Студенти в Нидерландия - 14

  • 68 966
  • 760
  •   1
Отговори
# 450
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
Гледайте за всеки университет и специалност конкретно. Някъде има възможност да се държи вътрешен изпит, ако в дипломата няма необходимия материал или да се запише допълнителна нулева година.

# 451
  • София
  • Мнения: 2 215
3te...ki, аз съм явно от твоя отбор Blush
Моята девойка също е от профиционална гимназия и отгоре на всичко със странна учебна програма, в която няма оценка по Изобразително изкуство и не може да се яви на ДЗИ по избор по Изобразително изкуство, защото не е изучавала такъв предмет, а тя иска да се занимава с рисуване. Не че се е засила много да е в БГ, но все пак.
Какво точно имаш предвид под дискриминация?

Ами не знам дали важи за всички, но за специалностите към които се е насочил синът ми (компютърни) унитата приемат, че стандартните гимназии (езикови, математичеки...) изучават всички общообразователни предмети докрай и така да се каже са по-общокултурни 😁, докато в профилираните гимназии заместват някои от общообразователните предмети с тясно специализирани по професията и дипломите им не се харесват на унитата... Разбира се това е съвсем лаишко обяснение... Аз затова тук търся повече информация, да пия от извора дето се казва, но гледам засега май няма никой с опит да споделя...
Мога да коментирам само 11 клас в момента. Броят предмети в проф.гимназия на дъщеря ми не се различава от броя предмети в езикова гимназия в София. Разликата е единствено в профилиращия предмет и начина на приключване в 12 клас. Тя ще завърши 12 клас с ДЗИ по БЕЛ и дипломен проект по проф.предмет. В дипломата за завършване на втори гимназиален етап ще бъдат включени само оценките от 11 и 12 клас.

# 452
  • София
  • Мнения: 1 133
Някои от академичните университети имат изисквания по отношение на хорариума - например искат брой часове математика и физика, които ако не са били профилиращи предмети, никога не могат да се съберат. В този случай човек просто избира друг университет, в който няма такива изисквания.

Броят предмети в проф.гимназия на дъщеря ми не се различава от броя предмети в езикова гимназия в София. Разликата е единствено в профилиращия предмет и начина на приключване в 12 клас. Тя ще завърши 12 клас с ДЗИ по БЕЛ и дипломен проект по проф.предмет. В дипломата за завършване на втори гимназиален етап ще бъдат включени само оценките от 11 и 12 клас.

Това просто не може да е вярно. В 11 и 12 клас в профилираните гимназии (например езиковите) имат 5 общообразователни предмета с малко часове (БЕЛ, Мат, два езика, гражданско образование и физическо), също както и професионалните гимназии имат такива. Освен тях обаче, профилираните гимназии избират 3 или 4 профилиращи предмета, които се учат по 5-7 часа седмично. И се учат на доста високо ниво. В това време, професионалните гимназии се фокусират върху предмети, свързани със специалността.

Последна редакция: ср, 21 сеп 2022, 13:48 от esma

# 453
  • София
  • Мнения: 2 215
Това е произволно избрана уч.програма от 22 СУ:

Конкретният пример с програмата е за ученик с профил Исп/ Англ./ Биология
Моята девойка има същите предмети като основни и там където пише профил, тя учи Графичен дизайн. Това й е специалността. Часовете по англ.език, който е първи в нашия случай - сравнено с исп.език в приложената програма,  са по-малко за сметка на проф.предмет. Никаква друга разлика няма.

# 454
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
Някои от академичните университети имат изисквания по отношение на хорариума - например искат брой часове математика и физика, които ако не са били профилиращи предмети, никога не могат да се съберат. В този случай човек просто избира друг университет, в който няма такива изисквания.

Броят предмети в проф.гимназия на дъщеря ми не се различава от броя предмети в езикова гимназия в София. Разликата е единствено в профилиращия предмет и начина на приключване в 12 клас. Тя ще завърши 12 клас с ДЗИ по БЕЛ и дипломен проект по проф.предмет. В дипломата за завършване на втори гимназиален етап ще бъдат включени само оценките от 11 и 12 клас.

Това просто не може да е вярно. В 11 и 12 клас в профилираните гимназии (например езиковите) имат 5 общообразователни предмета с малко часове (БЕЛ, Мат, два езика, гражданско образование и физическо), също както и професионалните гимназии имат такива. Освен тях обаче, профилираните гимназии избират 3 или 4 профилиращи предмета, които се учат по 5-7 часа седмично. И се учат на доста високо ниво. В това време, професионалните гимназии се фокусират върху предмети, свързани със специалността.

Двата езика не са ли част от 4-те профилирани предмета?

# 455
  • Мнения: 1 869
Знам, че ви изглежда на пръв поглед неправилно, но въпреки това има разделяне на училищата. И въпреки хорариумите и предметите, университите отказват достъп до кандидатстване. Имам собствена теория защо е така. За тях думата професионално училище/гимназия е в представите им с техните такива училища. Което те преценяват, че е недостатъчно за изучаване на дадена специалност. Не казвам, че в действителност е така и е справедливо. Просто така си го обяснявам. Иначе никога не биха отказали кандидати от техническо училище за техническа специалност в университета (както е съвсем пресен пример с ТУЕС). Когато детето кандидатства, например, поискаха допълнителен изпит по математика, поради непокрити  модули в гимназията. На нейната приятелка същата специалност, понеже е завършила частно училище, не са поискали изпита ( а същите модули отново не са били покрити). Но пак казвам, това си е мое обяснение.
За всяка специалност според мен, ако има съмнение дали кандидатът ще бъде допуснат, е добре да се направи запитване през системата до университета.

# 456
  • Мнения: 436
Моят син учи в изследователски/академичен университет и когато кандидатства изискаха хорариума по всички изучавани предмети, ведно с прогнозни годишни оценки. Не беше обявено какъв брой часове по отделни специалности изискват. Той е завършил френската гимназия. Не са поставяли условия, извън представянето на дипломата, след завършване. Имало е кандидати, на които условия са поставяни - средна оценка от дипломата над някакво ниво. Не зная по какви критерии. Същите не са официално обявени. Вторият университет, в който кандидатства също беше изследователски и там не му поискаха нещо допълнително. И за този университет чухме, че избирателно са приемали под допълнителни условия. Явно изпитните комисии следват някакъв вътрешен алгоритъм за избор и правят преценка. Не сме се интересували особено, защото нещата се подредиха бързо, но ДА, за най-желания/престижния(не само от него) университет чакахме най-дълго приема и едва ли това е случайно. Тази година, във връзка с новата учебна система, дочувам за доста обструкции при приема. Дано всеки успее, където си е избрал.

# 457
  • Мнения: 1 453
Chervenokoska_2, права си. В повечето държави от западна Европа (не мога да твърдя, че е за всички) от професионалните училища не може да се кандидатства директно в университет, а трябва да се държи нещо допълнително  - матура или нещо подобно. Може би и нашата държава не си е свършила работата в лицето на министерство на образованието, защото в България няма разлика между училищата в достъпа за по-висока степен на образование. Разбира се потърпевши са децата.

# 458
  • София
  • Мнения: 1 133
Конкретният пример с програмата е за ученик с профил Исп/ Англ./ Биология
Моята девойка има същите предмети като основни и там където пише профил, тя учи Графичен дизайн. Това й е специалността. Часовете по англ.език, който е първи в нашия случай - сравнено с исп.език в приложената програма,  са по-малко за сметка на проф.предмет. Никаква друга разлика няма.
Именно, и аз това казах - общообразователните предмети са едни и същи с разпределение за седмица както следва: БЕЛ 3 часа;  два чужди езика по 2 часа; математика 2 часа; ГО 1 час; ФВС 2 часа (общо 12 часа). Останалите часове до 36 часа в професионалните гимназии отиват за специални предмети, свързани с професията. В профилираните гимназии отиват за профилиращи предмети като те могат да бъдат избирани от всички - математика, БЕЛ, физика, химия, биология и т.н. Т.е. човек, който има профилиращ предмет физика има 180 часа физика в 11 клас и 155 в 12 клас. Ето тези часове дете от професионална гимназия няма как да вземе никога. И когато университетът има изискване за хорариум по физика или математика например, няма как да стане. Което разбира се, не е фатално - просто има и други университети.

Gadamer, има си езици и в общообразователните. Отделно в езиковите гимназии, върху тези часове се трупат часовете за профилирана подготовка по език.

# 459
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
Да, по 2 предмета имат повече хорариум - да кажем биология/химия. Другите два не са ли езиците, които дори да се различават като хорариум, не мисля, че унитата ги вземат в предвид, при положение, че изискват сертификати за владеене на АЕ, а втори испански, кой го интересува изобщо? Нали в езиковите от 4 избрани профилиращи предмета, 2 се падат език? Освен това има специалности, които не изискват математика и физика. Има значение дали е AI или английска литература. Опитвам се да кажа, че за хуманитарни специалности са едни изисквания, инженерните - други, икономическите - трети, арт-дизайн и прочие - четвърти.

П.П Може аз да бъркам, но възможно ли е в езикова гимназия да имаш 4 профилиращи от вида - мат, физика, химия, история? И езиците да не са ти профил?

# 460
  • Мнения: 1 453
За езиковите е така, езикът е профилиращ, но това е основния език, вторият език не би трябвало да е профилиращ (за него не мога да съм категорична)

# 461
  • Мнения: 1 869
При малката ми са двата езика профилиращи - испански и английски (които са още при постъпване в 8 клас) и БЕЛ и история (които е избрала в 11клас). На втора матура ще се яви на английски.

# 462
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
С това профилиране много се усложнява кандидатстването още на етап 7-ми клас.

# 463
  • София
  • Мнения: 1 133
Освен това има специалности, които не изискват математика и физика. Има значение дали е AI или английска литература. Опитвам се да кажа, че за хуманитарни специалности са едни изисквания, инженерните - други, икономическите - трети, арт-дизайн и прочие - четвърти.

П.П Може аз да бъркам, но възможно ли е в езикова гимназия да имаш 4 профилиращи от вида - мат, физика, химия, история? И езиците да не са ти профил?

Разбира се, че е така. Аз дадох пример със специалност, където това може да е проблем. Това твърдо не важи за всички специалности, нито за всички академични университети.
Мисля, че когато са с профил "чуждоезиков", двата чужди езика са първите два задължителни профила, да. Остават два по избор.

# 464
  • Мнения: 1 438
Синът ми завърши МГ, в академичен университет е, специалност КН, нищо не са му искали. Брат му е 10 клас в професионална гимназия и взех да се оглеждам за преместване, макар че специалността е хубава. Много се ограничава избора.

Общи условия

Активация на акаунт