Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 25

  • 39 812
  • 753
  •   1
Отговори
# 630
  • Мнения: X
imoten, няма да те цитирам с поста, за да не товаря страницата, но аз никога не съм правила такива дребни сметки. Февруари е пропуснат месец ЗАРАДИ МЕН, а не заради наемателите. Аз не съм готова да отдам апартаментите от утре, защото чакам да пуснат газта. Документите са подадени, имам срок, слагам две седмици отгоре и обявявам дата. Не съм юрист, правист съм, семестриално завършил пред държавни изпити. Имам желание да декларирам доходите си, не мисля, че има голямо значение дали ще го правя сама или фирма ще го прави вместо мен. Обърках се относно фирмата и попитах, защото си припомних как четох във форума, че на един потребител му внася фирмата данъка и той си взима чист наема и останах с впечатление, че парите са наемната цена, а не наемът след удържан доход. Както и да е, стана мармалад когато започнах да чета различни неща по темата.

Иначе никога не съм и не бих правила подобни сметки. До момента съм Имала две наемателки и двете поддържаха беутално апартамента, не ми се е налагало да се конфронтираме по никакъв повод, комуникацията е била гладка и сме се разбирали. Проявявала съм разбиране, че ще закъснеят 3 дни с наема, НИКОГА не съм правила проверка и съм се отнасяла с уважение към хората. Както някой беше написал - вярвам, че какъвто си, такива наематели привличаш.

# 631
  • Мнения: 11 100
Аз малко не съм съгласна с това да се прехвърля партидата на фирмата. После остава у теб риска дали ще можеш да си я прехвърлиш обратно, както и разходът.
Имам много примери пред себе си, включително в офиса, в който сме ние. Токът е на името на собственика, но ние го плащаме. Фактура не получаваме, но не е болка за умиране, защото със спестените данъци няма да забогатея

# 632
  • Мнения: 2 260
Добре де, сега имах втори оглед с желание за наемане от името на фирма. Целият наем ли се получава или с удържан данък, който внася фирмата? Тоест ако наемът е образно казано 1000лв за апартамент с договор на фирма колко получава наемодателя на месец? Фирмата внася вместо мен авансов даннък, така ли? Колкото повече чета по темата и законите, толкова повече се обърквам…
При 1000 лв. има нормативно признати 10 %, т. е. 100 лв.
Данъкът е 10% от 900 лв., т. е. 90 лв.
Ще получаваш наем след облагане в размер на 910 лв.
Фирмата подава декларация на всяко тримесечие. За последно тримесечие ти изрично трябва да поискаш да ти бъде удържан данъка, иначе фирмата ще ти плати 1000 лв. чисто и ще трябва да си ги внасяш след деклариране следващата година.
Фирмата подава в началото на следващата година декларация пи чл. 73, в която посочва лицата, на които е платила доходи. Там ще фигурира и твоя доход от наем и удържания данък. Ако подаваш дан. декларация електронно, ще имаш попълнени суми, които само трябва да потвърдиш.
Стана ли ясно Simple Smile

# 633
  • Мнения: 11 100
обаче ЗАДЪЛЖИТЕЛНО си искай от фирмата бележка за удържан данък на всяко тримесечие, или на всеки месец.
Защото нали ви казах, че имам една мърла, с която се съдим сега.
Та, тази същата - последните месеци ми плаща /да кажем в примера са 910 лв/ , но си прави пас и не внася данъка.

Така че, с тези хора в договора пиши да ти изпращат ежемесечно че са внесли данъка, казва се служебна бележка за удържан данък, или подобно формулирование

# 634
  • Мнения: 3 999
И този филм с не плащането на данъци ще секне, просто у нас всичко е бавно и закъснява.

По света е толкова лесно, че няма и накъде повече и освен на някой напълно нелегален без документи, друг вариант няма да се отдаде без плащане на данък.

Отделно самите данъци на имотите у нас са смешни и на тях също ще им дойде реда, както беше с колите преди 20год.
 В момента сумите са горе долу 5-10 пъти под сумите, които плащат на Запад-говоря за една и съща сума или % от стойността на имота.

Няма как нещо което струва 100к евро, да има данък колкото автомобил за 5000 или 10 000лв.

# 635
  • Мнения: 1 469
Капак по капка информация, ами то вир стана. Страхотни сте. Друго си е "не питай старо , а патило"

# 636
  • Варна
  • Мнения: 6 915
....

Няма как нещо което струва 100к евро, да има данък колкото автомобил за 5000 или 10 000лв.
Много далеч отиде със сравненията. За автомобилите плащаме данък притежание. За имотите също плащаме данък притежание, но тук в дискусията коментираме съвсем друг данък - върху приходи от отдаване на имущество под наем.

п.п.
Скрит текст:

На база стойността на имуществото се изчисляват само данъците за придобиване, които са еднократни и са с различен размер за всяка община.
А данъците за притежание, които се заплащат ежегодно, се изчисляват по други показатели, съвсем различни от цената и съвсем не са еднакви за движимо и недвижимо имущество.
Пример - за колата ми, която е около 5000 лв, данъкът ми е 40 лв (и то, защото съм във Варна, ако бях в София, щеше да е под 20 лв). За апартаментът ми, който е около 80к евро, данъкът е 60 лв, плюс още толкова такса за битови отпадъци. Иначе ако трябва да са пропорционални, кое предлагаш? Апартаментът е 32 пъти по-скъп от колата. Трябва ли за колата да плащам 1,87 лв данък? (60 лв / 32) или трябва за апартамента да плащам 1280 лв? (40лв х 32) Grinning
 

Последна редакция: ср, 02 фев 2022, 17:00 от Didi168

# 637
  • гр. Варна
  • Мнения: 785
Обърках се относно фирмата и попитах, защото си припомних как четох във форума, че на един потребител му внася фирмата данъка и той си взима чист наема и останах с впечатление, че парите са наемната цена, а не наемът след удържан доход. Както и да е, стана мармалад когато започнах да чета различни неща по темата.
Както са Ви писали на наем 1000лв, данъка е 90лв. Без значение дали е ФЛ или ЮЛ.
Разликата е кой ги внася. Вместо както Вие като наемодател сте внасяли за двете наемателки(ФЛ),
при ЮЛ наемател - той ги внася. По сметката ви ще се превежда сумата 910лв с основание наем.
Защото нали ви казах, че имам една мърла, с която се съдим сега.
Та, тази същата - последните месеци ми плаща /да кажем в примера са 910 лв/ , но си прави пас и не внася данъка.
Вас това не ви касае. Данъци могат да се отлагат. Начисляват се лихви, административни наказания на ЮЛ.
НАП си имат отдели събирания, ревизии, контрол и т.н.

Последна редакция: ср, 02 фев 2022, 17:10 от pkol

# 638
  • Мнения: 11 100
Не е така, защото не ми дава служебна бележка че ми е внесла данъка. И виси все едно че трябва да го внасям аз

# 639
  • София
  • Мнения: 4 192
Аз винааги съм си внасяла данъка, прекалено е малък за да шмекеруваме. А последните 2 години след като подам декларация нямам почти нищо за внасяне заради отстъпките за децата е един ТЕЛК. Тази година ще ми връщат доста пари дори...
Другото основно предимство е че това ви се води доход Wink

Последна редакция: ср, 02 фев 2022, 19:41 от chiana2003

# 640
  • Мнения: 11 100
Когато наемател е ФЛ, ти си внасяш данъка. Когато е фирма, тя трябва да ти внася данъка. И в двата случая се води доход.

# 641
  • София, Бургас
  • Мнения: 1 733
Здравейте, нова съм в "бизнеса" с наемите Simple Smile Та, накратко купихме апартамент, който ще даваме под наем. Тъй като се намира в Бургас, мислим да опитаме с нощувки за лятото. Днес главата ми гръмна от толкова четене какво трябва да се направи, за да е законно всичко и съм доста объркана. До колкото разбрах трябва да го категоризираме(което до колкото четох отнема около 3 месеца), после да взимаме туристически данък от всеки човек и да го регистрираме в някаква система, да внасяме до 15то число на другия месец парите..и сега чета, че трябва да го регистрираме и за патентен данък, като в началото на следващата година, трябва да попълним и данъчна декларация, като в нея се внасят и осигуровки на лицето, което се пише, че отдава имота. Това ли е всичко? Има ли някой опит дали не пропускам някоя подробност? Вече не знам дали си струва да се занимаваме честно казано.

# 642
  • Мнения: 11 100
Вземете адвокат за 200 лв ще го оправи проблема. Но помислете дали не е по-изгодно за дългосрочно

# 643
  • Бургас
  • Мнения: 9 375
Отдадох така в Бургас точно на две семейства лятото, след което го пуснах дългосрочно. Голяма хамалогия, освен ако нямате никаква друга работа и се занимавате само с апартамента. Трябва всичко сами да си правите - почистване, настаняване и т.н., за да ви излиза сметката. А почистването след всеки е основно, чистят се аспиратори, печки, фурни...
Смятахме го тогава, че в Бургас има сезон два месеца плътно, после е мъртвило, при заетост 100-120 дни годишно печалбата е колкото да е отдаден дългосрочно. А занимавката - ежедневна.

# 644
  • София, Бургас
  • Мнения: 1 733
Отдадох така в Бургас точно на две семейства лятото, след което го пуснах дългосрочно. Голяма хамалогия, освен ако нямате никаква друга работа и се занимавате само с апартамента. Трябва всичко сами да си правите - почистване, настаняване и т.н., за да ви излиза сметката. А почистването след всеки е основно, чистят се аспиратори, печки, фурни...
Смятахме го тогава, че в Бургас има сезон два месеца плътно, после е мъртвило, при заетост 100-120 дни годишно печалбата е колкото да е отдаден дългосрочно. А занимавката - ежедневна.

И аз вече почвам да се чудя дали изобщо да се занимаваме. Ако платя всичко по закон с регистрацията, отделно след всеки човек да имам поне 5-6 часа работа, сметки за ток и вода..И ако след някой има нещо повредено, после как ще оправя щетите, като нямам никакъв депозит примерно. А смятаме да направим много хубав ремонт и за дългосрочен бихме му взели хубави пари, защото е и с подземен гараж в центъра.

Общи условия

Активация на акаунт