И аз се явявам тук след 25 години, но…много ми хареса „Празникът на влюбените“, трудно е човек да се въздържи.
Благодаря за превода и всичко споделено за филма! Повечето неща съвпадат с моите усещания, особено казаните по повод прекрасната кинематография и актьорската игра. Това е филм за душата, но и за размисъл. Ще се постарая да не повтарям и да кажа само това, което на мен ми направи впечатление, а и изглежда виждам по-различно бащата.
Юсуф е любител фотограф, той снима по време на цялото пътуване. Освен това, още в самото начало – кадрите преди да е започнало действието, ни показват, че той има памет, в която образите и по-специално една снимка, са с важно значение за него. Тук в това начало е показан и проблемът на Юсуф: Юсуф не разбира баща си. От снимката, направена някога по време на пътуването на детето и бащата, Юсуф помни само своя тъжен и въпросителен поглед към бащата, когато не вижда главата и лицето му – бащата е неясен за него. Юсуф има усещания от малкото момче за един добър баща – по време на пътуването тези усещания се събуждат и той си спомня отношението на бащата - целувката по рамото, но това се конфронтира в него с изчезването на бащата. Юсуф не може да си обясни защо този добър баща е постъпил така. Добрият спомен е карал детето да чака бащата 25 години – ако той не беше добър, Юсуф нямаше да го чака, нито би го последвал, когато се появи отново в живота му, но лошото остава без обяснение, освен това, което е виждал от майката и което обикновено се говори в случаите на изоставени деца. Конкретната история по-нататък се разкрива чрез информация от много посоки. Тълкуването и подреждането на елементите от тази снимка е като пъзел, в който участват: Юсуф и баща му, събудените спомени от няколкото дни заедно, взаимни наблюдения, казаното от хората на Юсуф, това, което Юсуф вижда със собствените си очи за общността на пеещите трубадури и мястото на баща си сред тях, тази общност, която фактически е била неговото семейство, събрало се на „празника на влюбените“. Крайната цел на Али изразява парадокса на неговия живот, а и не само неговия, а на всички тези хора, защото обикновено влюбените са в семействата си.
Съдържанието на тази снимка се разкрива пред Юсуф бавно. Главните етапи са: когато бащата беше в хамама, а Юсуф си припомни посещението при бръснаря, предхождащо снимката (ок. 27 мин.) – на улицата Юсуф вече вижда баща си със саза, но ролята на този саз остава за него все още неясна.
Следващият етап е сцената в болницата, когато от едната страна на леглото седи Юсуф, а от другата, до главата на Али, е сазът (ок. 1.20). Юсуф обаче вече е чул думите на приятеля на баща си, които са му дали обяснение за това как се е чувствала майка му, а и всяка жена, когато мъжът и е постоянно на път и при нея е само за малко, обяснението защо са се разделили. И най-важните думи – на последната жена, с която баща му е имал връзка: всеки човек крие история, а това насочва Юсуф да се замисли и върху историята на баща си. Тази жена даде на Юсуф ключа за разбиране на бащата с изречението: „Сърцето му винаги е принадлежало на този саз“. Сцената в болницата е може би най-важната по пътя на Юсуф към баща му. Али е вече на прага на смъртта и напомня това, което той беше казал на Юсуф преди, но тогава Юсуф не го разбра: седемгодишното дете останало без баща, а след още две години и без майка. Сега на прага на смъртта на баща му Юсуф остава с неговия саз, а това, че в този момент той си е спомнил думите на баща си, показва реакцията му да потърси шапката – другото „наследство“, получил някога Али от своя баща. Там Юсуф открива най-важното за себе си, че баща му го е носил през цялото време „в главата си“, мислил е за него, бидейки разделен и далече от него. Тази снимка носи и още информация: тя е направена по време на онова пътуване заедно по същите места, за което и двамата си спомниха край езерото. Въпросът е: защо бащата е предприел това пътуване с малкия Юсуф?
Веднага след като Юсуф видя снимката в шапката, беше повторен кадърът от началото на филма: докато фотографът се подготвя, детето Юсуф вдига поглед към баща си. Разликата с началото е в това, че сега в болницата Юсуф вижда лицето на баща си. Това ясно показва, че Юсуф е разбрал баща си: събрал е всичко в цялостен образ, в който образ вече е интегрирано и разбирането за бащата, изоставил сина си. Организирането на пътуването с линейката като последно желание на бащата, който вече е прекрачил в отвъдното, говори за това, че Юсуф е разбрал напълно значението на саза и всичко като последица от него в живота на баща си и се отнася с уважение към него.
Юсуф не ни казва как е разбрал баща си. Ние съдим за това от поведението му и си правим изводи от същите неща, които чу, видя и на които станахме свидетели заедно с него. Затова подреждането на пъзела от фрагменти за всеки зрител може да е различно, а дали съвпада с начина, по който Юсуф разбра баща си, това е отделен въпрос.
За мен този филм е не само за Юсуф и неговия баща, а също и за Али и неговия баща, филм за Али като син, а впоследствие сам като баща. За разлика от Юсуф, който досега е живял с баща наполовина добър и наполовина неизвестно какъв, на седем години Али е изгубил баща си, който той е познавал само като добър. От бащата са му останали само сазът и шапката. Малкото момче се е хванало за саза така, сякаш за ръката на баща си, това е било спасително за него. Пак за разлика от Юсуф, Али е изгубил почти веднага след смъртта на баща си и своята майка, той се е създавал сам, а сазът, музиката и общността, свързани с нея, са го държали здраво на земята. Трупал е опит емипирично, искал е да обича и да има семейство. Но когато се е оженил и се е родил Юсуф, сазът и всичко свързано с него, вече са го били погълнали, той вече е принадлежал на това голямо семейство.
Големият въпрос за Али е бил Юсуф. Снимката, която преминава през целия филм, е направена по време на първото (но едва ли е имало други) пътуване по същите места, където сега се събират трубадурите. Тогава Юсуф е на възраст, на каквато Али е останал без баща или малко по-голям. Защо го е водил със себе си, какви намерения е имал бащата? Това вероятно е времето, когато са се разделили с майката. Според мен Али е опитал да го взима със себе си и може би тогава е осъзнал, че тръгвайки по този път, синът му ще стигне до това, до което е стигнал той: няма да може да създаде семейство. Може би майката е била против и известно време още – докъм 14 -та му година Али го е посещавал, но се е страхувал синът му да не тръгне по пътя на баща си, както е направил той, и по-късно е решил, че за Юсуф е по-добре да остане само с майка си.
Финалната сцена: Али е мъртъв, Юсуф остана със саза на баща си. Това напомня смъртта на бащата на Али, но Юсуф за разлика от Али, който е бил на седем години, е зрял човек, поел вече по избран от самия него път. Юсуф плаче, обръща се и през рамото си – сякаш гледа назад в миналото и вижда на височината тройката: бащата, който в едната си ръка държи саза на своя баща, а с другата води за ръка сина си. Това е било желанието на Али, да свърже своя баща със своя син, да върви заедно с двамата. Сазът на бащата, за който Али се е държал сякаш е държал ръката на баща си и така след смъртта му е оцелял, обаче не му е позволил сам да бъде баща. Отказвайки се от бащинство на Юсуф, Али е предпазил сина си от това да тръгне по неговия път. Познавал е вече магията на тази музика и общност. Но не е ли това истинското бащинство: да оставиш свобода за избор на детето си? С поглед към тази невъзможна тройка, чиято невъзможност Али е разбрал едва, когато е имал свое дете, Юсуф изговори за пръв път думичката „Татко!“ Дори първия път не се чу звук, трудно беше произнасянето за първи път на тази дума в такава възраст. За кого страда Юсуф: за малкото момче, което се е хванало за саза на баща си и така е оцеляло; за това момче като вече негов баща, който се е отказал от бащинство, за да предпази сина си, или…
Али влезе в дома на Юсуф като гост, той знае, че няма право на друго, но Юсуф тръгна по обратния път с мисъл за Али, разбран и приет като баща. И пак със снимки беше довършен разказът: на фона на музикалното изпълнение на Али в колата и докато гледаше снимката от времето на раздялата на баща и син, в съзнанието на Юсуф изплува селфито, което направи Юсуф - една снимка, когато са отново заедно. Така питащият тъжен поглед на малкия Юсуф от началото на филма е заменен на финала от широката и май единствена усмивка на Юсуф от тази втора снимка.
Юсуф получи отговор на своите въпроси, които за него са били травматични, той се е мислил за изоставено дете. Но пътуването го накара да види един баща, принуден от житейски обстоятелства като още невръстно дете да вземе решение, което е определило живота му, а след това го е принудило към отказ от бащинство, за да не навреди с това решение на сина си. Аз поне така разбрах бащата Али. Може би с това ни казват, че бащинството понякога може да изиска от човек и отказ от бащинство, ако това е в полза на детето?
Юсуф все още има време да уреди живота си, да създаде семейство и сам да бъде баща. Срещнаха се и се разбраха късно, но достатъчно навреме, за да може Юсуф да продължи живота си, а жертвата на Али да не е останала наполовина.

Финал - тъжен, но и зареден с надежда.
