Частни училища - информативно-дискусионна тема - 55

  • 35 316
  • 755
  •   1
Отговори
# 60
  • При вещиците
  • Мнения: 1 455
Titina, AAA протестанти или евангелисти бяха повечето родители / основатели?
Училището е мултинационално светско и религия не се изучава/проповядва. Какво значение има религията на родителите? Да, всички се забавляват на коледното тържество, прегръщат Баба Марта и се маскират за Хелуийн.

# 61
  • София
  • Мнения: 2 439
Последните 5-6-7 страници сигурно щяха да са много интересни, ако в тях имаше информация и дискусия по темата ЧУ.

По темата: На мен в рамките на два дни ми разказаха за две деца, койти са били “напуснати” от ЧУ поради по-ниски резултати чрез натиск на учители и съученици.
Това няма да промени мнението ми, че определени ЧУ са най-доброто решение на “пазара”, но явно наистина е важно човек да се вгледа в детето си и да го насочи към подходяща за него среда и изисквания, за да не се случват след това подобни неприятности

# 62
  • Houston, TX
  • Мнения: 15 916
При нас обединиха няколко паралелки и деца останаха извън училището. Знам колко трепериха родителите.
По традиция имаме и два комплекта безплатни униформи ( по 2 зимен и летен).
Иначе има винаги напускащи и местещи се деца, поради една или друга причина. Както и  учители.

# 63
  • Мнения: 6 166
Тази практика не се ли знае от всички? На мен още на интервюто ми казаха, че при лоши резултати няма да могат да ни гарантират оставането в училището.

# 64
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 315
Пипи, не плащам за неща, които не харесвам.

# 65
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 746
Пипи, не плащам за неща, които не харесвам.
Все пак ще е много ценно да се сподели сравнение, доколлото може обективно. Познавам хора, сменили макс 2 ЧУ, личен опит от 5 си е УАУ.

# 66
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 315
Ами Мецане, всеки има право да плаща за онова, което не харесва. И после да се жали на другите, които да придобиват опит с ЧУ от влака. Или пардон, от съседния автомобил.
Аз намирам този опит за много ценен за моето дете. И детето и ние имаме фантастични приятелства, опит с разни системи, хора, визии, очаквания.
Но странстванията не са за всеки. Голямото ми дете вероятно в подобна ситуация щеше да се подтисне, той е по-кардинален. Малкият е ок, независим от хора, ситуации, деца, с лидерство, което очевидно не зависи от постоянството на средата.
За големия нямаше сигурни за етапа пари, иначе никога не бих го оставила в ду, макар и топ.

# 67
  • Мнения: 775
На мен са ми много интересни профилите на клиентите на ЧУ и от личен опит, не толкова богат като на лейка, но все пак не от прозореца на влака, мога да кажа, че са тотално различни. Прави ми впечатление, че родителите на децата в академичните училища ценят образованието като ценност, те самите в повечето случаи са от средно към високо образовани. На другата крайност са ЧУ, умишлено няма да ги назова, за да не се засегнат техните клиенти, в които стилът е мутро- барок, мисленето на родителите е такова, при това се демонстрира с гордост. Голяма работа, че детето в 4 клас не знае таблицата за умножение и независимо, че от предучилищната “учи” английски, не може да прочете три реда без да срича. Има трети вид-  културни, възпитани, образовани хора, които са напълно наясно, че  детето им трудно ще понесе строго академична, конкурентна среда, но търсят спокойствие и прилично образование, което им дава частното образование и ми прави впечатление, че се насочват към БШ, Артис, Азбуки.
Сигурна съм, че всяко от частните училища знае какъв му е таргетът и се стреми да привлече именно тези клиенти.
Не знам защо някой реши да противопоставя частно срещу държавно образование (което  в повечето случаи е общинско) като немалка част от пишещите тук имаме/ сме имали деца и в двата вида училища. Причините могат да са различни - от избор на детето, през профил на училището, до невъзможност за плащане/ класиране.

# 68
  • София
  • Мнения: 1 155
Доста съм извън актуалната дискусия, но ... една актуализация от юли, която обаче е публикувана тези дни.  

За незапознатите от близо със ЗПУО:
Скрит текст:
Чл. 10. (1) За осъществяване на задължителното предучилищно и училищно образование на децата и учениците, както и за училищното образование на учениците по чл. 9, ал. 2, частните детски градини и частните училища може да получават държавна субсидия при условията и по реда на този закон.
(2) Включването на частните детски градини и частните училища в системата на държавно финансиране се извършва по тяхно заявление, направено по ред, определен с държавния образователен стандарт за финансирането на институциите.
(3) Когато частните детски градини и частните училища получават държавна субсидия, те могат да извършват дейности срещу заплащане само извън финансираните от държавата.
(4) Частните детски градини и частните училища, които са включени в системата на държавно финансиране, осигуряват възможност 20 на сто от приеманите в тях деца и ученици, в това число деца и ученици с изявени дарби и/или със специални образователни потребности, да се обучават без заплащане на дейностите по ал. 3.
Пълният актуализиран списък
Дидева, останала съм впечатление от образователните теми, форуми, групи, уебсайтове, които следя, че сте човек, който ври и кипи в образованието, вероятно човек, който има пряк досег с МОН. Може ли да задам въпрос във връзка с чл. 10, ал.4 от ЗПУО - четейки разпоредбата, оставам с впечатление, че тя е насочена към "приеманите" в ЧУ ученици - т.е. разбирам я като опция в хода на приема, преди семейството да реши дали да запише детето, да научи дали би било от семействата, които ще се възползват от опцията за обучение без заплащане. Практиката на ЧУ, което ме интересува обаче, е да обяви кои деца ще могат да се възползват от обучението без заплащане след старта на учебната година - т.е. след като детето е "прието", а не докато е "приемано", т.е. опцията за обучение без заплащане остава като опция единствено за деца на родители, готови да си плащат, но не и за родители на талантливи деца, които биха били добро попълнение за училището, но чиито родители биха били затруднени по някаква причина да плащат таксите. Тази практика на частното училище да определя учениците, които могат да се обучават безплатно, чак след началото на учебната година, когато вече са приключили кандидатстванията на децата за ДУ, а родителите вече са се обвързали с договор с ЧУ ОК ли е от гледна точка на закона според вас? Такова тълкуване/практика при приема в ЧУ ОК ли е спрямо текста на чл. 10, ал. 4 от ЗПУО - не би ли следвало, тълкувайки закона, частните училища, включени в системата на държавно финансиране, да обявят кои ще са тези 20% от приеманите в тях деца, които ще могат да се възползват от безплатно обучение, още в хода на кампанията за прием, преди семейството да вземе решение да запише или не детото във въпросното частно училище (в противен случай не се ли получава дискриминация на семейството , съответно на детето, въз основа на имущественото състояние на родителите и ограничаване на достъпа до финансирано от държавата образование)?

Последна редакция: чт, 08 сеп 2022, 01:46 от *Lorena*

# 69
  • Мнения: 5 951
В ал. 5 е казано "и в началото на всяка образователна степен - за училищата, при условия и по ред, определени в правилника на съответната институция." Включването в програмата за финансиране е след одобрение от МОН.
И е хубаво да посочите кое училище визирате, за да говорим в конкретика за срокове и правила на определяне на деца със стипендии.

# 70
  • Мнения: 6 166
За Питагор пита Wink

# 71
  • Мнения: 542
За "Питагор" конкретно процедурата за обучение без заплащане е описана на сайта им - https://pitagor-school.eu/%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D … %D0%B5-2022-2023/

Предполагам, че искате процедурата да е ако детето е прието, първо да се кандидатства за безплатно обучение и след отговора на училището, семейството да вземе решение? В АК май е така (догодина ще ми е на дневен ред и не съм проучвала)?

Последна редакция: чт, 08 сеп 2022, 12:37 от merilen

# 72
  • Мнения: 5 951
И в АК процедурата за стипендии/намаление е след класирането за държавни гимназии и класиране в АК.

# 73
  • София
  • Мнения: 1 155
Точно ЧОУ Питагор провокира въпроса ми, предвид че обявяват кои деца ще могат да се възползват от държавно финансиране до 30 септември, т.е. две седмици след началото на учебната година.
И да, определено много бих искала първо да имам информация дали детето ще получи финансиране, и тогава да преценим дали да го запишем.

# 74
  • Мнения: 4 062
Няма как да стане, финансирането е за процент от записалите се деца, не от желаещите да се запишат.

Общи условия

Активация на акаунт