Професия учител - 12

  • 52 808
  • 743
  •   1
Отговори
# 540
  • Мнения: 5 825
Здравейте! Използвам темата, за да се намеся. Какво ви е мнението за учителската професия в днешно време? Струват ли си всички усилия? Как ви се отразява тази професия вкъщи, имайки предвид, че всеки има деца и т.н. Ще се радвам, ако споделите. Учител съм за втора година и съм на път да се откажа. Откакто започнах тази работа нямам нито един почивен ден( без да преувеличавам). При вас така ли е ?
По какво преподаваш?

# 541
# 542
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Щом си стигнала до там да се питаш и си готова да се откажеш, значи няма смисъл да търсиш нещо, за което да се хванеш.

Имаше един период в живота ми, млада бях още и се ядосвах много на системата. След голямата учителска стачка и грозното предателство със "седенката" захвърлих дневника и потърсих нещо различно. Образование имам подходящо, че да не е какво да е(продавачка или сервитьорка), та поседях зад бюро няколко години. Обаче това е гадно, скучно и неудовлетворяващо. Върнах се. Имах много гаден ръководител, ама много. По цели дни е мислела как да ни създава неприятности и да ни тормози. Мога много да пиша за изпълненията ѝ, след последното от които, преди да я пенсионират, така се издъни в стремежа си да се гаври с нас, че в момента съм я дала под съд.
Спечели добър човек конкурса за директор и от тогава пея и ходя на работа. Тежко ми е сега, заради това, че сме затворени, но знам, че и това ще мине.

# 543
  • Мнения: 553
Казват, че за нашата професия, ако издържиш пет години, значи е за теб.

За мен също втората година беше преломна. Трудни деца, моите в комбинация с чужди отговорности, създаване и писане на документи от "а" и "б"... Свикнах с проверките, рутината, натоварването, което създава бумащината, но предизвикателството ми беше един Гого с аутизъм- аз правя диктовка, той половин час си удря главата в рамото ми, претрива си врата до кръв и т.н. Добре, че вкъщи не се обяснявах защо съм синя, отслабнала или плакала... Издържах!
Гого днес е прекрасно интелигентно 17-год момче все така трудно за разбиране...но ние се разбираме дори само с поглед.
И други дойдоха. И други ще дойдат.
Но показвах и показвам на тия деца, че съм там първо заради тях, после заради правописа им. Забавлявам се със собствения си урок, а те се заразяват и правят същото. Идват заради мен и ме очакват.

За мен напрежението в момента идва от колегите. В света на възрастните ми е по-трудно, но няма как.

# 544
  • София
  • Мнения: 1 299
Учителската работа не е лоша, удовлетворява ме да предавам знанията си на децата, полагам усилия и има резултати. Обаче самата система ме смачква на моменти и някакви недомислици. Като например сега това с тестването. Следобедните учители ни карат да ходим от 8 без 15 да тестваме. Знам, че не навсякъде е така и непрекъснато се ядосвам. За София е гадно, тъй като човек не може да се прибере до вкъщи и висим там цял ден..Има и други неща, които не ми харесват, но и короната доста спомогна за това..например при зимни условия малки деца да стоят цял ден затворени в стаята, нямат допълнителни дейности да се разтоварят и т.н. Мога да пиша и още, и още..не знам какво ме кара да продължа. Все пак явно ми харесва и се надявам на по-добри дни.

# 545
  • България, София
  • Мнения: 644
Имаше един период в живота ми, млада бях още и се ядосвах много на системата...

Благодаря, че споделяте, за мен е много ценно ... Не съм млада и се ядосвам.
По образование съм инженер и миналата година попаднах случайно в училище. Записах курс за преквалификация и започнах ... ИТ и по-малко математика, предмет от допълнителна подготовка (за първа година), допълнителен модул по предмет в 3 три випуска и класно ръководство - 144 ч над норматив. Отделно доста ангажименти, защото "ти нали си ай ти ..." и се очаква да можеш да оправяш всичко дето е включено в контакта. Беше ми много трудно, но сякаш адреналина на предизвикателсвото ме държеше. Сега, една година по-късно имам квалификация учител по математика и информатика, харесва ми и децата ме харесват, явно съм им различна. Преподавам основно математика и друг предмет от допълнителната подготовка (отново нов, без програма и без нищо) и съм с 306 ч над норматив. Това, че се изморявам не го коментирам ... но по-трудно ми е да намеря начин да работя ефективно по математика. Дефицитите при някои ученици са чудовищни и нямам идея как да помогна. Преподавам в гимназия и трябва да се "връщам" до 3-4-5 клас ... Не съм окей с метода - аз обяснявам, пък който разбрал. В това просто няма смисъл.

Та, моят проблем е огромната ножица между ДОС, програми, материал и степента, с която ги усвояват учениците. Опитваме се да им натъпчем в главите целия свят, а те не знаят и не могат да направят простички неща ... Не мога да се отърва от усещането, че всичко е една голяма лъжа.

# 546
  • Мнения: 1 494
Аз съм вече близо 30 години в системата, т.е. учителка. Дори и като млада и начинаеща в професията не ми е било толкова трудно, както сега. Много предмети, които се сменят всяка година - една година преподаваш един, на другата година ти дават друг. Аз съм по професионалните предмети.  Също стоя вечер до към 23.00ч. В събота и неделя също се подготвям. По много от предметите няма учебници и трябва да си съставяш сам уроците и да търсиш начини да конструираш методически материали - въпроси, задачи, казуси и др.под. Още повече, когато преподаваш предмета за първи път, не всичко, естествено, може да бъде на висота. Именно с преподаването на един предмет поне 2 години, на третата вече може да помислиш за много елементи за подобряване в преподаването и изпитването.

Да, всичко е лъжа.
Учениците и светът се промениха много и не е възможно да се преподава по старому - с натъпкване в главата на куп, в много случаи, ненужни знания. От една страна казват, че трябва да прилагаме иновативни подходи,  да сме освободени от разпределения, да можем да си разместваме темите според класа и ситуацията, а от друга ни проверяват за спазване на графика според разпределението - каква тема преподаваме според датата, която сме записали в разпределението, за спазване на графика за контролни работи. И кому е нужно всичко това? Учениците трябва да се научат да мислят, да са подготвени за живота всестранно!
А в крайна сметка аз съм човек, имам семейство, имам и други задължения освен работните, животът не е само професия, имам нужда от почивка, от разтоварване, от елементарна грижа за тялото ми и духа ми. И не искам да се превръщам в работохолик (в какъвто напоследък зорлем искат да ме превърнат), защото работохолиците имам дефицити,  които искат да подтиснат и затова се втурват напред с глават в работата.

# 547
  • Мнения: 434
Преподавам в 11 и 12 клас един от новите профили, дето ги въведоха от миналата година с онези недомислени Модули. Три модула едновременно плюс един избираем. Учебници миналата година нямаше докъм Коледа, после пристигнаха, но текстовете вътре сякаш писани от ученик с умствена изостаналост. Четеш, ревеш и пустостваш - как е възможно така да бъде написан текст! Всеки ден пиша наново уроците, за да не се излагам в час.  Защото ме е срам да говоря такива глупости пред учениците си.

Ако нещо ме откаже от учителската професия то ще е това - че ме карат да плюя на професионализма си и да преподавам по учебници, писани от калинки. Само те си знаят как са спечелили конкурса за написването им... Впрочем същите тези калинки вече пишат и въпросите за матура, използвайки съдържанието от своите учебници. Всички колеги тихичко роптаят, но никой не реагира, както винаги.  Опитах да направя подписка... глас в пустиня.

# 548
  • Мнения: 125
В кой профил преподавате? Аз съм профил предприемачески.

# 549
  • Майничка
  • Мнения: 13 892
А задължават ли ви да преподавате по тези учебници? Аз работя от 4г. без учебници, сега за профилите ни в 11 и 12 клас и няма де. Придържам се само към програмата.

# 550
  • Мнения: 434
А задължават ли ви да преподавате по тези учебници? Аз работя от 4г. без учебници, сега за профилите ни в 11 и 12 клас и няма де. Придържам се само към програмата.

На теория - не, не ни задължават. На практика обаче нямаме избор. Авторите са вкарали толкова "авторска" терминология, че съм принудена да използвам именно нея. Иначе учениците са поставени пред опасността на матурата да не разпознаят "правилния" отговор и да получат ниска оценка. Етаблирани от години понятия са със сменени имена, без никакво разумна причина, освен да се демонстрира "научен принос". Та така...

# 551
  • Майничка
  • Мнения: 13 892
Samt, понеже наскоро имах пряк поглед върху съставянето и процеса на одобрение на едно помагало, понякога причината за "авторските термини" е супер тъпа - утвърдените с години понятия се разпознават и тълкуват от рецензентите като плагиатство от предходен учебник /помагало (нищо че последното е използвало термини и обяснения, циркулиращи от десетилетия). На български все още няма референтни таблици или документи кое се тълкува като авторски материал и кое е общоприето понятие.

# 552
  • Мнения: 434
Възможно е и това да го има.

# 553
  • Мнения: 39
Здравейте, има ли сред вас учители в детска градина? Имам да пиша реферат по Предучилищна педадогика, но много трудно намирам информация в интернет. Някой от вас има ли учебници по предучилищна? Благодаря Ви предварително!

# 554
  • Бургас
  • Мнения: 3 938
Имам да пиша реферат по Предучилищна педадогика, но много трудно намирам информация в интернет.
Има и библиотеки.

Общи условия

Активация на акаунт