Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 797
  • 956
  •   1
Отговори
# 195
  • София
  • Мнения: 7 378
ИЛИ (С) училището е събрало по някаква причина хиперамбициозни родители, които целенасочено подготвят и всячески подпомагат постигането на състезателни резултати, за сметка на широкото образование и култура, свободното време, вътрешната мотивация или здравето на своите "професионални спортисти". Във всевъзможни конфигурации на жертвани елементи.
Връщаме се към старото "нормално". Има светлина в края на тунела афтър-ол Laughing

# 196
  • Мнения: 5 425
Само в розовите ни сънища, Аш.
Вървим към избор между училища, произвеждащи или бурени, или монокултури или парникови теменужки.
В саксията на клиента и дистанционно.

Последна редакция: пт, 02 апр 2021, 09:56 от Ezhko

# 197
  • София
  • Мнения: 16 320
Ежко, не че нещо, но когато искаме да правим изводи, трябва да изхождаме от верни данни и факти, иначе няма как да са ни обосновани изводите.
Тук на много места се изписа, че НВО не е критерий за оценка на образованието, състезанията също се отричат. То остана ли обективно средство за съпоставка?!
Разбирам Вашето объркване.
НВО е много слаб критерий за оценка на образованието, по следните причини:
- Масово явяване има само по два предмета - Математика и БЕЛ; останалите предмети липсват (напр. чуждите езици) - Не, не липсват. Има НВО по чужд език, просто не е задължително.
- Скалата за оценяване не е неизменна, а се наглася според резултатите  на явилите се през съответната година; сложността на заданията също се мени, което прави невъзможно проследяването на тенденции в нивото на образование, както по училища, така и изобщо. (Последното е търсен ефект, за прикриване на провала на държавното ни образование и на политиките на МОН) - Скала за оценяване няма от години, защото резултатите са в точки и не се преобразуват. Та всичките изводи в този абзац са безпочвени към днешна дата.
- Отделно, нивото на изпитния материал е доста низко като цяло, което води до борба за стотните в горния край на скалата, като стотните там отразяват не по-добро овладяване на знания, а незначителни колебания във вниманието към дребните детайли (примерно на въпрос "3 е .... 1" да попълниш "по-голямо" води до отнемане на точки; правилният отговор е ">"). С такива изпити, нивата по математика на дадени две училища изглеждат много близки, докато картината от състезанията показва значителни разлики. - Борба за стотни няма, просто защото няма стотни. Не и така, както беше преди години. Сега има точки, има дробни числа, но са през 0.25. Съгласна съм, че нивото не е високо, но при изпит, отнасяш се за ВСИЧКи, няма как да е много високо, защото трябва да е съобразено с всички училища в цялата страна. Все пак е достатъчно, за да се разпределят децата. /Ниско се пише със “с” в смисъла, в който си го използвал.😉/
- Освен това, в изпитните материали и особено по БЕЛ се вкарват достатъчно на брой "зубърски" елементи, за които времето за преподаване в държавното училище просто не стига. И се стига до необходимостта от частни уроци за учащите в ДУ (това е целта) и от безсмислено хабене на време в ЧУ (най-често за сметка на "второстепенните" предмети, като География например) или до концентрирането в назубрянето на "метонимии и синекдохи", вместо в изграждането на писмено изразяване или на любов към добрата книга напр. - Тук, общо взето съм съгласна.

Последна редакция: пт, 02 апр 2021, 13:54 от sanaka

# 198
  • Мнения: 6 384
Какво е толкова на това състезание Любословие? Тези неща ги правя текущо и едно дете, което е  много добро усвояване и осъзнаване на някои неща с езика, съвсем спокойно се справя. Може на мен да ми е висока летвата, но за мен тези неща, които се правят на състезанието са нормални, при мен децата ги правят всеки ден, при това не чакам първи клас, а още от ПУк ги включвам. Значи всеки ден са като на състезание. Ако моето дете е в ЧУ, за мен това ще е базово знание, а не знание като за състезание. Нещо като текущо контролно, но в по-голям мащаб. Деца в норма, особено с подбор, бих очаквала да ги покриват тези критерии по подразбиране.

Следя Любословие от години. И смятам самите задачи в него за много добри. Единствено го подлагам под съмнение заради липсата на външни квестори. А и защото съм анализирала резултати в конкретика и съм виждала определена тенденция, съмнителни обстоятелства и прочие.
Познавайки материала по БЕЛ вече до 5 клас включително, знаейки нивото на обучение в две ЧУ, едното от които в топ-а на класацията...категорично не подкрепям тезата, че Любословие е лесно или това са текущи неща, които са базови за кое да е ЧУ. Състезанието проверява и третира топ знания и усвояемост и понякога изпреварва графика на преподаване на материала. Говоря и за двата кръга. Принципно до сега не съм видяла по-висока трудност на втори кръг. Просто тогава се проверява повече взет материал. Мога да кажа, че директорските контролни при нас са примерно 5-10 % по-трудни от Любословие. Което е пренебрежимо малко.

И съвсем отговорно заявявам, че не вярвам на горните ти изявления какво правиш ежедневно с деца ... в норма. А аз наистина се занимавам в момента ежедневно с моето дете по Бел и Мат, имам визия за доста допълнителни помагала и знам какво говоря.

# 199
  • Мнения: 194
Какво е толкова на това състезание Любословие? Тези неща ги правя текущо и едно дете, което е  много добро усвояване и осъзнаване на някои неща с езика, съвсем спокойно се справя. Може на мен да ми е висока летвата, но за мен тези неща, които се правят на състезанието са нормални, при мен децата ги правят всеки ден, при това не чакам първи клас, а още от ПУк ги включвам. Значи всеки ден са като на състезание. Ако моето дете е в ЧУ, за мен това ще е базово знание, а не знание като за състезание. Нещо като текущо контролно, но в по-голям мащаб. Деца в норма, особено с подбор, бих очаквала да ги покриват тези критерии по подразбиране.

И съвсем отговорно заявявам, че не вярвам на горните ти изявления какво правиш ежедневно с деца ... в норма. А аз наистина се занимавам в момента ежедневно с моето дете по Бел и Мат, имам визия за доста допълнителни помагала и знам какво говоря.

Бях останал с впечатлението, че от тук пишещите никой не се занимава допълнително с децата си в домашни условия или с частни уроци. Особено пък децата от двете ТОП ЧУ.

# 200
  • София
  • Мнения: 62 595
От моя гледна точка и от моите критерии, не е кой знае какво това състезание като трудност. Затова уточних, че явно моята летва е височка, но нямам никакви основания или намерение да я смъквам.

НВО каквито и кусури да има, както и едно-две състезания и олимпиадите, все пак са някакъв единен измерител. Хубаво, на НВО били само български и математика, било за памет и т.н. Съгласна съм, но ако имаш цял випуск с доста високи резултати, очевидно е от съчетаването на деца с качества и усилена работа. Колкото до състезанията и олимпиадите, ако първи кръг е масов, то на втори кръг вече става сериозно отсяване. За седмокласниците има и национален кръг на олимпиадите, а на него отиват първите трима, ако помня правилно, от областния кръг. 

Училища има за всички, включително и частни колкото щеш - за всеки вкус. Никой не е казал, че трябва всички да имат високи резултати  на НВО, но със сигурност училищата с високите резултати са по-желани и там е основно напливът на приемните изпити още от ПУк. Едва ли е случайно или проста корелация.

# 201
  • София
  • Мнения: 16 320
Андариел, Любословие е добър измерител за училищната подготовка, точно защото е изцяло върху материал, който се изучава в училище, няма задачи, които да изискват определени подходи, модели за решаване и т.н., които не се изучават по правило в училище и няма стотици школи, които да подготвят за него. За разлика от математическите състезания, в които масово има типове задачи, които не се решават в училище, за които има модели и подходи за решаване, които някой трябва да ти покаже и има купища школи по състезателна математика и частни учители, подготвящи за тях още от началните класове. Ти можеш да си имаш очаквания, че всяко дете в норма ще се справи отлично с него, но като погледнеш резултатите по класове, ще видиш, че явно не е така.

# 202
  • София
  • Мнения: 62 595
Не говоря нищо за специални задачи или школи. Затова написах, че това, което го има в материала на състезанието го правя всеки ден и за мен не е като за състезание, а като за текущо контролно и по-скоро бих очаквала високи резултати, отколкото средни.
Нарочно не повдигам въпроса за математиката, защото там съвсем е състезание до състезание, всеки си организира състезания, стига да има кой да участва, а родителите са ентусиазирани по темата, децата също на тази възраст по-лесно се справят с математиката, отколкото с българския и всички са доволни. А българският е по-скоро мерило за цялостното ниво, защото включва всичко и е отвъд обикновеното четене и писане, а и обща култура и всички нива на езиковата система. Обикновено българският е проблем в училище, а не математиката и затова повече състезания има по математика, а не по български.

# 203
  • Мнения: 7 683
Фенси и Санака са казали толкова точно за Любословие, че няма какво да се добави и бих им дал по сто лайка, ако можех. Мога за съжаление само по един.
А Анди май не е запозната със състезанието. Що се отнася до олимпиадите, явно и там възгледите й са от преди доста години, понеже в момента има други формати, които са много по-знакови и са по-показателни във всяко отношение.

# 204
  • София
  • Мнения: 5 467
Що се отнася до олимпиадите, явно и там възгледите й са от преди доста години, понеже в момента има други формати, които са много по-знакови и са по-показателни във всяко отношение.

Кои например? Явно съм изостанала от новостите.

# 205
  • София
  • Мнения: 62 595
Гледам какви са задачите и те са основният критерий, по който преценявам. Какво друго трябва да зная?

Какво им е на олимпиадите и кои се тези знакови? Особено по български. За математиката евентуално международните имат значение, но за тях определено подготовката е като в професионалния спорт, колкото и за младежите да е аматьорски.

# 206
  • София
  • Мнения: 762
Уф, циклим едно и също. "Любословие" очевидно е изцяло базирано на материала по БЕЛ за съответната година и очевидно се очаква всички деца да са запознати с този материал. Отвори обаче екселските таблици с резултатите от произволна година и виж колко деца имат максимален брой точки (като процент), колко имат над 45, колко - под 20 и кажи дали наистина може да се твърди, че "всяко дете в норма" ще се справи. Моята или твоята летва нямат нищо общо с темата, която обсъждаме, а именно - говорят ли нещо тези резултати или нищо не говорят. То аз се и обърках за какво е обсъждането всъщност.

# 207
  • София
  • Мнения: 62 595
Не знам дали всички трябва да са запознати с този материал, но за мен едно дете, което има качества и особено ако е прието в училище с предварителен изпит, повечето неща би трябвало да ги направи, защото то вече е развило доста добре езика. Ако това състезание иска да стане състезаниеТО, това вече е стратегия на самата фирма, която държи състезанието.
И аз не зная вече какво се обсъжда. Хората се опитват да разберат как да изберат училище и да имат всичко в едно. Към момента няма единен критерий, но има маркери.

# 208
  • Мнения: 6 384
Цитат

И съвсем отговорно заявявам, че не вярвам на горните ти изявления какво правиш ежедневно с деца ... в норма. А аз наистина се занимавам в момента ежедневно с моето дете по Бел и Мат, имам визия за доста допълнителни помагала и знам какво говоря.

Бях останал с впечатлението, че от тук пишещите никой не се занимава допълнително с децата си в домашни условия или с частни уроци. Особено пък децата от двете ТОП ЧУ.
[/quote]

Предлагам пак да преосмислиш впечатленията си, прочитайки маркираното. В условията на ДО, което колкото и добро да е в нашето училище... все пак не може изобщо да се сравни с присъствено в училище. И при наличието на мое свободно време, а не на частни уроци... помагам на детето си да няма образователни проблеми следващата година в следствие на безхаберието на МОН. Доста елементарно заяждане между другото, което говореи много за отношението към двете безспорно ТОП училища. Simple Smile

Андариел, какво общо има подборна процедура преди ПУК или 1 клас със състезание на материал изучавам след това?!?!? При това години след това?
Резултатите от състезанието говорят сами за себе си и показват доколко то е лесно и елементарно. Максималните резултати, доколкото са обективни, са много малко. Резултат в горните 10 точки е сериозен успех.
И не е все едно едно дете дали и как ще се справи с едно и също упражнение пред частен учител(който е там за да помага и насочва) или на състезание. Моето например се справя с мен за отличен(без моя помощ), но на състезание има грешки. Wink

# 209
  • София
  • Мнения: 7 378
Анди, повечето деца ги приемат в ПУК - без още да могат да четат и пишат. Какво  точно са развили на този етап децата, че да помогне в Любословието за трети клас например Laughing?

Оф, Фенси ме превари.

Общи условия

Активация на акаунт