МОН - промените продължават (5)

  • 90 045
  • 767
  •   1
Отговори
# 480
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 975
това е решение за децата, участвали в олимпиадите, а за останалите?
нали и неучаствалите на олимпиадите деца могат да се разболеят в деня на НВО?

# 481
  • софия
  • Мнения: 30 834
Това е измиване на ръцете. В понеделник ще пиша и аз.
Нали "експертите по тестове" от МОН обясняваха, че не могат да гарантират два НВО с еднаква тежест и затова, който е болен, е болен и това е. А сега - участия в Олимпиади.

# 482
  • Мнения: 7 347
Нали и нво е нещо, което не е задължително (нищо че реалността не е такава).
В набор 2008 до националния кръг на олимпиадата по математика имаше 7 или 8 деца. Без това, което беше с пълен брой точки на първо място, почти всички останали ми бяха познати имена на състезатели.

# 483
  • София
  • Мнения: 16 314
Още по забавно ще стане, ако наред с това въведат и интегрираните изпити за НВО. Едни ще кандидатстват с изпити по БЕЛ, МАТ, история, география, биология, химия и физика, а други само с БЕЛ и МАТ. Къде, къде по-равнопоставено, отколкото две дати за НВО. Акъл море, глава кофа. Joy

# 484
  • София
  • Мнения: 3 724
Още по забавно ще стане, ако наред с това въведат и интегрираните изпити за НВО. Едни ще кандидатстват с изпити по БЕЛ, МАТ, история, география, биология, химия и физика, а други само с БЕЛ и МАТ. Къде, къде по-равнопоставено, отколкото две дати за НВО. Акъл море, глава кофа. Joy
Ако детето има хубави точки от олимпиадата, може да не отиде на НВО. Ама как се изкарват 90 точки от олимпиада е съвсем друга тема. А и винаги ще се намери някоя, която да омаловажи успехите на чуждите деца.

# 485
  • Мнения: 1 359
За пореден път се хващаме за детайлите, пропускайки основните проблеми.
1. Защо изобщо е необходимо всички да "кандидатстват" на общо основание? Това е една от основните причини за разширяващата се ножица между училищата.
2. Защо профилирането трябва да е задължително? Децата са принудени да избират основни профили още след 7 клас, без да имат ясна представа какво ще учат; целият гимназиален материал е натъпкан в три години, а в 11 и 12 клас се учат неща, които или ще учат отново в университета, или никога няма да им потрябват. Изборът на допълнителни профили е ограничен, смяната на основен профил - доста трудно начинание, масово липсват учители с нужната квалификация. Новата програма е в действие достатъчно отдавна, за да бъдат анализирани сериозно плюсовете и минусите от нея, но това не е направено.
3. Всъщност изобщо никой не анализира нищо в тази система. Идеята на НВО беше да служи именно за това - за измерител на качество, детектор на проблеми, критерий за успеха на масовите реформи и/или конкретни мерки, предприети в дадено училище. Не за пенкилер за прием. За жалост, добре смазан механизъм трудно се променя, независимо дали води до положителни резултати. А той се смазва все по-добре всяка година от школи, учители, родители...
От общи съображения бих приветствала всяка стъпка към разчупването на този модел, но за съжаление, признаването на точки от олимпиадите няма да реши нищо.

# 486
  • Мнения: 6 382
Още по забавно ще стане, ако наред с това въведат и интегрираните изпити за НВО. Едни ще кандидатстват с изпити по БЕЛ, МАТ, история, география, биология, химия и физика, а други само с БЕЛ и МАТ. Къде, къде по-равнопоставено, отколкото две дати за НВО. Акъл море, глава кофа. Joy
Ако детето има хубави точки от олимпиадата, може да не отиде на НВО. Ама как се изкарват 90 точки от олимпиада е съвсем друга тема. А и винаги ще се намери някоя, която да омаловажи успехите на чуждите деца.

Ама винаги ще има някой, който да влезе с мръсни крака и абсолютно неразбрал написаното да се из...ока.

Никой не омаловажава постиженията на никое дете. Но е хубаво МОН вместо да създава неравнопоставености, да ги минимизира.

Последна редакция: пн, 23 яну 2023, 09:41 от Fancy

# 487
  • софия
  • Мнения: 30 834
Още по забавно ще стане, ако наред с това въведат и интегрираните изпити за НВО. Едни ще кандидатстват с изпити по БЕЛ, МАТ, история, география, биология, химия и физика, а други само с БЕЛ и МАТ. Къде, къде по-равнопоставено, отколкото две дати за НВО. Акъл море, глава кофа. Joy
Ако детето има хубави точки от олимпиадата, може да не отиде на НВО. Ама как се изкарват 90 точки от олимпиада е съвсем друга тема. А и винаги ще се намери някоя, която да омаловажи успехите на чуждите деца.
Какво общо имат успехите на Олимпиада с НВО и кой омаловажава "успехите на чуждите деца" на нея?

# 488
  • Мнения: 10
Смятам, за напълно ненужно дори да се коментира трябва ли човек да е грамотен или не. Всеки има своя личен избор. Всеки носи своите последствия от своите лични избори. Ако даден човек избере да е неграмотен, то какво може да очаква от живота. Грамотността е важна, до толкова, че да можеш да си напишеш името ( в най общ смисъл). Важно е МОН да се моернизират и да подготвят ученици за  бъдещето а не за миналото. Трябва нашите училиа да бъдат модернизирани, както и учителите да бъдат преквалифицирани. Заплатите на учителите трябва да се вдигнат, също и нивото на педагогическите изпити също. Учителите трябва да бъдат респектирани от родители и ученици, защото чрез учителите, децата получават достъп до просветата и великите писания.

# 489
  • Майничка
  • Мнения: 13 873
... Учителите трябва да бъдат респектирани от родители и ученици, защото чрез учителите, децата получават достъп до просветата и великите писания.
Хайде да заменим "респектирани" в последното изречение с по-простичкото "уважавани", че да не се промени смисълът.🥴

# 490
  • Мнения: 5 562
Аз реших, че новорегистрирания потребител, иска да ни респектира, както го е сторил с учителите на децата си Simple Smile

# 491
  • София
  • Мнения: 3 243
Докато е родител, който само "респектира" е ок, но дано не е някоя начална учителка, че съм се нагледала на правописни и стилистични грешки от авторитетни учители с дългогодишен стаж и претенции за възнаграждение и признателност.

За мен НВО е като демокрацията, има много кусури, но нищо по-добро не е измислено. Според мен ще има подобрение, ако датите за НВО изначално са две. И всеки да може да се яви и на двете и да избира с кой резултат да участва в класиранията. Да, болните деца пак биха били ощетени, защото ще имат само един, а не два пъти шанс да изкарат висок резултат, но пак ще е по-добре от нищото в момента.
Ако примерно едната дата е по желание през април (когато вече са приключили с материала и правят преговор), а другата си остане през юни, ще има възможност по-амбициозните деца да се явят и на двете дати или ако резултатът от първата дата ги удовлетворява, да пропуснат втората.

# 492
  • Мнения: 3 530
Ненужен разход на ресурс е провеждането на два изпита за всички.
С тази постановка всички ще ходят задължително и на двата изпита в опит да си направят точките от 70 на 70,5 и всички ще се чувстват длъжни да ходят два пъти.
На втора дата да могат да се явяват по желание явилите се на първата с отказване от първата оценка и болните от първия изпит.
Няма да има наплив със сигурност и всички болни ще имат своя шанс.

Поне за олимпиадата по математика, изкаралите на областен кръг от определени точки нагоре и направо по 100 за НВО да им ги зачитат няма да има неравнопоставеност (който е виждал задачи от областен или национален кръг по математика разбира за какво говоря). Ама като мярка за евентуално болните деца на НВО си е абсолютна смешка. Да го кръстят "мярка за болните (поименен списък за конкретния набор)", защото децата, които ще могат да се възползват са една шепа.

# 493
  • София
  • Мнения: 1 228
Олимпиадите не са ли приключили към датата на НВОто? И как може да се явиш на пореден кръг ОЛИ, ако не си се класирал на предишния кръг? Т. е предварително трябва да знае детето, че ще боледува около НВОто, та да се бори за място на ОЛИ. А и несравнима е степента на трудност на двата изпита - в НВО има и леки, и средно сложни задачи, а олимпийските са на съвсем друго ниво.
За да е справедливо, трябва да има две дати с еднакъв по форма и сложност изпит, за отсъстващите по уважителни причини.

# 494
  • Мнения: 10
Докато е родител, който само "респектира" е ок, но дано не е някоя начална учителка, че съм се нагледала на правописни и стилистични грешки от авторитетни учители с дългогодишен стаж и претенции за възнаграждение и признателност.

За мен НВО е като демокрацията, има много кусури, но нищо по-добро не е измислено. Според мен ще има подобрение, ако датите за НВО изначално са две. И всеки да може да се яви и на двете и да избира с кой резултат да участва в класиранията. Да, болните деца пак биха били ощетени, защото ще имат само един, а не два пъти шанс да изкарат висок резултат, но пак ще е по-добре от нищото в момента.
Ако примерно едната дата е по желание през април (когато вече са приключили с материала и правят преговор), а другата си остане през юни, ще има възможност по-амбициозните деца да се явят и на двете дати или ако резултатът от първата дата ги удовлетворява, да пропуснат втората.


С цялото ми уважение. Прочетете малко и се поинтересувайте какво е измислил светът още през миналия век. Измислени са системи, които са по-ефективни от тази на МОН в България. Проучете за системата IB, която е призната в цял свят. Доста по-ефективна е от нашата система с тези НВО, които само стресират децата в седми клас и биват карани да направят избор за бъдещето им, като те дори не знаят какво е сексът и каква е разликата между секс и любов. Системата IB е по-добра защото дава възможност на децата да развиват уменията си и също в десети клас те избират между няколко предмети от различни предметни групи. Така децата разбират в кое са добри и наистина им е интересно и в кое не. След това имат втори шанс да направят съзнателен избор със своите предмети в единадесети клас. Ако успешно вземат изпитите в DP програмата, могат отново да направят избор за други предмети в университет, така децата постоянно изследват себе си и развиват нови умения, някои от които умения са изключително важни за университета. НВО и задачите в МОН са толкова остарели, че в пиесата на Станислав Стратиев "Балкански Синдром" се шегуват, че тогавашните възрастни хора са изпитвали трудност със задачите свързани с басейни и прочие. Пиесата е от преди 1989 година. Методите на МОН са остарели и това е факт, а единствената умна и безумна матура е в десети клас, която позволява на учениците да спрат с учението, но не позволява на 16 годишните да работят. Единствената адекватна матура е тази в десети клас, с която взимаш дипломата си.

Общи условия

Активация на акаунт