Кандидатстване с рисуване след седми клас - тема 9

  • 41 072
  • 787
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: 262
Hushpuppy, в училищата към МК (включително НУИИ) се взима само оценката от изпита  във въпросното училище. Никакви други оценки.
Относно изпита за проверка на способностите към МОН - моето дете не се готвеше специално за този изпит, готвеше се само за изпитите към училищата на МК, но решихме все пак да отиде.
Избра фигурална композиция, защото нямаше подготовка за другия вариант. За фигуралната композиция отидохме при един приятел художник, който в рамките на един час ѝ обясни как да композира фигурите и какво да прави. След това си направи вкъщи 1-2 композиции за проба, които коментираха отново с художника. И това беше. Изкара 95 точки. По мное мнение изпитът не е труден за деца, които се занимават с рисуване и не се изисква кой знае каква подготовка. Просто няколко насоки.
Въпреки, че това беше резервен вариант, много се радвам, че тя отиде на този изпит, защото той беше някаква тренировка. Той е няколко седмици преди другите изпити и децата за пръв път се сблъскват реално с това колко много са кандидатите. Едно е да си ги представяш, друго е да видиш цял училищен двор, пълен с деца, които рисуват и искат да кандидатстват. Това помага да знаят какво да очакват и да не се стряскат на следващите изпити. Simple Smile

# 286
  • София
  • Мнения: 1 770
За прием в НУИИ няма бал, така да се каже. Класирането става само с оценката от техния изпит по рисуване.

Учителката му смята, че за изпита в  НУИИ не трябва толкова много талант, а повече постоянство, домашни и допълнителни часове.
Това ме изненада. От прочетеното в темите тук и от познати ми се струва, че в НУИИ са по-взискателни отколкото в другите 2 гимназии към МК. Учителката на моята щерка каза пък, че просто изискванията са различни и е хубаво да си реши кое ще ѝ е най-първото желание, за да я подпомгне с насоки тя. Но досега не са обсъждали разлики. А  решение детето няма още. Ходихме на отворени врати в НГПИ, надявам се да направят и в НУИИ.
Ако учещите там имат някакво инфо, моля да споделите.

# 287
  • София
  • Мнения: 457
В НУИИ /Художествената гимназия на Попа/, както и във всички училища към Министерство на културата за кандидатстване се взима единствено оценката от изпита по рисуване, който се провежда на място в училището. Там рядко пишат 6, но и с оценка до към 4,80-5 има реален шанс да се влезе. Всичко зависи от броя на кандидатите, както и от нивото им на подготовка. Преди три години дъщеря ми изкара 4,85 и влезе на първо класиране на 22ро място. Но както казах, си трябва сериозна подготовка и желание от детето. С рисуване между другото няма да стане.

# 288
  • Once there was a Hushpuppy...
  • Мнения: 12 593
Много благодаря!

Аз не се изразих правилно за таланта.
Тя каза, че за изпита се иска много труд,знания, практика и постоянство и по-малко талант за да нарисуваш фигуралната композиция. А, не че децата, които кандидатстват и учат там го нямат.

Ще помисля след НГ да сменим, въпреки че тя си упорства че не можела за половин година да го подготви. И защо й е да изкара непременно 6... Един вид все едно ми грантира приема, аз така го рзбирам. А, за НУИИ не може... Може и да бъркам. Доста съм се ошашкала...

Синът ми ходи 2 пъти седмично, понякога 3.
Искат го задължително по 3 пъти + домашни, ако решим за НУИИ.

# 289
  • Мнения: 262
... Някъде изобщо има ли изложени примери? Мон дава ли янкакво обяснение за задачите и изискванията, освен "добра композиция"? Защото това е толкова широко като понятие, колкото да застана където и да си пожелая насред атантическия океан и да кажа, че се намирам в атлантическия океан. Все ще е вярно.

Амели, има ги критериите за изпита към МОН в сайта на Руо-София, както и на сайтовете на някои от училищата, в които се кандидатства. Спомням си, че навремето ги бях чела.
За цветната задача са съвсем точни.
За фигуралната композиция - да има поне три фигури, да има поне три плана - да са отделени перспективно и цветово, да има обща идея за композицията - дали ще е триъгълна хоризонтална и тн. Да има акцент - подчетран с цвят и контраст. Да има горе-долу анатомична точност на фигурите ( все пак не се очаква да рисуват добре човешко тяло на тази възраст), но да имат някакво усещане.
Интересното е, че рисунките се оценяват от комисия към всяко училище, в която не всички са учители по рисуване, има и други учители.
Въпреки това си мисля, че форматът на този изпит е доста добър, защото дава поле за изява на някаква креативност и проява на талант.
Миналата седмица си говорих с моя приятелка, която живее в Париж, детето й е  училище за приложни изкуства и е на възрастта на дъщеря ми - 9 клас. Там приемът се прави само с портфолио, както в нкои университети. Тя ми показа задачите за портфолиото - те са изключително интересни. Изискват не толкова художествена сръчност и академична подготовка по рисуване, колкото творческо мислене. И там има голяма конкуренция и много кандидати, но ги отсяват по този начин.
Хареса ми също, че не са профилирани от първата година, а всяка седмица правят проект в различна специалност - живопис, архитектура, скулптура, графичен дизайн, дизайн на дрехи, на предмети... всяакакви интересни неща правят и то още от първата година. Нашите деца са много по-добри рисувачи и аз съм сигурна, че това е важно, но се питам дали се развива достатъчно мисленето им в тези училища...
Май тук системата е малко старомодна... Нищо не се е променило през последните 50 години. Не знам дали това е добре или не..

# 290
  • софия
  • Мнения: 5 148
малко старомодна...... ама,че си възпитана. Много е старомодна. 

Момичета, аз не питах за описанията на критериите. Аз питах за показани примери. За описването на изпитните задачи няма да казвам нищо, че ще изляза много зла. Но така или иначе няма човек на тая земя, който да ме убеди в правилното задаване и най-вече оценяване на този МОН изпит.

Hushpuppy, доста дръзко ще се включа, без да съм виждала начина на работа а синът ти, но изказванията на преподавателката не правят добро впечатление. Дете може да се подготви дори за няколко месеца, какво остава за половин година. Вариантите са два- или тя вижда, че таланта и напредъка на детето не са на нужното ниво или прото тя злоупотребява. Три занятия седмично? Това е твърде много. Детето ще прегрее.

Изпитът в НУИИ рядко има своите отличници. Понякога първият в списъка е с 5,25. Изказването на учителката ви ме кара да се съмнявам в нейната компетентност. Може би не е лоша идея да си сверите часовника на друго място.

# 291
  • Мнения: 262
Hushpuppy, съгласна съм с Амели. Три пъти седмично плюс домашни е много. Още повече, ако се подготвя само за изпита към МОН.
Аз също ви съветвам да отидете и на друго място за консултация.
Никой учител не може да ви гарантира оценката, нито приема. Независимо колко пъти седмично са уроците.

# 292
  • Once there was a Hushpuppy...
  • Мнения: 12 593
Амели, не мисля че злоупотребява. За таланта няма да говоря, според нея е много. Проблема е друг, по-скоро едва ли би издържал това натоварване и еднотипно, монотонно рисуване на грънци (така да кажа)..
Моите си терзания..
Добре стана че споделих все пак, много полезни отговори получих, за което благодаря!

Пейпър, не си разбрала май. Три пъти и домашно, ако искаме за НУИИ.
Сега рядко ходи 3ти път седмично.

Последна редакция: вт, 13 дек 2022, 20:34 от Hushpuppy

# 293
  • софия
  • Мнения: 5 148
Добре, не злоупотребява. Задай си въпросът "Полезна ли е?" и вторият въпрос "Колко и какво успява да изкара от детето?".

Все пак нямате време  (средставата са си ваша работа), което да губите в излишна лоялност.
Лично за мен, особено про положение, че таланта е много (приемам за вярно) да се твърди, че подготовката е трудна и с условен успех е неправилно.
Поне така разборам от думите ти.

Аз отдавна не съм го казвала- да се сравняват училищата към МОН с тези към МК и да се чаква първите да дадат толкова колкото вторите в посока рисуване и торчество въобще, е адски несправедливо, грешно и заблуждаващо.
(изключвам Н. Райнов).
Еле пък като чуя за "много талант" да се буха в МОН зле ми става.

# 294
  • Мнения: 262
Амели, не мисля че злоупотребява. За таланта няма да говоря, според нея е много. Проблема е друг, по-скоро едва ли би издържал това натоварване и еднотипно, монотонно рисуване на грънци (така да кажа)..
Моите си терзания..
Добре стана че споделих все пак, много полезни отговори получих, за което благодаря!

Пейпър, не си разбрала май. Три пъти и домашно, ако искаме за НУИИ.
Сега рядко ходи 3ти път, един до два в месеца.

Имайте предвид, че първоначално всяко дете се сблъсква с усещането за скука от "грънците", но това бързо се преодолява.  Децата не са толкова малки и разбират. Апетитът идва с яденето, (в случая с рисуването). Подкрепата на родителя им помага да се амбицират и да са последователни.
Най-важното е кое училище е най-доброто за него. Това са следващите пет години от образованието и живота му и си заслужава малко усещане  скука.

Ахааа... разбрах! Извинявай!
Два или три пъти месечно е друго нещо!
За училищата към МК ще му трябва оттук нататък 2 пъти седмично.

# 295
  • Once there was a Hushpuppy...
  • Мнения: 12 593
За таланта не искам да звуча субективно, знам че няма как да се избяга от това.

Ще помислим заедно пак. Но, смятам да кандидатства и на двете места. Ще видя какво да променят в подготовката отъук нататък.

# 296
  • софия
  • Мнения: 5 148
да, един до два път в месеца е много малко. Всяка седмица поне един ден 4 часа МИНИМУМ последователно . Такава трябва да е добрата подготовка.

# 297
  • Once there was a Hushpuppy...
  • Мнения: 12 593
Ходи по 2 пъти седмично по 3 астрономически часа. Един или два пъти в месеца го викат и в събота.

# 298
  • София
  • Мнения: 2 151
А не е ли важно с какво иска да се занимава детето, какво иска да учи 5-те години и след това. Моето иска да е графичен дизайнер, това ѝ е мечта. Не е ли редно да се ориентира към МОНски изпит повече, като изключим фотогравското, другите към МК нямат подобни специалности или греша? Много ми е далечна сферата и ми е трудно да се ориентирам.

# 299
  • Мнения: 755
Geraldine, за фотографското вече си споменала, там випускът, който сега е 8-ми клас, има половин паралелка от тази специалност, съчетани с другата половина от класа - полиграфия. Наред с него, от училищата към МК в София, в Приложното има специалности "Пространствен дизайн" и "Рекламна графика". В изящното има "Графика" и "Илюстрация и оформление на книгата". Не знам доколко всяка от тях има допирни точки с това, които иска твоето дете, но може би си струва да се провери и проучи.
Друго, което може би за някои ще бъде важно да се отбележи (Paper moon обясни в един от постовете си за училище в чужбина, където отначало децата учат едно и също, "опитвайки" от всичко) - тук май нещо подобно е в Изящното, доколкото знам, и чак в 10-и клас се разделят по специалности. Може би би било полезно майки на по-големи деца там да споделят дали успява после всеки да попадне в направлението, което иска. Примерно, има ли голям риск много да искаш да станеш скулптор, а да попаднеш в специалност, от която излизат художници на книги.
Друго пък, на което Амели ме наведе на мисълта, е критериите. Вътрешно винаги съм с очакване, че при изпит, свързан с творчество, субективният момент при оценяването няма как да е напълно избегнат. Нито пък да имаш предварителни гаранции за успех - то това си е общовалидно, де. Но като цяло не знам за някого, който да е проявил сериозно отношение към МОН-ския изпит по рисуване и да не е успял - за София имам предвид, тъй като вариантите са повече. За другите градове не знам.
И друго се замислих и не знам отговора - какво се случва с МОН-ско училище с рисуване ако изкараш слаба оценка или не се явиш на някой от изпитите. В общия случай на МОН-ски училища, си балообразуваш с ниските постигнати точки или с нулата, ако не си се явил или не си направил абсолютно нищо, но няма пречка да участваш в класиране. Какво става, ако имаш ниски точки на МОН-ския изпит по рисуване, или го заявиш и не се явиш? Да кажем, по тази причина си минус около 200 т. от максималния възможен бал, защото там изпитът по рисуване се удвоява. Другите матури, примерно, са ти супер, с дребни пропуски, и докараш общ бал 250-300. С толкова можеш да се класираш в почти всички МОН-ски паралелки с рисуване в София, а има ли механизъм, който да те спре заради слабото рисуване в тази хипотетична ситуация?

Последна редакция: вт, 13 дек 2022, 21:37 от BlyaSSSachka

Общи условия

Активация на акаунт