Частни училища-информативно-дискусионна тема 45

  • 42 066
  • 753
  •   1
Отговори
# 255
  • Мнения: 13 004
Ако говорите за 5-тици и 6-тици на нво като мерило, то и класът на голямото в селското (училище в село) училище ще се окаже академичен. Около 5.40 беше по 4-те предмета. Ама училащето е на 160-то място по успех за съответната година, тъй като имаше още два класа:))))

# 256
  • София
  • Мнения: 62 595
Разбирам, че идеята на последния пост е да дискредитира това, което написах за НВО като показател, но този номер със селските училища го знаем - подсказвали са им. Но ако не са подсказвали на децата, а учителката е работила с тях четири години, то може и да са изкарали петици и шестици съвсем заслужено. И още по0лошо - щом едно селско училище може да постигне такива резултати, то ще е срамота частно училище, в което се предполага, че родителите не са обикновени селяни, работещи на къра, да заяви, че не гони резултати за НВО. Ако си си направила труда да погледнеш как изглежда тестът по български, за да го направи за шестица едно дете, просто трябва да си е минало материала, да го е усвоило като степен на усвояване на езика - диктовката да му е с една грешка или две максимум, да умее да чете и разбира кратък текст и да може да напише пет изречения по картинка. Това са най-важните неща, които едно дете или ги е научило, или не ги е научило. Да речем, че теорията можем да я преглътнем, макар че частите на речта би трябвало да се знаят в края на четвърти клас, поне основните като съществително, прилагателно и глагол. Ако на мен като родител някой ми заяви, че не му е цел НВО в четвърти клас, то изобщо няма да си правя труда да се занимавам с него, защото това би означавало, че или детето няма да е ограмотено достатъчно добре, че да си направи диктовката без грешка, или че няма да е достатъчно тренирано да чете и да разбира текст, или че ще му куцат всички неща, барабар с теорията за частите на речта. Да, децата имат проблем със съставянето на изречения по картинка, имат и проблеч изобщо със съставянето на изречения с дадена дума. Диктовката е минималното, което трябва да могат без грешка. Дори като я гледам тази диктовка от миналата година е елементарна, такава давам на второкласници, а не на четвъртокласници.

# 257
  • Мнения: 13 004
Много добре съм гледала тестовете, нали подготвях детето. Само по единия предмет бяха взели точка, май ЧО. Сега смени училището и не се излага. Учителката беше добра, но и на практика нямаше дете, с което да не се работи допълнително под някаква форма. + 10 часа английски за всички допълнително, които се заплащат. И тук е ключът. За второто и третото дете си ги спестих и класовете им са от кол и въже.
Не ми е цел да дескридитирам. Просто споделям. Може би след подробностите е по-ясно.

# 258
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 840
Тинкърбел, до запетайката съм съгласна с теб, аз също очаквам промяна в ЧУ занапред заради смяната на поколенията. Виждам милениълите родители около мен, също като Пипи, търсят преподаване с игри и забавления. И всякакви модерни неща. Нашата директорка и тя започна да говори за СТЕМ, ние дъртунгелите само завъртяхме очи нагоре, младоците се разтопиха Joy
То СТЕМ (в партньорство с Музейко! Simple Smile), хубаво, ама да си учат хубаво биологията и географията, викам аз.
Да, аз определено свързвам понятието “ЧУ” с иновации, взаимствани методи от по-бели страни, Кен Робинсън, модернс база, интересни надграждащи занимания и много чужд език. Все си мисля, че ако НВО е цел, държавно и уроци е по-печеливша и определено по-евтина комбинация. Ако мейпъл ми бяха близо, определено съм им в таргет групата Simple Smile)
И все пак дори аз съм с резерви към Прогресивните, и наистина с всяка следваща година леко си променям мнението. То хубаво не се вглеждам в НВО, бел и мат единствено, но очаквам да са на над средното ниво поне. А пълно щастие няма (имаше и по-нецензурен израз за това Simple Smile) ). Та остават училища по средата между чисто Монтесори и чисто “академично”.

# 259
  • София
  • Мнения: 62 595
О, не, Кен Робинсън! Да, чела съм го, зная какво твърди. Но е ала-бала. Не знам какво очакват някои под иновации, но със сигурност днешните иновации не са иновации, а са добре забравени класики, освен ако под иновации не се разбира държането в инфантилното състояние на децата като за втора група, а не за пук или първи клас. Нищо де, трябва да има и такива училища. После минаваме на частните уроци, защото детето закъсало по български.

Да, хубаво е, че уточни.

# 260
  • София
  • Мнения: 16 320
Тинкърбел, до запетайката съм съгласна с теб, аз също очаквам промяна в ЧУ занапред заради смяната на поколенията. Виждам милениълите родители около мен, също като Пипи, търсят преподаване с игри и забавления. И всякакви модерни неща.
Не е до поколението. Повечето млади родители това търсят, докато... са млади родители. Joy

Ако говорите за 5-тици и 6-тици на нво като мерило, то и класът на голямото в селското (училище в село) училище ще се окаже академичен. Около 5.40 беше по 4-те предмета. Ама училащето е на 160-то място по успех за съответната година, тъй като имаше още два класа:))))
По кои 4 предмета? За НВО 4-ти клас ли става въпрос? Че то е елементарно. Има ли изобщо училище, което изкарва среден успех под 5,40 на него? Joy

Последна редакция: сб, 13 фев 2021, 14:04 от sanaka

# 261
  • Мнения: 1 310
Позволете да спомена, че т. нар.  “иновации” са част от образователната методика на развитите страни от десетилетия насам. В БГ не се приоритизира да се промени подхода и начина на представяне на материала, наред с очакванията за метода на усвояването му от децата. Има огромна резистентност към промените и това личи от постовете на Adriel най-добре. За много хора от предишни поколения е трудно да си представят, че децата сега са различни и то не задължително е с отрицателен заряд. Материалът се преподава, по същество и пълнота минимум заложеният от МОН, единствено методът на представянето му е различен. Което лично за мен е ключово и крайно време да се наложи и в БГ.
Колкото до проверка на знанията, нищо не може да ме убеди, че ако за n време, не се решат y задачи отлично, ще означава, че детето ми не става. И вобще оценката на запаметяване на данни като начин на оценявяне на личността. Преподаването еднопосочно. Т. нар. “дисциплина” = изкуствено наложен респект към преподавателя. И ако детето се подчини и притъпи собствените си потребности, това евентуално ще му даде самочувствие че се справя докато е ученик. После?
Много е важно да се цени личността на децата, да се уважават потребностите свързани с възрастта им и постепенно да се канализират с подходящ подход. За мен академичните знания не са по-важни, а вървят ръка за ръка с добрата себеоценка, инициативността, любознатността и самочувствието.

# 262
  • София
  • Мнения: 16 320
Мхм, само че като свикне "да следва собствените си потребности", както и когато си поиска, после животът много неприятно ще го изненада. Особено драматичен ще е сблъсъкът с други подобни индивиди, "възпитани" в следване на собствените си потребности.

# 263
  • Мнения: 1 310
Да “уважава” собствените си потребности. Дали ще ги последва, ще зависи от обстоятелствата.

# 264
  • София
  • Мнения: 2 925
Пипи, ти донякъде сама си отговаряш, но още не го осъзнаваш. "Очаквам да са над средното ниво поне". Как според теб се постига общо ниво на класа над средното? Ти интуитивно го усещаш, затова започна да даваш назад с Прогресивното. Просто още не си се сблъскала достатъчно с образователните реалности. Как се обвързва "ниво над средното" с "НВО не ни е важно"? То ако нивото е над средното ще си проличи и в НВО по естествен път.  НВО не е някакъв извънземно сложен формат все пак.

# 265
  • София
  • Мнения: 62 595
Искам да уточня някои неща, защото се получава така, че влагаме различни неща в едни и същи думи като дисциплина, личност и т.н.
За теб дисциплината е изкуствено наложен респект към учителя. Впрочем, респект на прост български означава уважение. Дициплината не е пред учителя, а пред задачата. Това, което в психология на развитието се казва задръжни процеси и способност на детето да насочи и задържи активно вниманието си към определена дейност или задача. Тоест дисциплината не е към учителя, а към задачата. Изпълнението на определена задача в определен момент не е проста прищявка на учителя, а показва много добре каква е зрелостта на детето откъм самоконтрол. То е като да го научиш да си мие зъбите сутрин - не го оставяш с немити зъби, нали, не я караш на иновативната идея за зачитане на личността на детето. Е, същото е и с ученето. Когато поставиш на едно дете определена задача, то виждаш не само какви стратегии използва за справяне със задачата, а и до каква степен има зрялост, т.е. самоконтрол.

Относно различността на децата - сегашните деца са същите като предишните поколения. Природно са им заложени все едни и същи механизми откъм развитие. Различни изглеждат само в очите на родителите си и то в частта да се оправдават проблеми с поведението най вече, опрадванане и на това детето да се отказва, да не вземе да се понапъне малко да научи нещо ново.



Личността на детето се разгръща във всяка дейност и най-зле е да си мисли човек, че ако държи детето на ниво на задачите и очакванията, което е по-ниско от календарната му възраст. И точно ако имаме уважение към личността на децата си, е редно да им дадем възможности да се преборят, а не да хленчат как не искали, не можели.

Иновациите не са това, което са ти казали, за да си продадат книгата или идеята, или продукта. Точно откъм иновации, на мен това ми е работата по цял ден, работя както с деца с проблеми, така и с родени отличници и следя нещата в научната сфера. Това, което са ти разказали е само с етикат "инованиця", а не същинска иновация.

Последна редакция: сб, 13 фев 2021, 13:18 от Andariel

# 266
  • Мнения: 912
Особено драматичен ще е сблъсъкът с други подобни индивиди, "възпитани" в следване на собствените си потребности.
Тъй, тъй. От всички приказки за личността и нейните потребности точно това е най-важното, че ще дойде момента на сблъсъка и тогава къде отиват личността и потребностите на победения. Тез мантри, дето се развяват из форумите са красиви приказки, но без съдържание и мисъл за бъдещето на детето. Това е абсолютна никому ненужна утопия. В мбого случаи Андариел много точно описва нещата.
Изобщо това, за което някои родители говорят е всъщност да развиваме индивидуализма на всеки, без да се съобразяваме с околните и без да си даваме сметка, че става въпрос за един социум със съответни отношения и морални връзки между хората. Да издигаш в култ егото и егоцентризма на твоето дете (защото в основата си за това става въпрос) ще доведе до много лош финален резултат за самото дете.

# 267
  • София
  • Мнения: 62 595
Между другото, нещата с класиката и иновациите явно имат някакви общи черти в различните области. В музиката преди да тръгнеш да си иновативен в своята музика, първо си минал през класиката и безкрайното свирене на гами и упраженията за техника, солфежа и познаването на една камара произведения. Същото е и във визуалните изкуства и науката или инженерството - първо досадната класика, защото в нея е основата. Иначе липсват дисциплина, техника и знания. Трябва човек да има стабилна основа, за да може да я надскочи и да е иновативен или революционер, или както там го наречем.

Дори да го оставим настрана социума, дреме му на социума! Важно е какво става с детето - колко може, колко знае, как се справя. Ако не може в четвърти клас да направи една диктовка без грешка, все тая как е в социума. Като започне да мрънка и да се отказва за всяко нещо, ще е грижа и проблем основно на родителите си, а не на социума.

Последна редакция: сб, 13 фев 2021, 13:27 от Andariel

# 268
  • София
  • Мнения: 7 378
В БГ не се приоритизира да се промени подхода и начина на представяне на материала, наред с очакванията за метода на усвояването му от децата. Има огромна резистентност към промените и това личи от постовете на Adriel най-добре.
Вероятно си права за постовете на Андариел, но имай предвид, че тя няма дете в ЧУ и не може да сподели пряк опит от първа ръка за иновативността в ЧУ. В същото време доста хора тук могат да ти кажат от първа ръка, че МБ не е първото частно училище, което е доста по-иновативно от МОН-ските модели в ДУ. Ей това не им харесвам на новите ЧУ - те все се рекламират, все едно от тях започва топлата вода. Успех в новото училище и ви пожелавам наистина да е уникално, както твърдят Flowers Hibiscus

# 269
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Всъщност аз нямах предвид естествените мисли на всеки нов родител, че неговото дете е уникално. Визирах наистина характеровите различия между милениълите и gen x. Тук да вметна че gen z повече приличат на gen x. Милениълите са свикнали да работят в екип, те не са индивидуалисти. Те имат широк поглед, ако трябва да задълбаят в нещо часове и дни, биха ти казали, че е ненужно. Бидейки екипни, не са конкурентни, в смисъл не са хищници, гонещи плячка. Бидейки със широк поглед, обръщат много внимание на това как изглеждат, или как се представят нещата и по-малко на детайли в дълбочина. Първите израсли с Гугъл и оттам смятащи помненето за ненужно. Конкретно за Бг, родителите им са преживели Лукановата зима и са се опитвали всячески да ги обгрижат, да им дадат повече, за да не изпитат това. Първите, учили масово навън. Пътували. Живели лесен живот, без големи борби и лишения. Оттам проектират всичко това върху децата си.
Ако направя паралел със следващото поколение, което е на нашите големи деца, по-различни са, не толкова обгрижени, по-конкурентни, по-нахъсани, по-бързи и повече законни да плуват надълбоко. Като станат те родители, ще видим какво ще искат за децата си.
Само си “чеша клавиатурата”, не си мисля, че правя някакъв задълбочен анализ.

Общи условия

Активация на акаунт