Шестокласници 2022/2023 - Тема 1

  • 40 675
  • 749
  •   1
Отговори
# 525
  • Мнения: 17 465
Аз виждам по наредба 32 часа. Щерката имат 34, явно 32+ ЧК и СД.
Като чета за София съм безкрайно щастлива, че сме толкова далече от там и безумието в софийските училища.
ФУЧ/ ИУЧ, СД, ЧК всичко 34 часа на седмица. Преди 20 години бяха 31 в 6 клас.

# 526
  • Мнения: X
Аз виждам по наредба 32 часа.
Виждаш това.
Чл. 3. (1) Общият брой учебни часове от раздел А и раздел Б за една учебна седмица е, както следва:
4. (изм. - ДВ, бр. 75 от 2021 г., в сила от учебната 2021 - 2022 г., изм. - ДВ, бр. 69 от 2022 г.) тридесет и два учебни часа - от V до ХII клас;
Останалото е в други текстове.
Откъде могат да дойдат 39 часа...Иновативен учебен план, грешка при съставянето на учебния план ( може би идваща от половинките за някои предмети), така или иначе, ако има нещо нередно би трябвало да не бъде одобрен от РЗИ, макар че в наши дни вече нищо не може да ме изненада. Най-точно може да се установи, като се сравнят рамковият и училищният учебни планове със седмичното разписание.

# 527
  • София
  • Мнения: 1 134
СМГ няма статут на иновативно училище, но е факт, че шестокласниците са с 39 часа седмично. Десетокласниците в същото училище са с по-малко часове. Не знам дали е грешка, ама е много.

# 528
  • Мнения: 17 465
Затова казах, че 39 часа (общо и задължителни) не е нормално. 8 часа на ден не трябва да бъде одобрено от РЗИ, защото максимумът е 7.
Обаче 32 часа в това число ИУЧ (при нас е втори чужд език) + 1 час ЧК + 1 час СД + 4-5 часа ФУЧ и стават 39.
Обаче ФУЧ е по желание, а не задължителен. Т.е ако аз не желая детето ми да посещава ФУЧ трябва да имам правото да не го запиша и това да не води до санкции за детето. Сега, ако става въпрос за музикално училище, те май точно като ФУЧ вземат инструмент, солфеж, т.е неща, които не са в задължителната програма за 6 клас
 И това вече е избор на родителя да учи детето му в конкретното училище. Обаче аз видях 8 часа БЕЛ и 8 математика, което е извън обичайните 5-6 часа БЕЛ и 5 математика. Ако става въпрос за общообразователно, а не специализирано училище, не ми е ОК.

# 529
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Претоварени са децата, но имам чувството, че това дразни само мен. Непрекъснато отчитат ниски резултати, а единственото решение е да удължат престоя на децата в училище.

# 530
  • Мнения: 2 094
Аз си мисля, че това е умишлено. Още когато във втори клас отписах сина от занималня директорката ми каза, че с времето все повече ще се увеличава престоя в училище, демек няма спасение.

# 531
  • Мнения: 17 465
Две години дъщеря ми ходи на занималня, втората година всичко там пишеше, защото бяха втора смяна на училище. Но в трети клас събраха от две групи занималня една. Тя е с ТЕЛК и с предимство я приеха, но бяха при друга учителка, нови деца и настанаха конфликтни ситуации. Бях разрешила да я пускат след 15:30 и не обърнах внимание когато приятелка ми каза, че я е видяла след обед на пейката пред блока да си пише домашните. Вечер проверявам домашни, на другия ден - забележка, че е без домашно. Накрая се изясни, че тя не влиза в занималнята, обаче аз не знам, защото никой не е смел за редно да й пише отсъствие и да ме уведоми. И като казах, че я спирам класната и директорката ме питат "Ама тя как ще си пише домашните?". Ами така, както явно ги е писала и до момента - колкото може сама, а като се върна от работа - двете.
Малкият е втори клас и не го записах на занималня тази година. Няма и нужда, има човек у дома, а той се справя добре и сам.
Цял ден в училище е за деца, които няма кой да гледа - родителите на работа, няма баба/ дядо пенсионер у дома или пари за детегледачка.
Аз съм голям човек и знам колко е изморително да си десет часа на работа, пък нека е лека.

# 532
  • София
  • Мнения: 16 334
Няма лошо да споделяме мнения, но е желателно да не ги представяме под формата на всевалидна истина. Защото не са. 9 часа математика и 9 часа български на седмица са значително по-адекватни на обема материал, който се очаква да се усвои /не просто преподаде/, в сравнение с броя часове, които са предвидени в масата училища. И това нашето училище го е доказало в продължение на години с резултатите си на НВО 7-ми клас. Целодневното обучение е предимно в частните училищата, а на децата там със сигурност може да им се осигури гледачка за по-малко пари от таксата за училище. И аз съм голям човек, а освен това имам 3 деца, преминали /последното е почти на финала, а най-голямото завършва стидентството си тази година/ и знам от личен опит и то във времето, а не от предположения,  как им се е отразило целодневното обучение. Безкомпромисно грамотни, с трайни знания, без дупки и пропуски и усвоени умения да се справят отлично, където и да попаднат след това. Наред с това с чудесни социални умения и щастливо детство зад гърба си. И повярвай ми, изобшо не да били претоварени и преуморени от целодневния престой в училище.

# 533
  • Мнения: 475
8 часа на ден не трябва да бъде одобрено от РЗИ, защото максимумът е 7.
Не трябва, но е факт. При това за два дни от седмицата. Това как е одобрено тогава от РЗИ?
ФУЧ - нямат оценки, но се пишат отсъствия т. е трябва да се посещават.
Дидева, това как точно става?
"Най-точно може да се установи, като се сравнят рамковият и училищният учебни планове със седмичното разписание"

# 534
  • Мнения: 17 465
Децата са различни. Хубаво е, че все пак има деца, които издържат на целодневното пребиваване и учене в училище, но има и такива, за които това е изморително, затова и ако родителите можем да си го позволим, не записваме децата си на занималня.
И не говоря просто така. Учител съм над 20 години вече. Минала съм през селски училища - самостоятелни класове, слети класове, занималня. Преподавала съм в града в основни училища и в професионална гимназия. Знам как се чувствата децата в първия час, третия час та до 8 час, виждам разликите.  Но щом сте ок с 39 часа седмично в 6 клас, добре.

# 535
  • Мнения: X
Сравняването на учебните планове със седмичното разписание става с просто броене. Така ще се установи откъде идва единият час над 32+4+2.
Няма проблем 8 часа дневно да бъдат одобрени, ако единият от тях е ЧК, модул ФВС или ФУЧ. Седемте часа се отнасят за ЗУЧ+ИУЧ.
Учебните предмети от раздел В ( ФУЧ) не са задължителни. Ако родителят не желае ученикът да ги посещава, не подава заявление. Но, ако такова заявление е подадено, трябва да се посещават. Знам, че на практика често не е толкова просто.

# 536
  • Мнения: 2 094
На мен повече от 6 часа и то 4 дни в седмицата за дете на полудневно обучение ми се виждат много. Прибира се след 14:30 часа и без да ял и починал го чака купчина с учебни тетрадки и уроци.Ако БЕЛ, мат и т.н. се смятат за толкова важни  да отрежат УЧСД, ИИ и музика по един час и да се прибират децата по-навреме да си починат, спортуват, учат по начин подходящ за тях и техния темперамент.

Последна редакция: нд, 18 сеп 2022, 12:01 от Sparkles

# 537
  • European Union
  • Мнения: 1 997
За мен лично резултатите от НВО и ДЗИ не са показател за нищо. Високите резултати не са в резултат на някакво по-различно висококачествено обучение, а на децата, които се обучават в съответните училища (и на техните родители).

В професионалните гимназии се случва да има осем часа в учебното разписание, които РЗИ одобрява и това не е с модулът ФВС или ФУЧ, а задължителни учебни часове.

И нека не бъркаме целодневно обучение, при което детето има достатъчна почивка за обяд и релакс и обучение от 8 до 15,20 , в което единствената по-голяма почивка е била голямото междучасие от 20 минути.

# 538
  • Мнения: X
Е, ние обсъждахме шести клас. За професионалните паралелки също е предвидено изключение. Досега не бях обръщала внимание, но изключенията над седемте часа дневно се оказват значителен брой.

# 539
  • Мнения: 17 465
Трябва да има баланс. При професионалните паралелки има да кажем два дни с 6 часа или един ден с 5 часа, защото там има и делене на групи по доста предмети и това затруднява програмата, особено ако е един учител за двете групи. Но пък тогава едните имат от 1-6 час, другите от 3-8. Имат практики дуалното обучение по 2-3 дни седмично...
Категорично нямат ФУЧ, поне при нас. Когато имат реален 8 час, програмистите се стараят това да е от часовете с най-ниската натовареност.
Вчера видях цялата програма на моята шестокласничка - 34 часа с ЧК и СД, един ден с 6 часа и 4 с по 7 часа. Най-тежка е програмата в петък и донякъде вторник. На мен ми беше важно да знам програмата, защото трябваше да вместим след обед психолога и логопеда, а те са до 16 часа. И ако детето свършва в 13:10 трябва да се прибере и обядва и тогава да отиде. Т.е няма как преди 14:30-15:00 да се определят тези посещения. Да не говорим, че на практика ще трябва да учи за следващия ден като се прибере, т.е програмата за следващия ден трябва да е лека. Слава богу, вместиха ни. Като цяло и седмичното им разписание е балансирано, но определено за мен над 30 часа седмично са много. Тъй като тя е в училище на две смени и до сега часовете й бяха по 40 минути, сега нищо не я облекчават с 34-я час, а на практика й добавиха още 40 минути престой в училище. За разлика от децата, които учат на една смяна и на които намалиха учебното време с 145 минути за седмица дори и след този допълнителен час. Не е честно, хич не е честно, ама кой ли ме пита.
П.п гимназистите ми са една смяна - започват в 8:00 и свършват 7 час в 14:25, 8 - в 15:20. Прегладнели и уморени.

Общи условия

Активация на акаунт