За четенето

  • 42 545
  • 757
  •   1
Отговори
# 660
  • Мнения: 4 679
Част от поредните идеи от Прозореца на Овертон е разкъсване на семейните връзки, между деца и родители и взе по-силно дискредитиране на ролята и авторитета на родителите. В тази връзка, удобно за някои от тях, се вменява идеята за значението и вината на училището, институции за възпитанието им. Неслучайно тенденцията е да се дават все по-големи права на децата от най-ранна възраст, включително такива да се отказват от родителите си, да вземат самостоятелни решения и т.н.
Скрит текст:
Тези дни гледам филми с Ален Делон от 70те и 80те. Във всеки има по една красива дама, с която задължително има голи сцени. Мислех си, че напоследък сцените от представяне на голо тяло, са преминали в по-агресивни на сексуален акт, много често извън "традиционния" контекст.
Няма да се учудя и да настъпят времена, когато голите тела от древността бъдат забранени или подобаващо цензурирани. Класическа и традиционна красота може да стане неудобна и неприемлива.

# 661
  • Мнения: 2 147
Достоевски в осми клас? Това не е по училищната програма, може би в някое руско училище по някаква тяхна си програма. Миналата година синът завърши 12-ти клас и не помня някога да са споменавали дори Достоевски. Пушкин и Гогол влизат в програмата по БЕЛ от руските писатели.
С "Пипи" не виждам проблем, винаги е била в списъците, но и тези списъци не са задължителни. До 4-ти клас, че и до 6-ти, изобщо не е нужно децата да четат тези книги, просто учителите ги дават, в случай че родителите няма да могат да предложат нищо друго и аз лично не съм карала моите деца да ги четат. Точно Пипи не им е била никога сред любимите и не помня дали са я чели, други от Астрид Линдгрен им харесваха много повече.

# 662
  • Мнения: 11 784
Именно. Въпросът не е само до програма, която без съмнение се отразява, ами и до подхода. Много е относително и индивидуално, но да - има и такива случаи - с поставени задачи, а не препоръки.

# 663
  • Мнения: 4 679
Оказах се, без да искам, права.
Директорка във Флорида е била уволнена, защото е показала снимка на статуята на Давид на Микеланджело на ученици и този неин акт е бил определен като порнографски:
https://www.lastampa.it/esteri/2023/03/24/news/florida_insegnant … ografia-12718398/
Аз, като майка със съмнителен морал, дори посетих с дъщеря ми Академията във Флоренция, за да види "Давид" на живо.

Вероятно съм крайна за новите тенденции, но не смятам, че децата/младежите трябва да бъдат ограничавани, кога би било "здравословно" да четат класика. Не съм чувала в осми клас да се учи Достоевски и в девети също и жалко, според мен. Пушкин се учи в осми клас Б(?)ЕЛ - "Евгений Онегин".

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 11:19 от Tsugumi_

# 664
  • Мнения: 11 784
Не, не е въпрос да се ограничават от класиката, а кога могат да я разберат. Защото ако е в неподходящ момент, може после изобщо да не искат с години да четат даден автор. И затова следва да се съблюдават и етапите на развитие на детския мозък. Например логическото, абстрактно мислене е оформено в по-късна възраст.
Да караш дете са̀мо да чете “Пипи” след първи клас, когато едва са научени буквите също е прекалено. На тази възраст децата могат да четат, но кратки текстове и с картинки им грабват вниманието далеч повече.
И докато сме на тази тема- родителите на по-големи деца могат да споделят- според вас подходяща вързаст ли е за разбиране на гръцката митология в пети клас, доколкото знам тогава се изучава?

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 11:05 от fenyx

# 665
  • Мнения: 4 679
Много добре разбрах въпроса и мнението ми е същото.
Достоевски в девети клас, за мен, е напълно подходяща възраст. Друг е въпросът не дали ще го разберат, а колко далеч са вече от тази стилистика. Мисля, че книгите на Достоевски липсват по криворазбрани идеологически причини и защото е преценено, че няма да се хванат да четат такива обеми.
Та те в девети клас учат "Мадам Бовари". Подборът, според мен, е на сравнително елементарен принцип, вярва се, че темите за прелюбодейството или за несподелената любов на Татяна ще са им по-близки.
Аз съм учила "Ад" в девети клас. Сега вече Данте е заменен с "Декамерон" на Бокачо.

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 11:23 от Tsugumi_

# 666
  • Мнения: 11 784
Главното е четейки дадени произведения да разберат, да осмислят, не само да се запознаят с един текст. Така според мен се формира възможността да се разсъждава върху дадена тема. Не просто четене, а четене с разбиране.

# 667
  • Мнения: 4 679
Не харесвам израза "четене с разбиране", но ако го използваме, "четене с разбиране" може да липсва и цял живот.
Ако обаче липсва база, по-трудно се получава в късна възраст. Освен това, те учат далеч по-трудна материя и в другите предмети, включително философия.
А какви книги трябва да учат в девети клас? Интересно ми е.
Споделете.

# 668
  • Мнения: 2 147
Не виждам проблем с гръцката митология в пети клас, а колкото до осмислянето - това някои няма да го усвоят в училище, че даже и след това и причината не е лошата програма или кофти учител, ами мързел и липса на интерес, за което вече по-полезни могат да бъдат специалистите с подкрепяща роля в училищата, а не учителите.

# 669
  • София
  • Мнения: 4 102

Да караш дете са̀мо да чете “Пипи” след първи клас, когато едва са научени буквите също е прекалено. На тази възраст децата могат да четат, но кратки текстове и с картинки им грабват вниманието далеч повече.


Това от опит ли го пишете? Моите и двете деца прочетоха Пипи и още много други книги на Астрид Линдргрен след 1 клас, без никой да ги кара. И не бяха някакви изключения, защото си разменяха книжки с други деца. Проблемите с четенето идват в горните класове, когато телефоните и социалните мрежи започват да запълват свободното време. Ако дете попадне на книга, която не е подходяща, то ще я остави и ще се върне някой ден по-нататък към нея. Изхождайки от моя личен опит, където никой не ми е казвал какво да чета и какво не, съм предоставила тази свобода и на моите деца. Гръцката митология е много интересна на децата в 5 клас, тогава започва да четат Рик Риърдън и подобни автори.

# 670
  • Мнения: 11 784
“Пипи” - опит, опосредстван, не личен.
Радвам се за Вашите деца, чудесно е, когато могат да се дават такива примери.
И все пак да не забравяме, че интересите в четенето са индивидуални, но смятам че винаги задължителните неща трябва да са възрастово съобразени.
Децата, които имат нужда от стимул за четене, със задължителна книга не съм убедена доколко ще отговорят на него, докато с интересна за тях книга, която да ги приучи са четат, да придобият навика, биха се справили след това с по-голяма лекота и със задължителната литература. Никого не искам да убеждавам, мое мнение.

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 11:45 от fenyx

# 671
  • Мнения: 4 679
Съгласна съм с мнението на Eli. Не може да си чел все "щадящи" мозъчната дейност книги и изведнъж да разбереш класиката (Корней, например), само защото си навършил определени години. Разбирането не е само следствие на възрастта, а на много фактори, някои от които (по мое скромно мнение) са свързани и с добра литературна култура.

("Том Сойер" ми беше дълги години най-любима книга, след като я прочетох в несъкратената й версия във ваканцията след първи клас, не ми причини някакъв дискомфорт. За мен далеч по-странно беше, че Алиса на моята възраст вече беше учила неща, които се учеха много по-късно, а някои и изобщо.)

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 11:49 от Tsugumi_

# 672
  • София
  • Мнения: 4 102
Сега децата учат азбуката и да четат на срички в предучилищната, и средата на 1 клас всички четат, някои свободно, други не чак толкова. На някои деца наистина им е трудно да четат след 1 клас. Аз съм била такова дете също, спомням си с колко мъки успях да прочета Патиланско царство ваканцията, първата ми книга, и се влюбих в четенето към 4 клас, когато открих Граф Монте Кристо. Но никой не ми е чел книги, мъчех си се сама със списъка, който за разлика от сега, не беше препоръчителен, а задължителен.Сега децата имат голяма свобода, и съм напълно съгласна, че прозорецът на Овертон работи чудесно и в тази посока - опростяване на текстовете, учебници пълни с картинки тип комикси, идеята, че на децата ученето трябва да е забавно, дори и в гимназията, че ако нещата в училище не вървят, то учителят непременно не става....и всичко започва да се плъзга по повърхността на посредствеността, което е и основната цел.

# 673
  • Мнения: 13 825
"четене с разбиране"(?!)

Откъде вадите заключението,че ако някой ученик мълчи като пукал на въпроса "Кое ти харесва в Шекспир?",не го е разбрал?!

А що се отнася до "Давид" на Микеланджело... В някои щати в САЩ целомъдрието е издигнато в култ и това не е непременно нещо лошо... Апропо,в Бургас кмета е забранил дори еротичните списания по РЕП-овете,а в хотелите порноканалите са кодирани.

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 12:19 от deaf

# 674
  • Мнения: 11 784
И вие - за да ги стимулирате да четат им помагате, като…?
Ще се радвам да споделите, тепърва ни чака този процес.

Общи условия

Активация на акаунт