Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 585
  • 956
  •   1
Отговори
# 900
  • Мнения: 9 050
Направо се стряскам как и какви градски легенди могат да се носят.
Да не забравяме, че всяко дете има съответен потенциал и домашно възпитание. И няма как нещо да му бъде налято с фуния в главата.
Задавам си следният въпрос - как при едни и същи учители, по един и същи език едно дете е достигнало ниво В1 в пети клас а другото е на А1.
Със сигурност не винаги е виновна системата и учителите. най-вероятно има такива. А и децата много ги влече познатото за да останат в същото училище.

# 901
  • София
  • Мнения: 31 415
Конкретно за държавните - поне не плащаш.
Скрит текст:
Не че предлагат нещо изключително, но поне знаеш, че базовото е без пари или поне не повече, отколкото така или иначе ще платиш, за да купиш сборниците и допълнителните комплекти. Ако ще плащам за частно, искам да получа повече от базовото, което ще ми предложи по подразбиране и държавното. Първото, което ще искам е спазване на дисциплината и безопасност за децата, решаване на всякакви дисциплинарни проблеми своевременно. Второ, ще искам стабилна и отлична подготовка по  общообразователните предмети - учителите да са подбрани и да знаят как да си водят предмета. На езици и подобни не държа. Но държа на отлична подготовка и дисциплина. От моя страна поемам ангажимент детето ми да спазва правилата и да си учи уроците и да слуша в клас.
Ако единственото, което могат да ми предложат ще е по-малки класове (което започва да става мираж) и подготовка на  средно ниво, а за дисциплинарните проблеми да трябва да ходя да се моля, то мерси, няма как да платя за такава услуга.
т.е. за Вас е важното правилото "поне не плащаш", за други това не важи и приоритетите им са други. Не мога да разбера тези напъни във форума от време оно да се броят парите на хората и да им се обяснява как си дават парите за едно нищо. Аз пък имам стотици примери за ужасни ситуации от ДУ, ама не ходя из темите да убеждавам хората каква огромна грешка правят като си хвърлят децата в кварталното държавно училище. Така са преценили, така са сторили. Децата са си техни, парите - също.

Разпространяват се такива откровени простотии за частното образование у нас и то от хора, които или са сбъркали в избора си, или хабер нямат от частно образование, и се опитват да налагат мнение, че частното образование предлагало само, видиш ли, малко деца в клас и нищо друго. Ами не, не е така, но отдавна съм спряла да влизам в спорове с хора, които се мъчат да убедят себе си, а не мен.

От години децата ми са в сферата на частното образование, чувстват се прекрасно, стоя твърдо зад избора си и смятам това за най-добре вложените пари. Толкова. Всеки да си гледа в паницата.

п.с. и с това НВО вече ми се гади. Такава обсесия на родители от НВО в последните години, че ще каже човек, че след НВО животът свършва. Таблици, анализи, пресмятания ..... Просто се чудя, кому е нужно това взиране в НВО? Голяма работа, че училището Х било на първо място в класациите на НВО, ако моето дете е с нисък резултат или пък, че училището било на последно място, ако детето ми се е справило отлично. Оставете ги малко тези деца да учат на спокойствие и да се развиват.

Последна редакция: пт, 02 юли 2021, 11:08 от missence

# 902
  • Мнения: 6 382
Хоуп, изненадвам се, че точно ти сравняваш ниво на усвояване на език и математика. Особено що се касае до успеваемост на НВО, което е задачи тип А раздел на сборниците (т.е. малоумни). Слушах един седмокласник от ЧУ Х след НВО по Бел. Каза, че било супер лесно в сравнение с това, което правели в училище. Само текста за преразказ ги позатруднил, защото нямало действие.
И честно казано, при нас няма такова разслоение по английски. Максимум едно ниво разлика са децата. Повечето покриха на КЕТ максимума и взеха горното ниво B1. Mного малко останаха на А2(което си е нивото за КЕТ), при това с много малко липсващи точки. Т.е. с едни и същи учители почти няма разлики и ако има те са минимални. Т.е. пак всичко зависи от качеството на обучение, желанието и целите на училището. Говорим за випуск от 74-75 деца. Да не си помислите, че е един клас от 15-20 деца. Мащаба никак не е малък.

И още нещо си мисля по темата. Независимо какво е училището и какви са средните резултати, които виждаме в таблиците след НВО, винаги ще се намерят и родители, според които училището е провалило детето им. Гледах някъде резултатите на ПЧМГ - тук-там имаше и по-ниски, особено по литература на фона на общите високи средни и сигурно има родители, според които детето им е саботирано или не е получило необходимата подготовка. Ама ученето не е някакво наливане на есенция с фуния, все пак иска се и работа от страна на наследниците ни. Особено ако става въпрос за подготовка за желани гимназии, за които всяка точка е важна - няма как училището да гарантира, че всички ще бъдат приети на фона на общия наплив и амбиции.

Права си. Но както ти казваш, "тук там имаше". Т.е. изключения. Когато това не е изключение, вече важи като обобщение за качеството на обучение в конкретното училище. Т.е. ПЧМГ в общия случай си е свършило добре работата.

А аз знам за подобни случаи отпреди две години.
И все пак, нормално е учители/директор да искат да си задържат децата. Но не трябва да има натиск по никакъв начин. По никакъв!

А! Ей за това говорим.Не трябва да има вербален натиск. Не трябва да има натиск чрез стресови контролни всеки ден в последната минута преди НВО(при условие, че цяла година контролните са били много малко), които ти определят оценката. Не трябва да има натиск, чрез ниско качество на обучение. Не трябва да има натиск чрез непредаден материал преди НВО. И т.н. Всичко гореописано са реални казуси.

Последна редакция: пт, 02 юли 2021, 11:14 от Fancy

# 903
  • София
  • Мнения: 762
Fancy, при едни и същи учители в класа на детето ми резултатите на НВО варираха с над 15 точки минимум-максимум. И това не защото децата с най-високи резултати са ходили на частни уроци, а точно заради индивидуалната им работа, концентрация и изобщо лична заслуга за това да се подготвят добре. Мисля, че и Hope това искаше да каже. И най-фантастичните учители и отдадени родители не гарантират успех на прецизно класиране като НВО (там всяка точка е важна) ако детето се е отдало на други приоритети. А в 7 клас общо взето все едно някой ти сменя детето с някакъв непознат с недобре функциониращ челен дял на мозъка Simple Smile

# 904
  • Мнения: 9 050
Фенси не сравнявам нищо, но навсякъде се изпуска фактора възможности на дете и неговото възпитание.
И моето на раздел А му вика - математика за малоумници - но това не значи, че на приятелско дете не му е трудно а се старае двапъти повече от моя. Но родителите му виждат това и то ще продължи от училище директно в гимназията на същото без да им пука за НВО. И така това ЧУ няма да блести на НВО но ще си има контингент доволен от него.

# 905
  • София
  • Мнения: 62 595
missence, съвсем друго имах предвид и дори точно обратното на това, което пишеш. Все пак частното образование е платено, все още не е станало безплатно. Няма начение кой колко пари има, никой на никого не брои парите. Образованието е услуга, която има някакви параметри, има стандартизация. Най-малкото една услуга трябва да отговаря на минималния стандарт - да се провежда учебен процес, да са осигурени някакви минимални битови и хигиенни условия. Аз, като родител, когато проучвах нещата с частните училища първо, когато децата ми бяха в начална степен и после, когато бяха седми клас, за себе си разбрах, че имам изисквания, щом ще трябва да плащам и искам срещу тази такса да получа повече, отколкото ще ми предложи някое сносно държавно училище. Затова писах, че ако едно училище се позиционира като училище с претенции да предлага услуга с по-високо качество и казах какво точно очаквам като родител - квалифицирани учители, които да владеят предмета си и да учат децата, сигурна и безопасна среда за децата физически и психически, да се решават своевременно дисциплинарните проблеми и конфликти. Аз също като родител поемам ангажимент децата ми редовно да са на училище, да спазват правилата и да учат. Ако няма как да се изпълнят тези очаквания и заявки, по-добре да си запиша детето в държавното.

# 906
  • София
  • Мнения: 16 320
Задавам си следният въпрос - как при едни и същи учители, по един и същи език едно дете е достигнало ниво В1 в пети клас а другото е на А1.
Това не знам как става. Не съм го и виждала, в интерес на истината. Виждала съм по-добри и по-малко добри, но в рамките на едно ниво. Две нива разлика при едно и също обучение, ако то е добро, не виждам как ще станат. Освен ако едното дете не е на външно, изпреварващо обучение.

# 907
  • Мнения: 9 050
Задавам си следният въпрос - как при едни и същи учители, по един и същи език едно дете е достигнало ниво В1 в пети клас а другото е на А1.
Това не знам как става. Не съм го и виждала, в интерес на истината. Виждала съм по-добри и по-малко добри, но в рамките на едно ниво. Две нива разлика при едно и също обучение, ако то е добро, не виждам как ще станат. Освен ако едното дете не е на външно, изпреварващо обучение.
Едното пише есе - другото свързва картинки с думи. Двете деца са заедно от ДГ.

# 908
  • София
  • Мнения: 31 415
Съвсем друго имах предвид и дори точно обратното на това, което пишеш. Все пак частното образование е платено, все още не е станало безплатно. Няма начение кой колко пари има, никой на никого не брои парите. Образованието е услуга, която има някакви параметри, има стандартизация. Най-малкото една услуга трябва да отговаря на минималния стандарт -
Скрит текст:
да се провежда учебен процес, да са осигурени някакви минимални битови и хигиенни условия. Аз, като родител, когато проучвах нещата с частните училища първо, когато децата ми бяха в начална степен и после, когато бяха седми клас, за себе си разбрах, че имам изисквания, щом ще трябва да плащам и искам срещу тази такса да получа повече, отколкото ще ми предложи някое сносно държавно училище. Затова писах, че ако едно училище се позиционира като училище с претенции да предлага услуга с по-високо качество и казах какво точно очаквам като родител - квалифицирани учители, които да владеят предмета си и да учат децата, сигурна и безопасна среда за децата физически и психически, да се решават своевременно дисциплинарните проблеми и конфликти. Аз също като родител поемам ангажимент децата ми редовно да са на училище, да спазват правилата и да учат. Ако няма как да се изпълнят тези очаквания и заявки, по-добре да си запиша детето в държавното.
Затова няма само едно частно училище. Отиваш, питаш, казваш си изискванията, преценяваш, дали отговаря на критерии ти и ако не отговаря, отиваш в следващото. Ако не намериш вариант, който те устройва, значи не си изобщо за частно училище и търсиш вариант, който те устройва (ДУ+частни уроци, само ДУ и т.н.). Но твоето решение е валидно само за теб и твоето дете.

Никога не съм се чудила напр. защо даден родител е избрал ДУ. Имал е някакви съображения, негови са си. Аз напр. съм преценила на този етап, писала съм много по въпроса, че моите деца не са за държавно образование. Когато държавното образование отговори на моите критерии, с удоволствие ще си преместя децата. Засега години наред не намирам причина дори да се огледам за ДУ. Това може да се промени, но може и да не се промени. Времето ще покаже.

Това е. Свят широк, хора разни.

п.с. Споделяла съм преди време, че двете ми деца бяха приети в държавни детски градини (по каналния ред) и не ги записах. Такъв вой се нададе "ама вие луди ли сте?", "стига бе, това е направо безумие!" ..... еми, може и да е безумие, но си е моето безумие. Smile

# 909
  • Мнения: 6 382
Fancy, при едни и същи учители в класа на детето ми резултатите на НВО варираха с над 15 точки минимум-максимум. И това не защото децата с най-високи резултати са ходили на частни уроци, а точно заради индивидуалната им работа, концентрация и изобщо лична заслуга за това да се подготвят добре. Мисля, че и Hope това искаше да каже. И най-фантастичните учители и отдадени родители не гарантират успех на прецизно класиране като НВО (там всяка точка е важна) ако детето се е отдало на други приоритети. А в 7 клас общо взето все едно някой ти сменя детето с някакъв непознат с недобре функциониращ челен дял на мозъка Simple Smile



15 точки разлика за изпита за който говорим са пренебрежими. И означават, че не си взел А, а си взел B. T.e. и тези с най-ниски точки са се представили на изискуемото за изпита ниво. Т.е. обучението е на ниво, а минималните разлики отразяват точно индивидуалните качества и моментното състояние.
Ама в случая говорим за елементарна математика в училище с претенции. И за ниво на материал, който за да бъде усвоен се изисква само да бъде преподаден качествено и да бъде упражнен достатъчно. Никакви по-специални изсквания, както е при езика. При езика се тества всеки аспект от владеенето и ако не ти се удава да говориш (основната драма на повечето) гориш.


Оф, то ако изборът на училище ставаше с преценка на отговорите на самото ЧУ, щях да съм в сериозна дилема и колебания сигурно измежду поне 10. Всички на дума целята високо качество и успехи. Реалността е съвсем друга.

Последна редакция: пт, 02 юли 2021, 11:27 от Fancy

# 910
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз не се чудя, защото съм наясно с по-голямата част от мотивите и съм напълно ок с тях. Затова неведнъж съм казвала, че ако сега имах деца в училищна възраст или близки деца на такава възраст, и като зная на какво ниво е общото ниво в държавните училища, все повече бих настоявала за частно. Но не кое да е и не какво да е.

# 911
  • София
  • Мнения: 762
Фенси, аз малко по диагонал чета темата, че се разсейвам с нея насред една малко досадна задача. Дано да не бъркам сюжетните линии, но моите коментари са в посока наличието на недоволни родители, които смятат, че училището не е подготвило децата им и защо това при единични случаи не е никак меродавно. За да обясня какво имам предвид, резюмирам ти от фейсбук страницата на "Света София" анотацията за седмокласниците: Явили са се 70 деца. От тях 49 са с над 90 точки, което означава, че 21 деца са с под 90 точки на изпит, който тук се коментира като елементарен.  Родителите на тези 21 деца вероятно смятат, че училището не е направило нужното да подготви децата им за прием в елитните държавни гимназии. Защото с под 90 точки на математика очевидно няма никакъв шанс за СМГ, а ако се допълни и с под 95 точки по БЕЛ, и испанска/немска като цяло отпадат. Вероятно балът ще стигне за нелоши училища, но не това е амбицията на семействата.
Същевременно училището е в топ 10 по резултати, единственото нематематическо - по всякакви обективни критерии се е справило прекрасно. Но аз лично познавам родители, които биха отправили въпросните обвинения.

# 912
  • Мнения: 1 831
Jillian, хващаш ме силно подготвена по въпроса. 402 висок бал ли е? Или даже 450? Ей ти списък с баловете в някои от гимназиите за миналата година.


Тинкърбел, права си. Не съм следила до момента в детайли класирането след седми клас. Сега набързо погледнах резултатите от миналата година. Ако 500 точки е максимума, една пета надолу не е страхотен резултат. Но не е и толкова зле. Зависи колко трудни са били изпитите. Щом казвате, че са лесни - ок. Като гледам точно около 400 е границата за прием в по-желаните гимназии със съответните специфики по вид паралелка и пол.

Това, обаче само потвърждава тезата, че родителите трябва да вземат мерки навреме, за да влязат децата им в по-горната група. И задачата става по-трудна, ако изискванията са за точно определена комбинация от езици.

Ако правилно разбирам, твоята теза е, че всяко дете от всяко частно училище би трябвало да е в състояние да вземе изпитите за НВО с оценка над 85-90 точки без външна помощ. Проблемът с това разсъждение е, че не всички деца са достатъчно мотивирани, за положат екстра усилие. А не всички частни училища имат възможност да си подбират децата на входа.

# 913
  • София
  • Мнения: 62 595
Училището си държи нивото на принципа 80/20. Щеше да е проблем обратното - двайсет процента да изкарат над 90 точки при заявката на училището, че е от най-добрите и има много сериозен подбор на входа. Тогава най-вероятно проблемът е в училището, а не в родителите. Дете, което още в ПУК е влязло с резултати, клонящи към полугениалност вече е готов отличник - то знае как да учи, има ниво, концентрация, знания и всичко. Затова е по-скоро очаквано след 7 години при равни други условия да изкара много висок резултат.

# 914
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
При прием в Пук или 1 клас, дори с подбор, не е задължително да се отсеят само гении. Освен това има не малко братчета и сестричета.

В СМГ след 4 клас мога да кажа, че вече има сериозно сито. И въпреки това, не всички приети деца, успяват да изкарат на елементарното НВО резултат, който да им стигне да продължат там след 7 клас. Не е виновно училището, не мисля, че "вина" имат и децата. Някой път не ти е ден, понякога толкова си можеш. Много е депресиращо да се очакват непременно максимум резултати от едни деца. Нереално е всички ЧУ да са пълни с деца с по 100 т. на НВО. Както и някои ДУ.

Общи условия

Активация на акаунт