Система за пречистване на вода

  • 15 787
  • 66
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 2 414
Здравейте,
има ли някой реален ползвател на тази система, който да даде отзиви? https://www.hygeawatersystem.bg/product/hygea-water-central-softener/
Много е примамлива идеята с такова малко устройство да се реши проблемът с твърдата вода, без инсталация, ток, канал, консумативи и не на последно място три пъти по-евтино.

# 31
  • Мнения: 106
Здравейте,

Отварям отново темата. Ако има някой сложил система за пречистване в последните месеци ще се радвам на препоръки относно марки, модели и монтаж.

# 32
  • Мнения: 28
Аз ползвам от 6 месеца Цептер. Пречиства наистина добре, но и добавя фосфати. В рамките на допустимото е, но не е ясно защо.. Писах на Цептер, но те бяха отзивчиви само докато купя машината, а после след като им показах резултатите от изледване в лаборатория ме отсвириха - казаха, че уж ще питат производителя, но отговор няма, типично по български....

# 33
  • Мнения: 5 684
Здравейте,

Отварям отново темата. Ако има някой сложил система за пречистване в последните месеци ще се радвам на препоръки относно марки, модели и монтаж.
Система с обратна осмоза и филтри купихме за питейната вода, но все още не я ползваме и не мога да дам реален отзив. Отделно имаме два пречисрвателя на централния водопровод и омекотители преди отделните уреди.

# 34
  • Мнения: 1 012
Здравейте и аз се интересувам от система за пречистване на вода. Живеем в къща и водата ни е много варовита. Какво ще ми препоръчате?

# 35
  • Мнения: 2 685
Здравейте и аз се интересувам от система за пречистване на вода. Живеем в къща и водата ни е много варовита. Какво ще ми препоръчате?
Системата на Павирани.
Ползваме я 8-ма година.

# 36
  • София
  • Мнения: 2 414
Джорджия, колко немски градуса омекотявате и  приблизително колко струват консумативите месечно?

# 37
  • Мнения: 2 685
Настроена е на най-висока степен на омекотяване — 1 немски градус.

Консумативите не са скъпи. Ние сме 4 човека. Средномесечно се хабят около 28 - 30 кубика вода, като лятото са повече кубиците, защото се полива 50 м2 райграс.

Около 3 пъти на година се сменят филтри — 1 комплект (2 филтъра) са около 6 лв. Сол за година е около 2 чувала — приблизителна обща цена — около 60 лв.

Подмяната на филтрите и добавянето на сол зависят от потреблението на вода.

# 38
  • София
  • Мнения: 2 414
Благодаря, за такова потребление консумативите са пренебрежимо малка сума.
От Павирани ми правиха някакви приблизителни сметки, че един чувал 25 кг сол ще стига за около 2 месеца, но явно не е така. Бях задала потребление 13-15 м2, направихме инсталацията така, че водата се разделя към външните чешми, за да не минава през системата. Само през тройка филтри.

# 39
  • Мнения: 546
Някой ползва ли система за обратна осмоза. Искам да спра да влача бутилки с вода за пиене и готвене. Дали може да се ползва и за малки деца?

# 40
  • Мнения: 47
От около година ползвам система с обратна осмоза. И мога да дам съвет как да си изградите такава възможно най-евтино и в същото време - с отлично качество на пречистената вода.

Първо - малко теория. Водата за пиене има три важни параметъра - обща минерализация (TDS), pH (киселинност/алкалност) и окси-редукционен потенциал (ОРП).

Общата минерализация принципно е допустимо да бъде под 100 мг/л, но за действително качествена вода трябва да е под 10 мг/л. В повечето населени места у нас от чешмата тече вода с минерализация над 150-200 мг/л. Единственото изключение, което ми е известно, е на ул."Секвоя" в столицата. Там чешмяната вода е с минерализация 7 мг/л, т.е приблизително колкото пречистената с обратна осмоза. Единствените ефективни начини за намаляване на минерализацията са обратната осмоза и дестилацията. Филтрите с йонообменни смоли (независимо във вид на кана, на система от филтри за монтаж под мивката или на контейнер за пречистване на цялата входяща вода в жилището) могат да намалят минерализацията наполовина, максимум на 2/3. Т.е. от вода с TDS 200 мг/л получавате такава с TDS 80-100 мг/л.

Киселинността на водата зависи пряко от два фактора - количеството и вида на разтворените минерали и съотношението между водородни катиони и хидроксилни аниони (ОРП). Оптималното pH за питейна вода за хора е около 8 до 9.5. За хищни животни (котки, кучета) - 7 до 7.5. Дестилираната вода, както и тази, пречистена с обратна осмоза без допълнителна обработка, има pH 7.5. Т.е. за получаване на полезната алкална вода има два начина. Или - по-лесният, но по-лош начин - в нея да бъдат разтворени соли на алкални метали (натрий, калций, магнезий), което обаче повишава общата минерализация до нежелани стойности. Такава е например водата "Горна баня" - с pH около 8.5 и минерализация 80-85 мг/л. Или - което е правилният начин - да бъде променено нейното ОРП.

Окси-редукционният потенциал на водата (ОРП) е съотношението между водородни катиони и хидроксилни аниони в нея. Полезна е отрицателно заредената вода (с ОРП от -200 до -1200), която е възможно най-добрия антиоксидант. Защото тя прониква до всяка клетка на тялото и излишъкът от хидроксилни аниони свързва свободните радикали, с което ги неутрализира. Чешмяната и бутилираната минерална вода винаги са с положително ОРП - около +100 до +200. В природата вода с отрицателно ОРП се среща рядко. Това най-често е изворна вода, която при пътя си под земята минава през турмалинови залежи и те отнемат положителните катиони от нея. Местата, в които извира такава вода, обикновено са известни с дълголетието на жителите си.

За да се получи изкуствено вода с отрицателно ОРП, трябва през нея да се пропусне ток. Около единия електрод се събира положително заредена вода, която се изхвърля, а около другия - отрицателно заредена, наричана понякога "жива" вода, която е полезна за пиене. Проблемът е, че електродите от почти всеки метал с изключение на платината отделят метални йони и правят водата негодна за пиене. Затова в съвременните системи за получаване на вода с отрицателно ОРП (т. нар. канген машини) се използват титанови електроди с платинено покритие, което определя сравнително високата им цена. Електродите могат да бъдат различен брой (минимум два) и това определя ефективността, както и цената на машината.

Отделен проблем е, че ако с канген машина се обработва обикновена чешмяна вода, поради високата и минерализация около електродите много бързо ще се натрупа варовик и те ще престанат да функционират, докато не бъдат почистени. Затова идеалният вариант е водата първо да се пречисти с обратна осмоза и след това - с канген машина.

И още нещо, което трябва да се знае. Водата с отрицателно ОРП остава такава в продължение на няколко часа, максимум денонощие. Например вода с ОРП -400 след 1-2 часа е вече с около -250 до -300, след 12 часа - с ОРП около -100, а след цяло денонощие вече е с положително ОРП.

Сега - практичните съвети. Има най-различни комбинирани машини с обратна осмоза и канген на различни производители и с различни цени на машината и консумативите за нея. За лично се спрях на една от най-евтините - тази на DIO Systems. Тя е само с два електрода, така че произвежда вода с ОРП около -350 до -400. Пълня от нея еднолитрова стъклена бутилка, която винаги стои до мен, когато съм вкъщи, така че да ми е подръка винаги, когато ожаднея. След като свърши, пълня я отново от машината. Докато водата стои в бутилката, ОРП-то и се увеличава. Но ако си наливам само по 1-2 чаши всеки път, когато ожаднея, поради чист мързел да се разхождам напред-назад всеки път ще изпия сумарно поне половин литър по-малко вода дневно, а това не е добре за здравето.

Въпросната машина е с три филтъра. Първият е механичен, който задържа всички частици с размер над 0.1 микрона. Вторият - мембрана за обратна осмоза. И третият - с кокосов въглен, за подобряване на вкуса на пречистената вода.

Машината има два варианта. Единият е за поточно монтиране, т.е. входът и е свързан с водопровода, а изходът - с канала. Другият е с резервоар от две секции отзад. В по-голямата секция, с обем около 5л, се налива входящата вода, а в по-малкия, около 2.5 л, се събира замърсената и положително заредената. След като се напълни втората секция или се изпразни първата, резервоарът се сваля и се пълни от чешмата.

При поточния вариант лошото е, че чешмяната вода с всички боклуци в нея (песъчинки, кал, тиня) стигат до първия филтър. И той се задръства за няколко месеца, след което трябва да се смени. А ако в квартала ви се извърши ремонт на ВиК мрежата, след него водата е толкова мръсна, че може да задръсти напълно филтъра само за няколко дни. А новият филтър струва 50 лева... Затова аз избрах варианта с резервоар за ръчно пълнене и изпразване. И не го пълня директно от чешмата, а на чешмения кран съм монтирал този пречиствател, който задържа всички частици с размер над 0.1 микрона. И от него пълня бутилка, която след това изпразвам във входния резервоар на машината. Разликата е, че последният пречиствател работи с доста по-евтини филтри, които струват само 28 лева. И след като се задръстят не се хвърлят, а се почистват с парче шкурка (в комплекта на филтъра идва и парче шкурка) и след това отново започват да работят. И така издържат година и половина, независимо колко мръсна е водата. Чисто финансово - вместо да сменя за година и половина 3-5 първи филтъра и да дам 150-250 лв, аз минавам с 28 лв.

Вариантът с ръчно сваляне на резервоара обаче също има недостатък - уплътненията на клапаните. Когато свалите резервоара, на дъното му има два клапана, които се затварят с пружини и гумени уплътнения, за да не тече от него вода, докато го носите за изпразване и напълване. След няколкостотин сваляния и поставяния обаче (а с едно зареждане на резервоара машината генерира около 2.5 л пречистена вода, т.е. дори ако живее сам, човек трябва да го сваля два пъти дневно) уплътненията на клапаните заминават и се налага да бъдат заменяни или да се купува нов резервоар. Затова аз си купих от AilExpress китайска потопяема помпичка с 12-24V захранване и два метра силиконов маркуч с вътрешен диаметър 8 мм. Свързах маркуча към помпичката, пуснах я на дъното на резервоара, в който се събира отработената вода, а другия край на маркуча отива в мивката. И когато резервоарът се напълни, пускам помпичката за секунда и пак я спирам. Водата започва да тече в мивката, а тъй като този край се намира по-ниско от машината, продължава да тече сама, докато свърши. Китайската помпичка струва около 25-30 лв, силиконовия маркуч - още 5-6 лв, а за захранване ползвам един стар адаптер от лаптоп, който дава 20V.

Равносметката:
- машина: 1100 лв
- пречиствател: 78 лв
- филтър за пречиствателя: 28 лв
- помпичка за вода: 30 лв
- силиконов маркуч: 6 лв
Сумарно: около 1260 лв с доставките.
Разходи за година и половина (за един човек): три филтъра за машината (50+80+60 лв) и един филтър за пречиствателя (28 лв), или общо 145 лв на година. Загуба на време (за пълнене на 3 литра) - около 15 минути дневно. За мен поне това е оптимален вариант. И водата е с идеален вкус, който поне за една година употреба на машината не се е променил.

И един "лайвхак" за хората с домашни любимци: ако имате куче или котка, не е добре да му давате да пие всеки ден вода с pH 8.5, защото това може да доведе до образуване на пясък или камъни в бъбреците. По-добрият вариант е да вземете две литрови стъклени бутилки. Пълните едната, оставяте я в хладилника и наливате вода на домашния любимец от другата. Една котка например пие литър вода за над седмица. Когато водата в бутилката свърши, пълните я от машината, оставяте я в хладилника и вземате оттам другата бутилка, която вече е стояла 7-8 дни, така че pH-то и е станало около 7.5.

# 41
  • София
  • Мнения: 2 414
Много полезно, но тази система е само за вода за пиене.
А ако искаме да отделим варовика, трябва да се постави и система със смола, няма друг ефективен начин. Още около 1500 лв.

# 42
  • Мнения: 47
А защо трябва да се отделя варовика от водата за миене на чинии, за къпане, за тоалета или за поливане? В пералнята при всяко пране слагам заедно с праха по 80-100 гр. калгон. За над 20 години употреба, с вода с минерализация около 200 мг/л, не се е наложил нито един ремонт.

# 43
  • София
  • Мнения: 2 414
Не знам при вс колко е варовита водата. В София е мека и безпроблемна. Но вода над 13-15 немски градуса е ужасна - оставя бели следи по санитария, батерии, душове и т.н. Още по-голям проблем е натрупването по нагреватели на бойлери, особено неприятно е по новите с по две-три серпентини.
Сондажната вода е още по-трърда, над 20-25 немски градуса и там вече е абсолютно задължително.
От друга страна вие цитирате други мерни единици, от които не ми стана ясно дали всъщност се обекотява водата?
Но за потребление около 12-15 м3 вода месечно (без поливане, забранено и скъпо), само системата с активна смола може да се справи.

# 44
  • Мнения: 47
Плочките в банята ми са бели, така че и да остават следи от варовик - дори не ги забелязвам Simple Smile Бойлер сменям веднъж на 10-15 години средно. Защото се пробива и започва да тече, не защото е натрупан варовик по серпентините му.

Калкулатор за преобразуване на немски и френски градуси в ppm (милиграми калциев карбонат на литър) има ето ТУК. 13 немски градуса отговарят на 230 мг/л. Горе-долу колкото тече от водопровода у нас. 20 немски градуса отговарят на 360 мг/л, което вече си е отрова. И тогава вероятно наистина трябва предварителна филтрираща система с йонообменни смоли за целия дом...

Общи условия

Активация на акаунт