Мотивация и старание на 4 г.

  • 5 596
  • 198
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 1 304
Право на избор и решаване на проблеми са коренно различни неща.
Проблема с къпането на косите на куклите да си го решава, както и колко прасета се побират в къща от лего и кой ще е вълка.
Само че около мивката не трябва да има езеро, а играчките се прибират.
Ножицата служи за изрязване на неща, които ни трябват що годе по очертания, а не за психо терапия да си режем лентички. Да, три месеца режем лентички, но постепенно трябва да минем към смислено занимание с ножица.
Правото на избор включва ли да се лепне за телефона или телевизора?
Родителя трябва ли от време на време да се напъна да измисля нови игри и занимания, които са по-подходящи за възрастта и уменията.

Колкото по-кадър но е детето, толкова по-смислени са заниманията. От нас зависи да намерим подхода и да предадем умения по подходящ начин.

Аминка, много интересен отговор, благодаря!

Соца не е соц, а това което отричаме като соц в не малката си част е просто духът на времето по целият свят по това време. Комунистите в творческото си безсилие много неща са вземали директно от запада и са ги въвеждали и прилагали тук. Като започнеш от архитектурата и градоустройството, през училищата, кръжоците и декларактивните ценности. - това са просто 60-те, 70-те и 80-те. Стремежа към знания и умения, кое е добро и кое е лошо. Златната четвърт и периода непосредствено след нея са съпроводени с култ към знанието и производството по целият свят.

Затова не трябва да се отричат като соц, защото не са. Соца са кражбите, интригите, тъпотията и лицемерието, които в общият случай не достигат до малките деца до четвърти клас.

# 46
  • София
  • Мнения: 2 569
Ейми, пропускаш есенцията - работата е твоя тук, не на майка ти. Именно защото майка ти не е бдяла над теб като орлица и не ти е измисляла какви ли не неща, с които да ти държи ума зает постоянно, ти си имала умението да се концентрираш върху важните неща. И аз го казвам като пълен отличник от първи клас до 2рата ми година в университета, а после взех пълна държавна стипендия и заминах да уча в чужбина.
Тифи, не си ти човека, който да определи за какво служи ножицата, сещаш ли се? Взела съм на сина ми 3 вида ножици, всяка реже с различни контури. Има пълната свобода да реже каквото и както си иска, без дрехите и покривките на масите. И после той сам се сеща, че с тази, която е вълнообразна, може да направи муцуната на крокодила. Честно, не ми пука дали крокодилът е с наистина такава уста, пука ми, че детето ми само се досеща как да използва инструмента. Но ми се струва, че говорим на различни езици тука.

# 47
  • София
  • Мнения: 35 108
За Тифи има или безцелно съществуване /телевизия и устройства/ или целево възпитание с гарантиран, завършен резултат.

Да се помага и подават "инструментите" на детския мозък за мен е допустимо в минимални количества, общо -взето до ниво - показвам веднъж, дваж и се оправяй.

# 48
  • Мнения: 10 607
Да, но аз смятам, че съм го придобила това умение от баща ми. Ако не беше баща ми през първите 5, да контролира и показва, аз сигурно щях да стана простичка като майка ми. Simple Smile

vondito,
Скрит текст:
благодаря ти, за правилната транскрипция. Личи си, че си отличничка. Wink

Последна редакция: пт, 28 окт 2022, 10:06 от amy_nka

# 49
  • София
  • Мнения: 2 569
Не го казвам с цел да те контрирам, но аз мисля, че заслугите са изцяло твои, с малко участие на родителите. Моята баба ( родена през 1934) не беше прочела една едничка книга в живота си. Не я влечеше просто. Виж, за нейната майка знам, че много е обичала да чете книги, като си е стояла вкъщи в редките моменти без къщна работа, все си намирала какво да прочете. Баба пазеше абонамента на вестник “Трета възраст” още 10 години след смъртта на дядо, “за да има хартийка вкъщи и с какво да разпали печката” . Примерът на родителя  е много, много важен, но има и едно нещо у детето, което старите хора наричат “вътък”. Закваската, маята на човека и характера му са много важни и мисля, че в повечето случаи надвиват над примера от родителите.

# 50
  • София
  • Мнения: 35 108
Абсолютно.
Едно дете с вътрешна потребност за знание, ще избуи и сред плява.
Друго в прекрасна, стимулирана среда, ще бута с посредствени резултати или прилични с брутално много труд.

Но, точно в тази крехка възраст, детето с игра и изучаване на заобикалящия го свят, само си навързва причинно- следствените връзки.
И друго - ако започне да строи улеи за топчета, не значи, че трябва да по план конспект да завърши това.
По- бих се зарадвала да завърши например водна Барби пързалка.
Самостимулация.

# 51
  • Мнения: 923
И така и не е така.
Съжалявам за примера, но просто обкръжението ми е такова:
Дете с генетична мутация, вследствие на което детето е с коефициент на интелигентност 3-4 единици под границата за нормалност(когато детето е на 3.5г).Благодарение на майката 3 години по-късно детето е в норма, да на долна граница, но в норма.Да, детето няма да стане свръх можещо и тн.,защото просто няма тези дадености, но ако майката не бе положила тези усилия дали това щеше да се случи? Как всъшност се случва това- с изключително много работа, дори пресиране на детето.
Масата ще каже браво на тази майка, така трябва.В същото време със същите тези похвати е автора, но масата определя,че е прекалено.Възниква ми въпроса:  Защо? Предполагам отговра ще е, ама детето има здравословни проблеми.Да,така е, но не е ли дете? Няма значение болно, здраво дете е, а да не говорим,че човешкия мозък и организъм е сложна машина и никой не знае какво носи в себе си.
За мен, просто не трябва да съдим, не знаем какво има в отсрешните обувки.

# 52
  • София
  • Мнения: 35 108
Наистина ли не правиш разлика от дете със СОП и дете в норма?

# 53
  • Мнения: 5 381
bebeshok, наскоро гледах обяснението на една психоложка относно децата с дислексия, която се оказа не толкова рядка диагноза.
Жената обясняваше, че тези деца имат нужда от по-различна и сложна стимулация, за да могат да възприемат информацията.
При "нормалните" деца подобен подход би бил излишен, защото те са напълно способни да извлекат същата тази информация от "стандартни и общоприети" практики.
За мен е абсурдно сравнението, което даваш.
Същото е като да сравняваш дете с вдигателни проблеми и такова без (съжалявам, ако звучи грубо).
Първото ще има нужда от системна и сериозна работа с професионалисти и в къщи, за да може да се движи. Ако същото това бъде приложено при второто дете, ще е не пресилено, ми не знам какво.

# 54
  • Мнения: 923
Ms.Gorgeous Правя разбира се.Може начинът ми на изразяване да не е добър, както и примерите.Мисълта ми е да не се генерализира.Има прекалено много случаи.Човек не знае какво носи в себе си . Всяко действие/бездействие има последствие.
За мен това да покажеш/да научи (т.е да има действие),винаги е по-добре от бездействието.Кога това действие да започне, колко да бъде то, колко е нормално, определя самия родител.Дали е било правилно, се разбира след години.

Rocket Може да е абсурндо.Определено моето мислене е изкривено от всичките тези случаи, но има такива при който "щетите" са много минимални, при който проблемът се разбира на много късна възраст и всъшност благодарение на този пресиращ родител,тези щети са сведени до минимум.

# 55
  • Мнения: 11 096
Bebeshok,
вярвам, че когато има специални нужди, е различно, защото една от дефинитивните черти на тези състояния е именно, че детето не може да декодира и реагира адекватно на стимулите на средата. А те са навсякъде.

По отношение на децата без диагнози, обикновено по-добре работещият принцип е show me, don't tell me. Учат от примера - на родителите, но и други участници в средата. Родителят трябва да е вдъхновение, а не пъдар. Сега, ако таткото усеща, че е скучен, невдъхновяващ и личната му житейска история не е за следване, и се опитва да пренапише "чипа" на детето - друга тема.
Ще дам само един пример от малко по-нататък, който мисля, че е лесен за разбиране, защото масово се сблъскваме с него: обикновено родителите, които драпат към високи академични постижения на децата си още от ранна възраст, са хора, които собствено нямат такива - не са имали или качества, или други форми на възможност (средства, среда...). Обратното, тези, които са имали, не търсят подобен компенсаторен механизъм - знаят, че а) не е нищо особено и б) истински интересните резултати се получават по естествен път и чрез вътрешна мотивация, а не "насила хубост".

Последна редакция: пт, 28 окт 2022, 12:12 от Параход

# 56
  • Мнения: 5 381
bebeshok, разбирам гледната ти точка.
За мен обаче е неправилно да третираме децата си като потенциално проблемни, ей така, за всеки случай.
Всъщност понякога не действието, а именно бездействието е най-правилния подход за стимулиране на децата. Не се сещам в коя книга или статия го четох, но скуката е един от най-сериозните "учители" на децата. Дискусията беше във връзка с това, че модерните родители гледаме детето да е постоянни заето и занимавано с нещо, когато реално оставяйки го да "скучае" може да има много по-добър ефект. Скуката е сериозен двигател за развитие на потенциала.
Тук вече въпросът е да намериш тънката граница между това кога да се намесиш ти, кога да стимулираш, кога да дадеш свобода и кога да оставиш да скучае.

# 57
  • София
  • Мнения: 2 569
Скуката стимулира мисълта. Предполагам всички тук сме живяли в детство без телефони и детски тв канали на разположение 24/7. Беше си предизвикателство какво да правиш в дългите летни следобеди, когато е прекалено горещо навън. Но винаги си намирахме какво да правим. Аз не помня когато съм карала ваканциите си на село да съм гледала телевизия през деня.

# 58
  • Мнения: 11 096
Скуката стимулира мисълта. Предполагам всички тук сме живяли в детство без телефони и детски тв канали на разположение 24/7. Беше си предизвикателство какво да правиш в дългите летни следобеди, когато е прекалено горещо навън. Но винаги си намирахме какво да правим. Аз не помня когато съм карала ваканциите си на село да съм гледала телевизия през деня.
В моето детство нямаше денонощна телевизия Simple Smile Напълно съгласна съм с този пост, с уточнението, че днес е предизвикателство да изолираш децата от тези заливащи ги от всички страни стимули. Но на коментираната възраст - 3-4, е изцяло въпрос на желание на родителя. Трудното идва след 6-7 г.

# 59
  • Мнения: 923
Параход
От специални нужди, до специални нужди има голяма разлика.

Rocket
Както казах моето мислене е изкривено и не съм най-добрия събеседник.Хем съм съгласна с вас, хем не точно.Просто има едни деца в "сивата заона" и един по-пресиращ родител на среща, всъшност може да е в полза за това дете.

Общи условия

Активация на акаунт