това на детето ти... ти беше доволна, да, ама майка с дете в съседен клас - твърдо не)
- липсваща техника при някои деца и/или необходимост от помощ от възрастен в работата с нея при други. Ами ако няма такъв у дома?
- хаотичност на учебния процес
- липсващи компетенции у доста учители за работа в разните платформи и свеждане на ДО до размяна на файлове с учениците по мейла
- неадекватни оценки заради преписване, подсказване, помощ от родители, зад които остават скрити доста пробойни в овладяването на материала от учениците
- скъсяване на времето спрямо това на редовния учебен час и съответно претупване на материала
- губене на ценно време с проверки кой е там и кой не е..Съвсем няма общо с проверката по дневник в редовен час. Станах свидетел на един такъв час - то не беше питане дали Х е там,  дали е на линия У, питания защо чак сега се включва Z и т.н. Мин десетина минути минаха за тази проверка.
- непремерени като обем, съдържанеие и краен срок за предаване домашни
- масова необходимост от уроци в 8 клас за  децата, стартиращи с нов език. Тъкмо са си поели дъх след седмокласната епопея  и хайде пак на уроци..
- натрупана умора (физическа и психическа) от толкова висене пред компа и "изключване" точно тогава, когато трябва да са свежи и да си напишат /научат предаденото..
- непроверени със седмици домашни - ясно е,  че и на учителите им идва много...Оттам и нулева информация за дете и родител дали са овлядяни нещата.

И още много такива. Подчертавам, че просто отговорих на въпроса ти. Иначе твърдо съм на мнение, че подходът на МОН по отношение на мерките от 15.09 е като всичко друго, сътворено от тях, демек калпаво и имитиращо дейност..

Русалке, моето лично мнение е, че там, където присъственото обучение е вървяло ефективно и полезно, ДО също беше ефективно и полезно. Демек, човешкият фактор е ключов. Също така считам, че е по-вярно да се каже, че има читави учители, отолкото читави училища, но е някак емпирично потвърдено, че в "елитните" училища концентрацията на читавите учители е значителна. Затова и аз съм доволна, защото видях как след година липса на разказвателни, когато в 9 клас стартираха всички предмети, точно по време на ДО заради начина на преподаване се събуди интереса сина ми към определени предмети, които преди това през първия срок ги учеше само защото трябва. Хора има всякакви, включително и всякакви са очакванията от образователната система. Аз съм доволна ако се получават знания и се провокира интерес, но съм наясно, че зад това стои яко учене и отдадени учители. Оценките никога не са били самоцел, шестиците сами си идват след положения труд. Това, че някои деца преписвали, мен не ме притеснява, защото съм уверена, че моето не е. По отношение на твоите аргументи, давам пример с моите лични впечатления:
- проформа обучение или изцяло липсващо такова по определени предмети .... - обучението беше сериозно по всички предмети, с включени камери и учители, които преподаваха и изпитваха, така че по отношение на комуникацията нямаше промяна между ДО и присъствено
- липсваща техника при някои деца и/или необходимост от помощ от възрастен в работата с нея при други. Ами ако няма такъв у дома? - за мен не е аргумент родителите да не са подготвени, защото децата се нуждаят от подобна техника за презентации, проекти или обучение още откак са тръгнали на училище. Синът ми имаше някакви факултативни часове по ИТ от 2 клас, участваше в ИТ състезания от 3 клас, а школата му английски (Британика), на която ходи от 1 клас включва електронно попълване на домашни от самото начало. С други думи, от 1 до 9 клас съм имала достатъчно време да подсигуря техника за ползване, включително с абонамент за уча се и т.н. Така че ДО не ни е сварило неподготвени - просто част от родителите неглижират образованието или считат, че това е задължение само на учителите. От друга страна, тези родители, които са работили хоум офис най-вероятно са получили необходимата техника от работодателя по  ред причини - защита на информация, подсигуряване на служителите и т.н. , така че и този проблем отпада. За мое щастие, тъй като ми се налагат чести командировки и трябва да съм мобилна, служебният лаптоп и облакът си бяха налични и преди пандемията, но те пък си вървят с допълнителните системи за сигурност при влизане, кодове и  прочие.
- хаотичност на учебния процес - защо да е бил хаотичен? нали и при ДО, и при присъствено се спазва годишно разпределение? И с какво ДО може да го наруши?
- липсващи компетенции у доста учители за работа в разните платформи и свеждане на ДО до размяна на файлове с учениците по мейла - ами човешкият фактор го коментирах в началото на поста. Той обаче остава ключов и при присъственото обучение, така че който е некадърен като професионалист, не може да се оправдае с ДО.
- неадекватни оценки заради преписване, подсказване, помощ от родители, зад които остават скрити доста пробойни в овладяването на материала от учениците - казвала съм го много пъти, но ако един тест е направен за време, при пусната камера и микрофон и е създаден да провери разбирането на материята, даже и с отворен учебник, а не зазубрянето на някакви факти, които могат да се проверят в интернет, на 100% показва дали ученикът е подготвен или не. Истината е, че синът ми в това училище винаги е имал такива тестове и учителите винаги са изисквали разбиране на материала. Отделно, ако в едно семейство образованието, а не оценките, се превърне в ценност, то и децата ще искат да учат за знания. Сигурна съм, че преписването по време на присъственото обучение е много по-лесно (смарт часовници, телефони, пищови) отколкото по време на ДО, но пак казвам, че ако учителят направи хубав тест, който не изисква просто възпроизвеждане на факти, от преписването полза няма, защото няма да ти помогне. Следователно, коя е изходната величина? - учиелите.
- скъсяване на времето спрямо това на редовния учебен час и съответно претупване на материала -  намалението на часовете беше чиновническа приумица, а претупване на материала, както се опитвам да обясня - нямаше.
- губене на ценно време с проверки кой е там и кой не е.. - никога не съм присъствала в час на сина ми, бяхме с съседни стаи, защото аз почти постоянно бях в конферентна връзка, но след като по време на ДО имаше директива да не се пишат отсъствия, не виждам причина поради която някой ще губи 10 мин от и без това 35 мин час, освен ако по принцип няма какво да каже на децата и се опитва да запълни времето. Т.е ДО не е виновно.
- непремерени като обем, съдържанеие и краен срок за предаване домашни - нямали сме такъв проблем, учителите имаха стриктно обявен график и той се спазваше
- масова необходимост от уроци в 8 клас за  децата, стартиращи с нов език. Тъкмо са си поели дъх след седмокласната епопея  и хайде пак на уроци.. - това защо? като чета темите в Образование, децата по пронцип си ходят на уроци даже и през пристъственото обучение - нещо, което никога не съм разбирала. Просто трябва едно здраво учене. За протокола - дететото ми не посещава помощни уроци по нищо.
- натрупана умора (физическа и психическа) от толкова висене пред компа и "изключване" точно тогава, когато трябва да са свежи и да си напишат /научат предаденото.. - ами то умората и по време на приственото обучение никак не е малка - при 4 разказвателни на ден и с график от 8-14,30, докато се прибере става 15,30. От там нататък да яде ли, да почива ли, да учи ли за следващия ден. По време на ДО поне спестяваше пътуването в двете посоки, часовете бяха по 35 мин вместо по 45 мин и в действителност той имаше повече време за самоподготвока отколкото по време на пристъственото обучение. Как да не го харесаш?
- непроверени със седмици домашни - ясно е,  че и на учителите им идва много...Оттам и нулева информация за дете и родител дали са овлядяни нещата. - Домашните винаги се проверяваха в срок и детето винаги имаше обратна връзка, обаче, домашните се събираха всеки час на 5-6 деца, чиито номера се теглиха на случаен принцип. Т.е. ти винаги трябва да си готов, защото във всеки един момент може да ти го поискат. Синът ми имаше по 7-8 оценки по всеки от предметите по време на ДО, точно защото тази гъвкава форма позволи да се  обърне по-голямо внимание на децата.

Накратко, моите впечатления от ДО:
- елеминира часовете за пътуване до училище
- подходи нестандартно по някои от предметите - по химия винаги имаха теоретична за решаване с преходи и задача за проучване (от рода на защо ракията се пие със салата , защо не трябва всеки ден да се ползва глицеринов сапун, какво се случва между аскорбиновата киселина и бензоената киселина в газираните напитки и т.н. - цитирам тези, защото именно след такива задачи е идвал после да ме образова колко интересни неща е научил), по география анализираха статистичеки данни, по история любимото му беше да получи карикатура, която трябва да анализира като познае историческото събитие, кои са участниците и какви биха били последствията ако нещо там се било променило и т.н.
- винаги е бил отговорен и организиран и откри, че ДО е идеална ако иска да задълбае в тема, която го е заинтересовала
- получи много повече персонално внимание от учителите, за разлика от първия срок, но това може да е и защото първият срок просто се опознаваха

# 507
  • Мнения: X
Нямам сили и нерви да чета подробните анализи на дистанционното обучение. Нямах и намерение да се включвам тук, тъй като пиша в темата за дистанционното обучение, където по същество се коментират същите неща.
Но по същество. Към момента дистанционната форма на обучение е регламентирана в закона и не е това, което се случи през последната учебна година. Обучението от разстояние в електронна среда все още е само проект.
И изобщо, не виждам за какво е спорът. Обявено е, че учебната година ще започне присъствено. Утре е крайният срок за оповестяване на двата протокола ( освен ако внезапно не го променят) - задължителният медицински и пожелателният - за организацията на обучението. Нека да видим какво ще съдържат. Тогава дискусията ще има повече смисъл.

# 508
  • София
  • Мнения: 19 932
Не  е май много за тук тази дискусия с + и -, Манжелка,  ти попита, аз просто изредих няколко от многото негативи. И въобще не е вярно, че слабо представил се учител по време на ДО е непременно такъв и при присъственото обучение. Има страшно взискателни учители, примерно по езици,  от по-старата генерация, които в редовните часове  си вършат много съвестно и качествено работата, но по време на ДО  изпитваха сериозни затруднения заради ограничени дигитални умения - ориентиране в платформите, конвертиране на файлове, работа с определени програми...

# 509
  • София
  • Мнения: 17 652
Е децата от вкъщи не могат ли да слушат урока, който се преподава в класната стая?


Не, не могат. Освен, ако за учителя се осигури уединение - зад параван или нещо на катедрата - а присъстващите се свързват също с микрофон и устройства с него, така че от една страна учителят да не става луда калинка и да няма разнопоставеност в рамките на един и същи клас, от друга.

Общи условия

Активация на акаунт